Raamatun sisältö

uteliaisuuttani

Miten tulkitsette raamatun sisällö !
- kirjaimillesesti
- tulkinnallisesti
- kertomuksena (eepos)
- totta vai tarua

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarua.

    • Ajatellaensin

      Raamattu sisältää eri kirjallisuus tyylejä ,joita kaikkea ei tule ottaa kirjaimellisesti soveltaen tähän päivään.

      Ensin "Eksegeesi" , sitten vasta "Hermeneutiikka".

    • ENtykkää

      Väkivaltainen taru.

      • On siellä opettavaisia tarinoita. Tulkinnallisesti, ja lähtökohtaisesti ei ole totta.


    • kaikkisekaisin

      Onneksi et ole kirjoittamassa ollut raamattua koska et pysy totuudessa koskaan.

    • hienoasia

      Mailmassa ei ole mitään kirjallista tuotetta joka yltäisi lähellekkään Raamatun tasoa eikä mitään vastaava aole koskaan edes yritetty kirjoittaa koska se on mahdotonta ilman Jumalan Henkeytystä ko kirjoittajilla.

      Ja edellelen se on mailman luetuin kirja. ja pysyy ylöstempaukseen asti sellaisena.

      • amen

        Amen


      • free-witch

        Et selvästikään ole mitään muuta lukenutkaan. Pelkuri.


      • pelotonmuttaenpelle
        free-witch kirjoitti:

        Et selvästikään ole mitään muuta lukenutkaan. Pelkuri.

        Luen yhtenään kotikirjastossakin on lähes tuhat kirjaa eli pieleen meni arviosi.


      • free-witch
        pelotonmuttaenpelle kirjoitti:

        Luen yhtenään kotikirjastossakin on lähes tuhat kirjaa eli pieleen meni arviosi.

        En voi tietää, onko tuo totta, mutta jos on niin kyllä, hitusen pieleen meni - ei ole kyse uskalluksesta vaan älyllisestä uskalluksesta.


    • ykskantaan

      Kyllä kait sieltä ohjeita saa elämään jos ei muuten ymmärä. Normi ihminen kyllä tietää ilman ohjeita.
      Miten uskoa oikein, täällä puidaan miten täytyy uskoa höh menee yli hilseen, käsittääkseni ei jumalanne ole asettanut uskon tasolle vaatimuksia vai miten lie, luulisi jo pelkän uskon riittävän vai vaatiiko sekin jotain kilvoittelua mitä minä en tajua.

    • * Miksi Raamattua pitää "tulkita", teetkö aina niin, kun saat esm. kirjeen jostakin, alatko tukkaamaan sitä ja arvuuttelemaan, mitähän siitä löytyisi rivienvälistä. Paavalikin sanoo, " Minun kirjoituksissani ei ole mitään muuta, kuin sen minkä olen kirjoittanut." Ei siis tarvitse tulkata, kun vielä Suomeksikin käännetty, Mutta, koska se on Jumalan sanaa, ja Jumalan ajatukset ei ole meidän ajatuksia, niin Raamattu sisältää paljon hengellistä, joka tulee ymmärtää hengellisesti. Ja hengelliset voi ymmärtää vain henkilö, joka on uudestisyntynyt Jumalan Hengen kasteessa, että voi ymmärtää mitä Jumala sanoo, avain siis Raamattuun on ehdottomasti Pyhän Hengen osallisuus, Kristuksen sisäisen tuntemisen kautta Hengen yhdyssiteellä, Pyhän Hengen osallisuudessa. Mitenkään muuten et voi koskaan oppia tunetmaan Raamattua, niin kuin se tulee ymmärtää. Vaarallisnta on nimenomaan Sanan tulkkaus jäkiperäisesti, ja juuri siksi on niin paljon kaikenmaailman harhaoppeja !

      • SeAvarakatseinen

        No Selitäs SE, miten Paavalin kirjoitukset ovatkin muuttuneet "Jumalan sanaksi"?

        Vaikka tämä Paavali ihan ITSE kirjoittaa: Minun kirjoituksissani ei ole mitään muuta, kuin sen minkä olen kirjoittanut.

        Tulkitsetko nyt IHAN itse .... Jumalan Sanaa vai Paavalin kirjoitusta?

        Olisiko tarjolla kotimaista vaihtoehtoa? Esim. vaka Vanha Väinämöinen?


      • Puhuva-aasi

        Tämäkin Raamatun kohta on, täyttä satua. Tuom.9:8-15. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: Ole sinä meidän kuninkaamme. Mutta öljypuu vastasi heille: Jättäisikö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylenpänä muita puita... Löytyi toinenkin kohta. Job.12:7-9. Mutta kysypä eläimiltä, niin ne opettavat sinua, ja taivaan linnuilta, niin ne ilmottavat sinulle; tahi tutkistele maata, niin se opettaa sinua, ja meren kalat kertovat sinulle. Kuka kaikista näistä ei tietäisi, että Herran käsi on tämän tehnyt.


      • Puhuva-aasi kirjoitti:

        Tämäkin Raamatun kohta on, täyttä satua. Tuom.9:8-15. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: Ole sinä meidän kuninkaamme. Mutta öljypuu vastasi heille: Jättäisikö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylenpänä muita puita... Löytyi toinenkin kohta. Job.12:7-9. Mutta kysypä eläimiltä, niin ne opettavat sinua, ja taivaan linnuilta, niin ne ilmottavat sinulle; tahi tutkistele maata, niin se opettaa sinua, ja meren kalat kertovat sinulle. Kuka kaikista näistä ei tietäisi, että Herran käsi on tämän tehnyt.

        Voi hyvänen aika. Eka lainaus on tietysti vertaus ja toinen tarkoittaa tietenkin, että "opi eläimiä, maata ja merta tutkimalla".


    • Raamattu pitää sisällään 66 kirjaa, osa niistä historiallista kerrontaa, osa runollista, osa profeetallista, ilmestyksellistä osa apogalyptistä ja osa silminnäkijä todistuksia, osa vertauskuvia.
      Niinkuin jokaisessa kirjallisuuden lajissa, eikö tekstu tule ottaa ja ymmärtää sen kontekstissaan, lajissaan ja muodossaan?
      Tietysti Raamattu tulee uskoa niinkuin kirjoitettu on, mutta on ymmärrettävä milloin teksti on runoutta ja ymmärrettävä se runouden mukaan, laulut laulujen mukaan ja todistukset ja ilmoitukset niiden mukaan.

    • Risti-riita

      Tässä Raamatun runoutta. Jes.14:11. Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harpujesi helinä; sinun allasi on ovat vuoteena madot, toukat ovat peitonasi. Biblia (kirjakääröt). Sinun ylpeytes on joutunut helvettiin alas, sinun kanteleis kilisemisellä; koin pittää oleman sinun vuotees, ja madot peitteesi. Mihkä väännökseen pitäisi uskoa?

      • Mikä edellä on ristiriitaa?
        Ei mihinkään väännökseen tule uskoa, vaan usko Jumalan Sanaan Raamattuun.
        Eikö edellä lainaamassasi ole viisaita sanoja, jotka tulee voida ottaa ja uskoa.


    • JonesHenry

      Riippuu täysin MISTÄ Raamatun versiosta oikein puhut? Itse luen Raamattua Heprea-Kreikaksi! Sinä puoletaan luultavasti käytät Latinalais-Germaanista versiota.

      http://ebible.org/web


      Eron kyllä HUOMAA!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      68
      5503
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      61
      3684
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      153
      2725
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2166
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      103
      1980
    6. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1299
    7. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1277
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1268
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1222
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1136
    Aihe