Adventismissa on Uuden Liiton kristinuskolle vieraita rituaaleja kuten toistuva jalkojen pesu (syntien anteeksisaamiseksi?) ja sapatille ominainen "liittouhrin" kerääminen. "Liittouhria" ei ollenkaan mainita Raamatussa ja eikä "liittouhri" ole ainakaan mikään sapatin varjolla tapahtuva rahastusuhri.
Mutta mitä adventismissa tarkoitetaan 144 000-opilla ja miten se on muuttunut Ellen Whiten ajoista?
Rukoilevatko adventistit ollenkaan Jumalan mielen mukaisesti?.
Matt. 24:20
Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
Joel 1:13
Vyöttäytykää säkkiin, pitäkää valittajaiset, te papit; valittakaa, te jotka toimitatte palvelusta alttarilla. Käykää sisälle, viettäkää yö säkkeihin puettuina, te jotka toimitatte minun Jumalani palvelusta. Sillä poissa on teidän Jumalanne huoneesta ruokauhri ja juomauhri.
Matt. 12:5
Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät?
1. Piet. 5:2
kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
1. Tess. 2:5
Sillä me emme koskaan ole liikkuneet liehakoivin sanoin, sen te tiedätte, emmekä millään tekosyyllä voittoa ahnehtineet; Jumala on todistajamme,
2. Piet. 2:3
ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.
Sapatin "liittouhri" = rahaa, RAHAA...
14
161
Vastaukset
- otalääkkeesi
Jäikö aamunappi väliin?
- rahalääkkeenä
2. Piet. 2:3
ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku. - rahaarahaa
Adventtikirkolle voi myös antaa ruokauhreja ja erikoiskolehteja jalkojenpesun kanssa.
Seurakunnan tilinumero
FI50 8900 8710 0361 35
Viitenumerot:
Kymmenykset 1012
Adran lahjoitukset 1041
Lahjoitukset seurakunnalle 1067
tai viesti -kohtaan lahjoitus kohde
Liittouhri 1070
Ulkolähetysuhrilahja 1122
Ruokauhri 1135
Erikoiskolehdit 1083
Kirjat ja kortit 1096
Aloituksesta saa väkisinkin sen käsityksen että koska aloittaja katsoo adventismin olevan väärää oppia niin SE tekee hänestä paremman uskovaisen. Paljon oli sekavia syytöksiä noinkin lyhyessä aloituksessa.. :))
Jos todella haluat keskustella jostain niin ota asia kerrallaan - niin katsotaan ..
alex
(Itse en ole sen enempää adventisti kuin anti-adventisti).- yksinraamatulla
"Liittouhri" haulla ei löytynyt yhtään jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.
Adventismi on kaiken eksytyksen lisäksi epäraamatullinen ismi ja sapattilahko sillä tämä
on advent_ISMISTÄ KARU TOTUUS! - pyhpyh
yksinraamatulla kirjoitti:
"Liittouhri" haulla ei löytynyt yhtään jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.
Adventismi on kaiken eksytyksen lisäksi epäraamatullinen ismi ja sapattilahko sillä tämä
on advent_ISMISTÄ KARU TOTUUS!Aino karu totuus on se, että sinä olet säälittävä panettelija.
Hei-
Pitääkö maailman jokainen sana lukea Raamatussa? Raamattu ei ole sanakirja, vaan järjen käyttöä vaativa jumaluus-pelastusopin käsikirja jonka keskushenkilö on Jeesus Kristus.
Millä nimellä muut "kolehdit" kulkevat ja löytyykö jokainen sana Raamatusta på finska?
Matt 18:18-20 metodissa kaikenlainen seurakunnan rahakeräys suoritetaan, ja jokainen kerrrotaan mihin raha kerätään. Jokaisella on sitten oma lompsa takataskussa jotka sitten jokainen oman päätöksensä mukaan kaivaa ihan omaansa ilman kenenkään määräystä.
Ehtoollisesta on Jeesuksen antama esimerkki; Luuk 22:24-30, Joh 13:1-20
Lue sieltä millä metodilla ehtoollista vietetään.
144 000 merkitys adventtiliikkeessä on aina ollut vertauskuvallinen luku joka ilmaisee kaikkien pelastuneitten määrän.
Raamattu ei anna kovin tarkkaa selkoa asiasta, vaan tuo on vertauskuvaa jossa ei ole kyseessä kirjaimellinen luku, vaan vertauskuvallinen luku; ja sitä on arveltu että kun luku 12 oli täydellisyyden luku ja Isreaelin sukukuntien luku oli sama että 12x12 =144 000 edustaisi vertauksessa jotakin täydellisyyden maksimointia, siksikin että vertauskuvalliseen lukuun liittyy "täydelliset" eli pelastuneet jotka ovat osallisia Kristuksen täydellisyydestä Kristuksen tähden ja Kristuksen uhrin tähden -ja Kristuksen ansiosta uskossa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- 144000tarkkaluku
Raamatussa 144000 on tarkka luku jos adventistit uskovat Raamattuun ja Jumalaaan.
144000 koskee juutalaisia mutta ei jehovan todistajia ja adventisteja.
Kristityt eivät tarvitse adventistien raamatunvastaisia tulkintoja. - Liittouhri
Raamatussa ei ole "liittouhri" käsitettä ja eikä nimeä.
Se on vain adventistien mielikuvituksessa. - Raamattu
Rakas veli Kopittelija Saakoon Jumala siunata sinun päiväsi.
- pyhpyh
144000tarkkaluku kirjoitti:
Raamatussa 144000 on tarkka luku jos adventistit uskovat Raamattuun ja Jumalaaan.
144000 koskee juutalaisia mutta ei jehovan todistajia ja adventisteja.
Kristityt eivät tarvitse adventistien raamatunvastaisia tulkintoja.Emmekä me tarvitse sinun kaltaistasi valehtelevaa panettelijaa.
- raamatullistako
Luuk.22
14 Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.
15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Jeesuksen antamassa esimerkissä ehtoollisella aterioitiin, opetuslapset söivät yhdessä Jeesuksen kanssa pääsiäislammasta ja seurustelivat keskenään. Se oli lämminhenkinen tilaisuus.
Kirkon itse keksimä ehtoollinen on vain pelkkä muodollinen rituaali, jossa nautitaan jokin pahvinpalalta maistuva "keksi", joka takertuu kurkkuun ja juodaan tilkka mehua/viiniä kirkosta riippuen. Ihmiset eivät keskustele keskenään, eivätkä välttämättä edes tunne toisiaan.
- juutalaisetSukujuuret
Ensin täytyy "liittoasia ymmärtää".. Raamatussa pitäisi olla Uusiliitto ja Vanhaliitto (ei testamentti). Myös sanat, että antakaa itsenne eläväksi uhriksi Herralle.
Eli uskova elää Kristuksessa Uuuttaliittoa ja tämän liiton sanomallinen tehtävä on saarnata evankeliumia kaikelle kansalle. Siksi evankeliumin levitys maksaa ja kirkoissa kerätään rahavaroja.
Adventistien käyttämä sana "liittouhri" on paljonpuhuva sana ja aivan käypä ilmaisu.
Jalkainpesu ja ehtoollinen on Herran kuoleman muistojuhla. Jos jalkainpesu on vierasta, kannattaa ottaa selvää ennen kirjoitusta, että mitähän se tarkoittaa.
Jopa Katolisenkirkon Paavit peseskelee pääsiäismessussa jalkoja, niin voi hieman herättää "Ahaa"! ajatusta, että jotain sisältöä asiaan on ja se löytyy raamatusta.
Ehtoollisella on niin jalkoja pessyt nuoret "helluntalaiset" seurakuntana ja sen johtajat.
Myös muissa kirkkokunnissa on samaa käytäntöä, että --- hieman vaivannäköä ja sanankin tutkimista. Ei se niin vaikeaa ole.
Sitten on mielenkiintoinen tämä 144 000, ja viittauksesi juutalaisiin.
Niin, juutalaisista sukukunnista. No, kun juutalaiset eivät edes tiedä itsekään näitä sukukuntia, niin mistäs sinä sen repäiseisit. Ehkä tässä itsekin voisi olla juutalaiseen sukukuntaan kuuluva, tekeväthän he testejä, kun maksusta sen pistää heille menemään.
Paljon on maassamme saanut suomalaisia juutalaiset sukujuuret. Esim. tämä Tabernaakkeli- porukan vetäjä. Tamperelainen http://www.tabernaakkeli.fi/
Siellähän kovasti aiheesta poristaan. Eli kun teet väitteen, niin hieman selitä, kuis tämä 144000 sitten oikein on.Hei-
Isarelin sukukirjat katosivat jäljettömiin 70 jkr kun roomalaiset häivittivät kaupungin, Matt 24:15-20.
144000 pitäisi Raamattu selittää tarkemmin mutta kun ei selitä tarkasti, on vertauskuvallinen luku, ja pitää katsoa mitä siihen liittyy siellä missä siitä puhutaan Raamatussa. Ei montaa sanaa.
Mutta kun kyse on pelastuvien joukosta niin luku ei voi olla kirjaimellinen.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2226276Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1845842Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai155434BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2564367Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j744114- 2723996
Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1393462Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1293295HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok212986Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan22449