Mitä täytyy muistaa työhaastattelussa?

kesätoihin

Hei! Olen -99 syntynyt tyttö ja hain kesätöitä Kuopiosta Finnacta nimisestä yrityksestä. Minulla olisi työhaastattelu ensi tiistaina ja haluaisin tietää miten saan tehtyä itsestäni hyvän vaikutelman ja mitä täytyy muistaa työhaastattelussa? Mitä täytyy ottaa mukaan ja miten kannattaa valmistautua? Miten pukeudun oikein? Olen todella innoissani tästä ja haluaisin todella kovasti kesätöihin. Olen valtavan kiitollinen jos osaatte auttaa ja kertoa hyviä vinkkejä! :)

10

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olivia95

      Kun mäki olin nuori, luulin että haastattelu olisi erittäin vaikea ja haastattelija arvioisi mua kengännauhoja myöten. Mutta ei, kun kyse on nuorista ja ei-vakituisista, niille lähinnä riittää että oot ahkera ja halukas tekemään työtä. Haastattelutilanteessa ole positiivinen, kerro motivaatiosi olevan korkea ja erittäin halukas ko. työhön (mikäli sellainen tilanne tulee). Sun ei tartte ottaa mtn mukaan - jos saat paikan, teette sopparin ja sovitte muista papereista myöhemmin. Tietenkin on eri asia jos sulle on ilmoitettu erikseen että tuo se ja se.
      Ja mitä vaatteisiin tulee, riittää ettei sulla oo mtn. saatánanpalvonta paitaa päällä. En tiedä tuosta Finnactasta, mutta omassa kesätyöpaikassa oli puhetta koruista (korviksista, kaulakoruist jne.), oma työpaikkani ei halunnu ottaa riskiä siitä et tapahtuis työtapaturma ku esim. koru joutuu koneen väliin tms. Finnactas on varmaan omat ohjeet koruihin mut sinuna jättäisin suurimmat helyt kotiin.
      Onnea haastatteluun, toivottavasti vastasi kysymyksiisi!

      • kesätoihin

        Kiitos! :) Vastasit kysymyksiini hyvin, vähän kuitenkin jännittää miten menee. Finnacta on siis kai puhelinmyynti firma, joka kouluttaa työhön. Onko kukaan ollut vastaavanlaisessa kesätyössä? Olisi mukava kuulla kokemuksia. :) Mutta siis juu, kiitos paljon sinulle vastauksestasi!


    • LUETAMA

      Hei vaan! Toivottavasti luet tämän viestin.
      Olen itsekin kuopiolainen, tosin muutamaa vuotta vanhempi ja olen itsekin ollut töissä puhelinmyyntifirmassa. Kyseessä ei ollut Finnacta, mutta aika samanlaisia firmat varmaan keskenään ovat.

      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TÄRKEÄ VINKKI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Kannattaa katsoa tarkkaan paljonko palkkasi tulee olemaan. Kannattaa ehdottomasti valita sellainen firma jolla on varma pohjapalkka, mikä maksetaan joka tapauksessa, saitpa sitten myytyä lehtiä tai et. Esim 1000e pohjapalkka provisio/kk. Tai sitten mikäli palkka ilmaistaan tuntipalkkana, niin älä missään nimessä lähde tekemään työtä esim 5e tuntipalkalla, se on täyttä riistoa. Toivon että olisin itse ollut fiksumpi aikoinani, nimittäin kahden viikon työnteon jälkeen (enempää en jaksanut, työ oli henkisesti aika raskasta) sain palkaksi ALLE 200 EUROA!!! Eli kuukausipalkkani olisi ollut noin 400e, mikä on aivan käsittämättömän naurettava summa. Minulla oli siis aivan minimaalinen tuntipalkka provisio.. Lehtiä sain myytyä päivässä 2-8. Ja töitähän tein sen 7 tuntia päivässä...

      Pakko kertoa vielä toinenkin asia mikä näin jälkeenpäin tuntuu tyhmältä. Eli menin työhaastatteluun ja juttelimme siinä niitä näitä ja kävimme työasioita läpi. Sitten kun haastattelua oli kestänyt jonkin aikaa niin tämä lipevä :) työhaastattelija totesi jotakuinkin näin "oikeastaan minusta tuntuukin että mehän voitaisiin solmia työsopimus jo suoraan, vaikutat semmoselle tyypille varmaan me sulle oltaisiin joka tapauksessa soiteltu". Siinä minä sitten menin ihan hämilleen ja olin tosi tosi tyytyväinen itseeni kun olin niin vaikutuksen tehnyt, mutta käytännössähän he tekivät näin jokaisen hakijan kohdalla;) Ehkä jos ei näin äkkiä olisi tämä työsopimustilanne tullut eteen niin olisi näihin palkka-asioihinkin kiinnittänyt enemmän huomiota.

      En nyt halua väittää että puhelinmyynti olisi ihan ikävää työtä ja kaikki firmat huonoja, mutta tämä minun kokemukseni oli kaikkea muuta kuin hyvä. Onnea haastatteluun ja ole tarkkana! :> Voit kysellä jos jotain tulee mieleen.

      • kesätoihin

        Kiitos tosi paljon vinkistä! Oon vähän kaivellut tietoa kyseisestä yrityksestä, siitä ei kyllä paljoa tietoa löydy mutta pohjapalkka on ja vaikuttaa ihan hyvältä kesätyöpaikalta. Sen kuitenkin näkee vasta sitten työhaastattelussa. Kiitos sulle siis tosi paljon, osaan nyt olla vähän varuillani. :)


      • OleTarkka

        Muista katsoa, kun allekirjoitat sitä työsopimusta, että siinä on mainittu se pohjapalkka, joka maksetaan joka tapauksessa.

        Monet puhelinmyyntifirmat mainitsevat pohjapalkasta suullisesti, mutta sopimuksessa siitä ei ole mainintaa. Eli jos sopparissa ei pohjapalkkaa ole, niin jätä allekirjoittamatta.


      • eiautaainaasiaa

        En halua turhaa peloitella, mutta itse kun aikoinana olin nuorena puhelinmyyjänä ja palkkana oli tuo peruspalkka provisio, niin jos ei myynyt tarpeeksi lehtiä päivässä (muistaakseni 5 lehteä minimissään per päivä) sai käytännössä siis potkut. Eli ei se pohjapalkka aina ole se pelastava tekijä. Kaikesta huolimatta en halua hirveästi peloitella tai lannistaa mitenkään työnhaussa, mutta kuitenkin...


    • toimistorekryaja

      Tämä ei ehkä koske puhelinmyyntifirmaa, mutta monia muita paikkoja kuitenkin: pukeudu tulevan tehtäväsi mukaan; jos menet tehtaan liukuhihnalle, kannattaa laittaa jotkut farkut ja joku normipaita, sen sijaan esim. toimistotöihin (itse rekrytoin näihin) kannattaa pukeutua konservatiivisemmin eli esim. tytölle polvipituinen hame/mekko ja yläosana joku sellainen, josta tissivako ei näy. Pojilla kauluspaita ja mustat farkut/suorat housut.

    • vinkkisoppariin

      Tärkeä vinkki kaikille jotka saa sen työpaikan: älkää allekirjoittako mitään, mitä ette ymmärrä. kun työsopimus käydään läpi niin kuunnelkaa ja kysykää jos vähänkin menee ohi. ei siksi, että työnantajat kusettaisi (vaikka suomalaisessa kulttuurissa näin aina annetaankin ymmärtää), vaan siksi ettei tule ongelmia väärinkäsitysten takia. todella usein kun nuori ( ja osa vanhemmistakin) sanoo "joo-joo", kun kysytään oletko ymmärtänyt ja sitten kun ensimmäinen palkka tulee, niin soitetaan linjat kuumina kun "palkka on tullut väärin". kun asia selvitetään, niin käy ilmi, ettei työntekijä ollut ymmärtänyt sopimusta. eli lue, kuuntele ja kysy niin kauan että tajuat. säästyy paljon aikaa ja vaivaa molemmilta osapuolilta.

    • sdba

      Työntekijän ei pitäisi koskaan suostua sellaiseen palkkaukseen, jossa ei ole POHJAPALKKAA. Pohjapalkan pitäisi olla myös jo itsessään riittävä elämiseen ja jos pohjapalkan lisäksi tulee bonusta/provikkaa niin sen tulisi olla vain ylimääräistä lisää.
      Jos työ on provikkapalkkaista, niin kannattaa vaatia että esimerkiksi koeajalla työntekijälle maksetaan ns. "takuupalkkaa", jolloin työntekijän ei tarvitse ottaa riskiä siitä onko työnantajan puhelinmyyntityö kannattavaa vai ei.

    • ssfsggshsgs

      Pääsitkö töihin?:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe