100kg ensimmäisen kerran?

maaginenmarkka

Missä voimanoston perusliikkeissä olette rikkoneet tuon maagisen markan? ja kauanko siinä kesti? Suunnilleen jokaisella miespuolisellahan tuo markka on varmaan noussut aika nopeasti maasta, mutta muissa lajeissa on varmaan joutunut jo treenailemaan. Joissa paljonkin. Ja mitkä ovat nykyiset tasot?

Itsellä meni jotenkin näin:
Maastanostossa meni ekalla yrittämällä 100kg. Ikää 15v ja painoa noin 55kg.

Penkissä kesti n. 2vuotta treeanata 50kg--> 100kg. Oma paino noin 55-60kg. Ikää 17v kun 100kg tuli.

Kyykyssä puolisen vuotta meni kun uskalsin kokeilla 100kg nostoa. Ikään noin 16v. Mutta syvyys oli aivan naurettava, ja vasta armeijan jälkeen se alkoi valkenemaan mulle. Ei pysty sanomaan koska aloin tekemään puhtaasti niitä kyykkyjä.

18

4016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinvoimaa

      Näin kun eräs tyttö nosti 15-vuotiaana kisoissa raakana 105 kg penkistä.
      Eiköhän lähes jokainen murrosikäinen liikuntaa vähänkään harrastanut nuori nosta 100 kg maasta ja kyykystä, Penkistä nostin 12-vuotiaana 100 kg ja kyykyssä 14-vuotiaana. Raakapenkkitulos oli sittemmin vasta kolmekymppisenä päälle 200 kg, samoin mave. Natuna kehitys on hidasta, mutta tuloksistaan voi hyvällä omallatunnolla olla aidosti iloinen.

      • macc1

        Ei kyllä kyykystä nosta monikaan murrosikänen 100 kiloa ellei niiauksia lasketa.. nostit penkistä 12-vuotiaana 100 kiloa? maastaveto ja penkki pyörii samoissa 200 kilon painoissa? kuulostaa kyllä melko oudolta nuo suhteet


      • 10-14

        En sano mitään siitä, miten vaikkapa keskiverto 15-vuotias nostaa. Mutta kun itse n. 16-17 -vuotiaana aloin vähän harrastaa salitreeniä, niin jalkakyykkysarjoja tein alusta saakka 90 kg, eli melko varmasti se satanen olisi mennyt heti suoraan. 120 kg nostin kerran huvin vuoksi, kun se sattui olemaan valmiiksi jonkun jäljiltä tangossa. Muuten en ikinä edes kokeillut maksimia siinä, ei ollut mitään syytä.
        Enkä ollut erityisen liikuntaa harrastava.


      • näinvoimaa
        macc1 kirjoitti:

        Ei kyllä kyykystä nosta monikaan murrosikänen 100 kiloa ellei niiauksia lasketa.. nostit penkistä 12-vuotiaana 100 kiloa? maastaveto ja penkki pyörii samoissa 200 kilon painoissa? kuulostaa kyllä melko oudolta nuo suhteet

        12-vuotiaana sata kiloa oli helppo, kun olin 8-vuotiaasta harrastanut kuulantyöntöä ja tehnyt etunojapunnerruksia ja muuta jumppaa omalla painolla itsekseni harjoitellen ja seuran harjoituksissa suuret määrät. Tuhansien kilometrien hiihtomäärätkin joka talvi toivat voimaa selkään ja hartioihin. Ei ollut 1970-luvulla playstationeja, niin illat kului lenkkipoluilla.

        Selittyy nuo kieltämättä huonot mavetulokseni aikuisiällä sillä, että kilpailin penkkipunnerruksessa ja muita lajeja en pyrkinytkään kehittämään. Maasta piti jotakin kisassa nostaa, että penkkitulos olisi virallinen.


      • Karvamarsu
        näinvoimaa kirjoitti:

        12-vuotiaana sata kiloa oli helppo, kun olin 8-vuotiaasta harrastanut kuulantyöntöä ja tehnyt etunojapunnerruksia ja muuta jumppaa omalla painolla itsekseni harjoitellen ja seuran harjoituksissa suuret määrät. Tuhansien kilometrien hiihtomäärätkin joka talvi toivat voimaa selkään ja hartioihin. Ei ollut 1970-luvulla playstationeja, niin illat kului lenkkipoluilla.

        Selittyy nuo kieltämättä huonot mavetulokseni aikuisiällä sillä, että kilpailin penkkipunnerruksessa ja muita lajeja en pyrkinytkään kehittämään. Maasta piti jotakin kisassa nostaa, että penkkitulos olisi virallinen.

        Tykkäätkö pojista?


      • hormoontasosi

        Onko sun hormooni tasot kohdilla kun kirjoitat noin sekavia, jotain faktaa peliin kun alat lapioimaan paskaa kehiin.


      • Anonyymi
        macc1 kirjoitti:

        Ei kyllä kyykystä nosta monikaan murrosikänen 100 kiloa ellei niiauksia lasketa.. nostit penkistä 12-vuotiaana 100 kiloa? maastaveto ja penkki pyörii samoissa 200 kilon painoissa? kuulostaa kyllä melko oudolta nuo suhteet

        Ukko koijjaa iha huolel MILTÄ VITTU PITÄÄ NÄYTTÄÄ ET 12V VETÄSEE 100 PENKKI


      • Anonyymi

        Haha. Siinä on "opiskeltu". 😁 Ilman treenitaustaa 12v. ei kykkää nykypäivänä edes ilman painoa puhtaasti riittävällä kyykkysyvyydellä. Urheilullinen 12v. poika, jolla urheilutaustaa ja vaikka murrosikä jo alkanut ei kyykkää kyllä edes oman kehonpainonsa vertaa - 90-luvulla ehkä vielä. Oma kokemus. T. Valmentaja


    • Nostelija

      Kaikissa. Muutaman sekunninhan se suoritus kesti.

    • exbrottare

      6-viikkoa penkkiä ja tulos pompulla 120kg.
      Syväkyykky talven treenin jälkeen 150kg, 16v. Saman ikäisenä tempaus SM-kisoissa 80kg raakana. Normaali tempaus kyykkyyn 90kg.
      Työntö saksiin 110kg.
      Tulokset tehty poikien SM-kisoissa 80-luvun loppupuolella.

      • maaginenmarkka

        Eli lähtötasotkin olivat todennäköisesti melko korkeat? Lahjoja lajiin.


      • exbrottare
        maaginenmarkka kirjoitti:

        Eli lähtötasotkin olivat todennäköisesti melko korkeat? Lahjoja lajiin.

        Varhaiskypsä. Parranajon aloitus 14 vuotisena. 15v paino 75kg. Painin aloitus 5:n ikäisenä. Nyrkkeily mukaan 12 vanhana. Kuulassa ja kiekossa Suomen ikäreiden 6:n parhaan joukossa useana vuotena.
        Pituuskasvu loppui varhain. Pituus / paino suhde ei suosinut nyrkkeilyä eikä varsinkaan kiekkoa. Paini tai puntti olisi vaatinut täyttä panostusta. Ei kiinnostanut.
        Saliharrastus on jatkunut tauoin.
        Kuntoilumielessä mave 240kg, raakana rinnalle 140kg, merkkipenkki vain 150kg.
        Tulokset nuorena lupasivat enemmän mutta kilot alkoivat tiukkenemaan.


    • maaginenmarkka

      Eli paljon riippuu lähtötasoista, mutta lopputulemaa niistä ei välttämättä voi päätellä. Siihen vaikuttavat kokonaislahjat, treeni, panostus lajiin yms hommat.

      Entäpä koska meni 2mk?

      Penkki on itselle oikeastaan ainut jota on tullut tehtyä teinistä asti. Eli siihen 200kg tulokseen meni yhteensä noin 17 vuotta.

      Kyykkyä aloin tavoitteellisesti tekemään noin 23vuotiaana. Ja siteillä se 2mk ylittyi noin 1,5vuoden treenillä. Siteettömään kyykkyyn menikin sitten noin 5v.

      Maastanostoa aloin samoin tulostavoitteisesti tekemään noin 23v:nä. Siinä tulos nousi noin puolessa vuodessa 150kg--> 210kg. Tässä on seuraava tavoite 3mk, mutta en tiedä onnistuuko se minulta koskaan, kun ihminen ei tästä enää nuorrukkaan. 15kg uupuu vielä siitä.

    • naturaali

      penkkipunnerruksessa vuonna 1988 51kg max(aloittelija) 75kiloisena,10kk eteenpäin treeniä 100kg kisapenkki.Nyt vuonna 2015 kisapenkki 170 kg raakana 46 vuotiaana 115 kiloisena.

    • omapaino65-68

      Kyykyssä ja mavessa menny 100 ekoista salikerroista lähtien ja penkistä 4kk treenillä. Oma paino treenien alussa 65 ja 4kk jälkeen 68

    • junnusarja

      15v ja muutama viikko treeniä niin penkki yli 100:n. Muutama kuukausi ja syväkyykky 150kg.
      Puolisen vuotta ja puntin SM-kisoissa tempaus raakana 80kg. Tekniikka ei ollut riittävän varmaa 90:n kyykkyyn vaikka se menikin useimmiten treeneissä.
      100:n työntö liputettiin kahdesti punaiseksi kyynärpään vuoksi. Kolmas hyväksyttiin.
      Tampereen kisat muinoin.

    • Jatta123

      Mä nostin mun miehen suorille käsille. Se on aika läski (88kg). Kaksi toistoa, ja sitten läimäsin lattiaan.

      • Anonyymi

        Nosehän on kiva juttu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1981
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1499
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1305
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1082
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      77
      1017
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      180
      1010
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      848
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe