Karppaus ei toiminut minulla.

Karppauksenhylännyt

Tervehdys kaikille.

Aloitin karppauksen vuonna 2013 alussa. Aluksi karppaus sujuikin hyvin, kun painoa putosi hieman yli 12kg kesään mennessä. Sen jälkeen tuli kuitenkin ongelmia. Voimat alkoivat olla koko ajan lopussa, silmien alle tuli mustat renkaat ja yöunien laatu kärsi selvästi. En nukkunut kuin 5-6 tuntia yössä, unta ei yksinkertaisesti riittänyt pidempään. Olin koko ajan väsynyt, mutta en vain saanut nukuttua. Tämä saattoi johtui liian vähäisistä hiilareista, kun kehoon ei muodostunut serotoniinia.

Sitten alkoi tulla huimauskohtauksia, kun nousin ylös lattialta. Tällaista en ole ennen kokenut. Sain sydämentykytyksiä, kun tein jotain vähän raskaampaa, esimerkiksi kävellessä rappusia ylös. Tällöin hillarien saanti oli n. 70-100g päivässä. Ummetuksesta kärsin myös jonkin verran. Perheenjäsenet mies ja lapset huomattivat muuttuneesta käytöksestäni. Olin alkanut tiuskia heille ja olla usein huonotuulinen.Lisänä vielä kärsin jonkinlaisista harhoista, sillä työpaikallani esimerkiksi muiden alkaessa nauraa, luulin että he nauravat minulle tai puhuivat pahaa minusta. Tämäkin saattoi johtua liian vähistä hiilihydyraateista.

Vuoden jouluna aloin sitten lisätä hieman hiilihydraattia ruokavalioon. Hedelmiä, täysjyvävljaa ja juureksia. Olo koheni huomattavasti. Nukuin heti seuraavina öinä yli 9h ja olin pirteämpi kuin koko vuotena. Aloin syödä päivittäin enemmän hiilihydraatteja ja kuntoni nousi kohisten, ei enää väsymystä, heikkoa oloa ja pidentyneiden yöunien johdosta myös mustat silmänaluseni katosivat! Pidin kuitenkin hiilihydraatit noin 250 grammassa päivittäin, joka tuntuu olevan minulle sopiva määrä.

Viime vuonn painoa putosi hieman hitaammin kuin karpatessa, mutta varmasti se sieltä tulee koko ajan alaspäin. Hyvä niin. Mieluummin terve ja hitaasti laihtuva kuin sairas ja nopeasti laihtuva. Karppaus teki ainakin minut sairaaksi, joka laihtua nopeasti.

Tämä oli vain minun tarinani. Olen nähnyt vastaavia tarinoita, ei se karppaus vain sovi kaikille, minulle sopii vähän runsaammat hiilihydraatit rasvoja kuitenkaan pelkäämättä. En kyllä voisi omien kokemusten perusteella suositella kenellekkään alle 100 gramman hiilihydraattimäärää päivässä. Jos rajoittaa hiilihydraatien saannin alle 100 grammaan, rajoittuu myös ruokavalio turhan yksipuoliseksi eikä voi enää syödä oikein ulkona tai kavereiden luona.

En aio enää kokeilla karppausta uudelleen.

62

5431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karppaus.elämäntapana

Olet tainnut käsittää karppauksen väärin. Perusidea toki on että hiilareita vähennetään, vältetään nimenomaan huonoja hiilareita, sokeria, valkoista jauhoa jne.. Energian kokonaismäärästä tuolloin hiilareiden osuus pienenee ja rasvan ja proteiinien osuus kasvaa. Ja jos on tarkoitus laihduttaa, myös kokonaiskalorimäärä putoaa kun ne "höttöhiilarit" jää pois.

Jokainen kuitenkin oman kroppansa ehdoilla elää ja löytää sen oman tiensä. Tärkeintä on että on hyvä olla.

• Tepsii

Yhdyn tähän mielipiteeseen. Huonot hiilarit pois, ei kaikkia!

• Guuntakaa

Jep.
        Ongelma vain on että kun karppaaminen tuli ns. "muotiin" pari vuotta sitten, niin tapa käsitellä sitä mediassa ja muutenkin julkisesti oli sellainen, että jos aiheesta sattui lukemaan jutun tai katsomaan sitä käsittelevän ohjelman, ainakin itselle tuli lähinnä akuutteja naamapalmukohtauksia.

Kuvataan paistinpannua jossa tirisee pekoni paksussa rasvalätäkössä ja taustalla haastateltu karppaaja kertoo miten hän aloittaa jokaisen päivänsä näin tai munakkaalla ja sitten lounaalla syödään täyslihapihvi rehuilla jne.

Sitten esitetään vastapuoli joka kertoo miten tärkeää on noudattaa suosituksia ja pelkän punaisen lihan syöminen ei ole terveellistä ja voita ei tosiaan kannata juoda suoraan pullonsuusta.

Ei kakkaa sherlock, entäs jonkinlainen välimalli?

Se mikä siitäkin, kuten suunnilleen mistä tahansa muustakin mediavetoisesta keskustelussa puuttui, oli kohtuus kummaltakin laidalta, kun mielipiteet ja otsikot revittiin äärilaidan tyypeiltä.

Itse aloitin karppaamisen tai hiilihydraattien vähentämisen jo vuosia sitten ja homma tapahtui niikin koruttomasti että jätin ruokavaliosta pääosan ylimääräistä sokeria sisältävästä ravinnosta, perunan, riisin ja pastan minimiin ja korvasin senkin vähän salaatilla ja muilla kasviksilla ja juureksilla, joita toki söin jo aiemmin täysin sujuvasti.

Silloin kun joku muu saattaisi napostellla esim. karkkia, minä ostan satunnaisesti esim. pähkinöitä ja muita kuivahedelmiä. Ja tämä myös osin jo sen takia että pidän niitä paremman makuisina, sekään ei ole pelkkää ideologiaa. Ja lisäksi syön marjoja jos on saatavilla. Maustamattomia jugurtteja, juustoja yms.

Myös puolisatunnaisesti esim. hapankorppua ja tosi tummaa ruisleipää, mutta en joka päivä ja joka aterialla. Lihaa jossain muodossa syön yleensä viikoittain, mutta en sitäkään joka päivä ja kotiin en ole ostanut punaista lihaa vuosikausiin, enkä kauheasti lintujakaan. Lähinnä kalaa. Lienen vähintään puoliksi kasvissyöjä, todennäköisesti enemmänkin, mutta kun en grammoja mittaile.

En ole muutenkaan fanaattinen edes ruuankaan suhteen ja syön sujuvasti vaikka vehnäsämpylää jos se on se mitä on kätevimmin saatavilla siihen nälkään.

Pitkän aikaa sitten vain huomasi että harva tuollainen enää maistuukaan tai että niitä edes tekisi mieli. ja hyvä muistutus tuli joku aika sitten kun aamulla vieraassa paikassa ei ollut saatavilla oikein mitään järkevää ja kokeilin sellaista perus maustettuja (banaani/mansikka tms.)jugurttia, enkä yksinkertaisesti pystynyt syömään sitä lusikallista enempää sen ylimaallisen makeuden takia. Nykyään huomaa selvästi miten äärettömän paljon sitä sokeria joka paikkaan tungetaankaan. Virvoitusjuomia tai edes niillä maustettuja drinkkejä ei vain saa alas millään kun tulee ällöreaktio kun saa sitä litkua suuhunsa.

Aloittajan kertomus siitä että otti ruokavalioon juurekset kuulosti melko pelottavalta. Mistäs se päivittäinen ruokavalio oikein koostuikaan? Keho tarvitsee myös jonkun verran sokeria ja kuituja , mutta siinäkin voi vaikuttaa miten ja missä muodossa niitä syö. Esim. marjoissakin on luonnostaan sokeria, mutta marjojen syöminen ei ole suoraan verrannollinen sokerin lusikoimiseen. Siinä samassa pakkauksessa kun on muutakin sen fruktoosin lisäksi.

Tässä kuten muissakin asioissa - kohtuus. Ja itsensä kuunteleminen, meidän kehomme ovat erilaiset ja käyttäytyvät eri tavalla. Se mikä toimii yhdelle ongelmitta, ei välttämättä toimi toiselle.

• Hiilarih

Elä selitä. Humpuukia koko hiilari show! Kyllä ihminen tietää, kyllä elimistö tietää mitä tarvitsee. Hiilareitakin tarvitaan, sehän on selvä. Koetin karppausta. Vejin niin miinuksille hiilarit. Lihoin 12kg neljässä kuukaudessa. Siirryin takaisin ns normaaliin ruokavalioon. Painoni on pudonnut 17kg ja en todellakaan välttele hiilareita. Veriarvot on hyvät, sokeriarvot, kolesteroli, verenpaine, yms on erinomaisia.

• Gummibussi

Ihanko vejit tosiaan miinukselle hiilarit. Aina illalla iskit letkun suoneen ja Kirby-imurin hiilariasentoon ja katselit kun pussin pohjalle lilluivat ne negatiiviset hiilarit. Kyllähän sitä menoa illat katsoessa rauhallisempikin tyyppi alkaa lihomaan.

Sitten aloit syömään normaalisti ja laihduit 5 kiloa joka on sinänsä on jännä ilmiö kun monella se normaalisti syöminen pitää painon siinä vakiossa eikä vie sitä alaspäin, mutta toisilla toisella tavalla. Mitäpä sitä tuomitsemaan, nauramaan korkeintaan.

Ehkäpä tässä opettavaisessa faabelissa on tosiaan opetus. Että se mikä toimii sialle ei välttämättä toimi lehmälle tai toisinpäin. Vaikka tottahan se, että kun kuin korsteeni savuttava pappa eli vaille 100 vuotiaaksi, se tarkoittaa että tupakointikin on itseasiassa jopa terveellistä, kun miesten keskimääräinen elinikä on kuitenkin vain reilut 70-vuotta. Toki ikuista elämää se ei toki lupaa. Pappa toimii siitä kuolleena esimerkkinä.

• paulamummu

• Artoj

Olet poikkeustapaus tai valehtelet?

• kiltamestari

Mulle käy päinvastoin nähdessäni naamasi. Naamasi on kuin? No!
        On hyvin omituista, että jotkut hörhöt ovat kilvan estämässä kertomasta terveellisemmästä ruokavaliosta. Ruokavaliosta, joka sisältää pääasiassa luomuruokaa. Ilmeisesti aivot ovat jo sekaisin.
        Tiedetään ympärisömyrkkyjen vaikuttvan aivotoimintaan, lasten kehittymiseen ja myös osaltaan liikaöllihavuuteen. Voisitteko nätisti kertoa, miksi menettelet, kuten menettelette. Vai onko häiriköinti tärkeämpää kuin ihmisen terveys?
        Nyky ruoka ei ole mitään ravitsevaa ruokaa, vaan kasa erilaisia ruoka-aineita, joihin on sekoitettu läjä erilaisia lisä-ja säilöntäaineita ja annos ympäristömyrkkyjä.
        Yhtenä esimerkkin voinen mainita valmislihapullien sisältävän vain 10% lihaa loput jotain muuta moskaa. Tuote merkkiä en kerro.
        Kysymys on tiedon levittäminen ei tyrkyttäminen.

• Karppauksenhylännyt

En valehtele. Näin minulle kävi. Nyt kun syön vähän enemmän hiilihydraattia on olo ja mieli parempi. Ei se automaattisesti ole valehtelua, jos karppaus ei jollakin toimi.

Ihmiset on aina syönyt hiilihydraatteja.

• Jonninjoutavat

Juntin Arto ei hyväksy mitään vastaväitteitä karppauksen/VHH:n ihanuudesta. Mies palvoo Pellingin Puoskaria kuin koira ja on uskossaan täysin sokea.

• peltti.viljelijä

"Ihmiset on aina syönyt hiilihydraatteja."
        Ei pidä paikkaansa. Ihminen oli ensin metsästäjä-keräilijä, satojentuhansien, miljoonien vuosien ajan. Hiilihydraatteja ei juurikan ravinnossa ollut, marjat ja kasvit/kasvien juuret ainoana. Vasta kun ihminen asettui asumaan paikalleen ja alkoi viljellä, alkoi ravintoon tulla hiilihydraatteja. Tämä vaihe on kovin lyhyt ihmiskunnan historiassa, n. 1000-3000 vuotta alueesta riippuen. Nykyisiä viljelykasveja tuli esim. Eurooppaan vasta löytöretkien myötä 1400 luvulta alkaen.
        Paikalliset viljelykasvit tuottivat satoa vähän, joten hiilihydraattien osuus oli pitkään hyvin vähäinen. Ensimmäinen viljelykasvi oli peltti näillä pohjolan perillä.

• hiilitöntäk
        peltti.viljelijä kirjoitti:

"Ihmiset on aina syönyt hiilihydraatteja."
        Ei pidä paikkaansa. Ihminen oli ensin metsästäjä-keräilijä, satojentuhansien, miljoonien vuosien ajan. Hiilihydraatteja ei juurikan ravinnossa ollut, marjat ja kasvit/kasvien juuret ainoana. Vasta kun ihminen asettui asumaan paikalleen ja alkoi viljellä, alkoi ravintoon tulla hiilihydraatteja. Tämä vaihe on kovin lyhyt ihmiskunnan historiassa, n. 1000-3000 vuotta alueesta riippuen. Nykyisiä viljelykasveja tuli esim. Eurooppaan vasta löytöretkien myötä 1400 luvulta alkaen.
        Paikalliset viljelykasvit tuottivat satoa vähän, joten hiilihydraattien osuus oli pitkään hyvin vähäinen. Ensimmäinen viljelykasvi oli peltti näillä pohjolan perillä.

Ihmiset on itseasiassa syöneet aika laajalla skaalalla eri makrojakaumilla. Japanilaiset syö paljon hiilareita ja voivat hyvin (tähän asti), kun taas esim. eskimot ovat eläneet terveenä lähes kokonaan eläinperäisellä ravinnolla.
        Mitä yhteistä näillä ruokavaliolla on? Ruoka on prosessoimatonta jonka seurauksena siinä on ravinteet tallella ja alkuperäisessä "pakkauksessa", ruoka on puhdasta, ei sisällä lisättyä sokeria, niistä ei ole poistettu mitään eikä niissä ole lisäaineita tai muita kemikaaleja.

Eikä kannata unohtaa muiden elämäntapojen, kuten fyysisen aktiivisuuden, unen ja stressittömän elämän vaikutusta terveyteen.

• carppman

Luulisin että juuri naisille karppaus ei aina sovi, heidän geenit vaativat huonolaatuisempaa ruokaa joka on jäänyt yli miehiltä. EI se tee heitä silti huonommiksi ihmisikis. Naisten karppaus on 20% miesten karppauksesta.

• Karppauksenhylännyt

Se on kummallista, koska "karppaan" siinä mielessä, että olen vähentänyt hiilihydraatteja siitä lähtökohdasta, kun aloin syödä terveellisemmin. Vähensin pois kaikki herkut ja syön leipääkin vähän vähemmän kuin ennen. Nykyään tulee hiilihydraatteja se 200-250 grammaa päivässä, joka on kohtuuhiilihydraattista syöntiä ja se sopii minulle. Omien kokemuksien perusteella en voi suositella alle 100 gramman hiilihydraatteja, koska ne vaikuttaa negatiivisesti niin moneen asiaan.

• karppaus.elämäntapana

Itse olen mennyt jopa alle 50g/vrk ja kaikki hyvin. Olen l-tyypin diabeetikko. Ei juuri insuliiniä tarvi pistellä. Hoitava lääkäri vain tiuskii että "näin ei saa tehdä, näin ei voi elää". Hän kun lukee kirjojaan ja tutkii taulukoitaan.
        Ollaan yksilöitä, mikä passaa yhdelle ei passaa toiselle.

• Hyvinmeneeminulla

Minulla ei hiilihydraattien määrä tai nopeuskaan ole ainoa oleellinen juttu, vaan viljojen poisjättö on ehdoton. Viljat saavat minut sairaaksi.

Ruuan puhtaus on oleellisempaa kuin grammojen laskeminen. Ravinto ja terveys on niin monesta kiinni.

Jos olet ollut aiemmin lihava ja vielä jojolaihduttaja, on kilpirauhasesi ehkä väsynyt tuottamaan hormoneja. Silloin kituilu ei sovi eikä myöskään hyvin vähillä hiilihydraateilla olo. Hormonitoiminta on melkoisen monimutkainen juttu, en ala edes yrittää selostaa sitä tässä, kun ei ammattilaisetkaan tiedä miten se oikein toimii.

Pitkään jatkuva ketokarppaus ei mielestäni ole järkevää. En tiedä miksi se on niin suosittua, se ei ole lainkaan välttämätöntä. Ketokarppina sitä laihtuu väkisinkin, jolloin hiilihydraattimäärää on pikkuhiljaa vain nostettava. Lisäksi pidän kasviksia terveellisinä ja suorastaan pakollisina ihmisille.

Itse olen ns. hyväkarppi ja ainakin minulle sopii tämä. Paino on ihannepainossa, terveys hyvä ellei loistava ja hormonitoiminta pelaa -jo 12 vuotta. Vielä ei vaihdevuosiongelmia, olen 50 ja nainen. Jos lisään viljoja ruokavalioon, alkaa niveliä heti särkeä ja pää on toimimaton ja laiskottaa ja olen saamaton ja unen tarve lisääntyy pari tuntia.

Pelkät makrot eivät ole siis ainoa asia, johon pitää kiinnittää huomiota. Jos olet jättänyt vaikkapa vihannekset väliin, voit kärsiä vitamiininpuutoksista. Samoin D voi vaikuttaa ihan riippumatta ruokavaliostasi! Kesällä meni hyvin, nyt taas huonosti... Asiat ovat monimutkaisia ja on vaikea löytää se oma hyvä olo. Hienoa, jos olet niin tehnyt! Annathan toisten kuitenkin nauttia omasta hyvästä olostaan kuten minäkin annan sinun ilomielin noudattaa nykyistä ruokavaliotasi!

Missä menee se suuri viiva, jonka toisella puolen on vähähiilihydraattinen ruokavalio ja toisella puolen joku muu? Varsinkin, kun kirjoitat, että et pelkää rasvoja? Se ei ole siis vähärasvainen ruokavalio? Mikä on rasvojen osuus nykyisin ruokavaliossasi? Tiedät varmaankin ne melko tarkasti, jos lasket hiilihydraattisikin noin tarkkaan.

• sokeritautinen

Neljä vuottta olen karpannut, ja jätin diabeteslääkket pois lähes heti. Tarjoitat ehkä 1 tyypin tai muuten pahasti sairaita.

• kissivähähiilari
        karppaus.elämäntapana kirjoitti:

Itse olen mennyt jopa alle 50g/vrk ja kaikki hyvin. Olen l-tyypin diabeetikko. Ei juuri insuliiniä tarvi pistellä. Hoitava lääkäri vain tiuskii että "näin ei saa tehdä, näin ei voi elää". Hän kun lukee kirjojaan ja tutkii taulukoitaan.
        Ollaan yksilöitä, mikä passaa yhdelle ei passaa toiselle.

Mikä on I-tyypin diabetes? Vai tarkoitatko 1-tyyppiä?

• gluteenittomuussopii

Minulle parhaiten sopii gluteeniton suht. Vähähiilarinen ruokavakio. Paljon kalaa, juureksia, marjoja. Mutta hieman myös kauraa, kvinoaa, tattaria. hedelmiä

• eiressiäää

hohhoijaa mitä urpoja vastailee. kaikkea voi syödä sopivasti. elimistö tarvii hyviä ja huonoja hiilareita sekä proteiinia. asia on erikseen jos on allerginen kuten gluteenille tai muille, joka pitää jättää kokonaan pois ja korvat muulla. itse syön kaikkea sopivasti ja voin mainiosti eikä ole mitään vaivoja enkä stressaa mistään helkutin hiilareista huoh...

• Salikeijo69

Mihin elimistö tarvii huonoja hiilareita?Taloussokerilla ei ole mitään virkaa ruokavaliossa.
        Ite aiheeseen.Mulle ei kans ketoosi sopinut yhtään.Mitään ei jaksanut tehdä,uni ei maistunut ja ruokahalukin meni ihan kokonaan.Nyt dieetillä on maltillinen määrä (150g) hiilaria ja se riittää just.
        Normaalisti menee noin 400g.
        Riisistä,pastasta ja malto/vitargo.

• Urpolle

Kaikkitietävälle Urpolle, joka hehkuttaa, että "itse syön kaikkea sopivasti ja voin mainiosti eikä ole mitään vaivoja enkä stressaa mistään helkutin hiilareista huoh..."

Huom. tuo on SINUN mielipiteesi ja sinun kokemuksesi. Elä sinä täydellistä elämääsi, jos haluat, mutta älä lyttää toisten kokemuksia. Kyse sentään terveydestä ja hyvästä olosta. Me olemme erilaisia.

• Surlum

Että elimistö ihan tarvitsee huonoja hiilareita. On taas perus suomi24 viisauksia. Ehkäpä niitä huonoja hiilareita kannattaa oikeasti koettaa vähentää siellä päässä, josko kopassa alkaisi säteillä hieman enemmän ja tajuaisi että meillä kaikilla on vähän omat geenirakenteemma ja kehomme myös erilaiset reaktiot eri asioihin kuten ruoka-aineisiin.

Vai käytkö pähkinäallergikollekin urputtamassa miten se ei vaan osaa kun sinäkin pystyt syömään kourakaupalla jotain pähkinää josta jo pieni määrä saa jonkun toisen sairaalakuntoon jopa arkkuun asti, jos ei saa ajoissa apua. Sekin on varmaan ihan vain ressistä johtuvaa. Joten voisiko jopa olla mahdollista etteivät muutkaan ruoka-aineet toimi kaikilla aivan samalla tavalla kuin joillain muilla?

• hersy

Kukapa nyt huuhaata edes kokeilisi

• resyh

Toisaalta aloittajan tekstin perusteella vaikuttaa siltä että siellä on vedetty yhteen ääripäähän paljon miettimättä. Jos kaikki juureksetkin ovat olleet kieltolistalla, niin aika kapeaan rakoon on yritetty sovittautua. Ei hiilarit itsessään ole luciferista, vaan lähinnä kannattaa katso kuinka paljon ja minkä tyyppistä siltäkin saralta kuluttaa. Ja jos elämäntapa on kovin urheilullinen voipi olla että minimimäärä ei riitäkään jaksamisen ylläpitoon.

• hyyyyvvväää

ihmeen huonolla tuulella olevaa porukkaa täälläkin kirjoittelee... hyvä et olet löytänyt sinulle sopivan ruokavalion jolla jaksat ja painokin putoaa. toiset myös lihoo hiilihydraateista helpommin kuin toiset ja kaikki ruoka-aineet ei sovi kaikille. testaamalla löytyy varmasti paras tuokavalio itselle.

• HHEHHEHEE

Jaha, taas yksi valopää on kokeillut muoti-ilmiötä/muoti-ilmiöitä.. Hulliu saa molla muttei tyhmä. On se niin hieno kehua tyhjäpääbimbokavereille kuin on muodikas. Kerron sinulle ihan tällaisen kaikkien (??) tiedossa olevan muotijutun.. Mitä jos söisit vähemmän, normaalia ruokaa, hedelmiä, vihanneksia ja liikkuisit enemmän kun söisit.

• HHHEHHEEH

Toit esille "yhden raportin", näitä raportteja on vaikka kuinka paljon ja kaikki erilaisia ja kaikki "tutkijat" ovat ja tuovat oman näkemyksensä esiin, ts kaikki "tutkijat" haluavat päästä historiankirjoihin. Normaali ihminen syö vähemmän ja liikkuu enemmän. Ravintoon sisältyy kaikki tarjolla olevat ruoka-aineet, mutta ennenkaikkea: Pitää syödä suhteessa oikein, mitä kuluttaa. Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Jos syöt vähemmän, et liho. Muotiasia tämä on, kaikki (varsinkin naiset) laihduttavat tai yrittävät laihduttaa näiden "tutkijoiden" muotioikkujen kera, kaikki naiset ja varsinkin "julkkikset", jotka yrittävät roikkua keinolla millä hyvänsä lehdissä/tv:ssä laihduttavat milloin minkäkin muotioikun varjolla, ja yksikää n näistä naisista ei ole lihava. Tätä paskaa suolletaan silmille joka tuutista ja lehdestä.. Onko tuo normaalia? Ei ole. Mitä tulee tv:stä tänä päivänä? Joka kanavalta ruokaohjelmia ja leivontaohjelmia ja joka kanavata laihdutusohjelmia.. No ei kun surffaamaan. Kyllä siinä nälkä lähtee ja jumpat tulee hoideltua seuraavalla kanavalla. Normaali ihminen syö monipuolisesti ja liikkuu, ei laihdu lompakko, vaan kroppa. Noilla "tutkimusdieeteillä" laihtuu ainoastaan lompakko. Mutta jokainen saa tottakai pistää rahansa mihin haluaa.

• ilmeisesti

Mikäli työkaverit nauravat sinulle ei se todennäköisesti johdu hiilihydraateista, vaan sinusta itsestäsi.

• hersy

Koetappa ysreh parantua edes henkisesti :)

• NormaaliaRuokaa

Liiku tarpeeksi ja syö monipuolisesti kun on nälkä.. mikä helvetti nykyihmisille on tullut että syömisestäkin on pitänyt tehdä niin hankalaa.

• sopuisa

kai jokainen saa olla oman mielipiteensä herra eikä siittä tartte toisten vittuilla.

• skarpatkaasvähä

täytyy skarpata mitä syö ja olla skarppina ettei mitään eläintenrehua kitaansa tunge,kunnon grillipihvi tai makkara on hyvää!!

• Santeli

Kumma juttu, että sekä karppauksen vastustajien että puolestapuhujien täytyy kommentoida minä-muodossa, ja tämä minä on usein se ainoa oikea.. aika harvoja kannustavia kommentteja, vaikka jokainen meistä on yksilö ja omanlaisensa. Jokaisen elimistö toimii eri tavalla kuin kirjassa tai ohjeessa sanotaan. Itse karppaan, se sopii mun kropalle, mutta en ylitiukalla dietillä. Kroppa voi hyvin noin 50 - 100g hiilareilla /vrk. Välillä syön ihan mitä mieleen juolahtaa, eikä mitään katastrofia tapahdu. Hyvähän se on, että jos homma ei toimi, yksilö pystyy muuttamaan esim ruokailuaan, eikä dissaa koko asiaa.

• massaa

Ei me nyt oikeesti niin yksilöllisiä olla. Taloussokeri ei ole terveysruokaa kenellekkään.

• LäihduttajaKuoleeEnsin

Monipuolinen ruokavalio on kaiken aa ja oo... vältä rasvasia namupaloja ja sokeria, ja tutki mikä aiheuttaa turvotusta tai ärtyneensuolen oireyhtymää... luultavasti E lisäaineet tai jokin mukava pikku GMO aine, jolla taataan elintarvikkeen säilyvyys, ei sinun säilyvyys.

• KuntoiluAuttaa

Hei -"karppauksenhylännyt", oli oikein hyvä kuvaus. Minulla kun kävi vähän samoin. On saatava säännöllisesti pieniä aterioita tai kupsahtaa siihen missä sattuu olemaan. Sain dietillä painon alas yli 10kg, mutta cm ei montakaan. Kun aloin syödä n.1500kc/pvä ja kävellä, aamuin illoin, voimistella, pilatesta ja muuta rauhallista niin kg pysyi samana, mutta cm hävisivät! nr.42 muuttui 36/34 kolmessa kuussa. Koskaan ei tullut heikkoa oloa ja jaksoi liikkua, ajatella jopa. Nykyisin on vaikeaa löytää sopivaa dieettiä; itse en kykene syömään eläimiä sen jälkeen kun näin niiden pahoinpitelyn. Saamme eläinten kautta hormooni-hoidon, penisiliinit, lääkityksen ja kuolinkamppailun aggressiviset kauhuenergiat. Juustoa, kanamunia syön silloin tällöin, mutta viljatuotteita, maitotuotteita en saisi käyttää. Perunasta tulen sokeri-humalaan. Olen taas palautunut spirulinan ja muun merilevän syöntiin ja järki alkaa kirkastua ja olo parantua. Tulee istuttua liikaa...Ei saisi antaa neuvoja muille, mutta kun tekee mieli seurustella noin järkevien ihmisten kanssa...Nyt ulos ja lenkille tässä ihanassa keväässä!

• hersy

Sitä ei tartte kuin syödä sopivasti suhteessa kulutukseen ja voi syödä ihan kaikkea mikä maistuu,muttei mitään liikaa,kaiken maailman karppaus huuhaata sitä kyllä on aina tulollaan ja jotkut tarttuu kuin kala onkeen,muttei tartte kuin monipuolista ruokaa riittävästi kulutukseen nähden sä olet terve kuin naapurin pässi siltä osin ,tarttuvia tauteja on aina liikkeellä kuten karppaus.

• Katoympärilles

Oletko kuullut, että maailmassa on erilaisia ihmisiä ja erilaisia ruokavalioita? Miten tuntuu siltä, että pidät tuota omaasi vain ainoana oikeana... outoa.

• OmaOnnenSeppä

Aloittaja kirjoitti oikein siinä kun hän sanoi, ettei karppaus toiminut HÄNELLÄ. Meidän ihmisten aineenvaihdunnat toimii erilailla ja mikä dieetti toimii johonkin ei toimi toiseen. Lisäksi Karppaus - käsite on kovin laaja. Tarkoitetaanko sillä erittäin niukkaa hiilihydraattien määrää ruokavaliossa vai vain lähinnä huonojen hiilihydraattien jättämistä pois? Minulla henkilökohtaisesti tuntuu olevan myös aloittajan kaltainen elimistö, jossa hyvin äkkiä joudun ketoosiin, tunnen huimausta ja silmänympärykset mustuu jos jätän hiilarit minimiin. Pyrinkin "karppaamaan" lähinnä niin että jätän huonot hiilarit (valkoinen vehnäjauho, pastat ja valkoinen riisi) ja transrasvat pois. Toiset näyttävät pärjäävän todella vähillä hiilareilla, mutta lihovat helposti niistä. Siksi näistä asioista on turha yrittää puristaa kaikkia ihmisiä kattavaa normia. Kokeilkoon jokainen mikä itselleen sopii ja pysyköön siinä. Me itse olemme oman hyvinvointimme paras tuntija.

• EiKarppaukselle

Minä lihoin kahdessa kuukaudessa 15kiloa. Kaverit sanoi että alkuun kun kroppa totuttelee karppaukseen niin voi tulla joku kilo mutta mulla paino senkuin nousi. Kun lopetin 15 kilon jälkeen karppauksen ja siirryin normaaliin ruokavalioon alkoi paino hiljalleen putoamaan ja lopulta tasaantui takaisin. Liikuntaa lisäämällä huomattavasti sain syödä edelleen ihan normaalisti kunhan vain kulutus oli suurempaa. Pidän koko karppausta täysin huuhaata.

• ÄLYTTÖMINruokavalioIKINÄ

Ihminen on luontainen kasvissyöjä, joten mitäpä tuossa on ihmettelemistä? Ihme jos ET olisi tullut huonovointiseksi. Ihmisen "koneisto" hampaista peräsuoleen asti kertoo harvinaisen selvästi, että meidän tulisi syödä käytännössä pelkästään kasvikunnan tuotteita, eli paljon hedelmiä, kasviksia jne. Liha, maitotuotteet ja viljat eivät kuulu ihmisen ruokavalioon. Niistä ei aiheudu meille muuta kuin terveysongelmia. Porukka on kuitenkin tehokkaasti aivopesty uskomaan jotain ihan muuta! Onneksi ajat ovat muuttumassa, hitaasti mutta varmasti.

• y5eatgr

"Ihminen on luontainen kasvissyöjä" - just joo... Mietipä asiaa laajemmin kuin 2015-vuoden näkökulmasta, kun joka marketista saat keskellä tammikuutakin tuoretta puputettavaa ja pakastealtaasta lisää. Mitäs luulet, että olisi tapahtunut sinun ajattelutavallasi vaikka tuollaiset 200 vuotta sitten keskellä tammikuuta? Hakivatko ihmiset silloin puputettavaa marketista? Jossain maakuopassa saattoi olla puolimätiä nauriita ja lanttuja säilössä - siinä oli suomalaisen ihmisen "luontainen kasvisyönti". Talvisaikaan ruokavalio muodostui nimenomaan tuoreesta ja eritavoin säilötystä lihasta ja kalasta ja viljatuotteista. Kesän tullen laajennettiin sitten kasvikuntaan ja metsän marjoihin - mutta luuletko oikeasti, että silloin kotipuutarhat pursuilivat keräsalaattia, rucolaa ja paprikoita?

• 3plus2

Ituhippi pitää sen turpansa kiinni. Ensinnäkin ihminen on lihansyöjä sekä myös sekasyöjä. Lihansyönti on ihmisen aivotkin kasvattaneet evoluution kulussa ja näkyy että pelkkä porkkanan syöminen toisilla ne aivot sitten rapauttaa.

• metsästäjä-keräilijä

Ihminen alkujaan metsästäjä-keräilijä.

• HYVÄ_LÄPPÄ
        y5eatgr kirjoitti:

"Ihminen on luontainen kasvissyöjä" - just joo... Mietipä asiaa laajemmin kuin 2015-vuoden näkökulmasta, kun joka marketista saat keskellä tammikuutakin tuoretta puputettavaa ja pakastealtaasta lisää. Mitäs luulet, että olisi tapahtunut sinun ajattelutavallasi vaikka tuollaiset 200 vuotta sitten keskellä tammikuuta? Hakivatko ihmiset silloin puputettavaa marketista? Jossain maakuopassa saattoi olla puolimätiä nauriita ja lanttuja säilössä - siinä oli suomalaisen ihmisen "luontainen kasvisyönti". Talvisaikaan ruokavalio muodostui nimenomaan tuoreesta ja eritavoin säilötystä lihasta ja kalasta ja viljatuotteista. Kesän tullen laajennettiin sitten kasvikuntaan ja metsän marjoihin - mutta luuletko oikeasti, että silloin kotipuutarhat pursuilivat keräsalaattia, rucolaa ja paprikoita?

Ihminen oli kasvissyöjä ennen kuin aloitti lihan syömisen, tilanteen pakosta. Juuri muuta syömistä ei yksinkertaisesti ollut. Evoluutio ei ole kuitenkaan onnistunut tekemään kasvissyöjästä lihansyöjää - elimistömme ei pysty edelleenkään käsittelemään eläinproteiinia tekokkaasti. Liha alkaa mädäntyä ihmisen suolessa ennen kuin se ehtii ulos, tiesitkö sitä? Mm. tästä johtuu se, että lihan syönti aiheuttaa ihmiselle sydän- ja verisuonisairauksia, syöpää jne. Oikeilla lihansyöjillä tätä ei tapahdu, koska niiden suolisto on puolet lyhyempi. Niiden mahaneste on myös erittäin hapanta, joka tappaa raa'asta lihasta vaaralliset bakteerit. Kun ihminen syö raakaa lihaa.. ..no, suosittelen kokeilemaan. Vedä naamaan sellainen 200 g raaka, verta valuva pihvi. Pureskele se ilman apuvälineitä (kasvissyöjän talttahampaille haastetta), ja niele oksentamatta. Tunnustele oloasi sen jälkeen ja tule sitten tänne kommentoimaan, jos olet vielä elossa!
        "Ihminen on lihansyöjä" :D Salli mun nauraa..

P.S. Oikea lihansyöjä myös pyytää saaliinsa luonnosta paljain käsin ja hampain, ja sen jälkeen repii palasiksi, ilman apuvälineitä.

• EiElämääIlmanToivoa

Lisäys: Ihminen tulee pian palaamaan alkujuurilleen eli vegaaniksi - olosuhteiden pakosta. Veganismi on ainoa asia, joka voi pelastaa ihmiskunnan tuholta. Jos eläintuotantoa ja merten tyhjennystä jatketaan kuitenkin tähän malliin, jo 30-40 vuoden päästä saavutetaan piste, jonka jälkeen ihmiskunta kuolee pois nopeasti. Esimerkki: jos tehokalastus jatkuu nykymuotoisena, maailman meret on tyhjennetty kaloista vuoteen 2048 mennessä. Merten herkät ravintoketjut ovat elintärkeitä koko planeetan elämän säilymiselle mm. siksi, että meret tuottavat suuren osan planeettamme hapesta.
        Eläintuotanto sen sijaan saastuttaa maaperää ja vesistöjä, ja tuhoaa sademetsiä ennennäkemätöntä vauhtia (myös suomalainen possu syö Brasilian sademetsiä), ja sademetsät ovat planeettamme toiset keuhkot. Kun kaikki on tallottu ja paskottu, mitä jää jäljelle?

Kaikesta huolimatta uskon, että homo sapiensilla on tarpeeksi älliä päässä sellaisten päätösten tekemiseen, jotka johtavat kestävään tulevaisuuteen.

• EiElämääIlmanToivoa
        EiElämääIlmanToivoa kirjoitti:

Lisäys: Ihminen tulee pian palaamaan alkujuurilleen eli vegaaniksi - olosuhteiden pakosta. Veganismi on ainoa asia, joka voi pelastaa ihmiskunnan tuholta. Jos eläintuotantoa ja merten tyhjennystä jatketaan kuitenkin tähän malliin, jo 30-40 vuoden päästä saavutetaan piste, jonka jälkeen ihmiskunta kuolee pois nopeasti. Esimerkki: jos tehokalastus jatkuu nykymuotoisena, maailman meret on tyhjennetty kaloista vuoteen 2048 mennessä. Merten herkät ravintoketjut ovat elintärkeitä koko planeetan elämän säilymiselle mm. siksi, että meret tuottavat suuren osan planeettamme hapesta.
        Eläintuotanto sen sijaan saastuttaa maaperää ja vesistöjä, ja tuhoaa sademetsiä ennennäkemätöntä vauhtia (myös suomalainen possu syö Brasilian sademetsiä), ja sademetsät ovat planeettamme toiset keuhkot. Kun kaikki on tallottu ja paskottu, mitä jää jäljelle?

Kaikesta huolimatta uskon, että homo sapiensilla on tarpeeksi älliä päässä sellaisten päätösten tekemiseen, jotka johtavat kestävään tulevaisuuteen.

Lisäyksen lisäys:

Jos ette vielä ole ymmärtäneet, kuinka valtava vaikutus vegaaniruokavaliolla on ympäristöön, annanpahan mielikuvan:

Joka kerta kun syöt lihaa sisältävän aterian, heität 19 lautasellista ruokaa roskiin. Kuka söi nuo 19 lautasellista? Lautasellasi oleva eläin.
        1 naudanlihakilon tuottamiseen menee vettä 30,000 litraa, eli uima-altaallisen verran. Vuodessa voisit säästää vettä miljoonia litroja, yksinkertaisesti jättämällä eläintuotteet kauppaan.

• OtaSelvääIlmanAatteita
        HYVÄ_LÄPPÄ kirjoitti:

Ihminen oli kasvissyöjä ennen kuin aloitti lihan syömisen, tilanteen pakosta. Juuri muuta syömistä ei yksinkertaisesti ollut. Evoluutio ei ole kuitenkaan onnistunut tekemään kasvissyöjästä lihansyöjää - elimistömme ei pysty edelleenkään käsittelemään eläinproteiinia tekokkaasti. Liha alkaa mädäntyä ihmisen suolessa ennen kuin se ehtii ulos, tiesitkö sitä? Mm. tästä johtuu se, että lihan syönti aiheuttaa ihmiselle sydän- ja verisuonisairauksia, syöpää jne. Oikeilla lihansyöjillä tätä ei tapahdu, koska niiden suolisto on puolet lyhyempi. Niiden mahaneste on myös erittäin hapanta, joka tappaa raa'asta lihasta vaaralliset bakteerit. Kun ihminen syö raakaa lihaa.. ..no, suosittelen kokeilemaan. Vedä naamaan sellainen 200 g raaka, verta valuva pihvi. Pureskele se ilman apuvälineitä (kasvissyöjän talttahampaille haastetta), ja niele oksentamatta. Tunnustele oloasi sen jälkeen ja tule sitten tänne kommentoimaan, jos olet vielä elossa!
        "Ihminen on lihansyöjä" :D Salli mun nauraa..

P.S. Oikea lihansyöjä myös pyytää saaliinsa luonnosta paljain käsin ja hampain, ja sen jälkeen repii palasiksi, ilman apuvälineitä.

"P.S. Oikea lihansyöjä myös pyytää saaliinsa luonnosta paljain käsin ja hampain, ja sen jälkeen repii palasiksi, ilman apuvälineitä."

Eiköhän tuo viimeinen lauseesi jo viimeistään paljastanu että tarkoitusperäsi on ajaa ihan muuta asiaa kun sitä miten oikeasti ihmis ruumis on sopeutunut käsittelemään ravintoa.
        Ihmisellä on muuten lihan repimiseen tarkoitettu ns torahampaat edessä sivuilla. Mutta sinun tekstisi voi jätää omaan arvoonsa. Tutkijat tekee tutkimusta niin että niiden taustalla ei ole mitään taka ajatuksia muista aatteista. Sinä sohvaperunakotipohdiskelija keksit omat ajatuksesi vähä älyisten aatteitesi takia.
        Itse en provoihisi enään vastaa ja samaa suosittelen muillekin.

• NYTnaurattaa

"Torahampaat" :D
        Vertaatko todella omia palikoitasi muiden lihansyöjien hampaisiin? Silmät käteen ja järki päähän! SUURIMMALLA OSALLA luontaisista kasvissyöjistä on kutsumasi "torahampaat" eli kulmahampaat. Niillä ei ole mitään tekemistä lihan syönnin kanssa, vaan ne on meillä siksi, että voisimme purra kovaa kasvimateriaalia. Jos ihmishampaat olisi tarkoitettu lihan syöntiin, purisit helposti raa'an lihan läpi. Se ei ihmisen leegoilla onnistu, ei sinne päinkään. Oikea lihansyöjä repii lihaa ja nielaisee. Pureskelua ei juurikaan tapahdu. Ihminen sen sijaan jauhaa ruokaa samaan tapaan kuin kaikki muutkin kasvissyöjät (pieniä eroavaisuuksia lajien välillä, märehtijät erikseen).
        Ihmisen suu on emäksinen ja syljessämme on hiilihydraatteja pilkkovia entsyymejä, kuten kaikilla kasvissyöjillä. Lihansyöjien suu on hapan, ja niiden syljessä on valkuaista (proteiinia) pilkkovia entsyymejä. Jatkanko listaa??

Joko olet tyhmä tai tietämätön, tai molempia. Vaikka olisit mitä, älä kehtaa väittää etten tiedä, mistä puhun!!!

• oontottaaa

että vähän hiilareita = vähän hivenaineita. Ja keripukki siitä tulee. Eskimoilaa oli ennen hyvin yleistä. kunnes ymmärsivät syödä valaan mahan sisältöäkin sieltä löyty hiilareita.
      Karppaus väsyttää, joten lopetin sen , nyt syön rajattomasti kaikkea, en liho, sokeria menee 1kg viikossa = 52kg vuodessa. On niin hyvää mansikkasoppaa....että..
      Turha väittää et hiilarit lihottaa. Jos ette usko saapi tulla kattomaan. Ja sokerista ei tule sokeritautia, jo 50 vuotta oon syöny sokeria 1kg viikossa, se on puhdasta ravintoa. Olishan toi inkkarisokeri terveempi vaihto, mutta en viitsi lähtee etsii..
      Ja saa tulla katsomaan oonko lihava!

• KunLiikkuuEiLiho

Aivan. Sinä osaat sen perus asian eli kun liikkuu ei liho. Itse teen metsurin töitä ja joidenkin mielestä saatan olla jopa hoikka. Todellisuus on se että lihaksisto on kasvanut ja rasvaprosentti on alhainen. Nälkä on aina ja voin huoletta syödä ihan mitä vain. Se ei vaan jää kehoon koska kulutus on suuri. Nykyajan laiskayhteiskunnassa tyhmät taas miettii miten voin syödä rajattomasti kaikkea lihomatta vaikka en liiku metriäkään päivässä.

• hersy

Juu mä katon ymmpärilleni ja samaa huuhaata eri paketeissa,ja senkun enämpi naurattaa,ei muuta kuin syömään sopiva määrä kulutuksen mukaan ja ihan KAIKKEA

• liveandletlive

Minä myös lihoin karppaamalla. Aloin laihtua kun lisäsin leipää ruokavaliooni ja vähensin reilusti lihan syöntiä. Valitettavasti olen tavannut joitakin karppausfanaatikkoja, jotka kieltävät että karppaamisella voisi lihoa (myös Antti Heikkilä on myöntänyt tämän) ja väittävät että tein jotain väärin, koska karppaamisen on oltava jokaisella ainoa oikea paras ruokavalio. Aika rasittavaa keskustella tällaisten ihmisten kanssa. Tunnen ihmisiä jotka voivat hyvin karppaamalla, hyvä heille. Mutta turha väittää että se sopii kaikille, tai että se laihduttaisi kaikkia.

• hersy

Juu kattokaa Mäkäräistä ja mitä vaan urheilijaa,hien ulostulo se on joka laihuttaa,siinä ei huuhaat paljon auta,liike se on joka auttaa,saahan sitä syödä vaikka sian päivässä ja kolme ruislimppua,mutta pitää kattoa miten saa kulutettua ne pois

• laatuaravintoon

1) Urheilijat eivät syö sokeria. Taatakseen parhaan mahdollisen suorituskyvyn, ruokavalion on sisällettävä laadukasta ruokaa ja tarpeeksi ravinteita. Sokeri, prosessoidut tuotteet ja esim. einekset ei ole sitä, eikä yksikään urheilija syö hiilareita proteiinin ja rasvan kustannuksella.

2) Googlaa Sami Sundvik. On tehnyt työtä suomalaisten huippu-urheilijoiden kanssa, jotka ovet siirtyneet maidottomalle ja viljattomalle ruokavaliolle. Syövät kyllä hiilareita, mutta katsovat lähteet tarkkaan.

Lyhyestä virsi kaunis. Vaikka liikut, ei ole sama mitä syöt. Ja mitä enemmän liikut, sitä tarkemmin on pidettävä huolta siitä, että ravinto on hyvää ja palauttavaa. Muuten tulee ongelmia, esimerkiksi kilpirauhasen kanssa.

• riskikari

Heh Sundvik on täysi pelle, ei mitään ravitsemusalan koulutusta, nimeä yksikin huippu urheilija jonka kanssa Sundvik on tehnyt työtä.

• ArtoJntti

Karppaus ei tomi kenelläkään katsokaa vaikka karppausguru Heikkilää mies on lihava ja todella väsyneen näköinen.

http://i.imgur.com/3WXc0eq.png

• sugarfreebaby

Eiks se karppaus ollut alun perin niin, että hiilihydraatit minimiin, koska elimistö ei tarvitse sitä kaikkea höttö-sokeria. Eli kaikesta turhasta sokerista eroon. Hiilihydraateista tulee ainainen nälän tunne. Kaikkien elimistö ei siedä suurta määrää sokereita. Mahdollisimman luonnonmukaista ravintoa, jota ei ole aina helppo noudattaa, jos luomua on vähän tarjolla. Viljat kun jättää, voi vatsavaivoista päästä lähes kokonaan. Unohtakaa ne gluteenittomat korvikkeet. Ei ole kovin vaikeaa luopua viljoista, asenne ratkaisee. Kokeilla kannattaa, vähän kerrallaan kun muuttaa tapojaan, niin se voi jopa jatkua.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe