Roikkujat ja stalkkeri-exät - miksi teette niin?

jonni_joutava

Terve,

Toivottavasti olisi oikea palsta tälle. Ainakin tätä palstaa näyttää ihmiset lukevan suhteellisen paljon, joten jospa tämä saisi täällä keskustelua aikaan.

Olen miettinyt tätä viime aikoina melko paljon. Miksi yllättävänkin monet jäävät roikkumaan eron jälkeen exäänsä ja etenkin stalkkaavat toisen menoja ja elämää todella paljon?

Vierestä katsonut kun eräs ystävä käynyt läpi rankkaa eroprosessia. Facebookissa seuraa todella tiiviisti exänsä tekemisiä. Ulkoilee sellaisissa paikoissa, joissa voisi törmätä exäänsä. Yrittää usein kääntää keskustelut exäänsä ja udella vaivihkaa kuulumisia hänestä ja hänen elämästä. Jos häneltä kysyy, että miksi hän haluaa tietää exänsä elämästä, on vastauksena usein ympäripyöreää kysymyksen ohittamista tai toiminnan täydellistä kieltämistä. Toisinaan saattaa vähättelevästi sanoa, että ihan mielenkiinnosta vaan joskus miettii mitä hänelle (exälleen) kuuluu.

Itsekin olen joskus eronnut parisuhteesta ja mut on myös jätetty. Muistan kyllä, että alkuun sitä itsekin sillon haikaili exän perään ja mietti mitä tämä tekee, mutta hiljalleen siitäkin pääsi irti. Tällä mun ystävällä tätä on kuitenkin kestänyt jo lähes vuoden!! Ero voi varmasti olla raskas, etenkin jos joutuu eroamaan syvästi rakastamastaan ihmisestä, mutta alkaa tuntua jo tosi pahalta tuon ystävän puolesta, kun ei pääse siitä irti.

Tämä ystävä ja usein moni muukin roikkuja ja stalkkausta tekevä ihminen on yleensä ihan normaali fiksu henkilö. En ole ainakaan itse vielä törmännyt sellaiseen roikkujaan/stalkkeriin, joka aikoisi olla jotenkin väkivaltainen tai hyödyntää tietoaan jotenkin toiselle haitallisesti. Elleivät sitten ole onnistuneet piilottamaan tarkoitusperiään todella loistavasti. Tämä siis ihan mun omaa kokemusta, näkemistäni ja tuntemistani tällaisista tapauksista ja erityisesti tämän mun ystävän toiminnasta.

Heidän suhde oli aikoinaan hyvä suhde. Ei isompia riitoja, ei väkivaltaa, alkoholismia tai muuta selkeästi näkyvää häiriötä parisuhteessa. Suhde loppui siihen, että hänen exällään tunteet hiljalleen hiipui ja halusi omaa tilaa ja aikaa, mennä omien halujensa mukaan. Ei ollut pettämistä tai uutta kumppania kiikarissa. Tiedän nämä, koska olen molempien ystävä ja kieltämättä hieman inhottavassa välikäden asemassa. Kuitenkin näistä asioista olen ajatellut, että ei tuossa ystäväni tiedonhalussa kait mistään kostamisestakaan voi olla kysymys.

Haluaisin kuulla vastauksia sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat jääneet roikkumaan ja/tai stalkkaamaan exäänsä. Mitä siitä saatte, miksi teette niin ja mitä niistä tippuvista tiedonjyvistä saatte irti? Mitä teette sillä tiedolla? Ja olisiko sitten parempi kertoa sille roikkujalle niitä asioita, joita stalkkauksen kohteesta tietää? Helpottaisiko se hänen oloa?

23

4544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksiapls

      Hyvä aloitus ja toivotaan vastauksia.
      Minusta olisi hyvä kertoa tuosta stalkkauksesta kohteelle.

      • jonni_joutava

        Itsekin toivoisin vastauksia ja keskustelua aiheesta, erityisesti niiltä, jotka stalkkaavat ja roikkuvat.

        Olen kertonut joskus aiemmin tälle ystäväni exälle tästä stalkkauksesta. Hän vain totesi hieman säälivästi, että toivottavasti hän pääsee irti ja eteenpäin, koska hän ei vain pysty siihen suhteeseen. En ole sen jälkeen kertonut mitään ystäväni touhuja hänelle. Turhaahan niitä hänelle kertoo, että miten exänsä riutuu. Tai ainakin näin koen. Enkä muutenkaan halua olla mikään tiedonkulkuväylä tässä tilanteessa. Herkästi tuhoan omat välini molempiin ihmisiin.


    • pulmu_koo

      Ihminen ei vaan jostain syystä pysty päästämään irti, jää siihen haavekuvaan mitä olisi voinut olla, jos jos jos jos. Stalkkeri myös usein varmasti ajattelee että jos hän törmää exään jossain, exä kokee jonkun "heräämisen" ja haluaakin "elämänsä rakkauden" takaisin.
      Näiden stalkkereiden pitäisi vaan itse tiedostaa kuinka paljon hallaa he itselleen tekevät, he ovat emotionaalisesti jääneet koukkuun, jossain määrin verrattavissa muihin addiktioihin. Jos itse pystyy tämän tajuamaan, ensimmäinen sääntö on deletoida exä niin hyvin kuin pystyy, poistaa facebook kavereista, ei uteluja mahdollisilta yhteisiltä tutuilta jne.
      Olen itse käynyt raskaan eron vähän aikaa sitten läpi, ja näitä tunteita joutui, tai oli pakko käsitellä paljon, en stalkannut, mutta se että tsekkaan esim. facesivuilta mitä toiselle kuuluu on jo liikaa, silloin kun sinut on jätetty ja sinulla on vielä jotain tunteita. Prosessiin kuuluu tietysti paljon muutakin, mutta yksi tärkeimmistä on se ettet näe tai kuule exästäsi mitään, pikkuhiljaa omatkin tunteet häviää.

    • ihansamaa

      Jätin yhden muijan kun exä oli jollain tapaa aina vaan mukana kolmen,vuoden ajan. Ajattelin, että ole sitten hänen kanssaan ja lopetin yhteydenpidon seinään! Sielläpä puuhailee mitä haluaa....

    • 2432342342

      Yhden kerran jäin (henkisesti) roikkumaan yhteen naiseen, olen kyllä useaan naiseen ollut rakastunut mutta yhden kanssa jäin vähän jumiin ajatuksissani sillä emme ikinä eronneet virallisesti, nainen vain "tarvitsi omaa tilaa" ja teki sen vedoten omiin mt-ongelmiinsa. Puoli vuotta soittelimme ja tekstailimme, mutta nainen vain vakuutteli ettei voi minua nähdä koska ahdistaa. Sitten yhtäkkiä hän vain lakkasi vastaamasta viesteihini. Tiesin toki jo ennen tuota että nainen ei halua jatkaa suhdetta mutta silti siihen meni useampi vuosi ennen kuin tuon itsellenikin myönsin ja lakkasin käymästä sillä lenkkipolulla missä toivoin naisen aina kohtaavan. Onneksi tuolloin ei vielä facebookkia ollut

      • Mistähänsejohtuu

        Miten sitten kun se stalkkaaja onkin petturi/jättäjän uusi puoliso eli ykköstynyt kakkonen? Seuraa tarkoin jätetyn tekemisiä, kenen kanssa liikkuu. Levittelee omia totuuksiaan jätetystä.


      • heikkoitsetuntoko
        Mistähänsejohtuu kirjoitti:

        Miten sitten kun se stalkkaaja onkin petturi/jättäjän uusi puoliso eli ykköstynyt kakkonen? Seuraa tarkoin jätetyn tekemisiä, kenen kanssa liikkuu. Levittelee omia totuuksiaan jätetystä.

        Toi on todettu juttu myös mun elämässä. Olishan se mahtava tietää miks joku kehtaa stalkata yleensäkään ketään.


    • 2plus8

      Jos on syvästi rakastunut toiseen ihmiseen niin sitä vain elättelee toiveita, että ehkä jonain päivänä voitaisiin olla taas yhdessä. Itse hieman stalkkasin exääni Facebookissa suhteen loputtua ja se tuntui itsestänikin kauhealta. Tavallaan kidutin itseäni ja elättelin epärealistisia haavekuvia yhteisestä tulevaisuudesta.

      Pikku hiljaa kuitenkin pääsin eroon tunteesta ja onnistuin jatkaamaan omaa elämääni. Pakotin itseni keskittymään muihin asioihin elämässäni ja yritin täyttää kalenterini kaikenlaisella tekemisellä, etten miettisi asiaa niin paljon. Ensimmäisen kuukauden yöt olivat kauheita, kun olin tottunut nukkumaan toisen kanssa niin pitkään. Lopulta tunteet vaan hiipuivat ja löysin uuden naisen joka vei ajatukseni täysin exästäni.

      • 62timppa

        Asuitteko sillon yhteisessä asunnossa? Jättikö ex nainen sinut kenties? Oliko petollisuutta? Yrititkö sopia välejä? Muistuttaako tämä nykyinen ex.ääsi?
        Toi stalkkaamaan netissä tms.. kyllä rasittaa mieltä.
        On aika surullista luettavaa eroista . Ja mukavaa myös lukea että on löytänyt uuden,mutta onko tämä uus suhde sittenkään parempi ! Onnea sulle.
        Muijani potki minut aikoinaan pellolle kun petin häntä. Ymmärrän. Etsin itelleni toisen luukun. Väleissä olen ex eukkon kanssa kuitenkin.


      • Akka69

        Empä tiedä teidän erosta. Mutta tuskin rakastit tätä ex,ääsi aidosti. Muuten olisit pitänyt kynsin ja hampain kiinni naisestaan. Eikä vaan elättelisi jo eron jälkeen toivoa siintä suhteesta. Sulla oli mahikset elää tämän ex,säsi kanssa. . Suhteissa on ongelmia,mikään ei ole täydellistä mitä saduissa kerrotaan. Ja vielä hypätä heti uuteen suhteeseen. Onko tää jokin laastarisuhde sulle että pyyhkäiset menneen pois. Tuskin oli sun ex muija sun arvonenkaan.
        En halua mollata. Mutta joillakin ei se valo syty päässä vasta kun eron jälkeen.
        Miehet on just tollasii.


    • nolotta

      Mä alennuin stalkkaamiseen. Mies oli suhteenkin aikana hyvin epäluotettava ja löysinkin sen milloin mistäkin netissä seikkailemassa, se stalkkaaminen jäi mulle päälle eronkin jälkeen. Silti tätä paskiaista rakastin ja olisin halunnut jatkaa, mies jätti. Hävettää....mutta kävin sen kämpänkin ulkopuolella ja katselin sitä ikkunasta sisälle, facea kyttäsin, ja sen deittiprofiilia kyttäsin. Ja voin pahoin. Tajusin, että kiusaan vaan itseäni ja lopetin.

      • Ärsyttää1

        Totta oman mielen pahoittaa vaan, kun kyttää sitä paskiaista joka jätti.
        Tietty tunteet jää eronkin jälkeen ja kysymyksiä erosta. Luottamus menee toisen puuhista. Mikä on väärin. Ei ne paskiaiset tajua miltä toisesta tuntuu. Nauttii jotku ja jotku ei piittaa tipan vertaa. En ymmärrä sitäkään miten jotku naiset/miehet voi hypätä uuteen suhteeseen heti eron jälkeen. Itse en kykene. Ajan kanssa sitten jos olen valmis.
        Mutkin jätettiin tekstarin kautta ilman mitään selitystä ,mikä on teinien hommaa. Ja kummatkin ollaan kuiteskin aikuisia. Mut jätettiin todennäköisesti kun ukko halus jatkaa salasuhteen naisen kanssa. Eikä kyennyt sitoutumaan suhteeseen. Kummatkin meistä kyttäs toisten julkaisuja fb,ssä. Poistin sen kokonaan facesta jolloin helpotti oloa,kun en voinut enään kytätä kun uusia naisia tuli sinne kuvioon. Poistin puhelinnumeronkin. Sairasta siltä ukolta. Tunteeton mies. . Itkin monesti tätä miestä kehen rakastuin. Nyt vaan oksettaa minkälainen mieshhuoraan se on,kun miettii miten huonosti se kohteli mua. Ja onneksi kesä HEI tulossa,niin heitetään me kaikki sinkut uudet verkot vesille. En ymmärrä niitä ketkä haluaa pyörittää naisia vapaassa suhteessa kun kuiteskin toiselle ne tunteet tulee ja lopettaa suhteet seinään kun toinen rakastuu.sitten pistetään jarrut pohjaan ja erotaan. Mielummin vois sanoa heti kättelyssä mielummin ettei halua vakavaa toisesta. Niin tajuaa ettei hyppää kyytiin mukaan.vaan etsii sitä kumppania kuka sitoutuu vakavasti ja kunnioittaa toista oli tilanne mikä tahansa. Ottais mielummin kaltaisia säätöjä silloin siihen,ettei toisten tunteita loukata.
        On noita naisiakin ketkä ei halua vakavaan suhteeseen. Voisivat löytää kaltaisensa.
        Onneksi aika parantaa. Toivon jokaiselle ihmisille ketä kohdeltu väärin suhteessa,saa paremman onnen. Ja ne paskiaiset saa tietää jonakin päivänä miltä sattuu tulla torjutuksi/petetyksi jne. Kun ovat itse rakastuneet kumppaniinsa ja se toinen ei haluakaan tätä paskiaista!


    • Missjinx

      Ihmismieli on aika veikee.. Ite erosin vastikää ja sen sijaan että seurailisin exän tekemisiä kyttäänkin yhden tutun tekemisiä. Siis mitään järkeä tässä ei ole koska me emme halua samoja asioita elämässä, hän ei ole mielenkiintoinen minusta eikä oikeastaan komeakaan. Pidän hänestä kaverina, mutta kumminkin stalkkaan häntä. Olen selitelly itelleni tekemisiäni sillä että totuin siihen että exä soitteli monta kertaa päivässä, laitto viestiä, oli mukana mun elämässä..nyt sillä paikalla on tyhjyys ja täytän sitä tyhjyyttä leikkimällä että on ihminen joka täyttää sen paikan. Olin vuosia yksin ennen kun kohtasin ja rakastuin exääni. Ehkä en halua palata takaisin siihen yksinäisyyteen, ihmiseksi joka ei kelpaa eikä ole ketään kelle jakaa asioita.
      Käsittelen eroa päässäni aina kun ehdin, mutta saan itseni ylös nostettua itsesäälistä ajattelemalla ja "haaveilemalla" tästä tutusta. Hullunkurista! Mutta näin mä selviän just nyt elämästäni..oikeasti tekis mieli mennä sängyn alle ja jäädä sinne..

      • wiiit

        Sama tilanne täälläkin! ,! juuri se "tyhjä hetki" jonka ennen täytti exäni soitot viestit, yms. Koitan epätoivoisesti jollain täyttää pystymättä silti keskittymään Mihinkään. Haluisin jo eteenpäin siitä mutta miten.


    • nainennnnnnn

      Mä oon stalkkaillu siitä syystä et kukaan mies ei oo ikinä sanallisesti jättäny mua. Kenelläkään ei oo ollu pokkaa sanoa et nyt erotaan heippahei. Ja sit ku ne vuosien päästä kertoo olleensa/olevansa niin niin rakastuneita muhun niin se on vahvistanu sitä kuvaa et tunteet ei oo ollu millonkaan yksipuolisia.

    • Vuonna2001Koettua

      Yhtä naista olen sortunut "stalkkaamaan", onneksi kyseessä oli aika ennen facebookkia ja sosiaalista mediaa, niin miun stalkkaukseni oli lähinnä sitä että utelin naisen asioita muutamalta yhteiseltä tutulta, lenkkeilin samalla suunnalla missä tiesin naisen liikkuvan (asuimme melko lähellä) ja muutamana sateisena masennusiltana kävelin naisen kotikadulla ja pysähdyin vähän kaueammas katsomaan naisen ikkunasta tulevaa valoa ja toivon näkeväni hänet siellä, en ikinä nähnyt...

      Minulla on oman kirjanpitoni mukaan ollu 4 naista viimeisen 25 vuoden aikana joita olen rakastunut, tuo nainen oli yksi heistä, ei kaunein, ei nuorin, eikä edes pisin tai vakavin suhdekaan ollut kyseessä vaan hyvin voimakasta rakkautta, joka ainakin alkuun oli molemminpuoleista ja kiihkeintä mitä olen ikinä kokenut vaikka olin tuolloin jo 30v. Ehkä naiselle se ei ollut niin erikoista, ehkä hän oli tuollainen kaikissa suhteissa, eli täysillä ja tunteella.

      Hän katosi yllättäen kun olimme tunteneet noin vuoden ajan josta seurustelleet 4kk. Oli kuulemma "ongelmia" ja "paha olla", tiesin kyllä hänen mt-ongelmistaan ja taustoistaan mutta silti äkillinen "tauko" tuli yllätyksenä minulle ja suhdetta ei ikinä päätetty vaan nainen vain vähensi hiljalleen puhelimessa yhteydenpitoa, eikä kyennyt minua tapaamaan enää tuon jälkeen kertaakaan. Hänen meikkipussukkansa oli vessankaapissani varmaan puoli vuotta kun odotin hänen tulevan takaisin ihan minä hetkenä hyvänsä niin kuin alkuun lupaili. Ei ikinä tullut...

    • Eismerkkitapaus

      stalkkaaminen voi auttaa siihen että tietää, kyllä se oli tosiaan idiootti se mun eksä.
      Mulla jos suru meinaa tulla erosta, niin ei tarvitse kuin vilkaista exn faceprofiilia ja siellä on taas niin idiootteja juttuja, että se on kuin kylmää vettä niskaan jos vähänkin alkaa vanhasuola janottaa.
      Toisinkinpäin se näköjään voi mennä, moni tässä ketjussa veikkailee että se on onneton rakkaus ja liekki mikä vetoo ja sitä pidetään yllä.
      Mutta ennemminkin sen liekin voi joskus sammuttaa, ihan vaan kun näkee ja muistaa taas realistisesti että mikä otus se exkin oli.

    • Kiittimoi

      Stalkkasin yhtä exääni, irc galleria oli tullut suosituksi noihin aikoihin . Sydän särkyi joka kerta kun uusia kuvia kera uusien naisten ilmaantui.
      Lopulta tajusin että kaveri oli pahimman luokan narsisti. Ei ollut ikävä sen jälkeen. Syy stalkkaamiseen oli se että halusin nähdä edes kuvia hänestä kun muuten oli poistunut elämästä. Törmäsin häneen sitten muutamia vuosia eron jälkeen eikä tuntunut missään lähinnä säälittävä koko tyyppi että joutuu elämään itsensä kanssa koko loppu elämänsä.

    • wiiit

      Exäni oli koko seurustelu ajan epäilevä mun uskollisuudesta yms. Monesti ihmettelin että mistä se saa aiheen epäillä milloin mistäkin ja lopulta parin yhteisen vuoden jälkeen totesin että häntä itseään kyllästytti minun seura ja väkisin yritti etsiä ja kaivaa sekä tekemällä tehtyä syytä jonka varjolla voisi heittää minut pihalle kun ei muuten ollut pokkaa sanoa. Tajusin kyllä, mutta olin ja elin omaa elämääni koska puhumiset ei koskaan edenneet niin että minun kantaa olisi exäni kuunnellut tai yrittänyt ymmärtää miltä minusta tuntuu. Sitä en tajua myöskään miksi sen pitää olla niin epäoikeudenmukainen minua kohtaan? luultavasti olen joutunut narsistin uhriksi ...

      • ehdotusl

        No sä ainakin kuulostat viestissäsi passiivisaggressiiviselta virranmukana ajelehtijalta, joten ihan hyvä sauma joutua narsistinkin uhriksi. Ikävää jos on niin käynyt,
        Toisaalta narsistilla nimenomaan on sitä pokkaa, joten puolisosi ei ole ehkä ollu narsisti vaan ihan tavallienn ihminen joka on vaistonnut sinussa jotain epärehellistä, ja luullut että se onkin pettämistä. Et siis pettänyt, mutta mieti, MIllä tavoin olit epärehellinen? Salailitko syvimmät mietteesi? Olivatko kertomuksesi epämääräisiä? Oliko sulla epälooginen tapa perustella kantasi? Aiheutitko jollain sen, että puolisollesi tuli sumutettu olo, kuin joku heittäisi kokoajan hiekkaa ilmaan ja hämäsi? Tuliko hänestä lopulta vihanen ja tiuski "ilman syytä"?


    • Hoitoonkuuluis

      Mun exäni stalkkaa siks että sais kaiken tiedon musta järjestääkseen vaan lisää paskaa niskaan. Se on soitellu vaikka mihin ja kertonu ihan päättömiä tarinoita musta. Pahinta on se,että puhuu lapsillekin musta kaikkee keksittyä pahaa. Ei sinänsä yllätä kun jo yhdessäoloaikana lupas varmistaa mun kärsivän jos erotaan.

      Eli ton normaalin eron jälkeisen kiinnostuksen lisäks voi stalkkauksen syynä olla myös täysin sairaalloisen mielen mukainen kostaminen toiselle.

    • hmmm.m.m.m

      Sen uteliaisuuden ex:ää tai tulevaa ex:ää kohtaan aiheuttaa tunteet, kun ei ite haluais päästää irti - just ne haavekuvat. Mut kyllä niistä ajallaan pääsee - ja hetki kerrallaan keksii aina jotain muuta tekemistä/ajateltavaa :) Urheilu on hyvä - ei tarvi aatella mitään, ja keskustelupalstat - täyttyy pää jollain muulla ku vaan "sen yhen" ajattelemisella...

      • h.m.m.m

        Niin ja unohtu et kolmas tosi hyvä keino on leipoa tai tehä vaik päivittäin itelle jotain tosi hyvää ruokaa - keskittyy omaan elämäänsä niin helpottaa se kyttäily :) Ja laittaa vaikka oman deitti-ilmotuksen jos se vaikka tois jotain uutta? :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3165
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2381
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1730
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1573
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1087
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      866
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      811
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      784
    Aihe