Rauhoittavat lääkkeet

Milauuu

Hei onko kellään tietoa voiko koululääkäri tai perus terveyskeskuslääkäri määrätä rauhottavia vai täytyykö mennä yksityiselle?

7

1228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vset

Tottakai voi.

• 7654567754

Lääkäri ku lääkäri.

• kuka-tahansa-lääkäri

Kaikki lääkärit, jotka ovat ylipäätänsä laillistettuja lääkäreitä Suomessa, saavat määrätä yleisimpiä rauhoittavia läkkeitä. Eri asia sitten on, kuka määrää ja kuka ei, muutama vuosi sitten lääkärit saivat niin tiukat ohjeet rauhoittavien määräämisistä, että niitä ei enää tuosta noin vain määrätä. Yleislääkäri kirjoittaa uusille ja tutkimattomille asiakkaille nykyisin pienimmän mahdollisen vakiopakkauksen, eli esim. 30 kpl Diapameja tai Opamoxeja. Jos on tarvetta jatkuvammalle lääkitykselle, sille pitää olla hyvät perusteet ja suosittelisin hakeutumaan erikoislääkärille, mahdollisesti psykiatrian erikoislääkärille, mikäli muuta somaattista sairautta ei ole. Siltikään rauhoittvia ei määrätä heppoisin perustein, mutta psykiatrilla on valmiudet tiedostaa tarpeesi rauhoittaville tavalista yleislääkäriä paremmin.

• eilääkäri

Minä kyllä lähtisin etsimään muita hoitokeinoja kouluikäisen ahdistukseen, kun bentsodiatsepiinit. Tietysti akuutissa tilanteessa, ehkä edes vanhempien valvonnassa hyvin pienellä pitoisuudella ja määrällä. Lienee erittäin vaikeaa löytää lääkäriä joka näitä määrää. Ainakin vanhemman läsnäolo on aivan välttämätön-

• Jpnppn

Minä söin opamoxia aikoinaan ja täytyy sanoa että ihan turhaan söin. Olin hiukan ahdistunut ja stressasin mm. kouluun menemistä ja ulkonäköäni. No tulos oli se että olin lääkkeiden ansiosta kaiket päivät hiukan ikäänkuin humaltuneessa tilassa. Saatoin myös nukahtaa kun ruuanlaitto oli kesken ja seurauksena se että kämppä oli savua täynnä. Ihmissuhteetkaan eivät voineet sen paremmin, eikä koulu sujunut yhtään sen paremmin. Lopetin sitten lääkkeen noin puolen vuoden syönnin jälkeen ja pääsin kyllä helposti eroon, että ainakaan minulle ei syntynyt kovaa riippuvuutta. Kuitenkin olen nykyään sitä mieltä että rauhoittavien syönti on ihan turhaa. Ongelmat on helpointa ratkoa ihan selvinpäin.

• andymäkkoi

Mulla taas elämä lähti alamäkeen jo ala-asteella kun en saanut ADHD lääkettä ja rauhoittavia. älykkyysosamääräni on 141, mutta koulutodistuksissa komeili 5 ja 6:sta. olisin varmasti kirurgi tai tiedemies jos olisivat ymmärtäneet levottomuuteni ja keskittymishäiriöni. Tosin vuosi oli 87-88, mutta jotakin olisivat voineet tehdä. En ole katkera mutta kuitenkin. Minusta olisi juuri parempi antaa lääkettä lapsena tai nuorena, jolloin valvominen olisi helpompaa. Kaikille pienten lasten äideille haluaisin sanoa, että näette varmasti paremmin lapsesi ongelmat/häiriöt niin vaatikaa lääkitys tai tilatkaa netistä. Ettehän halua pilata lastenne elämää jo ennen murrosikää.

• Anonyymi

Kyllä voi ,mutta lääkkeeidenmääräys koululäärärillä on aina kuntakohtainen eli missä sovitaan mitä koululääkäri määrää. Milläkin paikkakunnalla vaikka lääkärinä voisi kirjoittaa. Erikoisalan lääkäreille lähete ei lääkitystä kirjoita koululta ,kun vasta saatuaan erikoislääkäriltä lausunnon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4148
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3087
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe