Vuonna 1906 syntynyt äitini puhui sääilmiöstä nimeltään ”syrjinsuollahiihattaja”. Sanaa käytettiin Pielisjärven seudulla vielä 1950-luvulla. Mitähän tämä sana tarkoittaa, eli millainen on tämän sukupolven nykykielinen selitys kyseiselle ainakin sadan vuoden takaiselle sanonnalle?
Arvaa ellet tiedä
3
180
Vastaukset
Nyt kyllä tuli sellainen murresana jota minä en tiedä.
Luulin tuntevani jokaisen erikoisen ilmaisun, mutta oli väärässä kuten tavallista.Kuulin ilmaisua ”syrjinsuollahiihattaja” käytettävän viimeksi 1970-luvulla Lieksan Vuonislahdessa, kun vanhahko naishenkilö kertoi talven säistä. Ilmiö kuvaa talvista kovaa tuulta, johon voi sisältyä myös pistävää lumituiskua. Tällöin aukealla paikalla, kuten suolla on hiihdettävä kasvot poispäin tuulesta eli sivuttain (syrjin). Vielä runsas sata vuotta sitten talviaikaan yleisenä kulkuvälineenä käytettiin lylyn ja kalhun yhdistelmää.
"Sai lyly lykittäväksi, kalhu kannan lyötäväksi,
sauvan varret valmihiksi, sompaset sovitetuksi.
Saukon maksoi sauvan varsi, sompa ruskean reposen".
Kamuttajan esille tuoma kalevalainen sana "poikenluoma" on ilmeisesti samaa perua kuin vanhempieni käyttämä sana "poikkiluomainen", joka tarkoittaa mielestäni "jotakin normaalista poikkeavaa".Vai tällainen oli ilmaisun sisältö.
No se on aivan järkeenkäyvä nyt kun tietää.
Poikenluomaa käyttivät minun lapsuudessa vanhat sellaisesta joka oli joku aivan käsittämätön tauti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242921No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760