Kaikki muuttui kun lopetin ostamisen

VastarannanJäbä

Lopetin ruokia ja taloustavaroita lukuun ottamatta ostamisen. Se muutti kyllä aika radikaalisti elämäni. Jos ostan jotain muuta kuin noita perustarpeita varten olevia juttuja niin sillä pitää olla painavat perusteet. Tässä kuussa ostin polkupyörään pultin ja mutterin. Se maksoi 15 senttiä. Kyllä minä voin ostaa vaatteen tai kengät jos entiset on risana mutta en muuten. Olen keskituloinen tavallinen heppu joka kyllästyi kuluttajan rooliin ja tavaranpaljouteen. Sitä kamaa on kertynyt niin runsaasti nurkkiin että niillä mennään loppuelämä. Lisää ei tarvita Siinä kaikki.

107

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen syytänyt mielitekoihini tuloihin nähden kohtuuttomat summat. Nytkin piti saada tehokkaampi prätkä - joka oitis oston jälkeen vaatiikin korjausta. Tälle kierteelle ei tosiaan ole loppua, eikä onni piile omistamisessa. Tiedän sen jo, ja odotan, että siitä tulee syvällinen asenne. Nostan hattua VastarannanJäbälle!

      • rajat

        Hieno juttu milläs aloilla olette tössä lupaan etten kannata lastenne tai sukulaistenne bisneksiä jollette osta nuorilta ja vähävaraisilta voitte tietenkii elättää meidät veroillanne haha työkkärin ja sossunluukulle vaan kaikki


      • lainaton

        Hienoa! En olekaan ainoa kummajainen :-).


      • Velaton123

        Niin, en ole minäkään. Hyvä jatka samaan mallliin.


      • Tavaramaailma

        Lopetin itse pariksi vuodeksi ostamisen, ihan silkasta kyllästymisestä ihmiskunnan tavarapaljouteen (siis myös omaani)... ostin eron myötä kämppään ainoastaan kirppareilta, tori.fi tai ilmaiseksi saatuja huonekalut ym. Voin rehellisesti sanoa, että kämppäni on silti tyylikäs ja "nätti". Ystävät hämmästelevät kun kerron mistä kamat on, eivät meinaa millään uskoa.
        Välillä tulee fiilis, että ostan sitä ja tätä ja tuota... mutta, nyt oon niin juurtunut tähän ekoiluun tai mitä nyt onkaan, että kun menen sinne kauppaan, ei vain halutakkaan enään niitä tavaroita. Järjetöntä tuhlausta, enkä oikeasti tarvitse niitä.
        Suosittelen! Vein 3 säkillistä vaatteita ym. kirppikselle, kierrätykseen koska en ole niitä käyttänyt reiluun vuoteen. Mitä siis tekisin edes niillä?? Uutta ostan vain jos välttämättä tarvitsen jotain.
        Kyllä oikeasti asenne on muuttunut paljon. Arvostus tavaroita kohtaan on erilainen nyt, kun sen hankkii vain tarpeeseen ja kattoo mistä sen hankkii.


    • PeukkuaAloittajalle

      Kyllähän se markkinamiehiä, kauppatieteilijöitä ja talousasiantuntijoita ketuttaa kun joku ei toimikaan heille opetettujen lainalaisuuksien mukaan. Ihminen muuttuu kuluttajasta kummajaiseksi josta ei enää ole otetta. Mainokset ja tarjoukset eivät vaikuta mitään ihmiseen joka ei osta muuhun kuin todelliseen tarpeeseen. Täydellinen vapaus ei ole mahdollista mutta ketjun aloittajan kuvaama päätös on iso askel siihen suuntaan.

      • Ent_Kul_Robotti

        On kiva myös kerätä luonnosta vihanneksia, marjoja ja sieniä.

        Kansainväliset planeetan puhkikuluttajat saavat itkeä kun meille kelpaa enää tuore lähiruoka.

        Nokkonen ja vuohenputki, yhdessä mahtavaa esim. keittoon perunoiden kanssa.

        Nokkosta ainakin voi katkaista jos niihin on tullut jo kukkia tai siemeniä. Kasvaa uudet versot jotka sitten ovatkin mainiota ruokaa. Nokkonen antaa näin monta satoa. Lisää:

        "..Nokkonen on kuin pinaatti, mutta pinaattiin verrattuna siinä on moninkertaisesti valkuaisaineita ja kuitua, seitsenkertainen määrä kalsiumia ja lisäksi rautaa, fosforia ja A-, B-, C-, E- ja K-vitamiineja. Siitä voi valmistaa nokkoslättyjä, nokkossämpylöitä tai nokkoskeittoa ja sitä voi kuivata talveksi ja lisätä sitä jauheena kaikkiin ruokiin.
        Nokkosta ja sen siemeniä voi laittaa keittoihin, piirakoihin, paistoksiin, kastikkeisiin, lisukkeisiin, muhennoksiin. Siitä siis saa todellista lähiruokaa, joka on ilmaista, terveellistä ja maukasta. Nokkonen on myös tärkeä kasvi perhosille ja naapurikasvien hyvinvoinnille ja nokkosista voi valmistaa lannoitevettä ja luonnonmukaista torjunta-ainetta kasvimaalle. .."

        http://www.kaarinadavis.com/2012/05/nyt-on-nokkosaika.html


      • Jormaaaaau

        Kokeilin nokkosia ja vatsa meni kuralle. Tiedän kyllä mistä puhut.


      • nokkosia

        Mistähän tuo johtui..? Itsekin olen käyttänyt nokkosia niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta koskaan ei ole ollut tuollaista. Kai sentään pesit ja keitit ne? Itse en yleensä ole edes jaksanut etsiä hanskoja käsittelyä varten. Jotenkin vaan koettanut saksia ne pussiin koskematta kovin paljon. Ehkä pestessä ne hanskatkin on ihan jees.


      • kehäkukkanen

        Kaikille ei sovi kaikki mitä toiselle sopii.


    • Valaistuva

      Itse en ole noin pitkälle päässyt, mutta olen asiaa pohtinut. Aina kun elämä ketuttaa, on tyytymätön olo, ostaminen tuntuisi olevan pikaratkaisu elämän parantamiseen. Jos on ruma ja lihava olo, uusien vaatteiden ja kosmetiikan ostaminen piristää. Jos kämppä tuntuu nuhjuiselta, uusien sisustustavaroiden ostaminen piristää. Jos on tylsää, jonkin viihdevekottimen ostaminen piristää.

      Eihän se oikeasti niin mene! Ostaminen on vain itsensä huijaamista, ja lopulta siitä tulee vain kurjempi olo, kun ei se elämä mullistunutkaan, ja koti on täynnä roinaa, joka ei sinne oikein mahtuisikaan. Ostaminen on pikaratkaisu, joka ei kestä.

      Jos on tylsää, niin mene luontoon, liiku, matkusta, tapaa ystäviä ja sukulaisia, tai tutustu naapuriin. Jos on ruma ja lihava olo, niin liiku, syö kevyemmin, ole ulkona, hymyile :). Kummasti liikkeellä olo, hymy ja aurinko hehkeyttävät. Jos koti tuntuu nuhjuiselta, hommaudu eroon ylimääräisestä, kunnosta rikkinäiset paikat, tuuleta ja siivoa. Tee tekemättömät työt, vaikka vain pieni pala kerrallaan.

      Ostaminen ei ole tie onneen, vaikka kovasti meille uskotellaan niin.

      • Valaistuva2

        Alan toimia juuri noin,,Kiitoksia kun asetit elämän arvoni kohdalleen.Miten sattuikin tuo juuri minulla olevaan elämän tyyliin,rupean valaistuvaksi.


    • PeukkuaAloittajalle

      Tuossa on sekin että jos tottuu tulemaan toimeen vähemmällä niin rahaakaan ei tarvitse entistä määrää. Talouskasvu mitä yleisesti kaupitellaan jotenkin välttämättömyytenä ei pädekään. Jos koko elintasoa tiputettaisiin niin ihmiset jotka ovat laittaneet ostamiset minimiin ja siirtyneet mahdollisuuksien rajoissa myös osittaiseen omavaraisuuteen ruuankin suhteen eivät kärsi mitenkään. Ne kärsivät elintason (ja kokonaistalouden) tippumisesta jotka ovat tottuneet kuluttamaan paljon. Kärsimykseen on tosin ilmainen lääke eli lopeta turha ostaminen.

    • oppeliini1

      Sama täällä. Kaikkea on jo aivan liiaksi! Nykyisin en edes mene kauppoihin. Jos tarvitsen jotain aivan välttämättä, ostan sen netin kautta. Säästyy aikaa ja rahaa kun ei tarvitse kiertää kilometrikaupalla tavaratalojen käytäviä etsimässä tiettyä tavaraa/vaatetta.
      Ruokaostokset parikertaa max viikossa ruokalistan kanssa.

      Hetkellistä mielihyvää tuovat turhat ostokset ovat jo kauan sitten jääneet historiaan, taidan olla myyntimiesten painajainen.

      • Äläostamitäänelämä

        Juu eipä taida myyntimiehet tykätä näistä ostamattomuuspäätöksistä. Mutta sehän on heidän ongelmansa. Ja kuten tuossa joku aiemmin kirjoitti, kansantalouden heilahtelut eivät vaikuta samalla tavalla kulutusjuhlista poistuneiden arkeen.


      • akusto
        Äläostamitäänelämä kirjoitti:

        Juu eipä taida myyntimiehet tykätä näistä ostamattomuuspäätöksistä. Mutta sehän on heidän ongelmansa. Ja kuten tuossa joku aiemmin kirjoitti, kansantalouden heilahtelut eivät vaikuta samalla tavalla kulutusjuhlista poistuneiden arkeen.

        Yksi päivä tyytyväisyyttä uhkuva pankinjohtaja sanoi tv:ssä miten hienoa on asuntolainojen lyhennysvapaa koska siitä säästyneet rahat ihmiset voivat laittaa kulutukseen. Täyttä paskaa koko homma. Tässä mitään tarvitse kuluttaa. Elämän rikkaus syntyy muusta kuin ostoksista tai rahasta.


      • pikkuisen
        Äläostamitäänelämä kirjoitti:

        Juu eipä taida myyntimiehet tykätä näistä ostamattomuuspäätöksistä. Mutta sehän on heidän ongelmansa. Ja kuten tuossa joku aiemmin kirjoitti, kansantalouden heilahtelut eivät vaikuta samalla tavalla kulutusjuhlista poistuneiden arkeen.

        Kuka pienellä eläkkeellä voi osallistua kulutusjuhlintaan.


      • Remakkeli
        pikkuisen kirjoitti:

        Kuka pienellä eläkkeellä voi osallistua kulutusjuhlintaan.

        No eihän sitä tarvitsekaan osallistua. Olipa tulot pienet tahi suuret niin sama lopputulos kun ei ostele tarpeetonta.


    • KaljuPolla

      Minä lakkasin käyttämästä useita palveluita. En ole käynyt ravintoloissa 10 vuoteen ja parturiliikeissä olen käynyt viimeksi 20 vuotta sitten. Ravintoloilla tarkoitan erityisesti alkoholia tarjoilevia paikkoja. Ruokaravintoissa olen hyvin harvoin piipahtanut. Alkoholia en juurikaan käytä ja hiukset voi leikata itse (mies) parturikoneella. Hyvin olen pärjännyt ilman useita palveluita.

    • Köyhääkinköyhempi

      Tuohon ostamattomuuskelkkaan kannattaa hypätä vapaaehtoisesti ennenkuin nykyinen hallitus toimillaan tekee siitä todellisuutta monille.

      • at3

        Sama täällä ja kulutan rahat vain ruokaan ja todella harvoin ostan vaatteita!olen ihan hyvä tuloinen 41v mies ja vakityössä ollut ja reilu 20vuotta.
        toki omistan auton mutta sekin vm2006 maasturi jonka ostin pari vuotta vanhana,ei etes oo autokuumetta niinku nuorempana.Mulla myös ikivanha kännykkä jolla ikää 6vuotta,en tarvi älypuhelinta.Älämä on paljon kivempaa kun sen oikein oivaltaa.Mulla 13vuotta vanha kuvaputkitelkkariki on..tulen vähällä toimeen!


      • Hippikö
        at3 kirjoitti:

        Sama täällä ja kulutan rahat vain ruokaan ja todella harvoin ostan vaatteita!olen ihan hyvä tuloinen 41v mies ja vakityössä ollut ja reilu 20vuotta.
        toki omistan auton mutta sekin vm2006 maasturi jonka ostin pari vuotta vanhana,ei etes oo autokuumetta niinku nuorempana.Mulla myös ikivanha kännykkä jolla ikää 6vuotta,en tarvi älypuhelinta.Älämä on paljon kivempaa kun sen oikein oivaltaa.Mulla 13vuotta vanha kuvaputkitelkkariki on..tulen vähällä toimeen!

        Minulla on kanssa vanhat vermeet eli kuvaputki-tv, roskalavalta löydetty dvd-soitin, Nokian 1100 kännykkä ja ikivanha läppäri jossa Linux pyörii mallikkaasti. En osta mitään jos nuo hajoavat mutta tiedän hyvän SER-jätelavan mistä voi noutaa "uuden" tilalle. Elämä on mallillaan.


    • ex-kuluttaja

      Minä ostan mutta ostan lähes kaiken käytettynä. Sitä ei voi sanoa kulutukseksi.

    • ÄRKKOPEELÄINEN

      Tuo vanhempi mies KREIKASSA PANKINSEINÄÄN NOJATEN, surkuttelee elämäänsä!!!, olisikohan kannattanut maksaa verot ja muutenkin elää rehellisesti???

      EI tuo miekkonen kuitenkaan KÖYHÄLTÄ NÄYTÄ, KOVASTI ON VÖYREENNÄKÖINEN SURKEUDESSAANNKIN!!!

      KUN EIVÄT EROA SUOSIOLLA, NIIN POTKU AHTERIIN JA SILLÄSIPULI!!!, OPPIVAT ELÄMÄÄN SUUSÄKKIÄMYÖDEN, NIINKUIN SUOMALAISET VÄHEMPIOSAISET OVAT AINA OSANNEET :)

      • llaapa

        Eivät kai Kreikassa tavalliset tallaajat ole syypäitä maan kehnoon tilaan. Eiköhän se niin ole että valtaapitävät ovat kääntäneet maan kassan ja siirtäneet sen veroparatiiseihin.


    • ÄRKKOPEELÄINEN

      Ja mainosmiehet usuttaa; OSTA TÄTÄ, NIIN KYLLÄ NAAPURI TULEE KATEELISEKSI!!!

      ONSE MAAILMA MALLILLAAN!!! :(

    • mitätarvitsen

      Olet oikeillajäljillä , samantyylin elämää meikä on harrastanut jonkin aikaa .

    • eikiitostavaralle

      Minä olen lahjoittanut paljon tavaraa pois. Ja uutta ostan vain ihan tarpeen mukaan. Jos joku todella tarpeellinen menee rikki. Vaatteita ja kenkiä riittää pitkäksi aikaa. Ainoastaan alusvaatteita täytyy joskus ostaa.

      • peruspena

        Samoilla linjoilla olen. Mitään ylimääräistä ei tule enää osteltua. Toki elämäperusasiat edelleen hankin. Lisäksi teen pientä lisäansiota netissä. Jää sitten pahanpäivän varalle vähän säästöön. Oma talous on kyllä ihan eri kuosissa, kun kiinnittää huomiota menoihin ja tuloihin ja niiden suhteeseen. http://www.mistarahaa.net/ Tuolla on hyviä ideoita pieniin lisäansioihin, jos niistä joku on kiinnostunut.


      • sesiit
        peruspena kirjoitti:

        Samoilla linjoilla olen. Mitään ylimääräistä ei tule enää osteltua. Toki elämäperusasiat edelleen hankin. Lisäksi teen pientä lisäansiota netissä. Jää sitten pahanpäivän varalle vähän säästöön. Oma talous on kyllä ihan eri kuosissa, kun kiinnittää huomiota menoihin ja tuloihin ja niiden suhteeseen. http://www.mistarahaa.net/ Tuolla on hyviä ideoita pieniin lisäansioihin, jos niistä joku on kiinnostunut.

        EI OLE PAYPAUTA EI VOI SAADA PALKINTOA


    • ykskans

      Täällä kans. Vaatteet tulee pääasiassa kirppareilta. Mitään krääsää en kotiin osta. Astiat ja huonekalut on saatu perintönä. Harvoin käyn ravintolassa syömässä, sekin on ylihintaista, kotona saa tehtyä paljon parempia ruokia.

    • tsilli

      Loistavaa. Näin maailma pelastetaan,harmi että markkinatalous puree vielä liian moneen. Mutta sinäkin kuulut meihin edelläkävijöihin jotka ovat huomanneet että nyt riittää.

    • hersy

      Hienoa vastarannan jäbä,olet niin oikeassa, tavara ole tehnyt ketään vielä onnelliseksi,päin vastoin,sellainen tavaran palvoja tarvitsee vain koko ajan lisää ja lisää kunnes hukkuu turhaan krääsään,itse oivalsin saman kuin jäbä tuolla -70 luvulla ja sitä pyrkinyt siitä lähtien noudattaan tuota ideologiaa hamaan tappiin saakka,ihminen kyllä pärjää perus tarpeilla ruualla ja katto päänpäälle ja ehyet vatteet, muu on ihan turhaa

    • mielenkiingtoista

      mitä sitten teet rahalla mitä jää kätee?

      • VaikeetaOn

        Tässä tuleekin seuraava ongelma, minä ostelin osakkeita ja niistäkin tulee vaan rahaa lisää.
        Mitähän niilläkin rahoilla tekis?


    • sdfhfsgjfgkjdg

      Niistä nurkkiin kertyneistäkin kannattaa inventoida tarpeettomat pois. Tulee kummasti tilaa ajatella ja hengittää, kun ei ole liikaa roinaa. Periaate pitäisi olla, että jos ei jotain vuoteen käytä, ei sitä tarvitsekaan. Toinen hyvä periaate on, että kun hankkii yhden tavaran, luopuu toisesta (tai ehkä useammastakin).

      Itse elän mikrotuloilla, ja siitä syystä ostan paljon käytettyä. Jonkin sortin kenkäfriikki kuitenkin olen. Kun ei ole varaa kalleimpiin ja laadukkaimpiin, niin kengät kuluvat nopeasti rikki, eli niitä tulee haalittua. Nykyajan kengät eivät ole suunniteltu kävelemiseen: ovat epäkäytännöllisiä tai kuluvat nopeasti.

      Jo isoäidin isoäidin neuvo oli, että köyhän ei kannata hankkia huonoa. Sen minkä köyhäkin kuluttaa vaatteisiin, niin sillä olisi varaa ostaa yksi hyvä ja laadukas. Mutta kun ei raaski. Ja sitten kaarderooppi on täynnä monenlaista, mutta koskaan ei ole päälle puettavaa.

      • 0987665

        Aamen tälle. Tämä oli kuin minun näppikseltäni. Itse olen investoinut mm. kalliiseen olkalaukkuun - mutta se onkin ollut käytössä nyt kymmenisen vuotta, enkä ole koko aikana tarvinnut muuta laukkua.


    • Essab

      Harmi vain, että nykyinen systeemi perustuu rahan kierrolle, eli kaupankäynnille. Jos kukaan ei osta mitään tai käytä palveluja niin yritysten menekki hiipuu ja lopulta sitten tulee kenkää työntekijöille, pahimmassa tapauksessa lappu luukulle.

      • Joopaitsiei

        Jos nyt oikein keskitys niin ehkä oivallat, että kyse ei ole siitä, että kukaan ei ostaisi MITÄÄN. Kaikkien meidän on mm. syötävä, peseydyttävä ja asuttava jossain, noin esimerkiksi. Näiden tarpeiden ympärillä on vaikka minkälaista elinkeinoa, joita kaikki tukevat. Humpuukin ja turhuuden kaupittelijat joutavatkin mennä konkkaan.


      • death

        Nimenomaan. Jatkuvaan kasvuun perustuva järjestelmä ei voi toimia rajallisella planeetalla...


      • Kenkäävaankaikille

        Eipä ole miun ongelma muhahahahahaha


    • 34567

      Olen yllättynyt, että täällä on näin paljon samalla tavalla ajattelevia. Olen luullut olevani ihan täysin poikkeus tässä, että kerskakuluttaminen tympii. Ei se krääsä mitään todellista sisältöä elämään tuo, ja se ostamisen tuoma huuma on täysin hetkellistä. Kohta pitää jo saada jotain muuta, mielellään vielä kalliimmalla. Mainonnallahan sitä mielikuvaa pidetään yllä, että elämästä tulee jotenkin parempaa, kun hassaa kaiken rahansa milloin mihinkin humpuukiin.

      Tänä vuonna olen ostanut huomattavasti vähemmän turhuuksia kuin ennen, ja siitä kieltäytymisestä tulee jotenkin levollinen olo. Haluaisin mennä vielä pidemmälle ja luopua isosta osasta omaisuuttani, koska ihan turhaa sekin enemmäkseen on, ja vie vaan tilaa asunnossa. Jo ostetusta luopuminen on kuitenkin aika vaikeaa, kun sitä ajattelee, että "no jos mä joku päivä kuitenkin käytän tätä vielä johonkin". Pitää edetä vähitellen.

      • Ruma-Elsa100

        Tosi hienoa 34567! Olet täysin oikeassa siinä että aina pitää saada jotain uutta vaikka juuri olisi ostanut jotain. Se tavaranjano ei sammu koskaan ellei sitä itse sammuta.


    • aaaaaq34f

      itse tajusin jo nuorena että materiaali ei onnellisuutta tuo ja olen vieläkin nuori joten minulla ei ole syytä edes tehdä töitä. ja olen sopivasti syntynyt upeaan aikaan kun ei edes töitä leivän eteen tarvitse tehdä vaan hallitus kustantaa kiitos siitä veronmaksajat XD

      • qweqeqdat21

        Itse olen nyt 18-vuotias ja samaa mieltä mutta menen kyllä töihin xD noloa elää jollai sossun/kelan raholla :)


      • maisteri15vuottatyötön

        Töihin MENTIIN vielä 60-luvulla, Ei enään. Sulla on kanssahakijoita samaan paikkaan 100-200 tyyppiä, riippuen mitä pestiä haet. Hei, kaikille ei vaan riitä töitä. Keksi joku harrastus :)


      • PätkäJätkä
        maisteri15vuottatyötön kirjoitti:

        Töihin MENTIIN vielä 60-luvulla, Ei enään. Sulla on kanssahakijoita samaan paikkaan 100-200 tyyppiä, riippuen mitä pestiä haet. Hei, kaikille ei vaan riitä töitä. Keksi joku harrastus :)

        Nuoriso ei vielä ymmärrä tätä mutta monia elämä opettaa.


    • AlasShiftaava

      Mainonta tähtää siihen että mitä sinulla ei vielä ole, sitä tulet tarvitsemaan, pysyäksesi pinnalla? x9

      On kevät,kesä,syys,talvi mallistot,
      uusi käyttis tuloillaan,
      yms muuta mukavaa alv.llä höystettyä sontaa.

      Elokuvista puhumattakaan.

      Mutta joo... Helppoa sanoa ei, kun on kaapit täynnä.

      • SiistiiSäästää

        Ai juu, suljin puhelimen(kin) siitä syystä ettei se kulu, ja säästyn suoramarkkinointi helvetiltä :)

        Availen luurin kerran 2 viikossa, että akku pysyy elossa ^^

        Samaa pitäis tehdä pc, yms tv.n jne kanssa


    • EnOstaEnOsta

      Kun ei osta uutta, joutuu käyttämään vanhaa.
      Kun on ostanut vanhaa ja hyvää laatua,
      nauraa uudelle kakka tuotteelle,
      koska hyvä laatu kestää vuodesta toiseen....

      • Antikapitalist

        Joo, piti oikein miettiä koska olen viimeksi ostanut vaatteita ja siitä on jo 5 vuotta...


    • nettosaaja

      Lopetin palkkojen ja verojen maksun.
      Hengailen tyytyväisenä jo neljättä vuotta. pa, mutta elämä maistuu - asumistuet ym mahdollistavat ilmaisen elämän.
      Suosittelen muillekin!

    • TippaTouhukas

      Minä ostin viimeksi viikonloppuna suihinoton alle 20 vee tytöltä kun se tarvitsi bisserahaa.. Oli muuten hyvä sijoitus ja ostan samalta vielä perjantaina sit koko yön launtai aamuun saakka. Mutta itse en käytä alkoholia kuin pikku hiprakkaan saakka, että seisoo koko yön ja jaksaa koko rahan edestä. Säästän samalla kapakka ja taksirahat sekä säästyn ehkä jopa mielipahalta jos vaikka kapakasta ei löytyisikään petikaveria yöksi:)

      • TouhukasTippa

        Samoin teen itse! Hyvä sijoituskohde.


    • pihtari

      Minäkin heitin kynät kaikki nurkkaan ja kun teetän siivouksen siivousliikkeellä pyydän että vievät kaikki roskiin. Alkoi niin tympimään kun lotossa,raveissa,ja kaiken maailman peleissä mitä pelasin tuli jatkuvasti voittoja voiton perään,en jaksa jonottaa niitä lunastaessa.Siksi päätin lopettaa pelaamisen,rahaa tullut ihan liikaakin.

    • ÄRKKOPEELÄINEN

      KAIKKI MUUTTUU KUN SUOMALAISET ÄLYÄVÄT EROTA EEUSTA JA EUROSTA!!!, JA TUOTA KREIKAN KERJUUKIRJETTÄ, SITÄ VOIN VERRATA HUONOLAATUISEEN VESSAPAPERIIN!!!:(

      EI senttiäkään enää niille luikureille, nostavat ensin KAIKKI rahansa OTTOMAATEILTA ja sitten itkevät; EI ANNA OTTO EUROJA, NYT ÄKKIÄ AVUSTUSHANAT APPOSEN- AUKI!!!, NYYYH, IHAN UKOTKIN ISTUVAT KATUKÄYTÄVILLÄ NYYHKIMÄSSÄ!!!

      HHYIIIHH!!!:(

    • Laertsi

      Kreikassa saa nyt helposti nuorta lihaa kun ne nuoret naiset ovat niin nälissään että hotkivat lerssin oikein innolla kurkkuunsa jo vitosella:)

      • kiubtrcfd

        Niin ja ne Adonikset vasta ahnaita onkin - turistimumnelit ja sateenkaaripapat saa pikku rahalla sellaista kyytiä että vyökaukku vaan paukkaa.


    • urts

      Poliisi löysi 37-vuotiaan rakennusyrittäjän ja 46-vuotiaan rankan rikostaustan omaavan United Brotherhoodin jäsenen kuolleena Laajasalosta viime sunnuntaina. Hyvä! Konnat tappaa toisensa ja ongelmasta päästään. Sama muslimeilla isis ja muut tappaa toisiaan ja lopuksi valkoinen mies tulee ja saattaa työn päätökseen. Suomikin rauhoittuu siinä samalla ja rahat säästyy omien asukkaiden välttämättömyyksiin.

      • Lada-mieseisääliäkaipaa

        Arvoisa urts puhuu asiaa. Maassa maan tavalla.


    • Jalakinsa

      Juuh, latin alaisuudella on omat hullutuksensa.

    • ÄRKKOPEELÄINEN

      NYT loppuu ostaminen moneltamuultakin, senverran taas pantu pihalle työmaistaan!!!, ja tulevaisuuskin NÄYTTÄÄ PAHALTA, KUN EI SUOMALAISET OPETTELE ((eivät saa opetella, KUN RUÅTTINKIELTÄ TANKKAAVAT PÄIVÄKODISTA LÄHTIEN:())
      ENGLANNIN KIELTÄ PITKÄNKAAVAN MUKAAN JA PILKULLEEN OIKEIN!!!

      Sitten ei ymmärretä, että millaisiin papereihin se nimi präntätään!!!, niinhän se eeuuhun/euroon menokin tuli, ETTÄ IHAN PÖLJÄT PÄÄTTÄJÄMME SAATIIN ANSAAN PUHUTTUA, KUN EIVÄT YMMÄRTÄNEET ENGLANNIN KIELTÄ!!! :(

      RUÄTTINKIELIHÄN SE ON SE GLOBAALI KIELI, MILLÄ PÄRJÄÄ MAINIOSTI POHJOIS-JA ETELÄNAVOILLA, SEKÄ SIINÄKIN VÄLIMAASTOSSA :), nuin sanovat meidän päättäjämme, jotka koostuvat ÄRKKOPEELÄISISTÄ MELKEINPÄ 100%;sesti!!!:(

    • kaikkienalojenamatööri

      Olet todellakin oikeassa! Ajattelin kirjoittaa tähän pitkän jutun siitä kuinka älytöntä on kuluttaa kuluttamisen ilosta, mutta ottaen huomioon, kuinka pöljiä ihmiset ovat, jätän kuitenkin väliin.

    • jeps.....asddd

      Itse olen tällä kannalla jo näin 18-vuotiaana.. Mietin että pitäsköhän mun rueta ostelemaan kun tuntuu oudolta nykypäivänä olla ostamatta mtn ja elää vanhoilla puhelimilla ja vaatteilla jne mutta sitte se fiilis laantuu :p

      • Näkökulmaa

        Ei se ole outoa käytöstä.
        Se on viisautta ja on mukava huomata että noin nuorella on viisaus,joka puuttuu monilta vanhemmilta.
        Elän itse säästäväisesti,ja ostan vain tarpeellisen,sen mikä on pakko.
        Sitäpaitsi en tahdo ostoillani rikastuttaa suomalaisia häikäilemättömiä liikemiehiä enempää kuin on välttämätöntä,elämisen kannalta tehdä.

        Sillä kun nykyliikemies ja firman omistaja entisestään rikastuu,sen enemmän he tulevat ahniksi,ja aloittavat yrityssaneerauksen jossa erottavat työntekijöitään,ja teettävät heidän työnsä jo entisestään ylityöllistetyillä työtekijöillään.

        Näin kelmit toimivat suomessa,joten ÄLÄ suosi suomalaista,jos työpaikkasi tahdot pitää!


    • Inhoankrääsää

      Olet aloittaja varsin viisas "Jäbä". Minkähän hemmetin lainen idiootti on keksinyt sellaisen maailmanjärjestyksen, että aina vain enemmän ja enemmän kuluttamalla yhteiskunnat ja niiden markkinat pysyvät pystyssä ja toiminnassa. Ajatus on täydellinen lopun aikojen alun julistus, koska se tarkoittaa että kulutamme itseltämme elinolosuhteet loppuun.

      • juurinäinminäkin

        Hyvä kirjoitus. Kaikki tärkeä lyhykäisyydessään ja ytimessä :) Mitään järkeä jatkaa tätä kuluttavaa elämän tyyliä.


    • etkaitosissas

      Kuules, kokeilin vuosia sitten irtiottona tuota, että karsin turhat ja lähdin toiselle paikkakunnalle tavarana vain mitä autoon mahtui ( vaihtorenkaat takaluukussa). Testin tulos: Olin tosi onneton, ahdistuin ja itkin yksiössä kun huonekaluni olivat lainattuja ja mitä sattui ja totesin, että olen pohjimmiltani mukavuudenhaluinen. Eli ei sopinut minulle. Me naiset olemme turhamaisempia, ei kaikkia voi laittaa samaa lokeroon.

      • Järjenhiven

        "Inhoankrääsää" on nainen (ymmärtääkseni) ja satavarmasti tosissaan. Saatan olla jopa turhamainenkin, mutta se ei tarkoita, että ostelisin ostamisen vuoksi. Minä ostan vain kun on oikeasti jotain tarvis.

        Mukavuudenhaluinen olen myös, mikään ei ole mukavampaa kuin ostaa ja käyttää hyvinvointipalveluita, joista tulee oikeasti hyvä olo ja seuraa terveyttä. Tavarasta tulee vain hetken huuma ja sen jälkeen nurkat ovat täynnä roinaa, jolla ei ole mitään käyttöä.


      • lhpp

        Juu, ei tämä kyllä mikään sukupuolikysymys ole, vaan vähän kuluttavia löytyy sekä naisista että miehistä.


    • Akusto

      Suosittelen kyllä kokeilemaan vaikka väliaikaisesti ostamattomuutta. Hankkii vain sen mitä todella tarvitsee eli ruokaa ja joitain taloustarvikkeita kuukauden ajan. Siinä huomaa äkkiä että miten syvään juurtuneet ne ostamisen mekanismit "kuluttajalla" on. Ihmiset on kyllä todella hyvin ehdollistettu ostamaan ja tarttumaan tarjouksiin ym. Itselleni oli uskomattoman avartava kokemus käydä eräässä erittäin suuressa ostoskeskuksessa puolen päivän ajan sukulaisten kanssa. He ostivat kärrikaupalla tavaraa "kun oli niin hyviä tarjouksia". Itse en ostanut mitään kun en sattunut tarvitsemaan mitään ( no okei jäätelötötterön ostin). Sitä tuli tarkkailtua sitä meininkiä ikäänkuin ulkopuolelta ja siinä huomasi kyllä miten kaupat höynäyttävät ihmisiä ostamaan asioita joita he eivät tarvitse. Siitä ostamattomuuskokeilusta voi hyvällä onnella tulla lopullista tai sitten kehnommalla tsägällä jatkaa entiseen malliin.

      • vit_uttaako

        kokeilin olla puoli vuotta ostamatta muuta kuin ruokaa ja pesu-ja puhdistusaineita. onnistui 100% hyvin. tämä tapahtui 7/14-01/15 välisenä aikana ja alkoi nyt heinäkuu alussa alusta. lakkautin myös asumistuen, koska pärjään ilman sitäkin.


    • miinea

      Tää ketju on jotenkin niin tyypillistä Suoli24-palstaa. Kerrankin poikkeuksellisen fiksu aloitus, ja puolet vastauksista on silti jotain täysin imbesilliä trollailua.

      • Ruma-Elsa100

        Sieltä se paskakasan seasta nousee kukka kaunehin. Ei kannata välittää trolleista, koska tässä ketjussa on hienoa asiaa.


    • benetselia

      Varsinkin joillakin naisilla vaatteiden ostaminen tuntuu olevan aivan sairaalloista ja pakonomaista. Aina on pakko mennä koluamaan alennusmyynnit, vaikka ei olisi tarvetta yhdellekään uudelle vaatekappaleelle. Joku yhden sesongin muotivillitys kestää sen 3-6 kuukautta, ja sen jälkeen vaatteet kärrätään surutta kirppikselle, kierrätyskeskukselle tai pahimmassa tapauksessa kaatopaikalle, ja ei kun uutta kehiin vaan. Monesti kirppiksillä näkee jopa vaatteita, joissa on vielä laput kiinni, kun on vaan pakonomaisesti ostettu, vaikkei ole ollut tarvetta. Ihan järkyttävää tuhlausta.

      • sen_kunostattevaan

        kun sen naapurin miehen rouva kysyy sun rouvalta, että kävitkös alennusmyynneissä, niin eihän se kehtaa olla sanomatta ettei käynyt, kun sen mies ei tykkää että käy. miehet itse tekopyhiä tässä asiassa, ja naisetkin


      • lhpp

        Kyllä on naisten tuhlaaminen vaatteisin ihan hölmöä, mutta löytyy vastaavia esimerkkejä miesten puoleltakin. Paljon laitetaan rahaa teknisiin vimpaimiin, joista tulee vuoden sisään uusi, parempi versio, joka on tietenkin pakko saada. Ja entäs autohullutus, siihen retkuun menee moni mies. Siinä sitä vasta luontoa ja rahaa kuluukin, kun pitää vaihtaa aina vain isompaan ja hienompaan autoon.. Eipä sillä, onhan naisilla vaatteiden lisäksi esim. sisustaminen tällainen kulutuksen musta aukko.


    • ei-heräteostoksia

      Hienoa! Ihmiset ostavat turhaan asioita, joita eivät todella edes tarvitse. Luonnonvaroja kuluu hirvittävä määrä. Vielä kun sais kaikki ymmärtämään, että kierrätys kannattaa ja ettei turhaan tuotettaisi niin paljon krääsää. Sitten kun ihmiset oppisivat vielä arvostamaan eläimiä ja luontoa enemmän ja vähentämään lihansyöntiä ja suosimaan lähellä tuotettua ruokaa ja kestävää kehitystä/reilua peliä. niin mentäisiin taas iso harppaus kohti parempaa. Nykyisellä kuluttamistyylillä ja ahneudella emme tule selviämään kovin pitkälle.

    • SigaMageeJuttu

      Hyvä juttu, olisi kyllä oikeasti maailmanlaajuisestikin hyvä tapa noudatettavaksi ostaa mahdollisimman vähän ja sekin todelliseen tarpeeseen. Ja kyllähän sitä varmasti piankin oppii pärjäämään vähemmälläkin, kun tosiaan vain viitsisi opetella.
      Itse valitettavasti olen myös tällainen pösilö, ketä aika herkästi retkahtaa ostamaan yli tarpeen. Juuri näin että menen ostamaan kaupasta ainoastaan maitoa ja lähden sieltä pois vähintään kassillinen tavaraa mukana.

    • bjbgmk

      Samaan tyyliin eletään täälläkin.
      Oon tyhjentänyt komeroita siittä mitä en tarvii.
      Uutta tosi tarpeeseen. Rahan puutteesta ei kyse. tämä kone 5 vuotta vanha, mutta sillä mennään niin kaun kun toimii. Auton ajan loppuun saakka.
      Kulustus juhlat loppu . Ei Visa vinku eikä vikise.
      Raha pelit loppu, ennen annan ne vaikka Punaiselle Ristille.

    • kurre1

      Valitettavasti minun on pakko ostaa paalitus kone ja sijoittaa siihen 350euroa. On niin rypistyneitä euron seteleitä 58.000 euroa. Ostan koneen Kreikasta ja paalitan sitten rahani sileiksi ja kone myös niputtaa ne eri kokoisiin kasoihin.

    • Etteisaaolla

      Kehtasin vaihtaa puhelinta ja liikkeen myyjä taivasteli osoitekirjan lyhyyttä. Nooh, pien kaunistaa päivän.

    • samassabaatissa

      Hienoa. Samaa toteuttanut jo pitkään. Ehkä tämä kannustaa jo muitakijn. Alas vaan kaikki turhat myynnin työpaikat.

    • lakoss

      Riittäisipä rahat edes ruokaan.

    • Onnellinen-ostaja

      Onnellisin hetki on, kun on juuri ostamassa jotain. Sen jälkeen ostos ei tunnu enää yhtä hienolta. Kun tiedostaa tuon, ei ostaminen tunnu enää miltään ja sen voi unohtaa.

    • pisneskuru

      Kyllähän kulutusta voi karsia "normikuluttaja" radikaalistikin, ennenkuin mukavuudesta tarvitsee karsia. Hieno juttu, pelastetaan mieluummin maapallo kuin talouselämä. Ja kun muistaa ostaa laadukkaita tuotteita, ei siellä rätti/kenkäkaupassakaan ole pakko vierailla joka viikko/kuukausi tai edes joka vuosi. Tikkukynsi en silti koe olevani, perushyödykkeiden lisäksi käytän rahaa mielelläni sosiaaliseen elämään sekä joihinkin palveluihin sekä pariin harrastukseen --> raha kiertää ja talouselämäkin saa osansa.
      Väitän, että moni käyttää ylenpalttisesti rahaa tuotteisiin jotka olisi edullisempaa ja ekologisempaa vuokrata kuin ostaa omaksi. --> Kun tavaraa kertyy nurkkiin, täytyy hankkia isompi asunto/autotalli jne, ja kierre on valmis. Markan muuttuessa Euroksi vuosituhannen vaihteessa, kansalainen muuttui samalla kuluttajaksi. Hienoa kun ollaan pääsemässä taas ainakin pienellä marginaaliryhmällä takaisin järkevään ostamiseen kuluttamisen sijasta.
      Te jotka shoppailette paikallispostin täyteen "tsalandon" paketteja, toivottavasti heräätte joskus miettimään asioita vähän isommassa mittakaavassa... Kyllä ostaa saa, mutta kannattaa käyttää rahaa fiksusti, ei kerry sitä roinaakaan niin per..usteellisen paljoa nurkkiin lojumaan ja huomio kiinnittyy materialismin sijaan hienompiin juttuihin ihan luonnostaan. Tsemppiä!

      • lhpp

        Täytyy tähän vielä lisätä, että aika monen henkilökohtaiset raha-asiat ovat enemmän tai vähemmän umpisolmussa, kun mielummin otetaan lainarahaa kuin muutetaan omaa ostokäyttäytymistä. Tuoreen uutisen (http://yle.fi/uutiset/maksuhairioisten_henkiloiden_maara_vaheni/8137789) mukaan n. 8 % aikuisista on maksuhäiriömerkintä, 25-44-vuotiaiden miesten keskuudessa osuus on 15 %. Toki maksuhäiriöiden takaa löytyy monia tarinoita. Väitän silti, että osalla porukasta rahavaikeudet johtuvat ylenmääräisestä kuluttamisesta, jonka karsimalla paitsi pelastuu maapallo myös oma mielenrauha.


    • Hienoa

      Jos haluat laittaa vielä paremmaksi, niin aloita dyykkaaminen. Monet opiskelijakaverini harrastavat sitä. Itse en valitettavasti pysty, kun kaikki roskikset paikkakunnallani ovat lukossa.
      Roskiksissa on valtavasti puhdasta ja täysin syömäkelpoista ruokaa! Kannattaa käydä kokeilemassa! :)

    • Nelikko

      Onpas täällä näitä hurkastelijoita jotka jaksaa olla innoissaan ostamattomuudestaan. Ettekö te pösilöt ymmärrä, jos et osta et myöskään aja...do you understand..:)

    • ÄRKKOPEELÄINEN

      Meidän kreikkakeikkaamme eivät myöskään osta!!!, HE MATKUSTAVAT ILMAISEKSI, SIIS MEIDÄN KANSALAISTENPIIKKIIN!!!:(

      Höylätään ja viilataan eestaas hälssinkirysseliväliä kymmenientuhansien eurojen laskuja liukuhihnalta!!! :(

      Mutta uskon, että tuo eeuu hajoaa kuin *ipuli*aska RANKASSA vesisateessa!!!, ja pääsemme irti EUROSTAKIN :)

    • aanno

      Yksi homma mikä on siitä turhimmasta päästä on sisustaminen. Itse ostin kerralla 15 vuotta sitten sellaiset kalusteet joita ei tarvitse vaihtaa koskaan. Matotkin on perintönä saatuja räsymattoja eikä niitäkään tarvitse uusia. Se on tämä Ikea yhtäkuin kirosana. Sieltä porukka ostaa kertakäyttökalusteita ja käy pyhiinvaellusmatkoilla ostamassa joutavaa roinaa. Miksi?

    • alkofree

      Olen jo pitkään ostanut vaatteeni kirppikseltä. Olen tehnyt hyviä löytöjä, en osta mitään rumaa ja huonoa. Astioista suurin osa on lahjoituksena saatu ja kirpparilta. Ruokarahan laitan tietylle summalle kuussa, ja se on riitettävä. Syön monipuolista ruokaa ja mulla myös koira syö hyvää ruokaa. En tuhlaa kahviloihin, en käytä enää viinaa mut tupakoin ja siihen sit meneekin, savuna ilmaan...! Vaikka olen työtön, saan joka kk säästöön, sukanvarteen koska tilille ei sossun takia voi laittaa. Käyn myös pari kertaa viikossa ns töissä, eli 9e/ pv palkalla ihan kivassa hommassa. Ruokani laitan itse, mitään valmiita en osta enkä siis tuhlaa leipäänkään rahaa. Älypuhelimen sain lahjaksi, muuten olisin pärjännyt vanhalla Nokialla mut näyttö alkoi pimenemään. Kaupoissa toki joskus kiertelen mutta mihinkään en sorru mitä en todella tarvitse. Fillarin sain kaverilta lahjaksi ja sillä polkee pikkumatkat. Ja ihan oikeesti, jos joku sanoo että kelan rahalla ei saa syötyyn kunnolla, puhuu pas-kaa. Karsii vaan niitä kapakka ym turhia juttuja.

    • second_hand

      eihän sitä uutta ole pakko ostaa. maailma on pullollaan edullista ja toimivaa tavaraa, jolla on vielä paljon käyttöarvoa jäljellä. tietokoneet, puhelimet, huonekalut, puutarhakalusteet ja -koneet, autot, pyörät, vaatteet jne. jne. kaiken saa käytettynä edullisesti ja pikkuvikaista tavaraa lähes ilmaiseksi.

      säästyy rahaa ja itse ainakin saan hyvän fiiliksen kun jonkun toisen hylkäämään tavaran saa korjattua uudelleen käyttöön, ehkä vielä vuosiksi eteenpäin.

      • PakastinKaappi_ISO

        Kunhan vaan löytäisi tavaran ja tekijän. Tässä on ISO ongelma.
        Kohtuullinen korvaus hommasta kyllä löytyisi.


    • tottaA

      Olin onnellinen kun olin 10 vuotta työtön.

      Nyt jatkuvasti pitää pähkäillä mitä ostaa. No kaljaan saa rahat menemään se on helpotus.

    • tottaA

      Luin tarkwmmin tätä viestiketjua. Tunnutte olevan kovin hienoja ihmisiä säästäminen onnistuu helposti.

      Minulla on 7k rahaa pahan päivän varalla tilillä. Tuntuu että enempää en tarvi loput voin haaskata.

      Nyt alan latkimaan olutta. Vapaapäivä.

    • Jatuka90

      Todella fiksu päätös! Saman päätöksen tein minä viimeisimmän muuuton yhteydessä, kun huomasin, että tavaraa on aivan liian paljon. Ei ole ihan pitänyt, mutta melkein. Ja jos ostan jotain uutta, myyn vanhan pois alta.

    • koskelak

      Oikeanlaista toimintaa:). Teen itse aivan samoin ja samasta syystä....turhaa tavaraa jo ihan liikaa. Tuosta turhasta kuluttamisesta luopumisesta tulee elämäntapa ja tyytyväinen olo.

    • Nonshopper

      MINÄ MYÖS! Vaikka ei nykyinen(kään) hallitus tykkäisi, olen äidinmaidossa imenyt antikuluttamisen geenin, kai. En ihmettele, että samanhenkisiä ihmisiä on kavereissa jokunen, sellaisia joiden kanssa innostutaan muiden nähden kybällä kun joku on löytänyt roskalavalta, jätekatoksesta tai kierrätyskeskuksesta jotain tarpeellista. Itsestään selvänä pidämme vastausta "sain siskolta (tms)", kun ihastelemme tuolia, johon kylässä istumme mukavasti. Pyörä, jolla istumisen vasapainoksi liikun, on äidin 60-luvulla itseni kyytsäämiseen käyttämä norjalaisrunkoinen mustaksimaalattu (ruosteen peitoksi) kaunotar, jota tavataan ihastella tämän tästä, vaikkei se ole toiveeni, haluan ettei kulkueliäni tavoitella rahanarvoisena. Sutähän se tosiaan on, kuten kirpputorilta bongattu Marimekko tai ilmaiseksi saadut(talon pihalle hylätty) kuolinpesä ja talvifillari nastarenkain(ne ostin). Joten: eletään ihmisiksi, toisin sanoen verkostoidutaan ja hyödytään toisele tarpeettomasta ja päinvastoin! KETJUN ALOITTAJALLE HATUNNOSTO!

      • Cresulla

        Hieno kirjoitus Nonshopper! Mulla on vuonna 1989 uutena ostamani polkupyörä (Crescent) edelleen käytössä. Onneksi sitä ei ole kukaan pöllinyt. Nythän se on jo niin kuluneen näköinen että ei taida kelvata rosvoille mutta sepä siinä hienoa onkin. Oikeastaan pointtina on että kannattaisi ostaa harkiten ja kunnollista tai sitten kasailla kierrätysmatskuista tai kunnostaa. Jos jostain löytää vanhan Tunturin tai Crescentin niin siitä saa paremman kuin monesta nykypyörästä.


    • Pakollakituutan

      Olen jo kauan sitten joutunut luopumaan kaikesta ylimääräisestä. Pieni palkka. siitä verojen, yms jälkeen puolet menee vuokraan, lopulla muut laskut ja ruokaa. Vaatteisiin ei tarvitse tuhlata, kun mitään ei jää. Kirpputorilta ostan jotain ja kavereilta saan.
      Yksi "ylellisyys" kuitenkin, eli lehtitilaus, joka maksaa n. 50€ vuodessa.

    • Katariina62

      Hienoa !... ;)). Mulle tulee vain mainokset uunin sytykkeeksi...

    • Elämänsuunnanmuutos

      Olen jäämässä virkavapaalle kahdeksi kuukaudeksi ja olen tietoisesti vähentänyt ostamista. Ostan vain välttämättömät ruoka ja taloustavarat. Virkavapaani aikana on tarkoitus aloittaa asuntoni raivaaminen. Haluan luopua kaikesta turhista tavaroista. En tiedä miten kauan asuntoni raivaamiseen menee mutta aloitan sen syksyllä virkavapaani aikana. Tekniikkana olen ajatellut käyttää Japanilaisen siivousammattilaisen Kon Marie tekniikkaa, jonka voisi tiivistää lyhyesti luova kaikesta selallaisesta josta et saa iloa. Säilytä vain sellainen josta iloitset.
      En tiedä mihin tämä johtaa mutta olen aivan innoissani projektistani.
      Haluan keskittyä elämässäni luonnossa liikkumiseen, ystävieni tapaamiseen, taiteesta ja musiikista nauttimiseen, terveyteen ja hyvinvointiin.

    • Anonyymi

      Päätin aloittaa myös tälläisen ostamisen lakon! Katselin vaatekaappejani, joista pursuaa vaatteita joita en käytä edes, kaapit täynnä kippoja ja purnukoita joita en edes muista ostaneeni!
      Tyttären kirppispöytään löytyi paljon tavaraa, osan vien spr:lle ja osa menee kylmästi roskiin!
      Ja tämä ei ole edes eka kerta kun tyhjään kaappeja, mutta jotenkin sitä on vain aina tullut ostettua lisää edellisten tilalle.
      Kävin läpi yhden kaapin missä on eri rasvoja, shamppoita yms - minulla on 10 shampoota, 6 hoitoainetta ja kymmeniä rasvoja kasvoille, vartalolle... ... apua!
      Nyt tämä hulluus on pakko loppua, ostan vain äärettömään pakkoon esim. sukkien tai alusvaatteiden rikkoutuessa.

      • Anonyymi

        "Kotitalouksiltamme kerätty poistotekstiili jalostetaan laitoksessa mekaanisesti kierrätyskuiduksi. Kierrätyskuidusta voidaan valmistaa uusia tuotteita, kuten vaatteita, lankaa, suodatinkankaita, eristemateriaalia tai vaikkapa akustiikkalevyjä."

        Älä heitä roskiin.

        Poistotekstiilien keräys laajentui vuoden 2022 alussa
        Poistotekstiilien keräys laajentui pääkaupunkiseudulla tammikuun 2022 alussa, kun aloitimme maksuttoman keräyskokeilun kymmenessä kauppakeskuksessa.

        Uudet keräyspisteet löydät tammikuun alusta alkaen:

        Espoossa:

        Akseli kirpputori, Mankkaa, Sinimäentie 6 A, kaksi keräysrullakkoa kassojen vieressä.
        Kauppakeskus Iso Omena, Matinkylä, P1-kerros, kierrätyspiste parkkihallin sisäänkäynnin lähellä, 2 rullakkoa.
        Stockmann Ainoa, Tapiola, Stockmannin 1. kerroksen palvelupiste.
        Helsingissä:

        Kauppakeskus Hertsi, Herttoniemi, P2-sisääntuloaula, 4 rullakkoa.
        Kauppakeskus Kamppi Helsinki, P-taso, Annankadun hissiaula, 2 rullakkoa.
        Kauppakeskus Kaari, Kannelmäki, -1. kerros, parkkihallin sisäänkäynnin lähellä, 2 rullakkoa.
        Stockmann Itis, Itäkeskus, Stockmannin 2. kerros.
        Stockmann keskusta, 6. kerros hissiaula ja P3-tason noutopiste.
        Vantaalla:

        Kauppakeskus Myyrmanni, Myyrmäki, 1. kerroksen keskusaula, 2 rullakkoa.
        Stockmann Jumbo, Pakkala, Stockmannin 2. kerroksen lastenosasto.

        Mitä poistotekstiilin keräykseen saa laittaa?
        Poistotekstiilien keräykseen kelpaavat kuivat, käyttökelvottomat vaatteet sekä kodintekstiilit, kuten:

        takit, housut, hameet ja paidat
        lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat
        Tekstiilien tulee olla kuivia ja ne tulee pakata tiiviisti muovipusseihin tai -säkkeihin likaantumisen ja kastumisen ehkäisemiseksi. Jätä jätesäkki mielellään vajaaksi, jotta se mahtuu paremmin poistotekstiilien keräyssäiliöön Sortti-asemilla.

        Myös puhtaat ompelujäämät, tilkut ja langat kelpaavat poistotekstiilikeräykseen, kunhan ne on pakattu omaan muovipussiinsa erilleen muista tekstiileistä.

        Jos tekstiilit ovat homeisia, märkiä tai öljyisiä, laitathan ne sekajätteeseen. Katsokaa hsy:n sivuilta enemmän.Laita hakuun esim. Poistotekstiili.

        Muualla Suomessa myös mahdollista kierrättää tekstiilit, jotka eivät sovellu enää käyttöön.


    • Anonyymi

      Hienoa

    • Anonyymi

      Hieno nuoren tai aikuisen miehen ajatus maailma. Itse olen jo vanha. Mutta en vanha jo. Elämäni ollut aina koko aikuisikäni tänne eläkeikään kirjoitamasi esimerkki. No kenties ei koskaan palkka tuloista jäänyt ylimäräiseen hömpään rahaa. 2 lastakin on tai oli. Hehän jo 46v ja 50v.pian toinen.Omat elämt perhet ja rahat. Kotini ei koskaan olut kristallikruunua, nahkasoffia ja laittoissa ei aitoja itämaisia mattoja.Tai taidetta.Tai arabian teeman.petikin astiastoa. Saatika Marimekon materiaalia. Mutta ei se heikentänyt minua ihmisenä ei persoonana. Ei sekään perintötiluksia,rahoja,mökejä tai edes perikunan mökejä ollut.Omilla tässä on mety ja ei se elämää huonomaksi tehnyt. Itä-Helsinki on merenrantoja mielin määrin ja Metsääkin .Joten lomat voi todella vietää ihan oma asuin alue.Vaikka nitä etelänmatkoja ei olut tai teatteri risteily lomia,matkoja Ei tee huonmaksi ihmiseksi.Ulkopuolisilta toki komentit. Miksi et tee sitä tätä,miksi et menen sinne tänne.Miksi et osta jne. Siloin se viltä kun omalta suvulta tule, Kun tietävät mulla ei koskaan ole ollut miehen kukaroa käytössä.Viltäjät ovat ne joilla elämä apuna on se aviomiehen kukkaro ,Jopa lapsuus,nuorus ystävät,Mutta se jolla on rahaa,ei näe lähelle. Tais noita teksiti virheitä tulla.Olen luki häiriöinen en nitä näe, Hyvin tomit aloiten tekijä.Hyvät pätökset.eikä ne ole keneltäkän pois. Mutsi 69v.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3067
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2922
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2105
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1952
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1502
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe