Kaaravaanareiden kokemuksia?

Yksiö_kahdelle_hengelle

Tuli tässä sellainen ajatus, että jos eläkkelle jäätyä myis pois tuon pikkuauton ja ostais pienen matkailuauton tilalle. Sellaisen, millä vois talvellakin ajella välttämättömät asiointimatkat ym.

Käytettyä kuitenkin ajattelin, ja siinä mielessä toivoisin kokeneilta karavaanareilta mielipiteitä, mihin kiinnittää huomiota auton hankinnassa ja mitä pitää erityisesti varoa. Tarkoitan tällä nyt ensi sijassa auton ja alustan tekniikkaa, mutta tietysti vähän myös sen mökin asioita. Kysymys ei siis ole käytettävyydestä siinä mielessä, että en tarkoita kalustuksen sijoittelua ja toimivuutta, vaan ihan tekniikan asioita. Sekä auton että korin kannalta.

En ole aikaisemmin harrastanut karavaanaritouhua, ja siksi kyselen. Tiedä sitten, saako tältä palstalta neuvoja.

30

5548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hymeristi

      Moni on tehnyt näin. Jos sinulla on jotain kokemusta pakettiautoista niin ei se tekniikka siitä mitenkään poikkea ja pakettiauton koriin rakennetuilla retkeilyautoilla on selkeitä etuja jokapäiväisen käytön kannalta. Seuraavaksi tähän ketjuun ilmestyvät palstan mielenvikaiset, hyvää jatkoa heidän seurassaan.

      • eikoskaanenään

        Älä ******* vaan Hymeriä osta-On etupää niin saatanan kylmä .Ostettiin kesaikaan ei päästy testaamaan kunnolla. Myyjän kehui että lämmin on ja vitut. Ajettu autolla 115.000 km
        Hiiriä juoksee sisällä aina kun ilmat viilenee , En koskaan osta Hymeriä ,en ainakaan Helsingin seudulta ,Siellä liike lupasi mitä vaan ostaessamme auton,Mutta kaikki puheet täyttä ******


      • eikoskaanenään kirjoitti:

        Älä ******* vaan Hymeriä osta-On etupää niin saatanan kylmä .Ostettiin kesaikaan ei päästy testaamaan kunnolla. Myyjän kehui että lämmin on ja vitut. Ajettu autolla 115.000 km
        Hiiriä juoksee sisällä aina kun ilmat viilenee , En koskaan osta Hymeriä ,en ainakaan Helsingin seudulta ,Siellä liike lupasi mitä vaan ostaessamme auton,Mutta kaikki puheet täyttä ******

        Minulla on toinen Hymerin integroitu menossa eikä ole mitään isoa ongelmaa löytynyt. Jotain pikkunippeleitä on vaihdettu kuten esim. keittiön pesualtaan hajulukko joka on molemmissa nyt kerran hajonnut.
        En ole tuota etupään kylmyyttä havainnut näissä sen enempää kuin Granducalla tai Knaussillakaan. Jos ei sitä tuulilasia peitä lämpöpeitteellä niin varmasti tulee vilu kovilla pakkasilla.


    • HomerVan

      Itse joudut kokemaan yrityksen ja erehdyksen kautta, neuvot ovat vain sen hetkisiä mielipiteitä. Eli kun pistää Fiatti/Hymeristäkin "nokan" tukkoon, niin taatusti on lämmin.

      • Joksuneuvookännissä

        Juu , ei rumatikillä kyllä kosla lämpiä.


      • eiHymerä

        Meillä oli Fiat/Hymer . Autossa oli kaikki viat ja moneen kertaan .Tulisi todella pitkä juttu ,mutta olkoot .Auto ostettiin uutena etelä-Suomesta ,itse asumme keski-Suomessa .Huoltomatkat todella vaikeita ja kalliita.Auto seisoi pitkiäaikoja Deltta-autossa ja vuoroin auton myyjällä.Onneksi saimme auton vaihdettua ,tätä auton/koriyhdistelmää ei tule enään meille


      • Joksufani

        Sinulla Joksu on ollut huonoatuuria. Katsos Reinohöpöttäjä Joksu yötyöläistä on helppo jymäyttää. Osta jos sinulla on rahaa Elnakki rumatikillä


      • jonseteerinketju
        eiHymerä kirjoitti:

        Meillä oli Fiat/Hymer . Autossa oli kaikki viat ja moneen kertaan .Tulisi todella pitkä juttu ,mutta olkoot .Auto ostettiin uutena etelä-Suomesta ,itse asumme keski-Suomessa .Huoltomatkat todella vaikeita ja kalliita.Auto seisoi pitkiäaikoja Deltta-autossa ja vuoroin auton myyjällä.Onneksi saimme auton vaihdettua ,tätä auton/koriyhdistelmää ei tule enään meille

        Tänään ei tainnut hyymerisi remontissa olla, näytrit päässeen ojanpohjalle. Vain takavalot pilkistivät lumipenkan takaa?


      • Joksuneuvookännissä kirjoitti:

        Juu , ei rumatikillä kyllä kosla lämpiä.

        Enpä tiiä, minulla kun on ollut ihan mukavaa nukkua alle 30 pakkasasteen lämpötilassa ihan vain rumaticin lämmittäessä. Taitaa tuo känni olla jo aika vahva kun juttu menee tuolle tasolle. Suosittelen sitä sataa päivää ilman viinaa sillä se voi saada ihmeitä aikaan nuppipuolella.


    • knaus

      Minulla on ollut puoli integroitu ja alkovi malli,nykyään integroitu, onhan se pakettiauto versio sillai kiva,että löytyy ne pakolliset varusteet siitä.
      Epäilen itse sen lämpimyyttä pakkasella,jos meinaat nukkua siinä.
      Helppohan sellaista on käsitellä,kun on pakettiauto,mutta sitten tulee se tila vastaan...on ahdasta,toki kauppareissut sillä käy,mutten oikein itse innostuisi pitempiä aikoja sellaisessa nukkumaan...

    • Pientä_kokemusta_13v

      Täällä eräs vastaaja. 58 vuotta mittarissa ja eläkkeelle lähden muutaman vuoden päästä. omistanut m-auton 13 vuotta sen lisäksi henkilöauton. Molemmat käytettyjä. Kesällä ajan käytännössä pelkästään m-autolla, talvella taas kätevin on tuo h-auto. Jos sinulla on tilaa, niin ne molemmat voi olla - liikutat vain bonukset autosta toiseen ja laitat toisen seisontaan. Tosin 2 autoa on kahdet katsastukset jne. H-autolla ajan noin 3000 km vuosi, m-autolla yli 11000 km vuodessa. Auto on alkovimallinen, VW alustalla. Tehdastekoinen.
      Työkolleegallani on nk. retkeilyauto ja sillä hän ja hänen avopuolisonsa ajelevat ympäri vuoden. Toisaalta naisella on oma h-auto. Nähdäkseni se retkeilyautomalli olisi molemmat asiat ajava, tosin siinä on se autovero mukana. Matkailuautossa ei ole autoveroa. Niissä on ero ja ilman muuta matkailuauto palvelee paremmin myös matkailuasiassa - on tilaa ihmisille ja tavaroille. Vaan jos yksin ajelet niin itse tiedät kamppeesi määrät. Jos hankit asuntoauton, tee sille valmiiksi katos tms suoja niin se pysyy kuivana ja ei paina lumet katolla talven aikana. Tosiasia on, että asuntoautolla et pääse jokaiseen "rakoon" mahtumaan, joudut katsomaan siltojen jne korkeuksia ja jopa pysäköinti on oma juttunsa. Talviajo on lumen takia myös arvoituksellista, sillä se jää helposti kiinni. Ostin itselleni ketjut ja ne ovat olleet tarpeen jopa muutamassa kaupan pihassa kun perä on jäänyt kuoppaan eikä etuveto ole riittänyt saada sitä pois. Ketjujen asentaminen pitää harjoitella etukäteen irtorenkaalla, ei kohmeisin käsin ole mitään herkkuhommaa. Olen ajanut noin 140 000 km nyt a-autolla eikä siitä enää henno luopua. Veroja menee vuodessa painon mukaan noin 500 euroa, kulutus reilusti yli 10 ltr/100 km ja kaikki caravan tarvikkeet ovat hintavia. SITEN jos ostat auton, hanki kunnon auto ja terve auto - älä osta romua. Et pysty sitä kuitenkaan korjaamaan. Katso että moottori on turbo ja noin 2,4 ltr ja hv määrä noin 130 tai enemmän. Silloin et jää jalkoihin. Vetokoukku/auton jarrullisen kärryn vetolupa kannattaa olla likelle 2000 kg, niin sitä saatat tarvita. Fordeissa se on yllättäen vain 1000 kg. Näin monissa malleissa. Itse huomásin positiivisen asia, kun piti viedä Avant pienkuormaajaa. Mietin miten sen saa hinattua - kunnes vilkaisin rek.otetta: se liikkuu m-autollani. Siispä i s o kärry perään ja Avant kyytiin. Hyvin tuli perässä - ja kun piti useamman päivän ko. työmaalla olla niin oli asunto/keittiö/nukkumapaikka/wc/suihku/tv jne kaikki mukana. AIVAN loistava yhteenliittymä. Homman jälkeen työväline takaisin perään ja paluumatkalle. Katsoin että tulipa säästettyä sievoinen summa "ihan sattumalta" kun on tuo m-auto tullut hommattua. Kun se eläkeikä sitten koittaa, olisi tarkoitus vaihtaa tuo verekseen peliin - en minäkään halua alkaa korjaamaan sitä. Ja se sitten kestää niin kauan kuin ajokortti on ja/tai ajotaito / elämänpäiviä riittää. Sitten vielä eräs hyvä neuvo: älä lainaa autoasi - ja jos niin menet itse mukaan ja itse sitä ajat. Ei tarvinne perustella miksi.
      Toki voit kavereiden kera lähteä vaikka minne liikkeelle kuten minäkin joskus teen; silloin on sovittu kuka ajaa ja ilman muuta on hyvä kun on "kakkoskuljettaja olemassa". paras paikka on olla matkustajana - et arvaakaan miten mieluista se on.

      Joskus on vaikea saada "hyviä kavereita" ymmärtämään, minkä takia haluat pitää autosi "vain itselläsi" - myös senkin ajan kun se seisoo pirttisi nurkassa "mukamas käyttämättömänä ja vapaana". Mutta sinulla on oikeus hallita ja omistaa se. ja sellaiset "kaverille vuokraamiset" kannattaa heti unohtaa - on sanonta: velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa.

      Nukut yöt paljon rauhallisemmin, kun se on vain sinun sinun käytössäsi. Joka tuota ei ymmärrä, e i ole välttämättä olekaan se ,,,, (kolme pistettä). Tässä näitä ajatuksia oli.

      • Komppaan

        Asiallinen kirjoitus, kiitos!


      • se_alkuperäinen

        Kiitos vaan, paljon sinällään hyvää asiaa, mutta ei oikeastaan mitään alkuperäiseen kysymyksen liittyvää. Nuo sisätiloihin liittyvät ratkaisut on jo oikeastaan tehty, eikä minulle varmaan tule koskaan tarvetta alkaa roudaamaan Avantin traktoriakaan.

        Teknisiin asioihin ei tältä palstalta taida saada vastauksia - joko niin, että nämä palstan joonakset eivät tiedä tekniikasta mitään, tai sitten eivät halua kertoa.

        Harkinnan alla oleva auto on B-kortilla ajettava pikkupaku, jossa on vain välttämättömimmät asiat. Teoriassa se voisi olla vaikka vanha pakettiauto, jossa on mukana pari retkituolia, priimuskeitin ja patjat lattialla...no ehkä ei kuitenkaan.


      • Joksufani

        Kato Reinohöpöttäjä Joksu on herännyt koomastaan , taas saitille.


      • Eikös_jo

        Tuo "Joonas" ehättänyt jo pari päivää sitten kertomaan kokemuksiaan Fiat/Hymeristä.


      • Vaunu-sinulle-sopivin
        se_alkuperäinen kirjoitti:

        Kiitos vaan, paljon sinällään hyvää asiaa, mutta ei oikeastaan mitään alkuperäiseen kysymyksen liittyvää. Nuo sisätiloihin liittyvät ratkaisut on jo oikeastaan tehty, eikä minulle varmaan tule koskaan tarvetta alkaa roudaamaan Avantin traktoriakaan.

        Teknisiin asioihin ei tältä palstalta taida saada vastauksia - joko niin, että nämä palstan joonakset eivät tiedä tekniikasta mitään, tai sitten eivät halua kertoa.

        Harkinnan alla oleva auto on B-kortilla ajettava pikkupaku, jossa on vain välttämättömimmät asiat. Teoriassa se voisi olla vaikka vanha pakettiauto, jossa on mukana pari retkituolia, priimuskeitin ja patjat lattialla...no ehkä ei kuitenkaan.

        En oikein ymmärrä, mitä asiaa ajat takaa kun peräänkuulutat "teknisiä asioita" - mitä varoa jne. Minusta tuntuu, että et periaatteessa ole aikeissasi ko. mahdollista autoasi caravaanariasiaan käyttää. Ts. olet hakusessa oman mielenkiintosi kanssa. Mikäli olet aikeissasi käyttää sitä matkailuun, hanki uudehko/ kohtuukilometreillä oleva siihen tarkoitukseen rakennettu auto. Kaikissa niissä on lämmityslaite myös asunto-osassa. Halvimmat versiot ovat 3 vuodenajan autoja, joilla ei sydäntalvella tarkene. Seinien paksuus/katon eristeen paksuus kertoo miten siinä tarkenee. Lattialämmitys on plussaa, ilmalämmitys on nopea mutta ei välttämättä tasainen. Kaasua menee jos onmohuet seinät jne. Sinun täytyy tutustua tosissaan aitoihin jotta pääset asiasta perille. Mikäli sitten ajattelet "peltikuorista pakettiautoa", jonne perään heität patjat, lämmität sitä roikan nokassa esim. sisätilalämmittimellä, niin et ole edes harkinnut asumiseen tarkoitettua kulkuvälinettä. En ole edes varma saako tuollaisessa edes yöpyä, koska sinne voi tukehtua kun ei ole ilmanvaihtoa järjestetty. Onhan caravan autosi tarkoitettu monikäyttöiseksi, myös sellaisen perusteella että sillä voi tarpeen tullen hinata jotain laitetta. Lienisikö sinulle tässä tietämättömyyden tilanteessa paras vaihtoehto hankkia normaali pakettiauto ja sen perään vaunu. Vedät sitä kun tarvit "mökkiä", ja muun ajan ajat pelkällä "nupilla". Vaunun liikennevakuutus on halpa eikä edes kallis hankkia vrt oikeaan matkailuautoon. Riittävän voimakas veturi vetämään, jossa on suurehko vetopaino ja sillä pärjäät loistavasti. Vaunuja voi ostaa vaikka ruotsista blocket.se sivuston kautta. Husvagn hakusanaksi ja tutkimaan. Jokin Knaus tms. merkki alkaa olla sellainen, jolla skandinaaviassa tarkenee. Onnea etsintään ja vaunuissa on myös yksi hyvä piirre autoon verrattuna: vaunu on tilava.


      • ap_kirjoittaja
        Vaunu-sinulle-sopivin kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, mitä asiaa ajat takaa kun peräänkuulutat "teknisiä asioita" - mitä varoa jne. Minusta tuntuu, että et periaatteessa ole aikeissasi ko. mahdollista autoasi caravaanariasiaan käyttää. Ts. olet hakusessa oman mielenkiintosi kanssa. Mikäli olet aikeissasi käyttää sitä matkailuun, hanki uudehko/ kohtuukilometreillä oleva siihen tarkoitukseen rakennettu auto. Kaikissa niissä on lämmityslaite myös asunto-osassa. Halvimmat versiot ovat 3 vuodenajan autoja, joilla ei sydäntalvella tarkene. Seinien paksuus/katon eristeen paksuus kertoo miten siinä tarkenee. Lattialämmitys on plussaa, ilmalämmitys on nopea mutta ei välttämättä tasainen. Kaasua menee jos onmohuet seinät jne. Sinun täytyy tutustua tosissaan aitoihin jotta pääset asiasta perille. Mikäli sitten ajattelet "peltikuorista pakettiautoa", jonne perään heität patjat, lämmität sitä roikan nokassa esim. sisätilalämmittimellä, niin et ole edes harkinnut asumiseen tarkoitettua kulkuvälinettä. En ole edes varma saako tuollaisessa edes yöpyä, koska sinne voi tukehtua kun ei ole ilmanvaihtoa järjestetty. Onhan caravan autosi tarkoitettu monikäyttöiseksi, myös sellaisen perusteella että sillä voi tarpeen tullen hinata jotain laitetta. Lienisikö sinulle tässä tietämättömyyden tilanteessa paras vaihtoehto hankkia normaali pakettiauto ja sen perään vaunu. Vedät sitä kun tarvit "mökkiä", ja muun ajan ajat pelkällä "nupilla". Vaunun liikennevakuutus on halpa eikä edes kallis hankkia vrt oikeaan matkailuautoon. Riittävän voimakas veturi vetämään, jossa on suurehko vetopaino ja sillä pärjäät loistavasti. Vaunuja voi ostaa vaikka ruotsista blocket.se sivuston kautta. Husvagn hakusanaksi ja tutkimaan. Jokin Knaus tms. merkki alkaa olla sellainen, jolla skandinaaviassa tarkenee. Onnea etsintään ja vaunuissa on myös yksi hyvä piirre autoon verrattuna: vaunu on tilava.

        Minä taas en oikein ymmärrä mitä sinä et ymmärrä.

        Ilmeisesti nämä karavaanarit eivät ymmärrä tai välitä tekniikasta mitään, ostavat vain auton ja ajelevat sillä, jos piiputtaa niin vievät korjaamolle.

        Ihan yksinkertaisesti, jos vielä kerran koettaisin kiteyttää, olen kiinnostunut auton luotettavuudesta, eli miten eri merkkiset autot kestävät ajoa? Ja vastaavasti myös sieltä "asunnon puolelta" minkä valmistajien hyttiratkaisut ovat kestäviä?

        Ja siis kertauksen vuoksi, ei mitään massiivista lukaalia ole ajateltu, vaan integroitua tai vastaavaa retkeilyautoa, jossa 2 ihmistä voi viettää yönsä kesälomilla ajellessaan. Asuntovaunu Ei ole harkinnassa. Auton pituudella ja korkeudella on oma roolinsa esim. laivalautoilla.


    • hemitt

      Jäi vaivaamaan tuo retkeilyauto-matkailuauto vertailu. Retkeilyauto jolla usein tarkoitetaan pakettiauton kuoriin rakennettua matkailuautoa voidaan rekisteröidä m-autoksi joten sekin on veroton.

      • autovero.vai.ei

        Riippuu ihan autosta ja sen sisustuksesta. Vain sellainen joka täyttää Suomen autoverovapauden edellytykset (mm 190cm sisäkorkeus tietyllä matkalla jne) on veroton. Aika iso osa retkeilyautoista eivät näitä määräyksiä täytä ja siksi niistä menee autovero Suomessa.
        Esimerkiksi kaikki VW:n Transporterin ja Mersun Viton koriin olevat mallit, niitä on maailmalla lukuisia erilaisia nostettavalla tai kiinteällä katolla. Ja monet isotkin ovat autoverollisia täällä kun eivät täytä Suomen määräyksiä, esim Ducaton isolla korilla oleva Pössl Roadcruiser-malli


    • Huomioitavaa

      Kalja kusettaa niin pal maar että on hyvä olla tilava tai halki jäätynyt harmaavesisäiliö.

    • vitunkielet

      mulkkumies.

    • Tyäeläkeläine

      Se on Reino on on Jokinenkin mielessäni,mutta jos puhallellaan niin sitten kyllä Rumatikki

    • primus_2450

      Saako tänne sekaan laittaa myhös teknisiä asioita. Jos et ole koripalloilijan kokoinen, niin sellainen pakun runkoon tehty matkailuauto on ihan omiaan, varsinkin jos on paljon talvikäyttöä. Katsele vaikka kotimaisen Casa carin valikoimia erilaisista koreista. Eläkeiässä on hyvä valita sellaiset erilliset pitkittäissängyt = kunnon sänky eikä palikoista kasattava.
      Talvea varften on hyvä valita sellainen malli, missä vesi- ja jätevesisäiliöt ovat riittävästi eristetyssä tilassa. Halvan hinnan takia käytetään paljon fiat ja rellu alustoja, millä ajaa varmaan sen 300 tkm, mutta ehkä MB sprinter on vielä pitkäikäisempi tekniikaltaan, sillä mm. ambulansseilla voi vetää sen 500 tkm.
      Talvella jos paljon liikkuu, niin ehkä takavetoinen Transit tai mersu olisi alustana hyvä.
      Etuvetoisella voi hyvinkin joutua vaikeuksiin jos perän ylitys on suuri ja etupää kevyt..
      Olipa lämmitys nestekiertoinen Alde tai ilmalämmitys Trumatic, niin molemmilla pysyy lämpimänä jos on kunnolliset eristykset (= ei ihan halpismalli) .

      • Epäilijä

      • Taunus_Transit

        Johtunee melkoisista kilometrilukemista eli 2-3 x henkilöautojen kilsat. Tilastossa lähellä Sprinteriä oli myös paljon ajettu Transporter. Mersuissa se Vito/Viano on se vikapesä ja Sprinter kestää pidempään ammattikäyttöä. Ei pidä kiihtyä, jos vain lonkalta/kokemuksesta heitetään joku arvio . Vai onko alla vaihdevikainen rellu/opel .


    • Lujakone

      Siksi se Sprinter on niin mieluinen kun moottori ja vaihteisto on siinä purplantaanttajassa pomminvarma.

      • Pomminvarmako

        Monella merkillä voi ajaa helposti sen 500 000 - 1 000 000 km, kunhan vain välillä uusii ns. kuluvat osat kuten tuossakin lainauksessa on kerrottu:

        "Mersuista eroon"
        17.12.2014 14:22

        "Sprinter 906 315 CDI autom vm 2007. Pitkä ja Korkea. Kolmatta moottoria asennetaan paraikaa. Kolmas automaatti on jo laitettu. Maahantuojan huolto ei löydä vikoja tietokoneillaan ennenkuin osa on rikkoutunut. Osia vaihdetaan turboista alkaen. Vika kuitenkin säilyy ja asiakas on hyväksynyt vaihdon, joten maksa. Vuosi remonttikulut luokkaa14 000 - 7000 € ja huollot päälle eli tarkistukset ja 1000 € lasku.

        Maahantuojan huolto ei osaa tulkita tietokoneeltaan vikaa vaan osia vaihdetaan asiakkaalta otetulla kirjallisella hyväksynnällä mutta vika säilyy eli tehot katoavat.

        Lopulta automaatti sitten hajoaa. Uuden automaatin vaihtokierrokset liian alhaiset ja moottorin väännöt 330 nm, joten kiertokangen laakerit sekä runkolaakerit hajoaa. Ei osta säätää automaatin tietokonetta. jne jne jne."


      • Pomminvarmako kirjoitti:

        Monella merkillä voi ajaa helposti sen 500 000 - 1 000 000 km, kunhan vain välillä uusii ns. kuluvat osat kuten tuossakin lainauksessa on kerrottu:

        "Mersuista eroon"
        17.12.2014 14:22

        "Sprinter 906 315 CDI autom vm 2007. Pitkä ja Korkea. Kolmatta moottoria asennetaan paraikaa. Kolmas automaatti on jo laitettu. Maahantuojan huolto ei löydä vikoja tietokoneillaan ennenkuin osa on rikkoutunut. Osia vaihdetaan turboista alkaen. Vika kuitenkin säilyy ja asiakas on hyväksynyt vaihdon, joten maksa. Vuosi remonttikulut luokkaa14 000 - 7000 € ja huollot päälle eli tarkistukset ja 1000 € lasku.

        Maahantuojan huolto ei osaa tulkita tietokoneeltaan vikaa vaan osia vaihdetaan asiakkaalta otetulla kirjallisella hyväksynnällä mutta vika säilyy eli tehot katoavat.

        Lopulta automaatti sitten hajoaa. Uuden automaatin vaihtokierrokset liian alhaiset ja moottorin väännöt 330 nm, joten kiertokangen laakerit sekä runkolaakerit hajoaa. Ei osta säätää automaatin tietokonetta. jne jne jne."

        Olihan tuo ihan varma pommi!


      • kokenutautomies

        Yhden fiatin ostin uutena ,oli ihan paskaauto.on kokemusta monesta muustakin merkistä . Esim jos ostaa 10v Mersun niin ,varmasti ajaa kauemmin kun uudella fiatilla


    • tyytyväinen

      Minä suosittelisin ammattimiehen mukana ola asuntoautoa ostettaessa.transitin alustalle tehty on ainakin toiminut.kori voi olla soliferin tekemä on ainakin lämmin.on niitä muitakin hyviä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      148
      6319
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      31
      2236
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2069
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1253
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1201
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1057
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1037
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      962
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      43
      937
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      815
    Aihe