Lomakorvaus

TuleekoLomakorvaus

Laitan viestini tännekkin, koska taisi kommenttiketjun aihealue olla aiemmassa viestissä hiukan väärä.
No mutta. Irtisanoin itseni äitiysloman puolessa välissä vakituisesta työpaikastani (työsuhde kestnyt yli kolme vuotta). Irtisanomisilmoituksessani irtisanomisajankohtana oli äitiysloman päättymisen jälkeinen päivämäärä (tiedossa muutto toiselle paikkakunnalle ja uusi työpaikka samassa kuussa). Työnantajalle tämä oli ihan ookoo ja irtisanomisaikakin kului jo äitiyslomalla.
Nyt kuitenkin Lomakorvauksia olen odotellut n 3kk ja kysyisinkin, tuleeko niitä edes ja voiko niitä vaatia? Laskelmien mukaan (lomanmääräytymiskuukaudet) on kaikki 30 päivää ansaittuja lomapäiviä tulleet työpäivien ja äitiysloman aikana täyteen.
Palkanlaskennasta ei oteta yhteyttä kyselyistäni huolimatta. Mitäs nyt?

8

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatikaaitse

Lainsäädännössämme ei ole säännöksiä lomaltapaluurahasta (eli ns. lomarahasta). Sitä maksetaan siis vain, jos siitä on työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa erikseen sovittu. Työnantaja voi siis itse päättää maksaako lomakorvauksen vaiko ei. Ja lomakorvaus maksetaan jos työsuhde jatkuu. Äitiysvapaan ajalta kertyy vuosilomaa samoin kuin työssä ollessa, samoin vanhempainvapaan ajalta. Hoitovapaan ajalta vuosilomaa ei kerry. Loma kuuluu kaikille, eli lomaraha (1 kk palkka) sinun kuuluu saada vaikka olet ollut äitiyslomalla, siihen sisältyvä 50% lomaltapaluuraha todennäköisesti ei.

• tietäjäiänikuinen

lomaraha ja lomakorvaus ovat eri asioita, ja tässä vastauksessa menee sekaisin. Lomakorvauksen maksamisesta työnantaja ei voi päättää, se on kirjattu lakiin.

• erdo
    • Vaadikorvaus

Työsuhteen päättyessä maksetaan lomakorvaus jos lomaa ei ole mahdollista pitää ja ilmeisesti vielä tälläisellä laskukaavalla: Kuukausipalkka jaetaan kertoimella 25 (työsuhde kestänyt yli vuoden) ja kerrotaan pitämättömien lomapäivien määrällä.
      Palkkasaatavat tulisi maksaa heti työsuhteen päätyttyä. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä?
      Työnantajalle palkkavaatimus.

• liitonasiakaspalvelija

Aloittaja on laatinut kysymyksen liian ammattimaisesti, sanavalinta paljastaa. Veikkaanpa vahvasti, että sen takana on ammattilainen, joka vain haluaa nähdä, millaisia vastauksia kysymykseen tulee.

• TuleekoLomakorvaus

Kiitos, otan tuon kohteliaisuutena. :) Kyllä täällä ihan tavallinen "duunari" ja palkollinen kirjoittaa, mutta muuten tosiaan siinä suhteessa ihan pesunkestävä ammattilainen. Työssäni vain pitää osata oikeinkirjoitus ja kunnollinen suomen kieli. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Tilanteesta sen verran, että saatavia odotellaan edelleen. :(

• liitonasiakaspalvelija

ole hyvä vaan. Jo se kertoo, että käytät oikein virallista termistöä, lomakorvaus ja lomaraha kun ei useimmille ole selkeä, kuten ylläolevistakin vastauksista tulee ilmi.

• Berylia

Miten niin ammattilainen?
        Minkä alan?
        Minäkin tunnen alan termistön vaikka olen bussinkuljettaja ruohonjuuren tyvestä.
        Jotkut nyt vaan on kiinnostuneet työehdoistaan
        Olen lukenut kaikki asiaan liityvät lait ja TESsit ja selvittänyt oman työni ehdot.
        Hämmentävän monet eivät koskaan lue oman alansa TESsiä eivätkä siten edes tiedä millä ehdoilla työtä tekevät.

Minä tiedän mitä työehtoja tulisi noudattaa mutta työnantaja ei ole kiinnostunut asiasta.

Miltä kuullostaa: Ei ylityökorvauksia, ei lomarahaa, ei sunnuntailisiä, ei työajan lyhennyksiä ja tässä nyt vain ekana mieleen tulleet epäkohdat.
        Lista tuntuu loputtomalta.
        Ja jos menet sanomaan jotain niin työt loppuvat siihen.

Suora lainaus työnantajan suusta:" Jos tämä ei sovi niin minulla ei ole sitten työtä tarjota".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      81
      3908
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      96
      3275
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      117
      2564
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1754
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      156
      1722
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1570
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1523
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      104
      1456
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1123
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1121
    Aihe