Ruispuuro?

kuinkakeitän

Kertokaa minulle niksi kuinka voin keittää ruispuolukkapuuroa niin, ettei se pala pohjaan. Ruisjauhoista. En elämäni aikana ole saanut sitä keitettyä niin, etteikö se palaisi jonkin verran pohjaan. Tiedän, että suolaa laitetaan ihan lopussa vasta (ohjeessa käsketään vatkaamaan ruisjauhot kiehuvaan suolalla maustettuun veteen) Itse olen aina laittanut suolan vasta ihan lopussa. Mutta ei sekään estä pohjaanpalamista vaikka kuinka vähän väliä vatkaisin. Kattila on paksupohjainen teräskattila. Onko jotain keinoa jota vielä voisi käyttää? Keittäisin useammin tuota puuroa, mutta inhottava aina raaputella pohjaanpalanutta pois!

40

3855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Osta kerroskattila, missä vesi alaosassa ja puuro yläosassa.
      Kaikki puurot ja vellit keitän sellaisella, ei pala pohjaan.
      Täytyy vaan huomata, että alakattilassa on aina vettä, ettei polta sitä pohjaan.

      • Niin minäkin teen, puurot ja vellit kerroskattilassa. Joskus aikoinaan haudutin ruis-puolukkapuuron uunissa pienellä lämmöllä.


      • näinkin

        Jos tuppaa levy olemaan liian kuuma laitan 5 senttisiä levylle se auttaa


      • bessie-
        näinkin kirjoitti:

        Jos tuppaa levy olemaan liian kuuma laitan 5 senttisiä levylle se auttaa

        Haudutusritilä toimii paremmin. Siis se sellainen neliön muotoinen metalliritilä, jota saa melkein joka paikasta eikä maksa paljon. Toimii pannunalusenakin, ja sellaiseksi varmaan monet sitä luulevatkin. Tavallisen valurautalevyllisen lieden omistajalle oikeasti tarpeellinen kapine, koska levyt reagoivat niin hitaasti tehojen säätelyyn ja usein on ylikiehumisen/palamisen vaara olemassa jonkin aikaa pienemmälle säätämisen jälkeen.


      • No, olen just pitänyt semmoista pannunalusena.
        Rautalankakierukalla, ite väänsin rautalanganpätkästä, sillä estää hyvin puurojen pohjaan palamisen, lämpö vain ykköselle..


      • Anonyymi
        bessie- kirjoitti:

        Haudutusritilä toimii paremmin. Siis se sellainen neliön muotoinen metalliritilä, jota saa melkein joka paikasta eikä maksa paljon. Toimii pannunalusenakin, ja sellaiseksi varmaan monet sitä luulevatkin. Tavallisen valurautalevyllisen lieden omistajalle oikeasti tarpeellinen kapine, koska levyt reagoivat niin hitaasti tehojen säätelyyn ja usein on ylikiehumisen/palamisen vaara olemassa jonkin aikaa pienemmälle säätämisen jälkeen.

        Ritilää olisin myös suositellut.
        Keitän joka aamupäivä kaurapuuron ja annan sen hautua kattilassa ritilän päällä. Lämmön otan veks.
        Beng


    • Ehkä keittelet puuroasi liian vähällä vedellä ja kuumalla. Puuroahan haudutetaan eikä keitetä.

      • "Nittaminax"

        Kappas, sinäkö se siellä?
        Niin lämpimästi sisälläni läikähti.

        Kommenttisi on viisas.
        Jotkut typerykset keittävät Kahvinsakin.


        Hali

        H.


      • kuinkakeitän

        En keitä liian kuumalla, vaan aivan sillä pienemmällä. Hellassani on 12 valintaa ja kun kiehahtaa, keitän ykkösellä. Silti jotenkin tuntuu, että nämä ei oikein pelaa. Kun olen porkkanoita keittänyt siis lisäkkeeksi, en vedessä vaan melkein paistanut, nekin ykkösellä palaa kiinni. Ja olen odotellut, että levy on kylmentynyt siihen ykköseen. Silti vaan kärähtää. No katsotaanpa kun keitän. Rasvaa en olekaan kokeillut. Ja jos kerran parissa vuodessa keitän ruispuolukkapuuroa, en todellakaan ala siihen uutta kattilaa ostamaan. Jo koulussa kotitaloustunnilla tehtiin ruispuolukkapuuroa, mutta muita niksejä en muista kuin sen, että siitä keitetään löysää ja sitten lopussa vähän suurustetaan perunajauhoilla, tietysti veteen sekoitettuna. Silloin se mukavasti solahtaa kurkusta alas. Minun ruispuuroni ei saa olla paksua. Olen joskus tehnyt ruispuolukkapuuroa ruishiutaleista, mutta ei se ole ihan sama asia.


      • kuinkakeitän

        No niin, nyt on puuro keitetty. Kuumaan sokerilla maustettuun veteen vispilöin ruisjauhot. Sitten vain hauduttelin ja vispilöin ehkä minuutin välein. Kun oli hautunut 45 minuuttia lisäsin suolan (3/4 teelusikallista). Kyllä alkoi heti paksunemaan. Sitten laitoin puolukat (kaupan pakastealtaasta) Keittelin ja keittelin, siis hauduttelin. Ja vähän väliä vispilöin. Kun kaikki puolukat oli ihan muussina, otin pois levyltä ja laitoin perunajauhoja, veteen sekoitettuna. Sitten sen verran kiehatin, että pari kertaa kupli. Sokeria piti hieman lisätä vaikka olin laittanut ohjeen mukaan. Puolukoita en siis siilannut pois, kalliisti maksettuja puolukoita, siinä ne menee samalla. Kattilan pohjaan oli kyllä ottanut, mutta ei hirveän pahasti. Pikkuisella liottamisella kyllä lähtee. Siinä keittämisessä kyllä on tunnin kiinni, kun vähän väliä piti sekoitella.


      • Kokenutkaikkitietää
        kuinkakeitän kirjoitti:

        No niin, nyt on puuro keitetty. Kuumaan sokerilla maustettuun veteen vispilöin ruisjauhot. Sitten vain hauduttelin ja vispilöin ehkä minuutin välein. Kun oli hautunut 45 minuuttia lisäsin suolan (3/4 teelusikallista). Kyllä alkoi heti paksunemaan. Sitten laitoin puolukat (kaupan pakastealtaasta) Keittelin ja keittelin, siis hauduttelin. Ja vähän väliä vispilöin. Kun kaikki puolukat oli ihan muussina, otin pois levyltä ja laitoin perunajauhoja, veteen sekoitettuna. Sitten sen verran kiehatin, että pari kertaa kupli. Sokeria piti hieman lisätä vaikka olin laittanut ohjeen mukaan. Puolukoita en siis siilannut pois, kalliisti maksettuja puolukoita, siinä ne menee samalla. Kattilan pohjaan oli kyllä ottanut, mutta ei hirveän pahasti. Pikkuisella liottamisella kyllä lähtee. Siinä keittämisessä kyllä on tunnin kiinni, kun vähän väliä piti sekoitella.

        Vanha totuus on se, että kun kattila on kerran palanut pohjaan, on se sen oppinut ja innokkaasti palaa yhä uudelleen. Vaihda kattilaa, tai hauduta vesihauteessa. Ei tarvita uutta kerroskattilaa, vain vähän isompi kattila riittää aluskattilaksi, vettä siinä.


      • kokeillut
        kuinkakeitän kirjoitti:

        No niin, nyt on puuro keitetty. Kuumaan sokerilla maustettuun veteen vispilöin ruisjauhot. Sitten vain hauduttelin ja vispilöin ehkä minuutin välein. Kun oli hautunut 45 minuuttia lisäsin suolan (3/4 teelusikallista). Kyllä alkoi heti paksunemaan. Sitten laitoin puolukat (kaupan pakastealtaasta) Keittelin ja keittelin, siis hauduttelin. Ja vähän väliä vispilöin. Kun kaikki puolukat oli ihan muussina, otin pois levyltä ja laitoin perunajauhoja, veteen sekoitettuna. Sitten sen verran kiehatin, että pari kertaa kupli. Sokeria piti hieman lisätä vaikka olin laittanut ohjeen mukaan. Puolukoita en siis siilannut pois, kalliisti maksettuja puolukoita, siinä ne menee samalla. Kattilan pohjaan oli kyllä ottanut, mutta ei hirveän pahasti. Pikkuisella liottamisella kyllä lähtee. Siinä keittämisessä kyllä on tunnin kiinni, kun vähän väliä piti sekoitella.

        Laita sokeri vasta viimeiseksi. Ei pala niin herkästi pohjaan.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä, laita vettä enemmän kuin ohjeessa. Lisää marjat ja keitä. Kun mehu tai vesi kiehuu laske lämpö liedellä 3 tai 2 vaikka veden keititkin suurella lukemalla. Lisään itse ruisjauhojen sekaan myös hiukan ruisleseitä. Haudutan ja sekoitan koko ajan.


    • O-Orvokki

      Teflon tai keraaminen kattilapinta auttaa. Ruisjauhot ripauksella suolaa maustettuun kiehuvaan veteen. Liian kuuma levy tartuttaa puuroa kattilanpohjaan. Hidas haudutus suljetun kannen alla ja vain muutamia sekoituksia haudutuksen aikana. Kattilan pohjalle tai seinämään voi sulattaa nokareen jääkaappikylmää voita, kun sekoittaa jo sakeutunutta puuroa. Nammmmm.

    • de-meter

      Minulla on tapana laittaa ruispuolukkapuuro uuniin jonkin uuniruuan kanssa. Ei ole koskaan ollut ongelmia. Hyvin hautuu 200 asteessa, vähemmässäkin. Kerran saatan pyöräyttää aineet sekaisin välillä. Tunnin verran annan olla uunissa. Suolaa en ole puuroon laittanut, sokeria joutuu laittamaan aika tuhdisti kun laitan myös puolukkaa runsaasti.
      Ai niin, uunivuokana käytän savivuokaa, mutta ei kai se niin tarkkaa ole.

    • bessie-

      Luin kyllä että kirjoitit nimenomaan "Ruisjauhoista". Kerron kuitenkin, että todella hyvän ruispuolukkapuuron saa ruishiutaleistakin, ei kulu aikaa, vaivaa eikä sähköään niin paljon. Viljaraaka-aine on samaa täysjyväruista kuin jauhotkin, vähän eri muodossa vain. Varmaan tämän tiesitkin, mutta ehkä joku muu ei ole tullut ajatelleeksi.

      Kovin suuri puurojen ystävä en ole, mutta tätä puuroa syön jopa mielelläni. Ruispuolukkapuuro on minulle ainoa puuro johon sopii maito, ja maitolisäys taas tekee sen 'oikeaksi ateriaksi', joka toisin kuin muut puurot pitää nälänkin loitolla muutaman tunnin.

      • Ja vielä äitini niksi ruispuolukka puuroon. Äitini laittoi kuvuneista, siis vanhemmista leivistä puuron siten, että liotti leipiä kuumassa vedessä ja siihen puolukat ja sokeri... ...kiehautus. Voihan siihen laittaa vaikka tuoreen leivän:-))

        Tulikin mieleeni, että työkaverini kehui ruis-peruna puuroa, jota joskus laitoin. Siihen oli kyllä ohje ensin ruispuuro (ei liotettuja leipiä), johon sekoitetaan perunamuussia.


      • bessie-
        Kristiina23 kirjoitti:

        Ja vielä äitini niksi ruispuolukka puuroon. Äitini laittoi kuvuneista, siis vanhemmista leivistä puuron siten, että liotti leipiä kuumassa vedessä ja siihen puolukat ja sokeri... ...kiehautus. Voihan siihen laittaa vaikka tuoreen leivän:-))

        Tulikin mieleeni, että työkaverini kehui ruis-peruna puuroa, jota joskus laitoin. Siihen oli kyllä ohje ensin ruispuuro (ei liotettuja leipiä), johon sekoitetaan perunamuussia.

        No ei nyt tuoretta leipää sentään, puuroon. Leipä leipänä, tuskin se puuroksi liottamalla ainakaan paranee.

        Kuivuneet kannikat kannattaa tietenkin käyttää vielä nykyäänkin. Enimmäkseen järsin ne sellaisenaan kun pidän kuivuneesta leivästä, mutta joskus teen niistä korppujauhoja tai jotain vanhanaikaisia juttuja, jälkiruokia enimmäkseen.
        Lapsuudenkodissani ei leiväntähteitä juurikaan jäänyt sillä leipä haettiin tarpeen mukaan (lähes päivittäin) leipomomyymälästä. Tuoretta ruisleipää joskus murustettiin, tai kuivunutta raastettiin ja sitten niitä muruja ensin paistettiin tai paahdettiin ja niistä tehtiin sekoitus kaakaojauhon ja sokerin kanssa, säilytettiin lasipurkissa ja tarjottiin ainakin raparperikiisselin kanssa, jälkiruoan nimi taisi olla tallimestarin kiisseli. Tämä murusekoitus kuului laittaa alimmaiseksi ja kiisseli päälle ja oli joskus jo valmiiksi laitettukin, mutta ellei kukaan stoppia laittanut ja sitä esillä oli niin me lapset mätimme sitä kippoihimme lisää sitä mukaa kun kehtasimme.

        Tuo ruisperunapuurokaan ei minua oikein houkuttele, mutta voisin ajatella jos olisi monta ruokittavaa ja liian vähän ruista sekä perunaa erikseen laitettavaksi.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        No ei nyt tuoretta leipää sentään, puuroon. Leipä leipänä, tuskin se puuroksi liottamalla ainakaan paranee.

        Kuivuneet kannikat kannattaa tietenkin käyttää vielä nykyäänkin. Enimmäkseen järsin ne sellaisenaan kun pidän kuivuneesta leivästä, mutta joskus teen niistä korppujauhoja tai jotain vanhanaikaisia juttuja, jälkiruokia enimmäkseen.
        Lapsuudenkodissani ei leiväntähteitä juurikaan jäänyt sillä leipä haettiin tarpeen mukaan (lähes päivittäin) leipomomyymälästä. Tuoretta ruisleipää joskus murustettiin, tai kuivunutta raastettiin ja sitten niitä muruja ensin paistettiin tai paahdettiin ja niistä tehtiin sekoitus kaakaojauhon ja sokerin kanssa, säilytettiin lasipurkissa ja tarjottiin ainakin raparperikiisselin kanssa, jälkiruoan nimi taisi olla tallimestarin kiisseli. Tämä murusekoitus kuului laittaa alimmaiseksi ja kiisseli päälle ja oli joskus jo valmiiksi laitettukin, mutta ellei kukaan stoppia laittanut ja sitä esillä oli niin me lapset mätimme sitä kippoihimme lisää sitä mukaa kun kehtasimme.

        Tuo ruisperunapuurokaan ei minua oikein houkuttele, mutta voisin ajatella jos olisi monta ruokittavaa ja liian vähän ruista sekä perunaa erikseen laitettavaksi.

        Muistan lapsuudesta, kun kuivat leivänpalat laitettiin kuumennettuun maitoon, sitä sanottiin leipäressuksi.


      • Anonyymi
        eppu2 kirjoitti:

        Muistan lapsuudesta, kun kuivat leivänpalat laitettiin kuumennettuun maitoon, sitä sanottiin leipäressuksi.

        Voi se leipäressua oli ihanaa lapsena .
        Kun olin muutama vuosi sitten eestistä niin hotellissa oli leipäressua syötävänä ja maistoin toki , oli se ihanan makuista


    • RUÅTTALAINEN

      MINÄkin keitän joskus ruispuuroa, mutten KOSKAAN laita jauhoja kuumaan veteen vaan IHAN KYLMÄÄN VETEEN, niin eivät paakkuunnu :), SIIS kylmään veteen vispilällä vispaan ne jauhot, sitten liesi kutoselle ja kokoajan sekoitan vaikkapa puukauhalla kunnes puuro alkaa MELKEIN silmille hyppiä jolloin katkaisen sähkön kokonaan, jolloin laitan kannen kattilanpäälle!!!, ja jätän mokoman yksikseen olemaan!!!

      Ja odottelen niiin kauan kun kattilan ulkopinta on jäähtynyt kädenlämpöiseksi, niin silloin puuroni on valmista, nam :D, eikä ole palanut pohjaan, ja niin irtoaa hyvin kaikki syötäväksi!!! :)

      ((Liesi pysyy hauduttavanlämpöisenä puolisen tuntia, ainakin minun lieteni!!!, ei mene puuronkeittoon paljoo sähköä :D ))

      Puolukat, suolan ja sokerin lisään jauhojenkanssa samaan aikaan siihen kylmään veteen!!!,

      KUN en laita puolukoita, niin miellän sen enempi RUOAKSI, enkä joksikin herkuksi!!! :D

      Ja KUN yleensä keitän pienenmäärän, vain itselleni, niin sitäpäs ei tarvitse senkummemmin keittää kuin kun puuro alkaa POKSAHDELLA, niin silloin laitan kannen kiinni ja katkaisen sähkön liedeltä, siis JÄTÄN PUURON HAUTUMAAN, LASTAAN PANNULAPPUJA KANNENPÄÄLLE, NIIN EI LÄMPÖ KARKAA :)


      On aikapitkä resepti KUN on monimutkainen RUOKA :D


      .
      MIKSI mode aina kiusaa vaikka taatusti osaan ala-asteikäisten yhteenlaskut laskea!!! :(, noh kokeillaan uudestaan, josvaikka kelpaisi laksutoimitukseni :D siis 18 13=31

    • henrjii

      kaupasta saa 19 erkillä haudutuskattilan, nasseet vaan sisään, ja tepseli seinään, ja se on siinä

    • Haudutuskattilaolisihyvä

      Kun kattilassa on pahasti pohjaan palanutta, niin vähän pyykkipulveria pohjalle, pari senttiä vettä päälle, kiehautus ja vaikka vielä 'haudutuskin', niin palanut lähtee pois melkein itsestään.

    • Anonyymi

      Litra kiehuvaa vettä vedenkeittimestä, 4-5 dl ruisjauhoja sekaan ja 3/4 dl sokeria ja puolukoita 4-5 dl survottuna. Sekoita keskenään, kattilan kansi kiinni ja sitten vaan odottelee että puuro on sellaista kuin haluaa. Ei tarvitse keittämistä levyllä ollenkaan, ei pala pohjaan.

      • Anonyymi

        Kuulostaa tuorepuurolta, jotka ovatkin nyt muotia. Oikea puuro vaatii kuitenkin haudutuksen, mieluummin pitkän kuin lyhyen. - Nm. Eri asiat


    • Anonyymi

      Haudutuskattila on hyvä. Jos tavallisessa kattilassa palaa puuro tm. pohjaan, raapia ei kannata. Pane tiskiainetta vähän ja vettä, kiehauta ja anna liota hetki. Irtoaa itsestään tai varsin pienellä työllä. - Nm. Pienellä lämmöllä paree puuro

      • Anonyymi

        Entä kaasuliedellä, kun on taloyhtiössä kaasulla liesi sekä uuni. Kerran olen tehnyt, mutta hirvee vahtiminen, silti paloi osittain pohjaan.
        Helpompi on tehdä vispipuolukkapuuro mannaryyneillä. Hyvää on sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kaasuliedellä, kun on taloyhtiössä kaasulla liesi sekä uuni. Kerran olen tehnyt, mutta hirvee vahtiminen, silti paloi osittain pohjaan.
        Helpompi on tehdä vispipuolukkapuuro mannaryyneillä. Hyvää on sekin.

        Vielä parempaa ohra- tai kauramannapuurona ja terveellisempää kuin vehnämanna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kaasuliedellä, kun on taloyhtiössä kaasulla liesi sekä uuni. Kerran olen tehnyt, mutta hirvee vahtiminen, silti paloi osittain pohjaan.
        Helpompi on tehdä vispipuolukkapuuro mannaryyneillä. Hyvää on sekin.

        Viskipuolukkapuuroa parempaa ei ole, tietysti ilman mannakryynejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä parempaa ohra- tai kauramannapuurona ja terveellisempää kuin vehnämanna

        Tiijä tuota, kovin tyrkytetään kaikkeen kauraa, mutta tykkään enempi tehdä maku edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kaasuliedellä, kun on taloyhtiössä kaasulla liesi sekä uuni. Kerran olen tehnyt, mutta hirvee vahtiminen, silti paloi osittain pohjaan.
        Helpompi on tehdä vispipuolukkapuuro mannaryyneillä. Hyvää on sekin.

        Eikö kaasuliekkiä saa pienemmäksi / pienelle tulelle ? - Nm. Erikoista nykyaikana (?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaasuliekkiä saa pienemmäksi / pienelle tulelle ? - Nm. Erikoista nykyaikana (?)

        Kyllä saa, ja on eri kokoisilla polttimoilla, joita voi portaattomasti säätää.
        Tykkään kyllä, on nopea ehkä liiankin, kuten minun ruispuuron teossa.
        Kaikesta oppii, jos vain haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa, ja on eri kokoisilla polttimoilla, joita voi portaattomasti säätää.
        Tykkään kyllä, on nopea ehkä liiankin, kuten minun ruispuuron teossa.
        Kaikesta oppii, jos vain haluaa.

        Monenko voltin polttimot ovat parhaiten sopivia mannapuuron valmistukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monenko voltin polttimot ovat parhaiten sopivia mannapuuron valmistukseen?

        Kaasupoltin on aina vähän hankala. Tarkkana täytyy olla ja koko ajan sekoittamassa. Tehokkaasti sekoittamalla veteen tehdyn puuron hauduttaminen kaasupolttimolla jotenkin onnistuu, mutta maitoon tehtyihin tahtoo tulla palaneen makua vaikka varsinaista pohjaan palamista ei edes tapahtuisi.

        Kerroskattilassa puurot hautuu varmasti ja helposti.

        Sähkölieden uuni on myös helppo ja varma puurojen haudutuspaikka. Kannattaa kuitenkin tarkistaa uunin lämpötila erillisellä uuninlämpömittarilla, koaka matalissa lämpötiloissa säätimen asento ja uunin lämpötila ei aina pidä paikkaansa,,,,,,,, ja ei aina korkeammissakaan lämpötiloissa.


    • Anonyymi

      Haudutuskattila on hyvä vehje. - Nm. Ei pala

    • Anonyymi

      Meillä aikoinaan äiti keitti ruispuolukkapuuron alumiinikattilassa johon ensin pyöräytti pohjalle pikkuisen voita, sitten kylmä vesi ja siihen ruisjauhot vispaten ja hellalle kiehumaan. Kun alkoi kiehua niin sitten sivummalle jossa sai hautua, välillä sekoitteli ja vasta suunnilleen hautumisen puolessa välissä lisäsi puolukkasurvosta ja haudutti loppuun. Kypsään puuroon sitten hiukan suolaa ja sokeria. Jokainen sitten laittoi lautaselleen puuron päälle sokeria mielensä mukaan.

      • Anonyymi

        Hedelmien ja marjojen hapot liuottaa alumiinia kattilasta ruokaan. Alumiini on elimistölle aika vaarallinen aine. Niin kauan kuin muistan, niin yleisestikin on varoitettu happamien raaka-aineiden kypsentämisestä alumiinikattilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hedelmien ja marjojen hapot liuottaa alumiinia kattilasta ruokaan. Alumiini on elimistölle aika vaarallinen aine. Niin kauan kuin muistan, niin yleisestikin on varoitettu happamien raaka-aineiden kypsentämisestä alumiinikattilassa.

        Ne alumiinikqttilat meilläkin laitettiin siinä 25 vuotta sitten pois ja ostettiin teräskattilaan. Mutta alumiiinikqttilassa ei puurot palaneet pohjaan kuten herkästi tekee teräskattilassa.
        Ei niitä kattiloita näe oikein enää missään .
        Aikaansa kutakin


    • Anonyymi

      Minä laitan levylle kolme viiden sentin kolikkoa kattilan alle, eikä ole kertaakaan palanut pohjaan. Ne jättää levyn ja kattilan väliin ilmaraon, joka auttaa asiassa. Toimii!

    • Anonyymi

      Minulla se aina onnistui alumiini kattilalla ennen ei koskaan palanut mikään puuro pohjaan . Mutta nämä teräskattilaan polttavat helposti kun kattilan pohja tulee niin kuumaksi , olisko pienempi lämpötila ratkaisu.
      Itse teen puurot nykyisin uunissa , ei tartte sekoitella ja hyvää tulee kun voitelee uunipannuun hyvin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe