Kulut puoliksi - eikö niin?

IhanaaElämää

Olen seurustellut miesystäväni kanssa lähes kaksi vuotta. Asumme omissa asunnoissamme. Hän viettää pääsääntöisesti luonani viikonloput pe-su ja välillä iltojakin viikolla. Suhde voi hienosti, todella viihdyn hänen seurassaan. Mutta miesystäväni jonkinasteinen "siipeily" on alkanut viime aikoina lievästi harmittaa... Viikonlopun ruokaostokset ovat yleensä minun kontollani, kun nyt kerran käyn kaupassa muutenkin ja varaudun viikonloppuun ruokineen ja juomineen. Joskus hän "muistaa" tuoda jotain pientä tullessaan, useimmiten vasta sen jälkeen kun hienotunteisesti muistutan asiasta. Yleinen selitys on se ettei kuulemma "ajanut kaupan ohi" tai se, että “nokun sinä olit jo kerran ehtinyt käymään niin hän ei sitten keksinyt mitä olisi voinut ostaa”... Järkeenkäypiä selityksiä kait mutta soittaa ei voi eikä vissiin kysyäkkään....
Muutaman kerran olen laittanut tekstarilla kauppalistaa esim. sunnuntain ruualle mutta juuri silloin hän ei ole sitten "ehtinyt" kauppaan. Tai niitä ruokaviinejä hakemaan. Joskus olen jopa tahallani jättänyt kauppareissun lauantaille että pääsemme ostoksille yhdessä. Niinä kertoina hän on sitten valitellut että tilipäivä on vasta seuraavalla viikolla ja on vähän huonosti rahoissaan. No, mitäs siinä kohtaa olisi pitänyt tehdä? Jättää ruuat kaupan kassalle vai?
Olemme puhuneet yhteen muutosta mutta johtuen hänen rahallisesta tilanteestaan en uskalla edes ajatella sitä. Itselläni on talo jonka kustannuksista hän on luvannut maksaa puolet, samoin ruuasta. Hän asuu alivuokralaisena sukulaisensa omakotitalon yläkerrassa ja maksaa minimalistista korvausta asumisestaan. Sen perusteella yhteenmuuttoa ei kyllä voi ajatellakkaan, hänen kulunsa nousisivat aika tavalla. Hän kuitenkin on sanonut ettei aio asua luonani ilmaiseksi mutta tämä ruoka- ja juoma-asia ei ilmeisesti kuulu siihen? Ihmettelen vaan etteikö aikuinen ihminen huomaa miten noloa tuollainen on?? Itse en moiseen pystyisi.
Olen välillä vältellyt tapaamisiamme keksien olemattomia ilta- ja viikonloppumenoja. Se on kamalaa!!! Haluaisin olla hänen kanssaan, meillä on todella mukavaa yhdessä. Jossain kohtaa otin asian puheeksi ja tottakai hän oli myös sitä mieltä että osallistuu jatkossa ruoka ym. menoihin tasapuolisesti. Sitä ei kuitenkaan ole tapahtunut vielä...!!! Jotenkin en kehtaisi TAAS sanoa samasta asiasta....
Aluksi asia ei sinällään haitannut mutta erinäisten tapahtumien johdosta (leffat, ravintolaillat, laivaristeilyt, hotelliyöpymiset) olen huomannut, että maksumiehenä olenkin yleensä minä eikä mennäkkään sillä 50/50 periaattella mitä oli etukäteen sovittu. Olen sittemmin alkanut ajattelemaan ettei tämä nyt näinkään voi jatkua. Korostan että omalla kohdallani tämä ei ole raha-asia. En tarvitse omiin menoihini maksajaa enkä muutoinkaan minkäänlaista ylläpitäjää. En aio joka eurosta nipottaa mutta ärsyttää kyllä ajatus siitä että käytetään hyväksi. Ihan sama jos JOSKUS maksaa toisen ravintolalaskun tai leffalipun mutta tässä tapauksessa se olen valitettavasti ollut minä lähestulkoon joka kerta. Mitä tässä on tehtävissä??

44

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5060

Mitä jos sanoisit joko suoraan miten on tai sanot välillä ettei nyt voidakaan ravintolaan tai leffaan tai minne lie kun ei sulla ole enää rahoja?
      Vedä tekemiset minimiin (maksulliset) ja samoin ruoka, syökää kaurapuuroa.
      Siipeilijä äijä tuo on eikä yhtään ihanammaksi muutu.

• Onpa hankala ja kiusallinen juttu. Olet ottanut jo asian puheeksikin ja se ei silti muutu.

En näe mitään muuta mahdollisuutta, kuin että rupeat pistämään häneltä maksamatta jääneitä kuluja ylös ja vaadit jossain vaiheessa ennen seuraavaa viikonloppua rahat tilillesi. Esim muistutat seuraavana tilipäivänä, että maksaa velkansa. Jos sitenkään ei rahaa riitä/tai sitä ei sinulle makseta, niin rupeat lyömään tapaamisia jäihin.

• siipimieskö

Mikä on miehen tulotaso? Onko hänellä velkaa, pikavippejä tms. jolloin suurin osa palkasta voi mennä velkoihin? Jos tilillä ei ole tarpeeksi rahaa, niin sitäkin voi olla noloa tunnustaa, jolloin hän keksii tekosyitä. Etenkin on noloa tunnustaa, jos on sotkenut raha-asiansa pikavipein yms. ja talous on siitä syystä kuralla. Sinuna ottaisin asian suoraan puheeksi hänen kanssaan. Jos suunnittelette yhteen muuttamista, niin hänen taloustilanteenne on aivan olennaista tietoa. Jokin syy siihen täytyy olla, että asuu sukulaisten nurkissa oman vuokra-asunnon sijasta. Tuskin pihikään sellaiseen ryhtyisi. Ja miksi sukulainen antaisi siipeillä yläkerrassa, ellei mies olisi jonkinlaisessa pulassa paitsi, jos vuokranantajia ovat miehen vanhemmat?

Totta kai on miehiä ja naisia, jotka maksattavat muilla kaiken, mutta muitakin syitä voi olla. Raha-asiat pitäisi olla tosi selvät, jotta suhde voisi olla vakaalla pohjalla.

• IhanaaElämää

Kiitos kommentista! Sen verran on mies kertoillut raha-asioitaan että olen siitä päätellyt jotain suuntaa. Hänellä on omakotitalo jota ex-puoliso asustelee lapsineen. Lainanlyhennykset maksetaan kuulemma puoliksi (??). Talo on myynnissä mutta koska se on korjauksen tarpeessa ja vanha, se ei ole mennyt kaupaksi eikä katsojiakaan ole näytöissä pahemmin ollut. Lapsia on pari joten elatusmaksujakin hän toki makselee. Määrästä en tiedä, mutta palkan mukaanhan se menee. Lisäksi hänellä on autolainaa ja joku kulutusluotto päälle. Tämän hetkistä “vuokraa” en tarkalleen tiedä mutta omien sanojensa mukaan muutama satanen. Tähän asuntoon hän muutti jo viime kesänä kun piti kuulemma saada halvempi asunto (asui kaksiossa ennen sitä). Käteen jäävää palkkasummaa en tarkalleen tiedä mutta tienaa kuulemma yli kolme tonnia, miinus verot. No, siitä voi ehkä jotain laskeskella.
        Olen kertonut hänelle mitä minun talossani on käyttökustannukset kuukaudessa. On kait hänelläkin joku käsitys kun kerran on omakotitalossa asunut. Joka tapauksessa vaikka hän maksaisi asumiskustannuksista puolet (vesi,sähkö,lämmitys,jäte) kustannukset hänen osaltaan kyllä nousisivat. En vaan ymmärrä miten hänellä olisi siihen varaa.... Rahasta on toisaalta niin noloa jutella varsinkin kun olen itse hoitanut asioitani jo pitkään. Eikä se pyytäminenkään tai huomauttelukaan ole helppoa (kun toinen ei muka ymmärrä tarjota edes maksua...) Mutta ajattelen kyllä niinkin että tilanne täytyy ratkaista, tavalla tai toisella. Vaikka tilanteeni olisi kuinka hyvä, ilmaiseksi en aikuista ihmistä ota luokseni asumaan....

• siipimieskö
        IhanaaElämää kirjoitti:

Kiitos kommentista! Sen verran on mies kertoillut raha-asioitaan että olen siitä päätellyt jotain suuntaa. Hänellä on omakotitalo jota ex-puoliso asustelee lapsineen. Lainanlyhennykset maksetaan kuulemma puoliksi (??). Talo on myynnissä mutta koska se on korjauksen tarpeessa ja vanha, se ei ole mennyt kaupaksi eikä katsojiakaan ole näytöissä pahemmin ollut. Lapsia on pari joten elatusmaksujakin hän toki makselee. Määrästä en tiedä, mutta palkan mukaanhan se menee. Lisäksi hänellä on autolainaa ja joku kulutusluotto päälle. Tämän hetkistä “vuokraa” en tarkalleen tiedä mutta omien sanojensa mukaan muutama satanen. Tähän asuntoon hän muutti jo viime kesänä kun piti kuulemma saada halvempi asunto (asui kaksiossa ennen sitä). Käteen jäävää palkkasummaa en tarkalleen tiedä mutta tienaa kuulemma yli kolme tonnia, miinus verot. No, siitä voi ehkä jotain laskeskella.
        Olen kertonut hänelle mitä minun talossani on käyttökustannukset kuukaudessa. On kait hänelläkin joku käsitys kun kerran on omakotitalossa asunut. Joka tapauksessa vaikka hän maksaisi asumiskustannuksista puolet (vesi,sähkö,lämmitys,jäte) kustannukset hänen osaltaan kyllä nousisivat. En vaan ymmärrä miten hänellä olisi siihen varaa.... Rahasta on toisaalta niin noloa jutella varsinkin kun olen itse hoitanut asioitani jo pitkään. Eikä se pyytäminenkään tai huomauttelukaan ole helppoa (kun toinen ei muka ymmärrä tarjota edes maksua...) Mutta ajattelen kyllä niinkin että tilanne täytyy ratkaista, tavalla tai toisella. Vaikka tilanteeni olisi kuinka hyvä, ilmaiseksi en aikuista ihmistä ota luokseni asumaan....

Kuulostaa siltä, että hänen rahansa eivät riitä kaikkeen. Yli kolmen tonnin palkka miinus verot ei ole paljon noilla menoilla. Voi olla, että on muitakin velkoja tai rahankäytössä ongelmaa, jota ei ole sinulle kehdannut tai viitsinyt kertoa (pelaaminen). Tiedätkö, mikä oli eron syy vaimon mielestä? Minusta kuulostaa entistäkin oudommalta, että mies asuu sukulaistensa talon yläkerrassa, kun kyse on ihan aikuisesta miehestä, jolla on omia lapsia.

Nähtävästi hän asettaa lasten/entisen perheen kulut sen edelle, että pitäisi sanansa sinulle tai sitten hän ei ole entisessäkään suhteessa tottunut maksamaan. Sinun asemassasi unohtaisin nolouden raha-asioissa, kysehän ei sitä paitsi ole rahasta, vaan sanansa pitämisestä, eikö totta? Jos hänellä ei ole rahaa, niin varmasti olisi mukava, että tietäisit siitä, ettei ole rahaa edes ruokaan? Silloin te ette voi mennä leffaan tai syödä hyvin, ellet halua maksaa eli voisit harkita, haluatko tarjota sen hänelle. Ymmärsin, että sinua häiritsee, että hän on luvannut maksaa puolet, mutta ei ole maksanutkaan.

Sitten voisit itse miettiä, haluatko olla suhteessa, jossa olet varakkaampi eikä 50/50 periaatetta voi toteuttaa. Miehellä on elatusmaksut, talo ei välttämättä mene heti kaupaksi eli sinun olisi kenties maksettava talosi kulut entiseen tapaan. Samaten, jos hänellä on velkaongelmia, ne eivät ratkea käden käänteessä, oletko valmis häntä tukemaan (henkisesti), että voisi niistä selvitä?

Jos mies on mukava, viihdyt hänen kanssaan, niin rehellisyys omista ajatuksista ja tunteista olisi yksi askel syventää suhdetta sinun puoleltasi eli kertoa, että olet pettynyt tuohon asiaan ja haluaisit vain tietää, mistä oikein on kyse. Ehkä voisit tuoda esille, että ymmärrät, etteivät rahat aina riitä, toivoisit hänen kertovan, jos on vaikeuksia sen sijaan, että lupaa jotakin, mitä ei pysty pitämään. Tuollainen keskustelu varmasti auttaa sinua selvittämään, onko teidän suhteenne rahaan samanlainen. Se on kumminkin aika tärkeää parisuhteessa ja monen riidan aihe, jos käsityksen ovat kovin erilaisia.

• IhanaaElämää

No niin. Nyt on sitten yritetty keskustella! Riitahan siitä tuli :(
        Sillä tuloksella, että ensi viikoksi suunniteltuun mökkireissuun taidan lähteä ihan keskenäni...
        Kerroin hänelle mitä ruokatarvikkeita haluaisin hänen hankkivan yhteistä viikkoa varten. Mukaanlukien mm. OMAT saunajuomansa. Mielestäni lista oli enemmän kuin kohtuullinen. No, hänellä on "tilipäivä vasta ensi viikolla" (niinpä niin) joten rahaa ei vissiin sitten liiemmin ole ostoksiin. Ja mökille oli tarkoitus lähteä jo lauantaiaamusta.
        Toisin sanoen: sama tahti jatkuu eli minä olisin taas saanut hoitaa ruoka- ja juomapuolen ensi viikonkin osalta. Hän ei nyt kuulemma sitten lähde ollenkaan kun ei ole varaa ja minä "tein nyt tälläisen tempun". Tuntuu kurjalta mutta tässä nyt taidettiin nähdä asioiden oikea puoli. Ikävää olla ajatuksineen oikeassa... :(

• IhanaaElämää kirjoitti:

Sillä tuloksella, että ensi viikoksi suunniteltuun mökkireissuun taidan lähteä ihan keskenäni...
        Kerroin hänelle mitä ruokatarvikkeita haluaisin hänen hankkivan yhteistä viikkoa varten. Mukaanlukien mm. OMAT saunajuomansa. Mielestäni lista oli enemmän kuin kohtuullinen. No, hänellä on "tilipäivä vasta ensi viikolla" (niinpä niin) joten rahaa ei vissiin sitten liiemmin ole ostoksiin. Ja mökille oli tarkoitus lähteä jo lauantaiaamusta.
        Toisin sanoen: sama tahti jatkuu eli minä olisin taas saanut hoitaa ruoka- ja juomapuolen ensi viikonkin osalta. Hän ei nyt kuulemma sitten lähde ollenkaan kun ei ole varaa ja minä "tein nyt tälläisen tempun". Tuntuu kurjalta mutta tässä nyt taidettiin nähdä asioiden oikea puoli. Ikävää olla ajatuksineen oikeassa... :(

Seuraava taktiikka on todennäköisesti syyllistäminen ja yritys saada sinut potemaan huonoa omaatuntoa siitä, että lähdet yksin mökkilomalle. Luulen, että viikko erillään ja tilannetta kaikessa rauhassa harkiten olisi kuitenkin sinulle paras vaihtoehto.

• siipimieskö
        IhanaaElämää kirjoitti:

No onpa ikävää :( Aika huono merkki tuo suuttuminen minusta. Hän ajatteli lähtevänsä sinun rahoillasi eli rahaa ei tarvinnut edes reissua varten etukäteen varata. Rehdisti toimiva mies olisi alun perin sanonut, ettei ole varaa lähteä. Hän sen sijaan yrittää syyllistää kiukuttelulla eli saada entisen "sopimuksen" jatkumaan - ei ollut tarkoituskaan osallistua kuluihin, jos rahapulaan vetoaminen kerran auttaa.

• Lellu_11
        IhanaaElämää kirjoitti:

Hyvä, että otit asian puheeksi. Parempi että totuus selviää nyt eikä sitten kun olette muuttaneet yhteen. Oletko varma että mies ei ole ulosoton asiakas ? Onko luottotiedot kunnossa ? Olisi hyvä jos mies avaisi taloudellista tilannettaan enemmän. Kuinka paljon hänellä on velkaa, erien suuruus etc. On mahdollista että mies on häädetty vuokrarästien takia.

Mies käyttäytyy huonosti sinuan kohtaan syyllistämällä. Yhteen ei kannata muuttaa jo miehen huonon käytöksen takia. Jos hän ei selviydy omista ruokakuluistaan, niin miten hän selvityisi asumiseen liittyvistä kuluista.

• nainen38_
        IhanaaElämää kirjoitti:

Ota joku naisystävä mökille mukaan, hän luultavasti maksaa omat menonsa, niin voit rauhassa miettiä tilannetta ja samalla saat ystävästäsi kuuntelijan ajatuksellesi. Asiahan kuitenkin selvästi vaivaa sinua Toivottavasti löydät ratkaisun. Tsemppiä!

• mokamatti
        IhanaaElämää kirjoitti:

Tuohan kuulostaa niin selkeesti siltä että hän on jo niputtanut sinut kastiin "hyväksikäytettävä hölmö maksaa". Se että on pokkaa löhöillä toisen kotona valmiilla ruualla ja vielä juomatkin maksaen. Paljonkohan se lasku jo 2v seurustelun ajalta onkaan? Niin aloitetaan tuollainen syyllistäminen " kun sinä nyt tämmöisen tempun teit"? Kysyit vain yhteisien tulevan matkan ruokakulujen puolittamisesta ja sota syttyy... Hei ihan oikeesti. Saat varmasti kivan naistuttavankin sinne mökkireissulle tai onko sinulla jotain muuta tuttavaa sukulaista jonka kanssa menot olisivat tasapuolisemmin jaettu ? Mies on sitä mieltä että mulkulla voi maksaa.
        Epäilisin tuollaisen riidan jälkeen kyllä selityksiä siitä exän talo asiastakin. Kyllä myynnissä olevaa taloa yritetään edes esitellä. Ja niiden esitteet saa netissäkin. Jo sen perusteella sinulle selviää onko edes olemassa taloa jota on yritetty myydä. Vähän haisee tuollaisen kettusen touhu. Itse vaadin täyttä rehellisyyttä sittenkin jos velkoja. Velallinen joka on noin kiero , ei kyllä ole yhteenmuutto ihmisiä . Saat harmit ja vielä toisen velatkin niskaasi. Ei hyvä.

• määmy
        IhanaaElämää kirjoitti:

Jokane voi väittää palkaksee mitä haluaa, se e välttämäti oo totta. No, jos o 3500 brutto, ni kk netto o noin 2200 euroo siit asuntolaina (suuruus?), elatusmaksu (minkä ikäiset muksut?) & kulutusluotto & vuokra.
        Periaattees handuun jää noin 800.

Jos haluut nähä raivarin, ni pyydä tositteet palkast, asuntolainan maksust, elatusmaksuist. Mikäli rehellinen, ni näyttää mukisemati.

• siipimieskö

Suoraan puheeksi ottamisella tarkoitan siis sitä, että kysyt, miksi hän ei ole maksanut sovitusti menojanne, onko hänellä ongelmia raha-asioidensa kanssa? Voisit sanoa, että olet ihmetellyt kovasti asiaa, joten haluaisit kuulla, mikä on syynä. Takana on varmasti sellaisia asioita, jotka sinun pitäisi tietää, olipa syy mikä tahansa. Jos hän on siipeilijä, hän varmaankin esittää pyhää närkästystä ja lupaa parantaa tapansa :) Mutta sieltä voi paljastua elatusmaksuja, velkoja, mitä tahansa, joita hän ei ole vain saanut sinulle kerrotuksi. Kerran seurustelin miehen kanssa, jonka lapsesta sain kuulla vasta pitkän ajan kuluttua. Lapsi oli syntynyt satunnaisesta suhteesta.

• Yhteenmuutto kannattaa toistaiseksi unohtaa. Edellä oli hyviä ehdotuksia: leffat, ravintolaillat ym. jatkossa vain sellaisella sopimuksella, että hän maksaa omansa. Liput etukäteen netistä ja ravintolaan lähtiessä ihan suora kysymys, että "onhan sinulla varaa". Jos miehellä ei oikeasti ole mihinkään varaa, niin sitten joudut miettimään, kuinka paljosta olet itse valmis luopumaan ja mikä on sellaista, mihin haluat hänet seuraksi vaikka joutuisit maksamaan hänenkin kustannuksensa, mikä taas sellaista mitä ehkä tekisit mieluummin sellaisen kaverin kanssa, jolla siihen on varaa.

Kauppaan lähtiessä ostoslista tehdään etukäteen ja siinä vaiheessa arvioidaan, paljonko loppusumma tulee olemaan/henki.

Ja jos niitä "lompakon unohtumisia" eli tekosyitä edelleen tulee niin sitten muistiin summat, joita hän jää velkaa, ja tilipäivänä ihan rahana korvaus sinulle.

Periaatteessa olen itse sitä mieltä, etteivät toisen ihmisen raha-asiat kuulu toiselle, mutta jos yhteenmuuttoa harkitaan niin siinä vaiheessa niistä pitää voida myös puhua. Erillään asuttaessa itselleni riittää selkeät pelisäännöt eli että kulut pannaan puoliksi.

• asdlöfajsdfölk

hauska huomata miten ääni kellossa muuttuu kun nainen joutuu maksamaan menot, ja nyt tarkoitan näitä kommentoijia, en aloittajaa. Itse olen mies ja maksan about 100 % meidän perheen kuluista, puoliso käyttää rahansa mihin haluaa ja minulle se on erittäin ok. Tuloni ovat 6x hänen tulonsa joten tämä järjestely on ihan ok.

Mutta sitten asiaan, tuossa yllä joku (taisi olla ainoa fiksu kommentti) että kundilla voi hävettää tilanne. Jollain tavalla hän on hommansa todennäköisesti sotkenut ja ehkä sun kannattaisi yrittää kysyä asiasta esim. siinä yhteydessä kun olette muuttamassa yhteen. Ei ole miehelle helppo myöntää tuollaisessa tilanteessa että hommat on mennyt munilleen jollain pikavipeillä. Oletan kuitenkin että tiedät mitä hän tekee työkseen ja mitä hänen palkkansa suunnilleen voi olla joten jokinhan siellä mättää.

Tuo käytös voi aluksi olla ajattelemattomuutta mutta tosiaan pidemmän päälle tehtynä se on joko idioottimaisuutta tai asioiden peittelyä. Jos hommat menee muuten kivasti niin yritä selvittää asiaa ilman toisen halventamista aiheesta. Rahat asiat on aina vaikeita.

• omillatoimeen

Miten niin ääni kellossa muuttuu? Jos sinä haluat maksaa 100% perheenne kuluista ja sulle se on ok niin mitä valitat? Oma valinta se on.
        Minä en ole koskaan siipeillyt mieheni rahoilla vaan maksanut omat osuuteni kaikista menoista. Mies ansaitsee hiukan paremmin kuin minä joten hänelle jää hiukan enemmän käyttörahaa ja saa ne vapaasti käyttää mihin lystää, samoin minä omieni kanssa.
        Minä en ole koskaan ymmärtänyt siipeilijöitä, olkoon mies tai nainen.

• omillatoimeen kirjoitti:

Miten niin ääni kellossa muuttuu? Jos sinä haluat maksaa 100% perheenne kuluista ja sulle se on ok niin mitä valitat? Oma valinta se on.
        Minä en ole koskaan siipeillyt mieheni rahoilla vaan maksanut omat osuuteni kaikista menoista. Mies ansaitsee hiukan paremmin kuin minä joten hänelle jää hiukan enemmän käyttörahaa ja saa ne vapaasti käyttää mihin lystää, samoin minä omieni kanssa.
        Minä en ole koskaan ymmärtänyt siipeilijöitä, olkoon mies tai nainen.

Samaa ihmettelin, että mikä ääni kellossa muuttuu. Ihan samalla tavalla olisin vastannut miehelle, jonka nainen käyttäytyy tuolla tavoin. Jos aloittaja ja mies olisivat selvästi sopineet, että aloittaja maksaa, niin eihän mitään ongelmaa olisi.

• inhorealisti1
        helka kirjoitti:

Samaa ihmettelin, että mikä ääni kellossa muuttuu. Ihan samalla tavalla olisin vastannut miehelle, jonka nainen käyttäytyy tuolla tavoin. Jos aloittaja ja mies olisivat selvästi sopineet, että aloittaja maksaa, niin eihän mitään ongelmaa olisi.

kyllä sä olet vähemmistössä, tiedät sen varsin hyvin itsekin. Jos täällä valittais kundi samasta asiasta, ymmärtäjät olisi hyvin vähissä ja naisen puolustajat olisivat enemmistössä.

• omillatoimeen

Mahdollisesti. Sehän kertoisi heistä että ovat siipeilijöitä, eikö? Minä en ainakaan puolusta heitä, sukupuolesta viis.
        Omilla rahoilla pitää pärjätä eikä käydä toisen pussilla.

• 6702571

Etkö sinä toista miestä saa.

Tuo mieshän käyttää sinua hyväkseeen.

Hyi hitto, sanon minä.

• utelias23sdf

mielenkiinnosta kuulisin kuinka sinun suhteesi kulut / tulot suhde menee?

• 1803916

Minä en kehtaisi "majailla " toisen luona ja syödä hänen "eväitään"!

Kaikki ei ole kunnossa. Usko jo!

• tasa-arvoa

Kyllä nyt ruoka ainakin pitää olla tasan eli puoliksi molemmilla. Vaikka en tienaa paljoa niin olen maksanut aina ruuan puoliksi. itse en mitään viinejä juo vaan vettä tulee kraanasta

• Miksi-nimimerkki

Jos olette jo yhteenmuuttoa harkitsemassa, teillä pitäisi olla jonkinlainen yhteistalous. Eli kaikki tulot ja menot yhteen piikkiin eikä mitään isompia ostoksia ilman yhteispäätöstä.

Toinen mahdollisuus on mennä suorasanaisella sopimusperiaatteella. Perustatte yhteisen tilin, johon siirretään kuukausittain sovitut rahasummat ja maksetaan siitä sovitut menot.

• Asian kommentointia helpottaisi, jos aloittaja olisi kertonut miehen taloudellisesta tilanteesta. Minusta on vissi ero, onko mies köyhä vai siipeilijä. Suvaitsen epäillä, että naisilla on tähän asiaan erilainen katsontakulma kuin miehillä. Siis noin keskimäärin, koska kohta joku kertoo olevansa toinen miestään elättävä.

• juurinäinseon

oksan kohtaan

• 321

Eräs mies kaupassa aisensa kanssa.muka keräs ruoka ostokset...koriin...näki naisensa kassalla maksamassa omia ruokaostoksiaan.mies jätti täyden korin kauppaan ja luikki ulos naisen perässä. Valmiille ruoalle tuli viikonloppuna.ensimmäisenä kauhanvarressa.usein.ei ostanut ku jotIn limppari näytiks.pihtas tarjoilussa.jos kahvilaan yhdessä..osti teet. Ilmaseks...ei edes kahveepakettia...laita pihalle .kynttiläillallinen piti laittaa ja mies tarjos leipää ja jälkiruuaks sitä mulkkuaan.Hyväks käyttää sinua.

• mekkk

LAita se mies varaamaan ne hotelli ja laivariteilyt ja ku ne ovat hänen nimiin varattu nin hän myös maksaa ne ja vaadit aina puoliksi maksamista ja älä usko niitä että tili on viikon pasta kun kaikkilla on luottokortit maksamista varten.

• niinakel

hmmm. kuulostaa joko siltä että hän ei vain halua maksaa koska on pihin tyylinen eikä huomio sinun puoltasi tai sitten herää kysymys onko hänellä velkoja? jospa hän maksaa velkojaan ja hänellä ei ole varaa sen takia? jospa tuo halpa asuntokin on löytynyt juurikin sen takia että joku on halunnut auttaa miestä velkaongelman kanssa?

• hohhoijaaa34

Naista haittaa jos mies ei maksa puoliksi mutta usein se on mies joka maksaa kaiken ja miestä ei haittaa kun nainen ei tienaa paljon.Jos et kestä että mies ei ole yhtä rikas kuin sinä niin jätä se ja etsi joku rikas mies joka elättää sinut.

• qwertg

No puhukaa niille puolisoillenne ja pistäkää maksamaan. Onko niin vaikeeta

• Margareeta

Kavaljeerilla autolainaa, kulutusluottolainaa, asuntolainaa vanhasta omakotitalosta, jota ei saada myytyä, elatusmaksut ja pieni vuokra omasta asumisestaan.
      Unohda siis reippaana naisena yhteen muuttaminen!

Toki jos kovasti olet rakastunut, niin ilmeisesti pidät seurustelua yllä. Mies on tilanteensa vuoksi epärehellinen. Voi aiheellisesti uumoilla, että rehellisyys ja asioista avoimesti ja täsmällisesti puhuminen ei ole hänen juttunsa.
      Ehkä näistä seikoista johtuen hänen raha-asiansa ovat menneet kiikunkaakun elämiseksi.

Miehuuden oivallinen näyttö on siinä, että mies tekee niin kuin lupaa. Tämä mies ei tee. Hän lupaa, mutta sanoilla ei ole katetta.
      Miekkosella on asenneongelma kokonaisuudessaan. Ihmistä on kunnioitettava siinä määrin, ettei hänelle luvata turhia.
      Viikonloppuina luonasi eläminen on hänelle taloudellisesti edullista. Samaten maksat hänelle virkistykset, matkat ja leffat ynnä muut romanttisen suhteen ylläpidot.

Jos nyt aiot jatkaa tämän herrasmiehen kanssa seurustelua, niin rehellisyyteen tähtäävä haastattelu hänen taloudellisesta tilanteesta olisi mitä parhainta lääkettä epärehellisyyden korjaamiseksi.
      Älä osta viikonlopuksi parhainta mahdollista! Kaalilaatikko ym. vastaavat halvoista ruoka-aineista tehdyt ateriat riittävät.
      Elokuvat ja matkat vaihdatte lenkkeilyyn ja retkeilyyn lähiseudulla ynnä ystävien tapaamiseen.
      Ei mitään luksusta miehelle niin kauan kuin hän ei osallistu seurustelukumppaniin kuluihin.

Mitään kunnon avioliittoainesta tämä miekkonen ei ole. Luonteessaan on niin huolimattomia ja totuutta väisteleviä puolia, että melkoisesti harmia tuottaa hän eikä nainen halua vapaaehtoisesti huolista harmaita hiuksia.
      Hyväntekeväisyyskohteena hän kyllä on oiva niin kauan kuin oppii rehellisen ja avoimen suhteen säännöt.

• "Elokuvat ja matkat vaihdatte lenkkeilyyn ja retkeilyyn lähiseudulla ynnä ystävien tapaamiseen."

Tuossa on vain se ongelma, että pitemmän päälle aloittaja ei voi itsekään tehdä niitä asioita, joista tykkäisi. Tai vaihtoehtoisesti hänen pitää pyytää leffa- ja matkaseuraksi sellaisia ystäviä, joilla on samat kiinnostuksen kohteet ja varaa näihin harrastuksiin.

• Margareeta

Asianomainen voi lähteä elokuviin yksin tai ystävien kanssa, matkankin voi tehdä sellaisten ystävien seurassa. Varaton kavaljeeri jää tietysti kotiinsa siksi aikaa. Naisen ei kuulu jatkuvasti maksaa miehen virkistyskuluja, se tulee ajan kanssa kalliiksi.
        Toinen seikka on se, onko mieltä jatkaa pidemmän päälle tällaista suhdetta, joka ei ole tasapainossa.

• pätkätyöläinen__

Mun ratkaisuni on ollut vähentää omia menojani ja käyttää enemmän rahaa yhteisiin menoihin, jotta voin seurustella ja asua varattoman miehen kanssa. Hyvätuloinen en ole itsekään, mutta kyllä me pärjäillään.

Mutta tämä on siis oma valintani. Mies ei ole missään vaiheessa yrittänytkään esittää, että hänellä olisi rahaa. Hän kyllä osallistuu yhteisiin kuluihin mahdollisuuksiensa mukaan, ja sitä arvostan. Jos lupailisi ja luistelisi lupauksistaan, pitäisin kummallisena.

• TuhisevaKiukku

Olen suhteessa mieheen (tuore suhde n.3kk) ja minua on alkanut vaivaamaan ettei hän osallistu mihinkään ruokamenoihin kun täällä kuitenkin viikonloput viettää.
      En tiedä mihin hän rahansa laittaa, mutta lainannut minulta pienehköjä summia ja maksut on venyneet. Taas olisi maksupäivä edessä...saa nähdä saanko rahani.
      Olen asiasta nätisti yrittänyt puhua, mutta selvästi mies närkästyy kun otan nämä asiat esille.
      Hänellä ei ole käytännössä itsellään asumiskuluja, asuu sukulaisen ilmaisessa asunnossa ja pitää siitä samalla huolta.
      On vaikeaa ottaa puheeksi näitä juttuja kun lopputuloksena on yleensä jonkinasteinen mielenosoitus tai mökötys. Ja aikuisesta miehestä on kyse.
      Minulla on nyt sellainen tilanne että tarvitsen hieman apua leikkauksen jälkeen ja ehkä hän olettaa että se pieni apu kattaa kaiken.
      Minun mielestäni normaalissa parisuhteessa toista autetaan sairastuessa ilman sen kummempaa vastiketta. Itse en ainakaan vaatisi ruoka/tupakka palkkaa auttamisesta.
      Katsellaan nyt tässä hetki, jos ei sana mene perille, eikä osallistuta menoihin, suhde kyllä loppuu siihen. Varsinkin inhottaa nuo velat kun ei ymmärrä sanoa maksupäivänä että nyt ei olekkaan rahaa ja voinko maksaa sinä tai sinä päivänä. Minä joudun aina ottamaan asian puheeksi ja sitten sietämään sitä murjotusta.
      Mutta kuten sanottu, kunhan tästä toivun, asia nostetaan kunnolla pöydälle ja jos meno ei muutu, loppuu koko homma siihen.

• TuhisevaKiukku

No tässä tää TuhisevaKiukku nyt päivittää tilannettaan. Ei saatu puhuttua asioita vaikka kuinka rauhallisesti asian esille otin. Yritin olla "rakentava", ei siitä mitään tullut.
        Pahin mitä pelkäsin tapahtui, ukko häipyi välittömästi leikkauksen jälkeen, jätti velat pystyyn ja lähettelee yhä kaikenlaisia veemäisiä viestejä siitä miten olen pikkumainen jne.
        Niin pikkumaistahan se on odottaa saavansa rahansa takaisin.
        Tarina on nyt lopussa, oppirahat maksettu ja nenä kohti seuraavaa karjalan mäntyä, jahka nyt parannun leikkaukseta.
        Tosiasiassa aion kyllä kiertää miehet kaukaa. Katsotaan sitten joskus jos intoa enää riittää.
        Että sen pituinen se.

• Lellu_11

Et kuitenkaan velkaantunut paljoa. Pääset helpommalla kunnet et vastaile viesteihin ja huutele miehen perään. Miehen selviytymiskeino on lainailla rahaa ja unohtaa velat maksamatta. Jos mies kävi töissä, niin hänellä voi olla ulosotto ym ongelmia.

Hyvä kuitenkin että asia tuli ilmi näin lyhyen seurustelun jälkeen. Toivottavasti sait apua leikkauksen jälkeen muualta.

• tasa-arvo

Maksamiset tietenkin tulojen mukaan. Kumpi saa enemmän, maksaa enemmän.

• Millä perusteella? :o

• Eivoiollatot

Sillä perusteella että asumisen kulut jyvitetään tulojen perusteella.

Toimeentuloa hakiessa otetaan kummankin tulot huomioon niin että isompi tuloinen kustantaa pienempi tuloista. Avo tai avioliitossa on elatusvelvollinen.

Miksi tämä ei mene teidän kaaliin jotka ovat vaatimassa puolet ja puolet maksu systeemiä? 50/50 systeemi toimii silloin vain jos kummallakin on saman suuruiset tulot suunnilleen.

Minun mieheni joka ei ole mikään perseaukinen niin ei ole koskaan vaatinut mitään puolitus systeemiä vaan maksaa kaikki isommat laskut ja kaikki tarpeen vaatiessa. Meillä ei ole tullut koskaan mitään riitaa talous asioista.

Jos nyt tarkkoja halutaan olla niin asumiskustannukset suhteutetaan tuloihin eikä 50/50 niin ettei pieni tuloiselle jää välttämättä harrastuksiin rahaa ollenkaan ja isotuloiselle jää yli äyräiden.

Mitä järkeä on olla sellaisessa suhteessa jossa toiselle ei jää mitään ja toinen säästää tai kuluttaa ihan itselleen kaiken. Isompi tuloinen käyttää hyväksi tätä pieni tuloista tällä 50/50 periaatteella.

Ei kannata mennä parisuhteeseen ollenkaan jos on niin tarkka taloudesta että 50/50 joka tapauksessa. Miten se toimisi lapsi perheessä ylipäätään. Isompi tuloinen saisi harrastaa mitä vain kalliita harrastuksiaan kun pieni tuloinen jää kaikesta paitsi.

Jos te haette parisuhdetta vain maksajaksi puolet kaikista niin miksi? Ei ole edes rakkautta eikä mitään tunteita muuta kuin pääasia että joku maksaa puolet.

Millä perusteella puolustelet sitä ettei kuluja suhteuteta tuloihin? Isompi tuloinen elää sen pienempi tuloisen siivellä ja säästää sievoisen summan tai kuluttaa kalliisiin harrastuksiinsa. Avo tai avioliitoissa asuvat katsotaan elatusvelvollisiksi ja sitten ihmiset tekevät omia ehtojaan muuttaessaan avo tai avio suhteeksi.

Parisuhteessa kummallekkin pitää jäädä yhtä paljon harraste rahaa niin ettei siltä pienituloiselta jää yhtään mitään itseään varten. 50/50 systeemeillä olen nähnyt kuinka isotuloisempi harrastaa kalliita harrastuksiaan ja pieni tuloinen ei harrasta mitään. Puolitus systeemeillä on otettu kämppis kuten opiskeluaikoina eikä parisuhdetta.

Kamalinta olisi elää parisuhteessa tällä 50/50 SYSTEEMILLÄ. Meillä se olisi ainakin sitä etten harrastaisi mitään ja mies voisi vai valita kalliista harrastuksista mitä vain. Kun ei ole papin aamenta niin olen vain piika ja jalkavaimo jolla ei ole mitään merkitystä kun ei ole sitä papin aamenta. Kaikki miehen sukulaiset ovat niitä uskonnollisia hihhuleita jotka uskovat henkiin ja näihin uskonnon johtajiin jotka leipänsä tienaa näillä idiooteilla.

Uskonnolliset paskan puhujat elättävät itsensä sillä että puhuu paskaa tuutin täydeltä ja tyhmät ihmiset uskovat. Meidät on kasvatettu uskomaan henki maailman asioihin niin vahvasti ettei se uskomus muutu ihan hevillä. Jos jos jättäytyy tästä yhteiskunnasta on ulkopuolinen kun lahkojen idea onkin siinä että ihminen on laumaeläin ja haluaa maksaa siitä laumassa elämisestä.

• Mukavuudestasaamaksaa

Ei mikään ihme että mies on todella mukavaa seuraa :D

Mies maksaisi talon kuluista tarkalleen puolet mutta ottaisi muonituksessaan sen takaisin. Äijällä on elatusmaksut ja lasten kulut nousee koko ajan. Äijän mukana tulisi lapsetkin ruokapöytään ja kuluttamaan huusholliisi. Miksi noin "mukava" mies on eronnut.

Jos kulut puoliksi systeemi on tärkeää niin ei missään nimessä kannata katsella eronneita elatusvelvollisia "mukavia" miehiä jollei ole valmis maksamaan siitä mukavasta seurasta.

• olenreilu

Hei minä maksoin tänään puolet appelsiineista. Ne makso 1,56 joten maksoin 0,78 centtii muijan tilille.

• NoBroblemo

Maksan vuokrasta ja sähköstä 2/3 kun tienaan enemmän. Ruokakin ostan enemmän kaikkea hyvää lihaa ja pihvejä, en ala itkemään eurojen perään,
      ei mikään ongelma. Meillä yhteinen säästötili johon laitamme saman summan aina ja lomailemme sillä. Jos seurustelee niin pitää uhrautua. Tyttöystävä antoi minulle 3000 euroa 6000 euron perinnöstään koska olin haaveillut veneestä ja viime kesänä ostinkin veneen eikä kuulemma tarvii maksaa takas. Veneilimme sitten yhdessä lähes joka päivä viime kesänä, nyt odotan vaan että jäät lähtee ja saan veneen heti vesille koska viime kesänä sain sen veneen vasta heinäkuussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe