Invandrare i svenskspråkiga områden?

Här kommer en nyfiken fråga.

Finns det invandrare i finlandsvenska områden? Eller kommer invandrare bara till finskspråkiga...?
Anser nämligen att svenska är mycket lättare att lära sig än finska. Finska är ett av världen svåraste språk. Finskan har t.ex oerhört svår grammatik.

8

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamf

      I svenskspråkiga österbotten finns ju många invandrare som har fått börja med svenska språket som det första och fått jobb och klarar sig utmärkt. Här i södra Finland är det i princip "förbjudet " med undervisning i svenska (från kommunens eller stadens sida).Alla bör lära sig finska.Det fanns några artiklar om det här språkproblemet på Svenska yle för en tid sedan.En invandrarman fick inte välja svenska som första språk.i Esbo eller Vanda var det väl.

      • nemesis88

        På min dotters klass finns det några invandrarbarn,men de har kommit till Finland genom mammans giftermål med en finländsk man.


    • Vad tycker ni finlandsvenskar om det skulle börja komma mer och mer invandrare till erat område, t.ex flyktingar?
      Hur är det i Finland, tar staten emot flyktingar och placerar dom någonstans eller bor dom i flyktinganläggningar?

      • 908978iu

        På vissa ställen bor de i flyktinganläggningar,små grupper får oftast egna bostäder meddetsamma (kvotflyktingar )Beror på orten,kommunen eller staden hur de har ordnat flyktingmottagandet.


      • 908978iu kirjoitti:

        På vissa ställen bor de i flyktinganläggningar,små grupper får oftast egna bostäder meddetsamma (kvotflyktingar )Beror på orten,kommunen eller staden hur de har ordnat flyktingmottagandet.

        Får nykomna flyktingar i Finland flytta vart dom själva vill, eller bästämmer staten att dom måste först bo i flyktinganläggningar tills dom fått asyl?
        I Sverige får dom flytta vart dom själva vill och den friheten är orsaken till det att så många flyktingar finns t.ex i Malmö och i Södertälje,


      • babiva
        seijaah kirjoitti:

        Får nykomna flyktingar i Finland flytta vart dom själva vill, eller bästämmer staten att dom måste först bo i flyktinganläggningar tills dom fått asyl?
        I Sverige får dom flytta vart dom själva vill och den friheten är orsaken till det att så många flyktingar finns t.ex i Malmö och i Södertälje,

        Sedan när de har fått asyl är det väl fritt fram att flytta vat de vill har jag förstått.


      • evitskog
        babiva kirjoitti:

        Sedan när de har fått asyl är det väl fritt fram att flytta vat de vill har jag förstått.

        Nu fick ju åtminstone Kyrkslätt ta emot 250 asylsökande,om det nu bara är en tillfällig lösning ,det visar tiden.


    • Perkel

      Har man det med modersmjölken e det inget problem....vet faktiskt ente vilket jau lärde maj först finnespråket eller finlandssvenska :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe