Puoluejohtajista - ja Natosta

Puoluejohtajien tv-tentit on nähty. Tosin katsoin ne vain neljän suurimman puolueen johtajien osalta. Stubb pysyi listallani kärjessä, Timo Soini eilisellä esiintymisellään nousi kakkoseksi. Sipilä ja Rinne jakavat tasapäisinä kolmossijan. En moniakaan Soinin näkemyksiä jaa, mutta oli hän eilen niissä paljon vakuuttavampi kuin Sipilä tai Rinne omissaan. Sanoi suoraan, mitä mieltä hän on. Sipilältä ei saatu irti mitään. Rinne pyrki olemaan avoimempi, mutta eivät hänenkään näkemyksensä oikein kirkastuneet.

Stubbin nostaa silmissäni selväksi ykköseksi paitsi miehen erinomainen esiintymiskyky, myös realistinen näkemys äärimmäisen tärkeässä asiassa ja rohkeus ilmoittaa näkemyksensä. Mikään ei voisi olla tärkeämpää kuin maamme turvallisuus, sillä se on perusedellytys myös kaiken muun hyvän mahdollisuuksille. Stubb noista mainituista ainoana kiertelemättä ilmoitti kannattavansa maamme Nato-jäsenyyttä. Vain sen avulla voidaan turvallisuutemme taata. Kyllä kai nuo muutkin sen ymmärtävät, mutta kannatuksensa menettämisen pelosta eivät rohkene sitä suoraan sanoa, kun tietävät, että pitkän suomettuneisuuden kauden tuloksena kansassamme on vielä paljon sellaisia, jotka eivät sitä ymmärrä.

On ihan huu-haata puhua itsenäisestä puolustuksesta maamme turvallisuuden takaajana. Ei se riittänyt v. 1939 eikä sitä seuraavina vuosina. Valtavia menetyksiä kokeneena säilyimme sentään itsenäisenä maana, josta suuri ansio oli vahvemmalla liittolaisellamme. Se sitten pian sen jälkeen romahti meitäkin pahemmin, mutta otti kokemuksensa opikseen heti, kun se tuli mahdolliseksi, ja liittyi Natoon. Kuten ovat tehneet Neuvostoliitosta irti päässeet Baltian maat ja sen hirvityksen ikeestä vapautuneet Keski-Euroopan maat.

Kannatan toki yleisen asevelvollisuuden säilyttämistä, mutta sen tuloksena syntyvä kansamme kokoon nähden suurella reservillä ei ole kokoaan vastaavaa arvoa tositilanteessa, jos meillä ei ole varaa riittävään nykyaikaiseen aseistukseen ja muuhun sotakalustoon. Eikä tuo reservimme ole sotataidoiltaankaan kummoinen, sillä lyhyenä varusmiesaikana ei nykyisen sodankäynnin huippuosaajiksi tulla, eikä meillä ole ollut varaa tarpeeksi kertausharjoituttaakaan tuota reserviämme. Nythän tuossa asiassa on suuria suunnitelmia, mutta millä rahalla ne toteutetaan, kysyn vaan?

Eilen uutisissa esiteltiin Pohjoismaiden puolustusbudjetteja. Suomen budjetti oli niistä pienin. Ruotsilla se on jokseenkin kolminkertainen Suomeen verrattuna. Vaikka Ruotsi luopui yleisestä asevelvollisuudesta, sillä rahalla pystyy pienemmän ammattilaisarmeijan kouluttamaan ja varustamaan niin, että se on paljon meidän armeijaamme tehokkaampi. Sen poliitikkomme ymmärtävät pyrkiessään mahdollisimman läheiseen yhteistyöhön Ruotsin kanssa. Se ei kuitenkaan riitä, ei laajempikaan pohjoismainen yhteistyö, lopulta ei edes Nato-kumppanuus - joka ei velvoita Natoa meitä puolustamaan - tarvitaan Naton täysjäsenyys.

Vaikka olen täällä kritisoinut Urho Kekkosta - enemmänkin niitä, jotka ovat nostaneet hänet Jumalasta seuraavaksi, siis ylöspäin - aivan varma olen, että jos Kekkonen eläisi nyt silloisine valtuuksineen, olisimme jo aikoja sitten liittyneet Natoon, pian Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen. Niin vahvasti uskon Kekkosen realistiseen isänmaallisuuteen. Pakosta, perimmiltään vasten tahtoaan hän joutui käyttäytymään niin kuin käyttäytyi, sillä silloin oli Neuvostoliitto ja me olimme sidoksissa siihen YYA-sopimuksella. Nyt meillä ei enää ole sellaisia esteitä tehdä sitä, mikä tarvittaisiin tehdä maamme turvallisuuden hyväksi.

Juuri äsken tv:n ykkösaamussa oli haastateltavana puolustusvoimain komentaja kenraali Jarmo Lindberg. Totta kai Lindbergiltä kysyttiin hänen mielipidettään Nato-jäsenyyden suhteen. Ja totta kai Lindbeg vastasi siihen, kuten hänen asemassaan olevan tulee vastata: näkemyksensä jäi samanlaisen verhon taa kuin jäivät Sipilän näkemykset tuossa puoluejohtajien tentissä. Lindbergin kohdalla se on täysin ymmärrettävää, sillä ei hän voi mennä opastamaan poliitikkoja, se olisi laitonta, Sipilän kohdalla kyse oli joko tietämättömyydestä, ymmärtämättömyydestä tai arkuudesta.

Erittäin fiksuksi, teräväpäiseksi mieheksi Lindberg tuossa haastattelussa osoittautui. Hyvin hänellä puolustusvoimaimme asiat ovat ”hanskassa”, yksityiskohtia myöten. Hyvin on mies sisäistänyt myös asemansa tuoman suuren vastuun. Varma olen, että Natojäsenyytemme suhteen hänen todellinen näkemyksensä - jota hän ei saa julki sanoa - on sama kuin minullakin. Vaikka sotilasurani on jo kaukaista menneisyyttä, yhä olen mm. rauhanturvaaja- ja evp-yhteyksieni kautta tekemisissä myös aktiivisotilaiden kanssa sen verran, että hyvin tiedän siinä joukossa yleisimmin vallitsevat käsitykset Nato-jäsenyytemmekin suhteen: samat ne ovat kuin minullakin. Mutta eivät he voi niitä julkisesti kuuluttaa, minä voin!

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolme-kertaa-kerrannut

Esikunnassa papereita pyöritelleen aliupseeri mielipiteillä ei ole pskankaan arvoa. Kannat huolta kertausharjoitusten vähyydestä. Monet meistä on käynyt kertaamassa montakin kertaa. Entiset kapiaisetkin. Sinä et kertaakaan. Ei ole kutsuttu, on havaittu kehityskyvyttömäksi jo kapiaisaikana.

• Kai minun sotilasuraakin omaavana pitäisi olla hyvilläni siitä, että noille muutamille sellainen näkyy olevan niin suurta, että se on aina heidän mielissään. Mutta en osaa olla ”otettu” siitä, kun se tulee tuollaiselta taholta. Vaikka se sotilasurani on jo kaukaista menneisyyttäni, yhä arvostan sotaväkeä niin, että minua inhottaa, kun jonkinlaista sotilasjohtajaa leikkii mies, joka ei liene koskaan johtanut muuta kuin pikkulapsena lattialle lirauttamaansa pissaa sormellaan lattianrakoon, ja itsestään on tehnyt reservin majurin henkisesti kuten taidoiltaankin lapsen tasolle jäänyt raukka, joka on ollut majuri korkeintaan jonkun varuskunnan tai aliupseerikerhon saunan saunamajurina.

Mutta valistan nyt kuitenkin heitä tuossa ilmeisesti jommankumman edellä mainitun taas jälleen kerran esille nostamassaan asiassa. Tuollaisella he vakuuttavasti vahvistavat, että heillä ei ole vähäisintäkään tietoa eikä edes käsitystä siitä, miten asiat tuolla alueella oikeasti ovat menneet:

Miksi minun olisi pitänyt käydä kertausharjoituksissa, kun korkeimman mahdollisen toimiupseeriarvon saavuttaneena olin jäänyt täydelle eläkkeelle? Kai me jokainen neljä puolustusvoimien ensimmäistä toimiupseeri-kapteenia olimme kyvyttömimmiksi arvioidut puolustusvoimien yli 5000-päisessä toimiupseerikunnassa, kun tietääkseni yhtäkään meistä ei ”kertaamaan” kutsuttu. Kai muutama vakinaisessa palveluksessa sotilasarvossa alemmaksi jäänyt kävi kertaamassakin saavuttaakseen reservissä korkeamman sotilasarvon, mutta meillehän se ei olisi silloin ollut mahdollista. Vasta viime vuosina lienee muutama opistoupseeri-kapteeni ylennetty reservissä majuriksi.

Eläkkeelle jäädessäni minun sa-tehtäväkseni nimettiin Päämajan esikuntakomppanian päällikkyys, joka olisi edellyttänyt majurin arvoa. Sellaista tilannetta - sotaa tai ainakin pahaa kriisiä - en toivonut enkä uskonut sellaista tulevankaan minun reserviläiskelpoisuusiässäni, siis alle 60-vuotiaana. Miksi ihmeessä olisin ollut sen majurin arvon ”kipeä”, kun olin kiinnostavassa siviilityössä, joka ainakin palkallisesti nähtiin majurin töitä arvokkaammaksikin! Kun työnantajani halusi minut nimellisvarata, eli olisin jäänyt isännöitsijän tehtävääni mahdollisen kriisinkin aikana, niin mielelläni siihen suostuin. Minä nimittäin toisin kuin nuo ”johtajat” ja ”res.majurit” oikeasti tunsin sotaväen sisältäpäin, ja olin saanut kaiken sen, mikä toimiupseerille oli mahdollista, oli uusien haasteiden aika.

Eikä minun tarvinnut pettyä sillä 18 vuotta kestäneellä siviilityöurallanikaan. Voin Pietari Brahea mukaillen sanoa, että ”olin taloon ja talo oli minuun tyytyväinen”. Mutta sekin loppui aikanaan. Jo 17 vuotta olen ollut eläkeläinen, täyttä sotilaseläkettä ja puolta eläkettä siviilityöstäni nauttien. Mutta noille eräille olen edelleen reserviläinen ihan pian 80-vuotiaana! Pitäisi kai sanoa, että olen jo vanhus, vaikken sellaiseksi itseäni aina koekaan, kun edelleen mennä viipotan maailmalla ja luultavasti elän kaikin tavoin viriilimpää elämää kuin nuo varmaan minua nuoremmat, jotka ovat jämähtäneet jonnekin menneisyyteensä, senkin kai mielikuvituksessaan itselleen luomaansa.

• Päällikköjohdoltamme

Sinulla ei HV:ni ole alkeellisintakaan kykyä muodostaa kokonaiskäsitystä. Se paljastuu aina kun suusi avaat.
      Patologinen suhde Keskustaan osoittaa, että et ihan täysillä valoilla aja!

• Eipä tuo avaukseni asia näy juuri kiinnostaneen. On varmaan ollut liian vaikea palstalla ahkeroivien kyvyillä ymmärrettäväksi. Minuun vain he ovat kiinnostuksensa kohdistaneet. Siinäkin näyttäen hyvin vajaan ymmärryksensä, näyttäen varmaan vajautta myös siellä, missä ymmärryskin syntyy.

Enpä asiaa enempää tuputtaa, vaikka se hyvin tärkeä onkin. Jospa vaalien jälkeen siinä Sipilänkin ymmärrys paranisi - tai rohkeus, jotta saisi sanottua julki sen, jonka uskon kyllä hänen ymmärtävän.

Huomenna lähden suorittamaan ensimmäisen osuuteni näissä vaaleissa. Lähden neljäksi tunniksi Pieni ele -keräyksen hoitajaksi Pitäjänmäen ennakkoäänestyspaikalle. Tuo keräyshän on kaikilla vaalipaikoilla, ja sen tuotto menee kotimaisen vammais- ja terveystyön hyväksi. Oma sydänyhdistyksenikin siitä osansa saa, joten monet meidän jäsenistämme ovat eri vaalipaikoilla tuota keräystä hoitamassa.

Minulla ei aihetta enempään tällä erää.

• Päällikköjohtajaltamme

Siirryt siis puskiin solvaamaan. Ho hoo, ho hoo!

Oikeinkirjoitusohjeita: " Tänäinen", pitää olla tämänpäiväinen.
        Tämän viestisi lopussa on vaillinainen lause koska se ei sisällä predikaattia. Se ei siis ole puhdasta suomea.

• Oikea on suunta, mutta liian hidas. Tarkoitan tätä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/80254-suomalaiset-epavarmoja-natosta-venajan-suhtautumisesta-uskallettava-puhua

Totta kai yhä suurempi epävarmojen joukko ajan oloon tulee varmemmaksi, eikä se tietenkään voi tulla muuhun kuin oikeaan tulokseen. Niin paljon sittenkin luotan suomalaisten viisauteen.

Pieneltä osaltani olen koettanut täällä miniatyyriareenalla tehdä asiassa valistustyötä, ja aina aikaisemmin kaikki huomasivat minun sanomani, kun nimimerkkini näkyi jo otsikossa. Nyt moni hyvä avaukseni jää vähälle huomiolle siksi, että tämän pieleen menneen "palstauudistuksen" jälkeen avaajan nimimerkkiä ei enää näy otsikossa. Niinpä minäkin olen jäänyt vähemmälle huomiolle kuin aikaisemmin. Tuota menetystä ei korvaa se, että tuo eräs puskassaan piileksivä sekopää näkee minut yhä useammin ihan muissa, sellaisissakin, joiden sanomisia en mielelläni omaan suuhuni ottaisi.

Mutta mitäpä tuosta tai muustakaan täällä tapahtuvasta, sillä tämä on todellakin miniatyyriareena, ja ahkerimmin täällä esiintyvät lienevät miniatyyri-ihmisiä, jotka elävät miniatyyrielämää. Muutama poikkeuskin on, ja niihin varmaan kuulun itsekin. Joka tapauksessa

hyvää yötä kaikille!

• Päällikköjohtajaltamme

Nettiaddiktiosi on kaikkien vähänkin ajattelevien tiedossa. Et Sinä kauan pysty pois täältä olemaan.
        Toisen nimittely sekopääksi ei asiaa muuksi muuta!!

• Päällikköjohtajaltamme kirjoitti:

Nettiaddiktiosi on kaikkien vähänkin ajattelevien tiedossa. Et Sinä kauan pysty pois täältä olemaan.
        Toisen nimittely sekopääksi ei asiaa muuksi muuta!!

Kun olet näköjään taas yrittänyt niin epätoivoisesti huomiotani saada, niin täytyyhän minun heltyä sitä antamaan. Sanot:

>>Toisen nimittely sekopääksi ei asiaa muuksi muuta!!<<

Vastauksessani tuohon joudun toistamaan itseäni, tosin tukeutuen Kekkoseen, jonka näkemystä et kyseenalaistane. Hän nimittäin sanoi: ”Niin on, jos siltä näyttää”. Ja kohdallasi näyttää vakuuttavasti siltä, että olet sekopää. Se on lievä ilmaus.

Ei kukaan täyspäinen, ei edes puolipäinen käyttäytyisi tavallasi. Asut tällaisella palstalla joka päivä aamusta iltaan vain jotakuta palstalle silloin tällöin kirjoittelevaa odottaen, häntä lakkaamatta ajatellen, ja kun se kirjoittaja ei tule, alat nähdä hänet muissa. Tuollaisissakin, joiden älyttömyyksiä lestadiolaisuudesta ja Sipilän mitoittamista hänen mahdollisen uskonnollisen vakaumuksensa kautta inhoan. Ei kukaan täyspäinen Soiniakaan mitoita hänen katolilaisuutensa kautta. Niin Soinille kuin Sipilällekin on kylliksi mittayksiköitä heidän poliittisissa näkemyksissään - jotka tosin Sipilän kohdalta ovat jääneet kovin hämäriksi.

Sinua voisi pitää humoristina, kun sanot:

>>Nettiaddiktiosi on kaikkien vähänkin ajattelevien tiedossa. Et Sinä kauan pysty pois täältä olemaan.<<.

Mutta tahtomattasi tuollaisen itseironisen vitsin murjaisit. Se sekopäisyys - lievästi sanottuna - tuollaista teettää.

Minä lähden nyt yleishyödylliseen tehtävään hoitamaan Pieni ele -keräystä Pitäjänmäen kirjastossa olevalle ennakkoäänestyspaikalle. Mitäpä sinä teet? Vitsi, vitsi - tietenkin jäät päivystyspaikallesi, eihän sinulla ressukalla mitään elämää ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      7844
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      56
      5824
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3302
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2953
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1688
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1640
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      334
      1360
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1182
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1179
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1091
    Aihe