Huomasin ajatuksen esitetyn ettei esim. Jumalan kymmentä käskyä enää täytyisi noudattaa.
Onko asia niin että Uuden liiton aikana ei tarvitse Jumalan käskyjä noudattaa?
Miksi Uudessa Testamentissa kirjoitetaan että Jumalan käskyjen noudattaminne on tärkeää jos ei Mooseksen saamia Jumalan käskyjä ei tarvitsisi noudattaa?
" On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen. " 1. Kor. 7: 19
Miten vanhan liiton korvautuminen voisi Jumalan antamiin käskyihin vaikuttaa?
Uusi liittohan kumoaa vanhan liiton, mutta ei vanhan liiton aikana saatujaa lakeja kumoa suinkaan?
Sanoohan Jeesus ettei tullut kumoamaan lakia, eikö totta? Tämäkin on uuden liiton aikana meille ohjeeksi kirjoitettu:
" "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. " Matteus 5: 17-20
Meidän tulee noudattaa Jumalan tahtoa laatuvalvotusti, lihaamme säästämättä, laadusta tinkimättä.
https://www.youtube.com/watch?v=ZxTJtch0EEk
Heiluta päätäsi hillitysti musiikin tahdissa, voit myös peukut laittaa ylös ja heiluttaa käsiäsi musiikin tahdissa.
Jumalan 10 käskyä
29
64
Vastaukset
- Täydennys
"Jumalan 10 käskyä "
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. "
- Jeesus ei tullut lakia täyttämään, vaan TÄYDENTÄMÄÄN (alkukielen mukaan) lain.
Ja täydennys oli tämä:
Matteus 22:
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."- 1234567---
Suurella osalla alkaa kärmeenhenki sihistä sisimmästään kun kehoitetaan pitämään Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä. Heitä kehoitetaan jopa palstalta poistumaan sellainen on viha Jumalan sapattia kohtaan.
- dwergtyhjui
Vääristelijä ja valehtelija ja laiton ihminen sinä 'Täydennys'
Sinä et Tunne Jeesusta - sihinävaankuuluu
1234567--- kirjoitti:
Suurella osalla alkaa kärmeenhenki sihistä sisimmästään kun kehoitetaan pitämään Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä. Heitä kehoitetaan jopa palstalta poistumaan sellainen on viha Jumalan sapattia kohtaan.
Pitää paikkansa pitää paikkansa sihisemään alkavat !
- Täydennys
dwergtyhjui kirjoitti:
Vääristelijä ja valehtelija ja laiton ihminen sinä 'Täydennys'
Sinä et Tunne JeesustaJaa, ja sinä et näköjään hyväksy Jeesuksen antamaa lain täydennystä, et siis usko Jeesuksen sanoja.
" Se rakastaa minua, joka pitää minun Sanani. " Jeesus sanoi.
Mitäs nyt sanot? - 17777777777777
Oliko Jeesus juutalainen vai kristittyy? Se joka kirjoitti matteuksen evankeliumi oliko se kreikkalainen vai juutalainen? Kenen näkökulmasta sinun pitäisi lukea evankeliumia ja tulkita sana 'Täyttää'? Jeesus ei tullut kumoamaan lakia mutta sinä yrität seuraavalla lauseella jonka Jeesus sanoi 'vaan täyttämään lain'- tällä sinä yrität kuomatta ensimmäinen lauseen ja näin teet Jeesuksesta valehtelijaan. 'Täyttämään' tarkoittaa jotain aivan muuta mitää et voi ymmärtää pakanallisessa ajatusmaailmassa.
Jeesus ei tullutkaan kumoamaan lakia, vaan täyttämään. Hän sovitti meidän syntimme, lain rikkomuksemme ja kuoli ristillä huutaen: "Se on täytetty!" Hän täytti koko lain.
Uudesta Testamentista näemme, mitkä lain kohdat ovat uusittu meille. Laki osoittaa edelleen synnin. Emme kykene pelastumaan lakia täyttämällä, koska laki on ehdoton ja vaatii täydellisyyttä. Siksi laki onkin meille kasvattajana Kristukseen. Se ajaa meitä Hänen luokseen ja turvautumaan armoon. Kuitenkin, että pysyisimme armon alla, meidän on pyrittävä eroon synnistä. Laki siis edelleen osoittaa synnin.- outoa
Höpinää
ihmisellä arvot päässään ilman käskyjä Yksi kohta minkä Jeesus uudisti sanasta sanaan on tämä laki: "Joka kiroaa isänsä ja äitinsä, on surmattava". Jeesus käytti sanaa "on kuolemalla kuoltava". Tämä löytyy sekä Matteuksesta että Markuksesta: eli on kristitylle tuttuakin tutumpi käsky. Sapattikäskyä Jeesus vähän lievensi.
- OpetteleRaamattuasi
torre12 kirjoitti:
Yksi kohta minkä Jeesus uudisti sanasta sanaan on tämä laki: "Joka kiroaa isänsä ja äitinsä, on surmattava". Jeesus käytti sanaa "on kuolemalla kuoltava". Tämä löytyy sekä Matteuksesta että Markuksesta: eli on kristitylle tuttuakin tutumpi käsky. Sapattikäskyä Jeesus vähän lievensi.
" Yksi kohta minkä Jeesus uudisti sanasta sanaan on tämä laki: "Joka kiroaa isänsä ja äitinsä, on surmattava". Jeesus käytti sanaa "on kuolemalla kuoltava". Tämä löytyy sekä Matteuksesta että Markuksesta: eli on kristitylle tuttuakin tutumpi käsky. Sapattikäskyä Jeesus vähän lievensi. "
- se oli lainaus Mooseksen sanoista, jos satuit vähän enemmän lukemaan.
Jeesus käytti sanoja selittääkseen ihmisille heidän perinnäissääntojensä huonosta vaikutuksesta.
Jeesus ja UT kieltää tappamisen. OpetteleRaamattuasi kirjoitti:
" Yksi kohta minkä Jeesus uudisti sanasta sanaan on tämä laki: "Joka kiroaa isänsä ja äitinsä, on surmattava". Jeesus käytti sanaa "on kuolemalla kuoltava". Tämä löytyy sekä Matteuksesta että Markuksesta: eli on kristitylle tuttuakin tutumpi käsky. Sapattikäskyä Jeesus vähän lievensi. "
- se oli lainaus Mooseksen sanoista, jos satuit vähän enemmän lukemaan.
Jeesus käytti sanoja selittääkseen ihmisille heidän perinnäissääntojensä huonosta vaikutuksesta.
Jeesus ja UT kieltää tappamisen.Taidat olla hakoteillä. Jeesushan otti tuon lain esille, koska juuri sen kansa oli vesittänyt omilla perinnäissäännöillään. Jeesus painotti, että Jumalan lakia on noudatettava, eikä niitä omia keksintöjä. Jopa njinkin, että minttujen kymmenykset ovat myös tärkeitä, mutta Jumalan lakia ei saa silti jättää pois.
Tämä käsky on siis uudistettu UT:ssa, joten se on tärkeä. Ei pidä siis olla kuin perinnäissäännöistä kiinni pitävä. Sinä vesität sen: "se oli lainaus Mooseksen sanoista"; Jeesus piti sitä kuitenkin Jumalan lakina.
- JonesHenry
10 käskyä lastenpiirretyssä
https://www.youtube.com/watch?v=TtMcJXMGUzc&list=PL7F053ED81FCB2F8D
Jossa ei ole Jeesusta ollenkaan, ja jossa halinallet kohtaavat Mooseksen ajan moraalin.
Ei heikkohermoisille! - aikalainen
Jeesus puhuu opetuksissaan luomakunnan laeita joita pitää noudattaa, hän ei puhu jumalan käskyistä mitään, eikä myöskään jumalasta
Ne löytyy täältä netistäkin, Talmut immanuel jeesuksena tunnettu opettaja
Ne löytyivöät v 1963 israelista luolasta Mitenkäs te uskovaiset hyväksytte sotilaspastorit ja kenttäpiispat?
Jumalan välitysmiehiä, joiden tehtävä on kantaa asetta ja kerätä ruumiit. Eikö kunnon ristityn pitäisi olla uskossaan niin kova, että kääntää toisen poskensa, jos ensimmäinen on ammuttu pois?- poskeaeikäännetä
Ei käännetä poskia vaan annetaan tarvittaissa takaisin. Tehkää pahalle vastarintaaaa.
poskeaeikäännetä kirjoitti:
Ei käännetä poskia vaan annetaan tarvittaissa takaisin. Tehkää pahalle vastarintaaaa.
Uskovainen tekee vastarintaa rukoilemalla olematonta jeesustaa ja jeesus vastaa syvällä hiljaisuudella. Miten muutenkaan olematon vastaisi?
- 3X7
he-ma kirjoitti:
Uskovainen tekee vastarintaa rukoilemalla olematonta jeesustaa ja jeesus vastaa syvällä hiljaisuudella. Miten muutenkaan olematon vastaisi?
Muistaakseni David Pawson sanoi jossain opetusohjelmassaan, että käskyn "älä tapa"
olisi voinut kääntää myös muotoon: älä murhaa, perustuen jonkin vanhan kielen asiantuntijan lausumaan. Tämän todenmukaisuudesta en tiedä. - Idy
3X7 kirjoitti:
Muistaakseni David Pawson sanoi jossain opetusohjelmassaan, että käskyn "älä tapa"
olisi voinut kääntää myös muotoon: älä murhaa, perustuen jonkin vanhan kielen asiantuntijan lausumaan. Tämän todenmukaisuudesta en tiedä.Mitä tapahtui Jerikon muurien sorruttua Jerikon asukkaista lähes kaikille?
Kuolivatko vai jättivätkö juutalaiset heidät henkiin?
Kenen käskystä juutalaisen toimivat?
Murha ja tappaminen ovat kaksi asiaa.
Murha on aina kiellettyö, se on lainvastaista.
Tappaminen sodassa on käskyn toteuttamista kuten oli Jerikossa ainakin kun Herra antaa käskyn!
Ole hyvä ja lue Raamatun kuudes kirja, Joosuan kirja tästä
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.html
- vastausihgeelle
ihg. Aihe on tärkeä. Kiitos että toit asian esille.
Lain noudattaminen ja uusi liitto ovat olemukseltaan erilaisia. Opetus aiheesta löytyy tästä videosta:
https://youtu.be/UrYRsG-vv1s
Ja tässä kirjoitus samasta aiheesta:
http://jeesus-on-herra.com/?p=112Häilyväinen on jumalan mieli, vanha liitto ei lopulta ollutkaan hyvä.
Tulee mieleen toinenkin ihmismäinen epäonnistuminen, kun piti kertaalleen luotu hukuttaa.
Melkein voisi ajatella, että on kyse lampaannussijoitten iltanuotiotarinoista kyse. Jokainen voipi kaikkivaltiaasta ja semmoisen olemattomuudesta tehdä omat johtopäätöksensä.- näin
linkistä poimittua "Kymmenen käskyn laki on vanhaa liittoa!"
-ei pidä paikkaansa.
Vaan laista on tullut kasvattaja Kristukseen (koska hän täytti lain). Jos kymmen käskyä on vanhaa liittoa ei se voi olla enää kasvattajana Kristukseen. Silloin kymmen käskyä olsi poistettu ja kaikkien synnit olisi auttomaattisesti poistettu.
Uusi liitto on tehty Israelin kansaa varten ja kaikkia niitä, jotka on oksastettu tähän jaloon ölypuuhun.
- jakokahteen
Voidaan jakaa uskovat kahteen osaan. Yksi osa elää Jumalan (Jeesuksen) täytetyssä laissa (kymmen käskyä) ja toinen osa joka odottaa uusille käskyille täyttäjää.
- Kaikillehyväksi
Kiitos hyvistä videoista. Katsoin molemmat.
Raamattua on käännetty lukuisia muunnoksia ja saatu siitä valtaapitävien mieleinen. Jos härillä olisi jumala, se olisi härän näköinen. Uusin muutos avioliitoksi laittaa kysymään: Onko uskontomme muuttumassa etujensa ajavien uskonnoksi?
- Käyttöohje
Kymmenen käskyä voisi olla elämän käyttöohje. Ellei käyttöohjeita noudata vaikeuksia on luvassa.
- laillinen
Tietysti 10 käskyä ovat voimassa. Mitä olisivat ne uudet käskyt, jos ei näitä oikeita alkuperäisiä käskyjä olisi? Emmekö olisi silloin lainsuojattomia?
- outoa
Käskyttämällä ei saada mitään aikaan vain moraalin kasvatuksella.
- eyik
Jumalan käskyjä ja tahtoa minä haluan noudattaa, sillä huomaan niiden olevan hyväksi minulle, mutta ei se ole tärkin syy. Jumalan tahdon todeksi eläminen on minun ponnisteluani kilvoituksessa. Miten helppo onkaan " valkoisen valheeseen " sortua.
Esim. äiiti soittaa ja kysyy: " oletko sulattanut pakastimen "
Ja jos ei ole sulattanut niin miten siihen vastaa.
Jos on sulattanut niin sitten sanoo että olen sulattanut.
Mun pitää ensitilassa sulattaa pakastin. Piti talven aikana se tehdä mutta on unohtunut.
Karismaatikothan ovat tunnettuja antinomisesta (lain vastustaminen) Raamatuntulkinnasta. Monesti olen kuullut / lukenut, että 10 käskyä on naulittu ristille. Hellaripohjainen "Apostolinen srk" on piristävä poikkeus tässä asiassa, joka opettaa, että 10 käskyä on voimassa alkuperäisessä muodossaan. Seremonialaki ei ole uudessa liitossa voimassa.
SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:
Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)
Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)
Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).
Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)
Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)
Hengellinen (Room.7:14)
Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)
Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)
Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)
Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).
SEREMONIALAKI:
Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)
Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)
Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)
Varjolaki (Hebr.10:1-4)
Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)
Lihallinen (Hebr.7:16)
Väliaikainen (Hebr.7:12,18)
Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)
Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)
Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)
Mitä on poistettu uudessa liitossa?
Uhrit (Hepr.10:1)
Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)
Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)
Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 803639
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302404Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä852060Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191590- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261429Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71384Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085