Här kommer en nyfiken fråga.
Finns det invandrare i finlandsvenska områden? Eller kommer invandrare bara till finskspråkiga...?
Anser nämligen att svenska är mycket lättare att lära sig än finska. Finska är ett av världen svåraste språk. Finskan har t.ex oerhört svår grammatik.
Invandrare i svenskspråkiga områden?
8
182
Vastaukset
- lamf
I svenskspråkiga österbotten finns ju många invandrare som har fått börja med svenska språket som det första och fått jobb och klarar sig utmärkt. Här i södra Finland är det i princip "förbjudet " med undervisning i svenska (från kommunens eller stadens sida).Alla bör lära sig finska.Det fanns några artiklar om det här språkproblemet på Svenska yle för en tid sedan.En invandrarman fick inte välja svenska som första språk.i Esbo eller Vanda var det väl.
- nemesis88
På min dotters klass finns det några invandrarbarn,men de har kommit till Finland genom mammans giftermål med en finländsk man.
Vad tycker ni finlandsvenskar om det skulle börja komma mer och mer invandrare till erat område, t.ex flyktingar?
Hur är det i Finland, tar staten emot flyktingar och placerar dom någonstans eller bor dom i flyktinganläggningar?- 908978iu
På vissa ställen bor de i flyktinganläggningar,små grupper får oftast egna bostäder meddetsamma (kvotflyktingar )Beror på orten,kommunen eller staden hur de har ordnat flyktingmottagandet.
908978iu kirjoitti:
På vissa ställen bor de i flyktinganläggningar,små grupper får oftast egna bostäder meddetsamma (kvotflyktingar )Beror på orten,kommunen eller staden hur de har ordnat flyktingmottagandet.
Får nykomna flyktingar i Finland flytta vart dom själva vill, eller bästämmer staten att dom måste först bo i flyktinganläggningar tills dom fått asyl?
I Sverige får dom flytta vart dom själva vill och den friheten är orsaken till det att så många flyktingar finns t.ex i Malmö och i Södertälje,- babiva
seijaah kirjoitti:
Får nykomna flyktingar i Finland flytta vart dom själva vill, eller bästämmer staten att dom måste först bo i flyktinganläggningar tills dom fått asyl?
I Sverige får dom flytta vart dom själva vill och den friheten är orsaken till det att så många flyktingar finns t.ex i Malmö och i Södertälje,Sedan när de har fått asyl är det väl fritt fram att flytta vat de vill har jag förstått.
- evitskog
babiva kirjoitti:
Sedan när de har fått asyl är det väl fritt fram att flytta vat de vill har jag förstått.
Nu fick ju åtminstone Kyrkslätt ta emot 250 asylsökande,om det nu bara är en tillfällig lösning ,det visar tiden.
- Perkel
Har man det med modersmjölken e det inget problem....vet faktiskt ente vilket jau lärde maj först finnespråket eller finlandssvenska :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683
