Vastuu ex-puolison veloista

sopuero

Olen aina arvostanut avioliitoa sinällään. Nyt kuitenkin ero on karu tosiasia kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Järkyttävin yllätys on tullut osituksen yhteydessä siitä, että olen vastuussa mieheni henkilökohtaisista luotoista. Järkytys on ollut myös summa, minkä hän on velkaantunut, useita kymmeniä tuhansia. Mutta avioliiton suojassa hän on voinut näin toimia, täysin vastuuttomasti velkaantua useihin eri pankkeihin, useilla eri luottokorteilla ja luotoilla. KUkaan ei ole kyseenalaistanut, eikä käsittääkseni ole pankin taholta mahdollisuuttakaan tarkistaa mistään muita luottoja, jos mies on salannut ne. Nyt eron myötä joudun maksumieheksi. Olen "elatusvelvollinen" miestäni kohtaan, kuten eräs lakimies sanoi, avioeron vireille tulon päivämäärään saakka. Miten voin olla vastuussa aikuisen täysipäisen(?) ihmisen rahankäytöstä vain sen tähden, että olen ollut avioliitossa hänen kanssaan. Avioliitto on suden kuoppa. Monikohan tietää olevansa vastuussa aviopuolison rahankäytöstä eron tullessa. Miten voi aikuisen rahankäyttöä kontrolloida?
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Velkaannun exäni velkaantumisen takia!!!!

33

7875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuapu

Miehesi vastaa kyllä itse veloistaan. Pistä äkkiä se ero vireille! Ositus menee niin, että jos sinulla on omaisuutta 100000e ja miehellä ei omaisuutta, mutta vain velkaa 150000e, niin joudut maksamaan tasinkoa hänelle puolet tuosta omaisuudestasi.

• viimonen-avio

Kyllä se elatusvelvollisuus pitää paikkansa. Meillä harkinta-aika menossa, ollaan varattomia. Sosiaalitoimistossa pitää tehdä tiliä minunkin asioista, varoista ja tuloista, koska eron voimaanastumispäivään asti olisin velvollinen maksamaan puolison elämistä uudessa asunnossaan, jos mulla olisi omaisuutta tai isommat tulot. En minäkään tätä tiennyt.
      Tuo velka asia kai kyllä on , että kumpikin vastaa omistaan, itse tekemistään veloista. Niitä meilläkin on kummallakin. Että anna vaan miehesi velkojen pyöriä perintään ja ulosottoon, jos ei joku virallinen taho vaadi niitä maksamaan. En tiedä sitten, jos olet varakas, meillähän kumpikaan ei pysty maksamaan toisen velkoja.
      Ansa koko avioliitto. Parempi jokaisella ihan omat raha-asiat. Tuostakaan elatusvelvollisuudesta ei missään puhuta mitään, kun avioliittoa solmii. Parempi olla sitoutumatta sillä keneenkään. Rakkaus kestää muutenkin, jos on kestääkseen. Ja mahdollinen pelleily ja piileskely ja eron viivyttäminen, kun asiaa ei saada annettua toiselle tiedoksi, että harkinta-aika voisi alkaa.

• pyh_t_pyh

juuri noin. Älä missään tapauksessa maksele miehesi velkoja. .

• >>Että anna vaan miehesi velkojen pyöriä perintään ja ulosottoon, jos ei joku virallinen taho vaadi niitä maksamaan.<<

Juurihan itse totesit (ja siinä olit oikeassa), että kumpainenkin vastaa omista veloistaan. Mikään "virallinen taho" ei siten voi vaatia maksamaan toisen puolison velkaa. Ei asiaan vaikuta laisinkaan, onko puoliso varakas vai ei.

Omaisuuden osituksessa tuo toisen velkakin pääsääntöisesti otetaan huomioon osituslaskelmassa, minkä mukaan ehkä maksettava tasinko määräytyy.

• pyh_t_pyh

Avioliitossakin molemmat vastaavat omista veloistaan. Ja miten niin elatusvelvollinen? Voit antaa päivittäin kaurapuuroannoksen, ja se on siinä, elatusvelvollisuus. Eiköhän mies etsi jostain kuitenkin itse (maistuvammat) ateriansa.

• sdf

Avioliitossa molemmat vastaa omista veloistaan, mutta nyt on kyseessä avioero. Ja silloin yks kaks oletkin vastuussa puolisosi henk.koht. veloista siihen päivään saakka, kun avioero astuu voimaan tai alkaa harkinta aika. Kuolleen puolisonkaan henk. koht. lainoja ei jäljelle jääneen puolison tarvi maksaa, mutta jos haluat avioeron,niin silloin tullaan kukkarolle. Jotkut jää huonoon liitton yhteisen lainan takia ja toiset taas puolison velkojen takia. Reilu peli vai mitä? Puurosta viis, nyt on kyse rahasta. Ota selvää, ettei kusta kintuille.

• jokutoinentaimuu

Aikuisten oikeasti avioerossa ei ole vastuussa puolison veloista, kuten ei avioliiton aikanakaan.

• sdf kirjoitti:

Avioliitossa molemmat vastaa omista veloistaan, mutta nyt on kyseessä avioero. Ja silloin yks kaks oletkin vastuussa puolisosi henk.koht. veloista siihen päivään saakka, kun avioero astuu voimaan tai alkaa harkinta aika. Kuolleen puolisonkaan henk. koht. lainoja ei jäljelle jääneen puolison tarvi maksaa, mutta jos haluat avioeron,niin silloin tullaan kukkarolle. Jotkut jää huonoon liitton yhteisen lainan takia ja toiset taas puolison velkojen takia. Reilu peli vai mitä? Puurosta viis, nyt on kyse rahasta. Ota selvää, ettei kusta kintuille.

>>nyt on kyseessä avioero. Ja silloin yks kaks oletkin vastuussa puolisosi henk.koht. veloista siihen päivään saakka, kun avioero astuu voimaan tai alkaa harkinta aika.<<

Velka otetaan osituksessa huomioon, kun lasketaan kumpaisenkin ositettava säästö, mutta velasta vastuussa velkojalle on vain velallispuoliso.

Ositusperuste syntyy avioeroasian vireille tulosta, ei kumpaisestakaan arvelemastasi tapahtumasta. Sen mukainen varallisuus- ja velkatilanne otetaan osituksessa huomioon.

• maksaja

Niin näin on. Minä olen maksanut jo vuoden yksin lainanlyhennystä ja exä asuu talossamme. Velka on toki yhteinen, mutta sellaista lakia ei ole jolla voitaisiin patistaa exääni maksamaan velkaa. Meillä on pesänjakaja joka sanoo vaan että kun talo myydään saan osuuteni takaisin, mutta kun exällä ei ole juurikaan tuloja niin minä joudun maksamaan hänelle vielä jotakin kompensaatiota, jo näidrn muiden maksujen lisäksi. Exä ei saanut pankista lainaa, että olisi minut maksanut ulos ja se ei sopinut exälle , että minä olisin jäänyt taloon ja maksanut sen. Onneksi en ole kuitenkaan muista henkilökohtaisista veloita vastuussa. Maksan nyt vähän alle kolmesataa euroa kuukausi ja tätä ennen melkein yhdeksänsataa euroa, ennen kuin pankki antoi maksuvapauden lyhennyksistä. Voin sanoa, että yli viisikymppistä ukkoa kun pitää huoltaa , niin se on kuulkaas aika paskaa suorastaan. Kyllä avioon on helppo mennä, mutta ukodta eroon pääseminen on tuskaa.

• spf

meillä yhteiset velat maksettiin pois, kun talo myytiin. Pankki halusi omansa. mutta nyt kun ositusta on tehty, ukon henk. koht lainoja onkin tullut ihan puun takaa melkoinen määrä. Ja kyllä pahaa pelkään, että kun sen omat rahat ei riitä, minä joudun maksamaan ukolle tasinkoa. On viimeinen hetki lähteä, vuoden päästä velkaa vois olla taas paljon enemmän. Ei ole äiti pojalleen opettanut, että raha ei kasva puissa. Eikä kannata olla hullu mies Huittisista, joka syö enemmän kuin tienaa. Vielä viime keväänä kun katasrofi alkoi olla ihan kylmä tosiasia, ukko hoki, että meillä on varaa ihan mihin vaan, kunhan pysytään yhdessä. Ei mennyt enää läpi.

• jokutoinentaimuu

"Velka on toki yhteinen, mutta sellaista lakia ei ole jolla voitaisiin patistaa exääni maksamaan velkaa"
        Jos on yhteisestä, yhteisvastuullisesta velasta kysymys, niin toki siitä joutuu joissain tapauksissa maksamaan puolisonkin osuuden. Siksi kannattaakin heti pistää asunto myyntiin, ja sopia pankin kanssa, että myyntiin asti maksetaan pelkät korot.

• velkainen

Miten on silloin, kun velkainen nainen menee avioliittoon velattoman miehen kanssa. Jos tulee ero, onko velattoman miehen maksettava velkoja, jotka on tehty ennen liittoa.

• summasummarum
        velkainen kirjoitti:

Miten on silloin, kun velkainen nainen menee avioliittoon velattoman miehen kanssa. Jos tulee ero, onko velattoman miehen maksettava velkoja, jotka on tehty ennen liittoa.

Ei tarvitse maksaa. Eikä naisen liiton aikanakaan tekemiä velkoja. Väärää tietoa tässä ketjussa.
        Jos velaton mies ja velallinen nainen solmivat liiton, eikä heillä ole avioehtoa, niin velallisen omaisuus on 0e (mikäli omaisuutta ei ole) ja velaton maksaa omaisuudestaan tasinkoa puolet omaisuudensa arvosta.

• khgkhgjg
        spf kirjoitti:

meillä yhteiset velat maksettiin pois, kun talo myytiin. Pankki halusi omansa. mutta nyt kun ositusta on tehty, ukon henk. koht lainoja onkin tullut ihan puun takaa melkoinen määrä. Ja kyllä pahaa pelkään, että kun sen omat rahat ei riitä, minä joudun maksamaan ukolle tasinkoa. On viimeinen hetki lähteä, vuoden päästä velkaa vois olla taas paljon enemmän. Ei ole äiti pojalleen opettanut, että raha ei kasva puissa. Eikä kannata olla hullu mies Huittisista, joka syö enemmän kuin tienaa. Vielä viime keväänä kun katasrofi alkoi olla ihan kylmä tosiasia, ukko hoki, että meillä on varaa ihan mihin vaan, kunhan pysytään yhdessä. Ei mennyt enää läpi.

Osituksessa teidän molempien omaisuus lasketaan yhteen. Netto-omaisuudesta otetaan velat pois. Velkoja ei joudu siten makselemaan, mutta miinustavathan ne netto-omaisuutta.

Jos omaisuutta on vähemmän kuin velkaa, netto-omaisuudeksi lasketaan 0.

• gdfdsgsdfgdf
        summasummarum kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa. Eikä naisen liiton aikanakaan tekemiä velkoja. Väärää tietoa tässä ketjussa.
        Jos velaton mies ja velallinen nainen solmivat liiton, eikä heillä ole avioehtoa, niin velallisen omaisuus on 0e (mikäli omaisuutta ei ole) ja velaton maksaa omaisuudestaan tasinkoa puolet omaisuudensa arvosta.

Juuri näin. Vaimolla velkaa ja luottotiedot menneet jo ennen liittoa. Ei koske eikä ole koskenut minua mitenkään.

• >> Minä olen maksanut jo vuoden yksin lainanlyhennystä ja exä asuu talossamme.<<

Saat osituksessa hyvityksen sekä lainan lyhennyksistä siltä osin kuin olet maksanut miehen osuutta sekä myös siitä, että mies on yksin asunut (ilmeisesti) yhteisessä talossanne - kunhan osaat vaatia.

• khgkhgjg kirjoitti:

Osituksessa teidän molempien omaisuus lasketaan yhteen. Netto-omaisuudesta otetaan velat pois. Velkoja ei joudu siten makselemaan, mutta miinustavathan ne netto-omaisuutta.

Jos omaisuutta on vähemmän kuin velkaa, netto-omaisuudeksi lasketaan 0.

>>Netto-omaisuudesta otetaan velat pois. Velkoja ei joudu siten makselemaan, mutta miinustavathan ne netto-omaisuutta.<<

Nyt käsitteet ovat vähän sekaisin.

Kun brutto-omaisuudesta vähennetään velat, saadaan netto-omaisuus.

• mekkk

Muista yksi asia että kun miehesi asuu teidän yhteisessä asunnossa yksin niin olet oikeitettu hyvitykseen asuntoa myydessä eli otat kauppahinnasta asumisajasta vuokrankin häneltä' ja se on ihan lakisääteinen juttu ja hyvä lakihenkilö hoitaa Asian kivuttomasti. Avioliitossa kannattaisi aina tehdä avioehto viakka siten että vain yhteinen omaisuus kuuluu avio-oikeiden piiriin ja ei kellään ole tullut mieleenkään lukea avioliitolaki ennen avioitumista niin sieltä selviää avioliiton vastuut.

• mekkk
        summasummarum kirjoitti:

Ei maksa jos oamisuus on ollut ennen avioliittoa koska nykyisessä avio-liittolaissa on niin snaottu hankkimispykälä ja koskeen ennen avioliittoa hankittua omaisuutta.

• mekkk

Tämän kaltaisten tilanteiden takia kannattaa aina tehdä avioehto niin ei tartte toisen velkoja ottaa huomioon erossa tai sitten pysyä avoliitossa.

• lsadkglsdfjgsdl

Toisen omista veloista ei ole vastuuta. Pesä kun jaetaan tekevät velkojat sitten velallisen osalta mitä tarpeelliseksi katsovat.

YHTEISVASTUULLISET velat peritään parin yhteisestä omaisuudesta.

• mekkk

Ei olekkaan vastuuta mutta tasikoa laskettaessa otetaan huomioon eli jos vaikka on yhteinen 200000€ asunto ja toinen puoliso on velaton ja toisella vaikka 50000 tonnia velkaa niin toisen varalliisuus on 100000€ ja toisen 100000-50000=50000. Tässä tapuksessa taasoko on 25000 egee ja lasketaa 100000-50000=50000 ja se menee puoliski.

• Legal_Eagle

Ikäviä tilanteita, mutta en voi olla ihmettelemättä, miten nämä avioliiton taloudelliset oikeusvaikutukset tulevat kerta kerran jälkeen yllätyksenä ihmisille.

Jos on solmimassa avioliiton, niin luulisi, että vähin mitä ihminen tekee, on se että ottaa selville asiaa koskevan lainsäädännön. Asiasta on kirjoitettu melkoinen pino kirjoja.

Netistäkin löytyy paljon hyvää ja oikeaa tietoa, enkä tarkoita sillä näitä keskustelupalstoja, vaikka näiltäkin toki saattaa saada ihan oikeita neuvoja. Mutta esim. oikeusministeriöllä on erittäin hyvät tietopaketit, tässä yksi:

http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa.html

Ja jos lukeminen on ylivoimaista niin miksi ei avioliittoon aikova varaa konsultaatioaikaa lakimieheltä? Tunnissa-parissa ehditään hyvinkin käydä oleellisimmat asiat läpi. Kustannus on muutaman satasen.

Aikaa ja rahaa käytetään tonnikaupalla prinsessahäiden ja unelmien hääpäivän suunnitteluun ja toteuttamiseen, mutta ei ole sitä muutamaa tuntia, jolla saisi selvitettyä pelisäännöt itselleen.

Puolisoiden omaisuus ja velat ovat tosiaan kummankin yksityisiä koko avioliiton ajan eli avioliitto ei aikaansaa mitään yhteisomistusta eikä vastuuta toisen veloista. Merkitystä ei ole sillä, onko omaisuus saatu tai ovatko velat syntyneet ennen avioliittoa tai sen aikana.

Avioerohakemuksen jättämisen (tai puolison kuoleman) jälkeen tullut omaisuus tai syntyneet velat ovat aina avio-oikeudesta vapaita. Ne eivät siis ole osituksen kohteena.

Osituksesta kerrottiinkin jo ylempänä, eli enemmän omistava maksaa tasinkoa vähemmän omistavalle, ja ylivelkaisen saldo on osituslaskelmassa nolla.

• vain_elämää_vain

Minä en ihmettele yhtään, etenkään nuorena solmitussa avioliitossa. Omaisuutta ei ole, niin avioehto ei tule edes mieleen. Ja mistä se tulisi, koska sitä ei "mainosteta" missään. Olisi hyvä saada tätä tietoa häämessuille, muihin tapahtumiin, kirkkoihin. Jopa pappi/tuomari voisi kysäistä asiaa ennen vihkipäivää.

• mekkk

VAikka ei omistakkaan naimiisiiin mennessä mitää niin avioehto aknnattaisi aina tehdä vaikka varmuuden vuosi. Joskus voi saada perintöa tai muuta rahaa. Toinen asia on että puoliso laittaa rahansa menemään ja toinen säästää niin ei tartte tasinkoa säästöistään maksella tai sitten kannattaa pysyä avoliitossa.

• Milzup

Mites menee tämmöinen tilanne kun mies omistaa ns. Perintötalon jossa asumme,itselläni on osake asuntolainaa on ja talo osake lainan panttina(yhteinen laina missä mies päävelallinen)miten ero tilaanteessa menetellään?itselläni pienet tulot ..miehellä suuremmat..

• mekkk

Jos ei ole avioehtoa niin kummakin omaisuus lasketaan ja siitä vähennetään velat ja se kummalle jääenemään nettoa maksaa siitä puolet köyhemmälle. Esim. talo on vaikka 200000 ja miehellä velkaa 100000 niin nettovaraliisuus on 100000 tonnia. Sinun asunto osake vaikka 150000 ja velkaa 100000 tonnia niin nettovarallisuus 50000€. Mihen netto 100000€- sinun netto 50000€ niin jää 50000€ ja se puoliskis eli mies maskaa 25 tonnia tasinkoa. helpommalla pääsee kun rajaa omaisuutta avioehdolla avio-oikeiden ulkopuolelle. VAikka voitta lotossa ison summan rahaa niin avioehdolla voi sen suojata.

• Ndhdjs

Erossa koko potti lasketaan yhteen ja siitä vähennetään kaikki velat. Kaikki. Loppu puoliksi.

Ihan simppeliä. Tehkää avioehto, hyvät ihmiset!

• mekkk

Ennnen eroa avioehtoa tekemään niin sillä pääsee helpommalla tai ennen eroa vaikka puolivuotta aiemmin velkaa peliin ja rahat piiloon niin menee tasan tuo ositus.

• gjgf

Jokainen vastaa itse veloistaan, niin liitossa kuin erossakin.

• gjgf

Ai niin, äkkiä se ero vireille, sillä vaikka et vastaakaan miehesi veloista, hänen velat vähentää hänen netto-omaisuuttaan. Ja mitä pienempi hänen netto-omaisuus, sitä enemmän sinun pitää maksaa tasinkoa. Joten hopi hopi, ennen kuin miehen netto-omaisuus on 0 e. Onneksi siitä ei voi kuitenkaan miinusmerkkistä tulla...

• Anonyymi

Itseä kans yllätti se, että vaikka jokainen vastaa itse omista veloistaan niin toisen tekemät velat katsotaan osituksessa holtittomasti velkoja tehneen hyväksi. Ketuttaa ihan älyttömästi. Erottu ollaan onneksi virsllisestikin mutta voi sitä riemun päivää, jos tästä selviää jotenkin ilman et itse menettää luottotiedot ja olen taloudellisesti hänestä täysin erossa. Ahdistaa tilanne ihan hirveästi. Itse koen ettei avioliitossa ole kyse rakkaudesta vaan just taloudesta. Avioehto pitäisi olla pakollinen. Itse en ainakaan koskaan enää avioidu ja yhdessä asuminenkin pitkän harkinnan kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      976
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe