Muistaako oikea Ystävä syntymäpäivän?

NäinKelaan

Mitä mieltä olette, pitääkö ystävän muistaa ystävänsä syntymäpäivä?
Itselleni on ollut kunnia-asia muistaa ystävieni syntymäpäivät, muistaa edes lähettämällä tekstiviestin. Jos ei oikeana päivänä, niin edes sitten myöhässä...

Minun syntymäpäiviäni ei kuitenkaan vaivauduta muistamaan. Kyllähän se jostakin kertoo, jos vuodesta toiseen unohdetaan ja jätetään noteeraamatta ne täysin. Kertoo ainakin sen, että niiden ylöspistämistä ei pidetä tärkeänä. Muistamistani ei pidetä tärkeänä.
Itse olen vuosia muistanut ystäviäni syntymäpäivinä jopa pienellä lahjalla ja kortilla, mutta tosiaan kun tämä näin yksipuolista on, niin päätänpä lopettaa tämän tavan.

Itseasiassa olen jopa taipuvainen ajattelemaan, että YSTÄVÄ muistaa ystävänsä syntymäpäivän. Tosiaan, edes tekstiviestillä, edes myöhässä, kunhan muistaa edes jossain vaiheessa, jotenkin.

Itse olen taipuvainen jopa pitämään synttäreiden muistamista jonkinlaisena ystävyyden mittarina. Kyllä sen huomaa esimerkiksi uusista tuttavista, jotka haluavat osoittaa haluavansa olla ystäviäsi muistamalla syntymäpäiväsi. He haluavat osoittaa sillä tavalla arvostavansa sinua ja ystävyyttäsi, että olet heille tärkeä. Että he haluavat olla ystäviäsi ja osa elämääsi.

Vanhojen ystävien vuodesta toiseen jatkunut muistamattomuus taas kertoo mielestäni piittaamattomuudesta ja arvostuksen puutteesta. Että pidetään toista itsestäänselvyytenä, johon ei tarvitse enää panostaa. Ei vaivauduta muistamaan.
Niin, kyllähän sitä oikeasti voi unohtaa, tiedän, mutta että vuodesta toiseen, aina vaan, joka kerta? Kyllähän se jostakin kertoo. Ja voidaanhan sillä asioita tietoisesti osoittaakin...

Mitä mieltä olette aikuisten ystävien syntymäpäivien muistamisesta? Muistaako aito ystävä ystävänsä syntymäpäivän, tai edes yrittää muistaa?
Minun mielestäni kyllä. Näin ainakin itse teen. Joku tietenkin nyt syyttää minua lapsellisuudesta, mutta ei se sitä ole. Kyse on arvostuksen osoittamisesta, toisen tärkeydestä itselle ja sen osoittamisesta toiselle. Rajanvedosta ystävien ja kavereiden sekä tuttavien välille.
Lahja tai kortti ei ole se tärkein ja "se juttu," vaan se, että muistaa, edes tekstiviestillä tai fb-onnittelulla. Ainakin minulle.

22

5902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, hyvin samoilla linjoilla. Minulla nyt on tapana paukuttaa sitä yhtä ja samaa "HBD!" -viestiä FB:n kautta pitkin poikin vuotta kaikille kavereille, jotka ovat edes jollain tasolla puolituttuja. Sitten, kun vastaan tulee jonkun minulle tärkeämmän ihmisen merkkipäivä on asia toisenlainen. Lahjoja tulee ostettua harvemmin, koska olen aika huono näissä, mutta onnittelut muuttuvat välittömästi paljon henkilökohtaisemmiksi.

      Sama juttu on myös ystävänpäivänä. Vietän yleensä noin tunnin kaivaen netistä kaikenlaisia e-kortteja, joita voin sitten lähettää läheisille ystävilleni. Ei muuten ole maailman helpoin homma, koska valtaosa niistä on hyvin geneerisiä ja ällöttävän imeliä. Jälleen...hankin lahjoja hyvin harvoin, jos silmiin ei ole sattunut jotain erityisen sopivaa.

    • laulu-ystävälle-niinkö

      Itsekin aiemmin muistin ystävien syntymäpäivät, nimipäivät jne. Mutta nykyään monta vuotta tunnetut ystäväni ovat niin välinpitämättömiä, että eivät kai tällaisia päiviä laita muistiin, Tai ehkä heillä on "parempia" ystäviä joiden merkkipäiviä muistavat - itse en kuulu näihin. yleensä mitään onnitteluja ei ole tullut. Olen täyttänyt pyöreitä vuosiakin ja olen tuolloin käynyt ulkona syömässä ystävän kanssa. Koska tiesin että hän on hyvin tarkka siitä että hänen ei tarvitse kellekään mitään ostella - sanoin että ei tarvitse mitään tuoda. Eikä hän mitään tuonutkaan. :)

      Pari ystävää on joskus käynyt minun kotonani kahvilla. Oletin tuolloin että minäkin joskus voisin vastavuoroisesti käydä heidän luonaan. Mutta olen huomannut että tällainen vastavuoroisuus ei ole muodissa. Nämä ystävät ovat kyllä maininneet siitä miten heillä kävi joku toinen ihminen kylässä hiljattain. Aika jännää lajittelua. Enpä ole enää itsekään kotiini kutsunut ainakaan näitä edellä mainittuja "ystäviä".

    • 22vuotiasnainen

      Syntymäpäivät ovat joillekkin pelkkä lasten juttu. Koko perheeni ja monet ystäväni ovat tätä mieltä, ettei se niin harvinaista ilmeisesti ole. Jos sen kokee eri tavalla niin siitä on hyvä puhua ystäville, että voi sopia, että mitä tehdään lahjojen ja muun kanssa eri merkkipäivinä. Se on kumminkin mielestäni kahden ihmisen yhteinen sopimus, eikä toista voi pakottaa diktaattorin lailla muistamaan synttäreitä mitenkään erityisesti.

      Mielestäni yrität ja vaadit ihan liikaa. Seuraat jotain tarkkaan millä on vain sinulle lähipiirissäsi merkitystä. Ei sinun ole koskaan ollut pakko sanoa, ostaa ja tai antaa muille mitään.

      • Soosiloosi

        Mutta, mutta! Kun ei ole mitään yhteistä sopimusta, pitää muistaa! Tekstiviesti tai tavatessa onnitteleminen ei ole kamalan paljon vaadittu ystäviltä, kumppaneilta jne. Se kuuluu tapoihin yleisestikin ottaen. Elämässä, ok meillä harvoillako. on niin vähän juhlan aiheita että edes sisar, aviomies tms. voisi muistaa edes pyöreät vuodet mm. 50 v.


    • NäinKelaan

      Tiedän, ettei minun ole pakko muistaa ystävieni syntymäpäiviä mitenkään. Silti se on mielestäni kaunis tapa ja sydäntälämmittävä ele muistaa edes tekstiviestionnittelulla. Ei mielestäni mitenkään liikaa vaadittua tai liikaa yrittämistä.

      Mielestäni on erikoista, että nämä ystävät, jotka itse eivät vaivaudu koskaan ainakaan minun syntymäpäiviä muistamaan, odottavat, että kuitenkin heidän syntymäpäivänsä muistetaan ja noteerataan jotenkin. Yksi puhui, miten voisin ostaa hänelle syntymäpäivälahjaksi erään tietyn asian, mutta havahtui sitten muistamaan, että "ai niin, enhän mäkään muistanut sun synttäreitä mitenkään!" Toinen on melkeinpä joka vuosi pitänyt synttärit, jonne tietenkin odotetaan ihmisten tulevan lahjan kanssa.
      Ehkä hänen mielestään synttärit ovat sitten vastavuoroiset: pitää itse pitää muille juhlat tarjottavineen, jotta ansaitsee näin muistamisen ja lahjan itsestään meteliä pitämällä ja kestitsemällä muita.

      Kai tämä kertoo juuri siitä ihmisten itsekeskeisyydestä. Itse halutaan ja toivotaan kyllä huomiota, arvostusta ja muistamista muilta, mutta harvoinpa sitä muistetaan itse muille antaa. Toiset kyllä sitten näkevät vaivaa muistaakseen ja antaakseen arvostusta ystävilleen, mutta ilmeisesti tämän ryhmän ihmiset ovat nykymaailmassa marginaaliryhmää.

    • Muistan kaikkien ihmisten, jotka olen pitkään tuntenut, syntymäpäivät ulkoa ja lähetän aina toivotukset. Itse en välitä lähetetäänkö minulle, koska en juhli missään määrin synttäreitäni. Pidän sitä kuitenkin huomaavaisena, jos niin tehdään. Yleensä niin tehdäänkin, kun FB muistuttaa syntymäpäivistä.

    • vklögfd

      Ei muista...

    • Yx-yksinäinen

      "Oikea ystävä"??? Onko sellaisiakin !?! No ei ainakaan minulla ole oikeita ystäviä lainkaan.
      Eivät edes ilmoitettuna syntymäpäivänkin niin kukaan Ei tullut ja onnitellut.
      Tällöin minun ei tarvi muistaa kun omat asiat jotka hoidan kunnialla.
      Tsemppiä teille jotka vaaditte sen että teitä pitää muistaa merkkipäivänänne ja olla tuomassa selkävääränä "jotakin".

    • Anonyymi

      Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Ei ole ystävä, joka ei katso tarpeelliseksi onnitella toista syntymäpäivänä. Etenkään sellainen ystävä tai kaveri, jonka merkkipäivän sinä olet muistanut.

    • Anonyymi

      Kyllä muistaa ja muistaa onnitella. Ihan sama mitä täällä höpötetään, ainakin Suomen ulkopuolella hyviin tapoihin kuuluu muistaa onnitella vähemmänkin tuttua syntymäpäivänä, jos on tiedossa, että toisella sellainen on. Sellainen ´ystävä´, joka ei sinun syntymäpäivääsi muista eikä onnittele, unohda sinäkin hänet ystävänä. Näin teet tilaa aidoille ystäville.

    • Anonyymi

      Liian vakavaksi menee, jos herneet vetää nenään, jossei saa synttärionnitteluja. Ihmiset vain ovat erilaisia ja muistavat ystäviään eri tavoin. Kohta ei ole ystäviä ollenkaan, jos sellaisesta alkaa valittaa. Jos itse muistat, eikö jo se tee sinut iloiseksi? Ehkä ystäväsi muistavat sinua muulla tavoin, jota sinä taas et tee. Kasva aikuiseksi.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse muistaa.
      Minä en muista edes omien perheenjäsenten merkkipäiviä. Lastenlasten synttäreitä arvon noin kahden viikon haitarilla, oliko se jo tänään, vai onko se huomenna tai ylihuomenna. Useamman kerran olen erehtynyt kuukaudestakin.
      Onneksi on puhelin. Pistän sinne muistutuksia, mutta eipä kovin hyvin mene sittenkään. Puhelin muistuttaa niin monesta asiasta, että muistutukset unohtuu päivän mittaan.

      Nyt näin eläkkeellä ollessa en tiedä edes mikä viikonpäivä milloinkin on menossa, saatikka että tietäisin monesko päivä mitäkin kuukautta on menossa.

      En ole elämäni aikana (65v) lähettänyt minkäänlaista korttia kenellekään postitse. Enkä kyllä kovin montaa sähköisenäkään.

      Onneksi ystäväni ja sukulaiseni eivät ole nirppanokkia, hyväksyvät minut tällaisena lahopäänä eivätkä nipota turhista.
      Lahjoja ostan pitkin vuotta kaikille, aina silloin kun näen läheisille ja ystäville sopivia juttuja. En odottele synttäreitä enkä jouluja, annan ostamani jutut saajille heti kun ne kaupasta ulos kannan.

    • Anonyymi

      Mun "ystävä " ei ole edes onnittelut kun sain lapsen saatikka muistaisi synttäreitä .

    • Anonyymi

      On olemassa tolloja, välinpitämättömiä, tosi ystävä oli sitten nainen tai mies onnittelee edes tekstarilla.

      • Anonyymi

        Kyl ne tuppaa vanhemmiten jäämään pois. Elämän vastoinkäymiset ja pettymykset vie sen hohdon pois, mikä niissä oli nuorempana.


    • Anonyymi

      Kun sitä aikansa itse muistaa ystävänään pitämiensä merkkipäivät ja lähettelee ystävänpäivä- , joulu- ym toivotukset ja muutenkin yrittää pitää yhteyttä saamatta vastakaikua niin eipä sitä enää jaksa edes yrittää. Viimein päätin kokeilla ja jättää yhteydenotot niin että en edes viestiä laittanut muutamalle, niin eipä yllättänyt kun sieltäpäin ei ole minkäänlaista yhteyttä otettu, aiemminkin minä olin se joka soitti ja laittoi viestiä. Todistaa sen että ketään ei kiinnosta olenko edes elossa.

    • Anonyymi

      Kyllä muistaa. Itse olen aina näihin päiviin mennessä muistanut tuttaviani pienellä lahjalla ja kortilla syntymäpäivien kunniaksi, mutta koska kukaan ei koskaan vaivaudu muistamaan minun syntymäpäiviä niin olen päätynyt siihen lopputulokseen että en osta lahjoja enään kenellekkään. Säästyypä nekin rahat.

    • Anonyymi

      Tää on kyllä jotenkin surullinen aihe. Kuulun kanssa näihin unohdettuhin ja ystäviä ei oikeastaan enää tästä syystä ole. Olen kyllä muutenkin outo, että varmasti sekin on osasyy. Erilaisuus pelottaa.

    • Anonyymi

      Rakkaan synttärit muistan. Muistan häntä myös ystävänpäivänä.
      Lasteni merkkipäivät noteeraan.

      Teot on muistamista tärkeämpiä.

    • Anonyymi

      Fb " ystäväni " eivät onnittele mua koskaan ,vaikka onnittelen heitä aina , kun on heidän synt. Päivänsä .Vain muutama fb kamuni onnittelee mua♥️🙏 , vain 2 kamuani , toinen on siskoni ja toisen olen tuntenut yli 40 vuotta ♥️.Muut eivät😡 , vaikka Facebook ilmoittaa aina jos on jonkun synt.päivä .kuten mun 🤔 , niin jotkut kamuni eivät siitä huolimatta onnittele .,🤔😡 Ovatko he edes oikeita ystäviä ,? 🤔 Minusta eivät ..

      • Anonyymi

        Mulla on myös kokemusta fb-kamusta, joka ei onnitellut vaikka fb lähetti muistutuksen hänelle, kyllä hän omalla sivullaan mainosti miten oli jonkun muun synttäriä muistanut ja omastaan synttäristään aina jaksoi rumpua lyödä etukäteen. Me tunnettiin muuta kauttakin, mainitsin itse hänelle synttäristäni jo aiemmin, ei silloinkaan kommentoinut mitenkään, ohitti tyystin. Yks ent.tuttava teki aikoinaan, niin ett aina viikkoa mun synttärin jälkeen muka muisti sen, kun oli hänen bestiksensä synttärit ollut niihin aikoihin. Aina ajatellut etten mä niin tärkeä ollut kellekään mun tutuista ollut, ett he olis mun synttäriä viitsinyt noteerata, mulla itsellä kyllä ollut huono tapa muistaa muiden synttäreitä.


    • Anonyymi

      Outoahan se on jos ei muista edes tekstarina, tietenkin on ääliöitä olemassa ja leuhkoja + kateellisia, tosi ystävä muistaa jotenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1893
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1310
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1063
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      149
      961
    5. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      49
      941
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      81
      934
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      808
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      81
      787
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      729
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      698
    Aihe