Venäjän sota-asiain kansankomissaari Podvoiski antoi 24.1.18 määräyksen riisua suomalaiset valkokaartit aseista. Tätä seurasi julistus, jossa venäläisen 42. AK:n katsottiin olevan sotatilassa, jos aseita ei luovuteta 36 tunnin kuluessa. Kun annettu aikaraja ylittyi, sotatila ennätti astua voimaan.
Leninin 20.1. antaman kirjallisen käskyn mukaan ”Tämän haltija, toveri [Jukka] Rahja, vanha puolueaktiivi ja minun hyvin tuntemani, on täysin luotettava. On äärimmäisen tärkeää auttaa häntä saamaan aseita (Suomen proletariaatille): n. 10 000 kivääriä panoksineen, noin 10 kolmen tuuman tykkiä ammuksineen. Pyydän vakavasti teitä täyttämään tämän eikä supistamaan lukumäärää.” SDP:n puoluetoimikunta kokoontui illalla 24.1., ja kokouksessa heille ilmoitettiin, että heti kun aseet olivat saapuneet ”alkaa yleinen kapina”.
Kun Leninin määräyksestä aseita tuova juna lähti Pietarista 27.1., punakaartin toimeenpanevalle komitealle lähetettiin tiedonanto, jonka mukaan kaikkiin asianmukaisiin toimenpiteisiin oli ryhdytty ja pyydettiin tarkkaa toimintaohjetta kapinan alkamisajankohdasta. Lisäksi todettiin, että ”strateeginen suunnitelma on jo valmis, samoin sovittu toiminnasta venäläisen sotaväen kanssa.” (A. F. Upton: Vallankumous Suomessa 1917-1918)
Jos sota ei ala vieraan valtion sotatilajulistuksella, asetoimituksilla ja vieraan valtion sotajoukkojen osallistumispäätöksellä, niin millä se alkaa?
Näin kapina oikeasti 1918 alkoi Suomessa
7
105
Vastaukset
- leeemmm
Verner Lehtimäki tuomittiin Venäjällä vakoilusta kuolemaan tuomio oli oikeudenmukainen. Toveri Stalin ei luottanut Lehtimäkeen, ei auttanut pako Venäjälle. Suomessa olisi saanut elinkautisen. Olihan hän myös terroristi hänen tekonsa Suomessa sen todistaa.
- sotaa-ei-aseitta
Asiallinen tosi kommentti. Aseita ei tule tyhjästä.
- Kumma_salailua
Bolshevikkien käskyttämä tämä tulevien kommareitten verilöyly!
- näin-on-näreet
"Tilaisuus teki punaisista varkaita."
-Timo Vihavainen, Venäjän historian professori. - vas.liitto.opp
Reipasta oppositiopolitiikkaakin syntyi näiltä legendaarisilta paremman tulevaisuuden tien viitoittajilta. Legendaarinen oli vaikkapa Aku Paasi joka johti ns. "revolveriopposition" iskuryhmää Kuusisen klubin kunniakkaissa tapahtumissa.
Nykyisten suomalaisten kommunistien rappeutuneisuus ilmenee mukavuudenhaluisutena ja narsismina. Humalahakuinen alkoholinkäyttö ja ilveilevien puheenvuorojen esittäminen parlamentaarisessa työssä eroavat kuin yö päivästä noista alkuaikojen kommunismin uranuurtajien kiivaista kannanotoista puhtaan ja oikean aatten puolesta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aku_Paasi- karuonvassunarki
Vaikea se on vasurin olla oikeasti aatteen mies kun se aate on vastuussa yli sadan miljonan ihmisen kuolemasta. Plus muusta murheesta. Sitä pitää vasurin olla olevinaan jonkinlainen yleishyvän edustaja. Mutta kun sillä asialla on jo paljon muitakin ja uskottavampia, niin ajettaviksi jää vain lähinnä yhteiskuntaa ja arvoja tärveleviä hankkeita. Yrittävät niistä hankkeista tehdä arvokkaita. Karu on vasurin arki. Mitä aktiivisempi, sitä enemmän vahinkoa. Joka voi tulla lopulta omallekin ovelle.
- menivätlankaan
Hommahan oli sama kuin Ukrainassa ja oikeastaan vielä pahempi. Viipurin suojeluskuntalaisten henki oli vaarassa, Ukrainassa muistaakseni Girkin sai poliisiasemat vallattua vasta kielilakien jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185141Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802- 352651
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302438Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221710- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101580Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231314Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101188- 961187