Turkis

Puolesta ja vastaan

Turkisten puolesta puhuu se, että turkki on todella lämmin pakkasessa ja pitkäikäinen. Esim. Venäjällähän kaikki pukeutuvat talvella turkiksiin, Siperian talvessa ei paljon muulla pärjää.

Turkiksia vastaan puhuu se, että turkis on juntti. Siis sanovat naiset mitä tahansa, niin fakta on se, että trendikästä ja nuorekasta et itsestäsi turkiksella saa. Mutta jos tyylisi on iästä riippumatta 50 , sopii turkis varmasti tyyliisi erinomaisesti. Turkis on tanttavaate.

Turkiksia vastaan puhuu tietenkin myös tuo tarhattujen eläinten pahoinvointi. Villi eläin ei kuulu häkkiin, eikä tätä kärsimysbisnestä voi mitenkään puolustella.

Itse voisin alkaa tantta-ikään päästyäni käyttämään turkista, mikä jottei. Tyyli antaa periksi siinä vaiheessa ja varmasti pysyy talvella lämpimänä. Ainoana erona nykynaisiin olisi se, etten ostaisi häkissä kärsineen raasun nahkoja, vaan kävisin itse metsällä. Siinä vaiheessa kun jokainen turkin käyttäjä on joko itse tappanut turkiseläimensä, tai käyttää vapaana ja villinä kuolleen eläimen turkkia, on homma ok.

7

1373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna

      Ei nykyään missään ole aitoja turkkeja. Tekoturkkeja vain.

    • wannabe stylisti

      Voi voi, eipa sulla ole tietoa nykypaivan turkismuodista yhtaan. Nykypaivan turkit ovat muodikkaita ja nuorekkaita. Turkis on juuri talla hetkella huippumuotia. Monilla isoilla muotitaloilla on ollut jo jonkin aikaa hienoja trendikkaita turkiskokoelmia,kuten YSL, Gucci, Fendi...

      J Mendel on ollut huippunimi nuorekkaassa turkissuunnitelussa jo vuosien ajan. Myos Blackglama ja Pologeorgis turkeissa loytyy nuoria uusia malleja ja valinnan varaa.

      Tekoturkit ovat luonnonsuojelun nimissa poistettava kaytosta! Ne eivat maadu koskaan, koska tekoturkismateriaali sisaltaa oljyja.

    • Mira

      Hei tämä ei siis ole provokaatio, enkä koeta tuomita kenenkään valintoja, vaan ihan oikeasti kiinnostaa: turkis on tosiaan mm. pitkäikäinen, ja minusta on aivan järjetöntä tarjota turkiksen korvikkeeksi epäekologista tekoturkista. Sitä paitsi mikään ei ole niin juntti kuin mikä tahansa feikkivaate, joka jäljittelee muuta kuin mitä on. Ja onhan sitä turkikisille muitakin vaihtoehtoja kuin tekoturkis, ja paljon paremman näköisiä.

      Mutta asiaan: minä en kerta kaikkiaan usko, että kaikki turkisten käyttäjätkään ajattelevat vaikka että "hyvä vaan että eläimet kärsii" tai mitä tahansa vastustajat välillä väittävät heidän ajattelevan (en usko edes, että heidänkään kaikken mielestä "turkistarhaus on ihan ok"). Minusta on todella typerää ajatella, että turkiksen pitäjä on automaattisesti joku psykopaatti.

      Haluaisinkin siis kysyä, miten te, jotka käytätte turkiksia, oikeasti suhtaudutte turkistarhaukseen? Onko se teistä ok? Jos on, miksi (vrt. eläimet on jalostettu tarhaeläimiksi, ei ole yksiselitteisesti todistettu etteivät ne viihtyisi, kyseessä on tärkeä elinkeino...)? Ja jos ei ole (vrt. eläin ei kuulu häkkiin, häkit ovat liian pieniä, tarhaus ja turkisten valmistusprosessi saastuttaa...), miten perustelette turkisten käyttöä moraaliselta kannalta (siis ei riitä, että se on lämmin/näppärä/kaunis/seksikäs)? Siis itsellenne, eihän sitä muille tarvitse perustella? :-)

      • Rita

        Turkistarhaus on mielestäni aivan OK, mutta parannettavaa silläkin alalla varmasti aina on.
        Taloudellisesti ajateltuna turkiksista saadaan melkoisen paljon arvokasta vientituloa. Siksi on myös tärkeää, että alaa kehitetään. Sillä huonokuntoisista ja huonosti hoidetuista eläimistä ei saada laadukkaita nahkoja. Laadukkaat nahat tuovat tänne ostajia ulkomaita myöten ja sitä kautta myös rahaa ja tunnettavuutta. Keinoturkis, kuten suurin osa muistakin tekokuiduista, valmistetaan öljypohjaisista aineista. Ja öljyhän on todellakin ympäristölle vaarallinen aine jos mikä. Turkistarhoilla syntyvän jätteen käsittelyäkään tuskin on vielä kovinkaan paljoa kehitetty. Kun kaikki asiat tarhoilla saadaan kuntoon, niin silloin aito turkis päihittää ekologisuudessaan mennen tullen keinoturkiksen.
        Itse olen käyttänyt turkkia jo lähes 20 vuotta. Nyt minulla on kolme turkkia, joista käytän pääsääntöisesti kahta uudempaa. Vanhin turkkini on siis jo noin 20 vuotta vanha ja se näkyy vain turkin mallissa. Toki senkin voisi vielä muodistaa ajan henkeen sopivaksi, mutta sen saa sitten nähdä mitä sille teen. Eli turkki on todellakin pitkäikäinen vaate.
        Syitä siihen, miksi käytän turkiksia, on muutamia. Ensinnäkin turkki on lämmin, mutta silti se ei ole hiostava. Toiseksi turkin elinikä on todella pitkä ja se on helposti muodistettavissa tarpeen niin vaatiessa. Turkin käyttö tuo arvokkuutta talvikauden tilaisuuksiin ja juhlapuvun kanssa en osaa kuvitella käyttäväni muuta takkia kuin turkkia. Yleisestikin turkkia käyttävä nainen erottuu aina edukseen missä tahansa. Useat naiset pukeutuvat muuten tyylikkäästi, mutta sitten käyttävät monesti täysin tyyliin sopimatonta takkia. Turkki viimeistelee pukeutumisen ja luo käyttäjästään huolitellun mielikuvan.
        Monet ihmiset kuvittelevat, että turkki on vain turhamaisten ja hienostelevien ihmisten takki. Mutta kyllä turkki on todellinen monikäyttövaate, joka lämmittää kantajaansa arjesta juhlaan. Turkkien valikoima on niin suuri, että kyllä sieltä löytyy jokaiselle oman maun mukainen takki. Mielestäni kannattaa valita malliltaan ajaton turkki, jotta siitä olisi iloa mahdollisimman kauan. Muotiluomukset jäävät helposti yhden kauden vaatteeksi ja eikä niiden muodistaminenkaan välttämättä enää onnistu.
        Moraaliselta kannalta turkisten käyttöäni en ole oikeastaan koskaan miettinyt sen kummemmin. Syön lihaa, käytän nahkavaatteita, siis miksi en käyttäisi myös turkiksia. Monen mielestä olen siis turhamainen ja "julma" akka. Ei turkisten käyttäminen tee kenestäkään julmaa. Ja turhamaista turkisten käyttö on mielestäni lähinnä eteläisissä maissa, kuten esim. Ranska ja Italia. Minulle pääasia on se, ettei tarvitse palella talvella. Yksi ystävättereni kertoi kerran pakkasella palelevansa, vaikka hänellä oli talvitakki yllään. Esitin hänelle turkin hankkimista. Sen hän sitten lopulta pienen harkinnan jälkeen tekikin ja ei ole sitä katunut.
        Mitään varsinaista nautintoa en saa siitä, että hartioitani lämmittää juuri minkkiturkki. Yhtä hyvin se voisi olla vaikkapa piisamia, kunhan vain on lämmin. Minkki on siinä mielessä paras turkin materiaali, että se sietää hyvin pientä vesi- ja räntäsadettakin. Lisäksi se on kestävyydeltään paras käyttöturkin materiaali. Tuntuu oudolta, että ihmisistä tehdään päätelmiä pelkästään pukeutumisen perusteella. Ja yleensä minkkiturkkiin pukeutuva katsotaan heti kuuluvaksi hienostelijoiden joukkoon, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Minkkiturkki on järkevän aikuisen naisen takki. Tämä on varmaankin perua ajoilta, jolloin minkiturkki maksoi omaisuuden. Nykyisin pitkän minkkiturkin saa jo lähes paremman talvitakin hinnalla. Joten ei tarvitse olla edes rikas käyttääkseen sitä.
        Tässä hieman perusteita sille, että miksi vaatekaapistani löytyy turkiksia.


      • Minna
        Rita kirjoitti:

        Turkistarhaus on mielestäni aivan OK, mutta parannettavaa silläkin alalla varmasti aina on.
        Taloudellisesti ajateltuna turkiksista saadaan melkoisen paljon arvokasta vientituloa. Siksi on myös tärkeää, että alaa kehitetään. Sillä huonokuntoisista ja huonosti hoidetuista eläimistä ei saada laadukkaita nahkoja. Laadukkaat nahat tuovat tänne ostajia ulkomaita myöten ja sitä kautta myös rahaa ja tunnettavuutta. Keinoturkis, kuten suurin osa muistakin tekokuiduista, valmistetaan öljypohjaisista aineista. Ja öljyhän on todellakin ympäristölle vaarallinen aine jos mikä. Turkistarhoilla syntyvän jätteen käsittelyäkään tuskin on vielä kovinkaan paljoa kehitetty. Kun kaikki asiat tarhoilla saadaan kuntoon, niin silloin aito turkis päihittää ekologisuudessaan mennen tullen keinoturkiksen.
        Itse olen käyttänyt turkkia jo lähes 20 vuotta. Nyt minulla on kolme turkkia, joista käytän pääsääntöisesti kahta uudempaa. Vanhin turkkini on siis jo noin 20 vuotta vanha ja se näkyy vain turkin mallissa. Toki senkin voisi vielä muodistaa ajan henkeen sopivaksi, mutta sen saa sitten nähdä mitä sille teen. Eli turkki on todellakin pitkäikäinen vaate.
        Syitä siihen, miksi käytän turkiksia, on muutamia. Ensinnäkin turkki on lämmin, mutta silti se ei ole hiostava. Toiseksi turkin elinikä on todella pitkä ja se on helposti muodistettavissa tarpeen niin vaatiessa. Turkin käyttö tuo arvokkuutta talvikauden tilaisuuksiin ja juhlapuvun kanssa en osaa kuvitella käyttäväni muuta takkia kuin turkkia. Yleisestikin turkkia käyttävä nainen erottuu aina edukseen missä tahansa. Useat naiset pukeutuvat muuten tyylikkäästi, mutta sitten käyttävät monesti täysin tyyliin sopimatonta takkia. Turkki viimeistelee pukeutumisen ja luo käyttäjästään huolitellun mielikuvan.
        Monet ihmiset kuvittelevat, että turkki on vain turhamaisten ja hienostelevien ihmisten takki. Mutta kyllä turkki on todellinen monikäyttövaate, joka lämmittää kantajaansa arjesta juhlaan. Turkkien valikoima on niin suuri, että kyllä sieltä löytyy jokaiselle oman maun mukainen takki. Mielestäni kannattaa valita malliltaan ajaton turkki, jotta siitä olisi iloa mahdollisimman kauan. Muotiluomukset jäävät helposti yhden kauden vaatteeksi ja eikä niiden muodistaminenkaan välttämättä enää onnistu.
        Moraaliselta kannalta turkisten käyttöäni en ole oikeastaan koskaan miettinyt sen kummemmin. Syön lihaa, käytän nahkavaatteita, siis miksi en käyttäisi myös turkiksia. Monen mielestä olen siis turhamainen ja "julma" akka. Ei turkisten käyttäminen tee kenestäkään julmaa. Ja turhamaista turkisten käyttö on mielestäni lähinnä eteläisissä maissa, kuten esim. Ranska ja Italia. Minulle pääasia on se, ettei tarvitse palella talvella. Yksi ystävättereni kertoi kerran pakkasella palelevansa, vaikka hänellä oli talvitakki yllään. Esitin hänelle turkin hankkimista. Sen hän sitten lopulta pienen harkinnan jälkeen tekikin ja ei ole sitä katunut.
        Mitään varsinaista nautintoa en saa siitä, että hartioitani lämmittää juuri minkkiturkki. Yhtä hyvin se voisi olla vaikkapa piisamia, kunhan vain on lämmin. Minkki on siinä mielessä paras turkin materiaali, että se sietää hyvin pientä vesi- ja räntäsadettakin. Lisäksi se on kestävyydeltään paras käyttöturkin materiaali. Tuntuu oudolta, että ihmisistä tehdään päätelmiä pelkästään pukeutumisen perusteella. Ja yleensä minkkiturkkiin pukeutuva katsotaan heti kuuluvaksi hienostelijoiden joukkoon, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Minkkiturkki on järkevän aikuisen naisen takki. Tämä on varmaankin perua ajoilta, jolloin minkiturkki maksoi omaisuuden. Nykyisin pitkän minkkiturkin saa jo lähes paremman talvitakin hinnalla. Joten ei tarvitse olla edes rikas käyttääkseen sitä.
        Tässä hieman perusteita sille, että miksi vaatekaapistani löytyy turkiksia.

        Rita on jo oikeastaan tehnyt sen, mitä minunkin piti tehdä. Eli on kirjoittanut turkisten käyttöä puolustavan viestin.
        Eipä tuohon enää paljoa voi lisätä, mutta laitan tähän silti vielä muutaman rivin.
        Suomalainen turkis on ollut korkean laatunsa johdosta hyvin haluttua ulkomaillakin. Tuntuu vain hassulta, että Suomesta viedään turkikset maailmalle esim. Kreikkaan ja sitten sieltä tuodaan valmiita turkkeja takaisin. Joten mielestäni olisi parempi nostaa turkisten jalostusastetta ja saada näin enemmän tuloja kotimaahan. Sillä kyllä Suomesta löytyy todella taitavia turkkureita, joiden tuotteet olisivat varmaankin haluttuja maailmalla. Ja laadussa suomalainen turkki lyö kyllä ulkomaisen mennen tullen. Turkisalalla on hyvät mahdollisuudet kehittyä merkittävään asemaan Suomen vientiteollisuudessa.
        Itselläni on vasta muutaman vuoden kokemus varsinaisen turkin käytöstä, mutta kyllä turkin edut olen silti jo havainnut. Turkin ostoon minut sai houkuteltua oma äitini, joka on käyttänyt turkkia yli 20 vuotta. Itse asiassa kiinnostus turkkeihin syntyi jo nuorempana, kun lainasin äitini turkkia. Ja mitä taas tulee turkisten eettisyyteen, niin olen sitä mieltä että jos syö lihaa niin kyllä silloin voi myös käyttää turkiksia. Sillä minkki on tuotantoeläin siinä missä sika tai broilerikin. Tuolla perusteella minä käytän turkiksia, saamatta niiden käytöstä sen kummempaa mielipahaa. Oikeastaan turkin lämpö saa mielenkin virkistymään pimeänä ja kylmänä talvipäivänä.
        Mutta kuitenkin eläimiä tulee silti kohdella ja hoitaa hyvin. Esimerkiksi koe-eläinten käyttöä minäkin vastustan. Varsinkin kosmetiikkateollisuuden pitäisi kyllä valmistaa tuotteensa ilman koe-eläimiä.


    • Turkis on karismaa

      Tanttavaate-käsitteessä en ole samaa mieltä. Turkissomisteet sopivat nuorillekin. Toki kokoturkis on tyyliltään vanhanko.
      Miksi pitäisi saalistaa se itse? Nykyajan yhteiskuntakäsite toimii niin, että jokainen tekee osansa ja palvelemme toinen toisiamme. Sama periaate pätee minusta tähänkin.
      Turkis on kyllä pitkäikäinen, jopa parikymmentä vuotta samannäköinen kuin hankittaessa.
      Tuen turkistaloutta, se työllistää pian jopa 10 000 ihmistä, wau!
      Aion ottaa faktosta selvää. Ainakaan en käytä petan kaltaisia sivustoja.

    • SNLA

      EI MUA HAITTAIS JOS MUN TYTTÖYSTÄVÄ PITÄIS MINKKITURKKIA.HOPEAKETTUA TAI SUSITURKKIA JA MEIKÄ VERYTTELYPUKUA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe