Miksi Word haluaa minun kirjoittavan "tällainen" eikä "tälläinen"? En edes osaa sanoa sanaa "tälla".
Tämmö(i)nen juttu.
13
115
Vastaukset
Kannattaa opetella. Ei se niin vaikeaa ole. Vaikka vokaalisointu on suomen ominaisuus, siitä on joitain poikkeuksia.
Word ei halua mitään mutta Wordin oikolukuohjelma noudattaa (enimmäkseen) suomen kielioppia.- 10-14
Siksi, että "tällainen" on oikein. Kyseessä on lyhentymä sanasta "tämänlainen" (ollakseni tarkka, en ole varma, onko alkumuoto ollut yhdyssana vai kaksi eri sanaa).
- Kylläinen
Käsittääkseni kehityskulku on jokseenkin seuraavanlainen: tämän lajinen > tämänlainen > tällainen.
- zpii
Nyt en kyllä usko kumpaakaan vastaajaa! Muistan joskus kuulleeni, että kumpikin on "oikein", ja itse veikkaisin, että "tälläinen" on vanhempi, ja siinä mielessä minusta jopa "oikeampi" muoto.
Jos nykyajan kieli-ihmiset jostain syystä haluavat suosia "tällainen"-muotoa, ei luonnollisempaa "tälläinen"-muotoa kuitenkin tulisi kieltää (kai joku kieli-ihminen on ollut Wordin oikolukua tekemässä).
Vai pannaanko samantien "tallainen"?Kyllä kannattaisi uskoa kumpaakin, koska oma veikkauksesi on menee pahasti harhaan.
Taustalla on ilmaus "tämän lainen", kuten 10-14 jo sanoi, tai alun perin "tämän lajinen", tähän lajiin kuuluva. Lajista ei tule läjiä, vaikka se liitettäisiin millaiseen sanaan tahansa.
Mietipä kumman vaihtoehdon valitsisit vastaavista etuvokaalisanoista:
- köyhänlainen vai köyhänläinen
- heidänlaisensa vai heidänläisensä
- kylmänlainen vai kylmänläinen
- sellainen vai selläinen
Voit myös etsiä tietoa Kielitoimiston sanakirjasta: http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80Taustalla on pikemminkin ilmaus “tän la(j)inen”, jossa siis tämä-pronominista käytetään lyhyttä genetiivimuotoa. Foneettinen kehitys on paljon helpompi ymmärtää sen pohjalta: toinen sana on muuttunut painottomaksi ja koko ilmaus on koettu yhdyssanaksi. Sen jälkeen on tarvittu enää j:n heikentyminen ja häviäminen sekä assimilaation nl → ll.
On ihan konventionaalinen (”sopimuksenvarainen”) seikka, että näin syntynyt sana käsitetään yhdyssanaksi, joka ei mukaudu vokaalisointuun ainakaan kirjoitusasussa. Normisto on sikäli epäjohdonmukainen, että aivan samalla tavoin syntynyt ”tämmöinen” (← tän moinen) käsitetään yhdistämättömäksi sanaksi-
- Ei_kai_sentään
"Tälläinen" on lähinnä vitsi vanhan stadilaisen korvissa, mutta kysymyksessä lieneekin jonkinlainen trollaus?
- neuvokasta
Niin. Siitähän maaltatulleen tunnistaa Helsingissä, ettei osaa sanoa "Sörkka" vaan sanoo "Sörkkä"!
- 33-34
neuvokasta kirjoitti:
Niin. Siitähän maaltatulleen tunnistaa Helsingissä, ettei osaa sanoa "Sörkka" vaan sanoo "Sörkkä"!
Taidat siis sanoa myös Sörnainen? :o)
33-34 kirjoitti:
Taidat siis sanoa myös Sörnainen? :o)
Et taida tuntea Sörkan, Tölikan ja vastaavien nimitysten etymologiaa.
- Vokaalinostaja
Minulle tällainen on totutusti tällainen – ”tälläinen” ei olisi edes tullut mieleeni!
Toisaalta tämmöisen pitäisi kai vastaavasti olla tämmoinen (= tämän moinen), vaan eipäs olekaan!
Tämän keskustelupaikan valokuvausosiossa, turuilla ja toreilla näkee tuon tuostakin vokaalisoinnun pahoinpitelijöitä, jotka taivuttelevat ”objektiiviä” s.o. puhuvat ”objektiiveistä” oikein ä-treemapisteiden kanssa. Ainakin yhtä monet kiertävät umlaut-ongelman ja myyvät tai ostavat lyhyesti ”objekteja”, mitä sellaiset sitten lienevätkään. - Tämän_läinen
Minä kyllä sanon "tällanen" enkä "tällänen". Olen jyväskyläläinen.
- Ei_kai_sentään
"Siitähän maaltatulleen tunnistaa Helsingissä, ettei osaa sanoa "Sörkka" vaan sanoo "Sörkkä"!"
Osuit naulan kantaan! Muutin todella maalta Helsinkiin 2-vuotiaana vuonna 1947. Asuin Kalliossa, hyvin lähellä Sörkkää, ja eräs pari vuotta itseäni vanhempi ystäväni asui aivan Vaasankadun itäpäässä alueella, jota ainakin hän piti jo Sörkkään kuuluvana. 50- ja 60-luvuilla kulmilla pyöriessämme muiden kaltaistemme kanssa kuulin kyllä kumpaakin muotoa, Sörkkä ja Sörkka, käytettävän yleisesti, mutta emmehän me parikymppiset mokomaan mitään huomiota kiinnittäneet. Se on kuitenkin varmaa, että myös syntyperäinen Vaasankadulla asunut helsinkiläinen ystäväni sanoi Sörkkä, kuten sanoivat monet muutkin syntyperäiset stadilaiset.
Tästä tiukkapipoisille tärkeästä asiasta on muuten kiivailtu jopa Hesarin mielipidesivuilla pariinkin otteeseen. :o)
Tämänkin palstan "Yleisimmät kielivirheet" -ketjusta näkee, että monilla on suuri tarve mollata kieltä jollakin tavalla "väärin" käyttäviä. Kaipa he sillä tavalla saavat suurennettua omaa egoaan ainakin omissa silmissään. Ulkopuolinen tarkkailija saattaa tietysti ajatella toisin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911117
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa113910- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten279679- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54556Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38520- 72483