Panacodin asteittainen vähentäminen

Olen joutunut n. 10 vuotta syömään Panacodia koviin kipuhin (kasvohermokipu, kaularankakipu ja raju autokolari), nämä kaikki n. 3 vuoden välein - eli taukoa ei tullut juuri ollenkaan.

Koska vihdoin (?) elämä on tasaantuntu kipujen suhteen, yritän vähentää pikku hiljaa tuota lääkitystä. Vaikken on kertaakaan ottanut yli 6 tbl / päivässä (resepti 1-2 x 2-4 tbl/pv), olen selkeästi siitä riippuvainen. Olen kaksi kertaa lopettanut tuskallisesti ja nopeasti (cold turkey - en suosittle, on vakava juttu), mutta ollut vain 1-2 vk ilman.

Yritän nyt käyttää vähää järkeäni ja kuullostella neuvoja (mm. Terve-sivuston lääkärin ohjetta ja varmaan satoja nettisivuja aiheesta, lähinnä USA:sta). Oma lääkäri ei tajua, että käyttöni olisi ongelma. Huh- huh.

Aloiitn vähentämisen 2.2. Ensimmäiset 4 viikkoa vähensin 1/2 tbl viikossa ja olo oli siedettävä. Vasta 5. viikolla alkoi pahasti tökkiä. Olo oli kuin helvetistä. Nyt olen ollut 3 tabeltilla 9 päivää ja kaikkia vieroitusoireita on. MInulla syy on pitkäaikainen käyttö, ei niinkään määrät.

En uskalla pudottaa 3:sta alemmas, ennen kuin vointi paranee. En halua jäädä sairauslomalle, vaikka töissä olo melko tuskaa. Lääkäri sanoi, että puoleen vähentäminen alle 2 kuukaudessa on erittäin hyvä saavutus ja minulla on runsaasti tahdonlujuutta. Kipuja hoidan Panadol Extend 665 mg:lla ja Buranalla. Välillä on pakko ottaa Tenox 5 mg yöksi. Luojalle kiitos lapset ovat aikuisia, etten joudu kotona pinnistelemään. Tablettia en ole himoinnut kertaakaan, kunhan vaan olo paranisi edes vähän. Mies tietää, mutta muu perhe ihmettlee harmaata naamaani :-P. En jaksa vielä kertoa.

Kirjoitan tämän, koska minulle ei lääkäri silloin 10 vuotta sitten - eikä missään vaiheessa muutkaan lääkärit kertoneet lääkkeen maksatoksisuudesta ja riippuvuusmahdollisuudesta. Vasta itse tajusin alkaa asiaa tonkia, silloin se oli jo myöhäistä.

Jos jollain olisi kertoa omista asteittaisen vähentämisen kokemuksista ja neuvoista. olisin perin kiitollinen. Tätä asiaa ei nyt viitsi kaikissa kahvipöytäkeskusteluissa jutella.
0<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset

Vanhimmat

Ei vielä vastauksia

Aloittaja odottaa vastauksia. Kerro oma näkemyksesi ensimmäisenä.

Kommentoi aloitusta


PaskaPanacod kirjoitti:

Olen joutunut n. 10 vuotta syömään Panacodia koviin kipuhin (kasvohermokipu, kaularankakipu ja raju autokolari), nämä kaikki n. 3 vuoden välein - eli taukoa ei tullut juuri ollenkaan.

Koska vihdoin (?) elämä on tasaantuntu kipujen suhteen, yritän vähentää pikku hiljaa tuota lääkitystä. Vaikken on kertaakaan ottanut yli 6 tbl / päivässä (resepti 1-2 x 2-4 tbl/pv), olen selkeästi siitä riippuvainen. Olen kaksi kertaa lopettanut tuskallisesti ja nopeasti (cold turkey - en suosittle, on vakava juttu), mutta ollut vain 1-2 vk ilman.

Yritän nyt käyttää vähää järkeäni ja kuullostella neuvoja (mm. Terve-sivuston lääkärin ohjetta ja varmaan satoja nettisivuja aiheesta, lähinnä USA:sta). Oma lääkäri ei tajua, että käyttöni olisi ongelma. Huh- huh.

Aloiitn vähentämisen 2.2. Ensimmäiset 4 viikkoa vähensin 1/2 tbl viikossa ja olo oli siedettävä. Vasta 5. viikolla alkoi pahasti tökkiä. Olo oli kuin helvetistä. Nyt olen ollut 3 tabeltilla 9 päivää ja kaikkia vieroitusoireita on. MInulla syy on pitkäaikainen käyttö, ei niinkään määrät.

En uskalla pudottaa 3:sta alemmas, ennen kuin vointi paranee. En halua jäädä sairauslomalle, vaikka töissä olo melko tuskaa. Lääkäri sanoi, että puoleen vähentäminen alle 2 kuukaudessa on erittäin hyvä saavutus ja minulla on runsaasti tahdonlujuutta. Kipuja hoidan Panadol Extend 665 mg:lla ja Buranalla. Välillä on pakko ottaa Tenox 5 mg yöksi. Luojalle kiitos lapset ovat aikuisia, etten joudu kotona pinnistelemään. Tablettia en ole himoinnut kertaakaan, kunhan vaan olo paranisi edes vähän. Mies tietää, mutta muu perhe ihmettlee harmaata naamaani :-P. En jaksa vielä kertoa.

Kirjoitan tämän, koska minulle ei lääkäri silloin 10 vuotta sitten - eikä missään vaiheessa muutkaan lääkärit kertoneet lääkkeen maksatoksisuudesta ja riippuvuusmahdollisuudesta. Vasta itse tajusin alkaa asiaa tonkia, silloin se oli jo myöhäistä.

Jos jollain olisi kertoa omista asteittaisen vähentämisen kokemuksista ja neuvoista. olisin perin kiitollinen. Tätä asiaa ei nyt viitsi kaikissa kahvipöytäkeskusteluissa jutella.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu