Lomakorvaus

TuleekoLomakorvaus

Laitan viestini tännekkin, koska taisi kommenttiketjun aihealue olla aiemmassa viestissä hiukan väärä.
No mutta. Irtisanoin itseni äitiysloman puolessa välissä vakituisesta työpaikastani (työsuhde kestnyt yli kolme vuotta). Irtisanomisilmoituksessani irtisanomisajankohtana oli äitiysloman päättymisen jälkeinen päivämäärä (tiedossa muutto toiselle paikkakunnalle ja uusi työpaikka samassa kuussa). Työnantajalle tämä oli ihan ookoo ja irtisanomisaikakin kului jo äitiyslomalla.
Nyt kuitenkin Lomakorvauksia olen odotellut n 3kk ja kysyisinkin, tuleeko niitä edes ja voiko niitä vaatia? Laskelmien mukaan (lomanmääräytymiskuukaudet) on kaikki 30 päivää ansaittuja lomapäiviä tulleet työpäivien ja äitiysloman aikana täyteen.
Palkanlaskennasta ei oteta yhteyttä kyselyistäni huolimatta. Mitäs nyt?

8

387

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatikaaitse

Lainsäädännössämme ei ole säännöksiä lomaltapaluurahasta (eli ns. lomarahasta). Sitä maksetaan siis vain, jos siitä on työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa erikseen sovittu. Työnantaja voi siis itse päättää maksaako lomakorvauksen vaiko ei. Ja lomakorvaus maksetaan jos työsuhde jatkuu. Äitiysvapaan ajalta kertyy vuosilomaa samoin kuin työssä ollessa, samoin vanhempainvapaan ajalta. Hoitovapaan ajalta vuosilomaa ei kerry. Loma kuuluu kaikille, eli lomaraha (1 kk palkka) sinun kuuluu saada vaikka olet ollut äitiyslomalla, siihen sisältyvä 50% lomaltapaluuraha todennäköisesti ei.

• tietäjäiänikuinen

lomaraha ja lomakorvaus ovat eri asioita, ja tässä vastauksessa menee sekaisin. Lomakorvauksen maksamisesta työnantaja ei voi päättää, se on kirjattu lakiin.

• erdo
    • Vaadikorvaus

Työsuhteen päättyessä maksetaan lomakorvaus jos lomaa ei ole mahdollista pitää ja ilmeisesti vielä tälläisellä laskukaavalla: Kuukausipalkka jaetaan kertoimella 25 (työsuhde kestänyt yli vuoden) ja kerrotaan pitämättömien lomapäivien määrällä.
      Palkkasaatavat tulisi maksaa heti työsuhteen päätyttyä. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä?
      Työnantajalle palkkavaatimus.

• liitonasiakaspalvelija

Aloittaja on laatinut kysymyksen liian ammattimaisesti, sanavalinta paljastaa. Veikkaanpa vahvasti, että sen takana on ammattilainen, joka vain haluaa nähdä, millaisia vastauksia kysymykseen tulee.

• TuleekoLomakorvaus

Kiitos, otan tuon kohteliaisuutena. :) Kyllä täällä ihan tavallinen "duunari" ja palkollinen kirjoittaa, mutta muuten tosiaan siinä suhteessa ihan pesunkestävä ammattilainen. Työssäni vain pitää osata oikeinkirjoitus ja kunnollinen suomen kieli. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Tilanteesta sen verran, että saatavia odotellaan edelleen. :(

• liitonasiakaspalvelija

ole hyvä vaan. Jo se kertoo, että käytät oikein virallista termistöä, lomakorvaus ja lomaraha kun ei useimmille ole selkeä, kuten ylläolevistakin vastauksista tulee ilmi.

• Berylia

Miten niin ammattilainen?
        Minkä alan?
        Minäkin tunnen alan termistön vaikka olen bussinkuljettaja ruohonjuuren tyvestä.
        Jotkut nyt vaan on kiinnostuneet työehdoistaan
        Olen lukenut kaikki asiaan liityvät lait ja TESsit ja selvittänyt oman työni ehdot.
        Hämmentävän monet eivät koskaan lue oman alansa TESsiä eivätkä siten edes tiedä millä ehdoilla työtä tekevät.

Minä tiedän mitä työehtoja tulisi noudattaa mutta työnantaja ei ole kiinnostunut asiasta.

Miltä kuullostaa: Ei ylityökorvauksia, ei lomarahaa, ei sunnuntailisiä, ei työajan lyhennyksiä ja tässä nyt vain ekana mieleen tulleet epäkohdat.
        Lista tuntuu loputtomalta.
        Ja jos menet sanomaan jotain niin työt loppuvat siihen.

Suora lainaus työnantajan suusta:" Jos tämä ei sovi niin minulla ei ole sitten työtä tarjota".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      8
      1010
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      125
      966
    3. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      939
    4. 53
      892
    5. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      85
      812
    6. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      42
      766
    7. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      711
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      152
      696
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      62
      658
    10. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      576
    11. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      95
      561
    12. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      524
    13. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      52
      521
    14. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      36
      509
    15. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      35
      497
    16. Teini kuolema

Jatketaan uudestaan kun poistettu eka aloitus.
      Kajaani
      22
      486
    17. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      26
      460
    18. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      52
      449
    19. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      31
      433
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      246
      408
    Aihe