Nesteen ei pitäisi vähentyä jos järjestelmä on kunnossa. Nyt kuitenkin moottori kävi kuumana (ei kuitenkaan kiehumislämpötilaa) ehkä n. 90 asteista. Paineesta johtuen ei se voisi nousta yli 100 asteen vaaratta. Nestettä oli kuitenkin liian vähän, lisäys oli n. 0,75 l.
Kiinnitin asiaan huomin, kun ajon päätyttyä moottoritilasta nousi höyryä/savua. Syy voi olla myös siinä kun moottori on pesty edellisenä päivänä ja se kosteus höyrystyi. Onko uskottavaa että moottoripesun kosteus säilyy kymmenen kilometrin ajon jälkeen?
Mistä jäähdytysnesteen väheneminen voi johtua? Voiko järjestelmä vuotaa vähitellen ja haihtua tai mennä pakokaasujen mukana?
Mikä tai mitkä osat silloin mahdollisesti ovat rikki?
Kiitän asiallisista vastauksista jo ennalta.
Jäähdytysnesteen väheneminen
31
13757
Vastaukset
- fjsdklfgjsdkgjk
Jos neste vähenee ja konehuoneessa höyryää niin todennäköisesti jäähdytin tai joku letkuliitos vuotaa. Eräässä entisessä autossani jäähdyttimen muovisen yläkannen ja kennon välinen liitos alkoi vuotamaan niin että roiski nestettä moottorin päälle, höyryä nousi konepellin etureunan välistä liikennevaloissa. Siinä oli kyllä jo niin selvät jäljet että tiesi heti mistä vuotaa.
Varsinkin vanhemmassa autossa kannattaa sinne konehuoneeseen vilkuilla esim. kerran viikossa että onko vielä nesteitä ja öljyjä jäljellä. Tarkistustaajuutta lisättävä jos mitään hävikkiä esiintyy.- turhaakurkkimista
täh? kuka katsoo pellin alle kerran viikossa tai jopa tiheämmin? en minä katso koskaan, kyllä mittariston näyttöön tulee viesti jos jotain on vähissä esim. öljy tai jäähdytysneste tms. sitten lisään nestettä.
jos viesti tulee kohta taas niin sitten pitää viedä huoltoon koska jostain vuotaa. - vanha-auto
fjsdklfgjsdkgjk
Kiitos sinulle. Lisää tällaisia asiallisia näkemyksiä. On kyse vanhasta autosta aj. 270 tkm.
Öljyt tarkastelen tiheästi, mutta nesteasiat jääneet vähemmälle.
Tarkastukset ja havainnot ovat erittäin tärkeitä. Ainakaan minun ajokkini mittarit eivät kerro, öljyn eikä moottoriöljyn määrää. - fjsdklfgjsdkgjk
Eipä kestä :)
Harvassa autossa on esim. moottoriöljymäärän mittaria, kyllä se on tikusta tarkistettava. Ei kai joku luule että öljynpaineen varoitusvalo on öljymäärän merkkivalo? Kun öljynpaineen merkkivalo syttyy alhaisen öljymäärän vuoksi, on jo liian myöhäistä.
Jäähdytysnesteen määrälle ei myöskään ole mitään merkkivaloa, lämpömittarikin on nykyään karsittu monesta autosta pois ja jäljellä on enää lämpöjen varoitusvalo ja sen sytyttyä voi olla liian myöhäistä jos syynä on alhainen jäähdytysnesteen määrä.
Em. syistä kannattaa ajoittain katsoa mitä konehuoneeseen kuuluu. - res.kulj.au
fjsdklfgjsdkgjk kirjoitti:
Eipä kestä :)
Harvassa autossa on esim. moottoriöljymäärän mittaria, kyllä se on tikusta tarkistettava. Ei kai joku luule että öljynpaineen varoitusvalo on öljymäärän merkkivalo? Kun öljynpaineen merkkivalo syttyy alhaisen öljymäärän vuoksi, on jo liian myöhäistä.
Jäähdytysnesteen määrälle ei myöskään ole mitään merkkivaloa, lämpömittarikin on nykyään karsittu monesta autosta pois ja jäljellä on enää lämpöjen varoitusvalo ja sen sytyttyä voi olla liian myöhäistä jos syynä on alhainen jäähdytysnesteen määrä.
Em. syistä kannattaa ajoittain katsoa mitä konehuoneeseen kuuluu.Kyllä ainakin minun nykyisessä sekä edellisessä autossani ajotietokone ilmoitti sekä jäähdytysnesteen, että öljyn pinnan alenemisen.
Ajotietokone ilmoitti "check oil" tai "low coolant".
Ja ketjun aloittajalle. Kyllä jäähdytysneste ajan mittaan väheneee, vaikka mitään vuotoa ei olisi.
Vaikka paineistettu jäähdytysjärjestelmä periaatteessa on suljettu, paisuntasäiliö kuitenkin "hengittää" ulos, jolloin myös osa höyrystyneestä nesteestä poistuu. - turhaakurkkimista
fjsdklfgjsdkgjk kirjoitti:
Eipä kestä :)
Harvassa autossa on esim. moottoriöljymäärän mittaria, kyllä se on tikusta tarkistettava. Ei kai joku luule että öljynpaineen varoitusvalo on öljymäärän merkkivalo? Kun öljynpaineen merkkivalo syttyy alhaisen öljymäärän vuoksi, on jo liian myöhäistä.
Jäähdytysnesteen määrälle ei myöskään ole mitään merkkivaloa, lämpömittarikin on nykyään karsittu monesta autosta pois ja jäljellä on enää lämpöjen varoitusvalo ja sen sytyttyä voi olla liian myöhäistä jos syynä on alhainen jäähdytysnesteen määrä.
Em. syistä kannattaa ajoittain katsoa mitä konehuoneeseen kuuluu.kyllä minun autossa on lähes kaikille nesteille pinnan anturit. ainakin moottoriöljy, jäähdytinneste, tuulilasin pesuneste, jarruneste. en tiedä onko muitakin esim. vaihteiston öljy.
eihän niille nyt mitään mittareita ole eikä tarvitsekaan mutta nuo alhaisen pinnan hälytykset niin eikö nuo nyt ole ihan perusjuttuja jotka löytyy joka autosta. siis tietysti löytyy myös öljynpaineet ja nesteen lämpötilahälytykset noiden lisäksi. - vammaset_kokkarit
taidatte olla jotain kokoomuslaisia itsekkäitä audikyrpiä, koska MINUN autostani löytyy kaikki maailman varusteet niin kaikkien muidenkin on silloin turhaa kurkkia konepellin alle?
Ei vittu mikä asenne, kultalusikka suussa syntyneitä herranterttuja jotka on saaneet aina tahtonsa läpi ja niinpä suhtautuminen asioihin on jäänyt kovin yksisilmäiseksi... - alkoholistit.töihin
vammaset_kokkarit kirjoitti:
taidatte olla jotain kokoomuslaisia itsekkäitä audikyrpiä, koska MINUN autostani löytyy kaikki maailman varusteet niin kaikkien muidenkin on silloin turhaa kurkkia konepellin alle?
Ei vittu mikä asenne, kultalusikka suussa syntyneitä herranterttuja jotka on saaneet aina tahtonsa läpi ja niinpä suhtautuminen asioihin on jäänyt kovin yksisilmäiseksi...Lopeta ryyppääminen, niin sinullekin jää rahaa ostaa kunnon auto.
Voit sitten lopttaa kateellisen kitinäsi. - TerskajaTurska
res.kulj.au kirjoitti:
Kyllä ainakin minun nykyisessä sekä edellisessä autossani ajotietokone ilmoitti sekä jäähdytysnesteen, että öljyn pinnan alenemisen.
Ajotietokone ilmoitti "check oil" tai "low coolant".
Ja ketjun aloittajalle. Kyllä jäähdytysneste ajan mittaan väheneee, vaikka mitään vuotoa ei olisi.
Vaikka paineistettu jäähdytysjärjestelmä periaatteessa on suljettu, paisuntasäiliö kuitenkin "hengittää" ulos, jolloin myös osa höyrystyneestä nesteestä poistuu.Ilmoittaako ajotietokone? myös vähenevästä pinnasta vai vasta kun pinta on riittävän alhainen?
Edellisessä autossani öljynmäärästä varoitettiin vasta kun pinta oli mittatikun alarajassa ei aikasemmin. Tietenkään tuo ei sinällään ollut vaarallista, mutta olisi tietenkin olut hyvä jos aikaisemmin olisi asiasta huomautettu niin ei olisi pidemmällä matkalla alkaa etsimään huoltoasemaa josta saisi moottoriöljyä.
Toisaalta voitaneen myös ihmetellä miksi asiaa ei huomattu aiemmin, on asia yksinkertainen. Aiemmissa autoissa on öljyä kulunut vähemmän ja "mittatikku" riitti normaalilla huoltovälillä. Kyseinen yksilö oli hieman persompi öljylle.
Nykyisessä autossa on säästetty moottorin lämpöjen mittarista, ja tuo onkin sitten hieman ongelmallisempi. On hyvin paljon mahdollista, että termostaatti ei toimi kunnolla ja se jää huomaamatta, koska moottori lämpenee sen verran että järjestelmät pitävät sitä riittävänä mutta ei olla lähelläkään normaali käyttölämpötiloja. Jos olisi mittari osoittamassa lämpöjä asian havaitsisi nopeasti. - nykyaikaa2
TerskajaTurska kirjoitti:
Ilmoittaako ajotietokone? myös vähenevästä pinnasta vai vasta kun pinta on riittävän alhainen?
Edellisessä autossani öljynmäärästä varoitettiin vasta kun pinta oli mittatikun alarajassa ei aikasemmin. Tietenkään tuo ei sinällään ollut vaarallista, mutta olisi tietenkin olut hyvä jos aikaisemmin olisi asiasta huomautettu niin ei olisi pidemmällä matkalla alkaa etsimään huoltoasemaa josta saisi moottoriöljyä.
Toisaalta voitaneen myös ihmetellä miksi asiaa ei huomattu aiemmin, on asia yksinkertainen. Aiemmissa autoissa on öljyä kulunut vähemmän ja "mittatikku" riitti normaalilla huoltovälillä. Kyseinen yksilö oli hieman persompi öljylle.
Nykyisessä autossa on säästetty moottorin lämpöjen mittarista, ja tuo onkin sitten hieman ongelmallisempi. On hyvin paljon mahdollista, että termostaatti ei toimi kunnolla ja se jää huomaamatta, koska moottori lämpenee sen verran että järjestelmät pitävät sitä riittävänä mutta ei olla lähelläkään normaali käyttölämpötiloja. Jos olisi mittari osoittamassa lämpöjä asian havaitsisi nopeasti.Ei kai yksikään autotehdas säädä pintavaroituksia yhtään ylemmäs kuin ihan alarajalle. moottorit varsinkin uutena syö öljyä ja kun pintavaroitus säädetään mahdollisimman alhaiseksi on suurempi todennäköisyys että päästään seuraavaan huoltoon asti ilman pintavaroitusta eikä asiakas välttämättä tiedä öljynsyönnistä yhtään mitään.
Eihän se anna hyvää kuvaa jos uusi auto pyytää nesteitä lisää vähän väliä.
Sama muissakin nesteissä, lämpötiloissa jne. varoitetaan vasta kun alkaa oikeasti olla tarvetta. Ja mitä moottorin lämpömittariin tulee niin sehän on varmaan kohta 20 vuotta näyttänyt autossa kuin autossa sitä 90 kunhan moottorin lämpötila on raja-arvojen sisällä eli vaikkapa mitä tahansa väliltä 70-110.
Jos todellisia lukemia haluaa tietää niin hommaa jonkun mittarin olikohan scangauge muistaakseni yksi millä saa näkymään todellisia lukemia moottorin tilasta. - Anonyymi
vammaset_kokkarit kirjoitti:
taidatte olla jotain kokoomuslaisia itsekkäitä audikyrpiä, koska MINUN autostani löytyy kaikki maailman varusteet niin kaikkien muidenkin on silloin turhaa kurkkia konepellin alle?
Ei vittu mikä asenne, kultalusikka suussa syntyneitä herranterttuja jotka on saaneet aina tahtonsa läpi ja niinpä suhtautuminen asioihin on jäänyt kovin yksisilmäiseksi...Oisit itte ostanu uuden audin ni ei tarvi kateellisens valittaa.
- Anonyymi
turhaakurkkimista kirjoitti:
täh? kuka katsoo pellin alle kerran viikossa tai jopa tiheämmin? en minä katso koskaan, kyllä mittariston näyttöön tulee viesti jos jotain on vähissä esim. öljy tai jäähdytysneste tms. sitten lisään nestettä.
jos viesti tulee kohta taas niin sitten pitää viedä huoltoon koska jostain vuotaa.Älä viisastele
- Anonyymi
turhaakurkkimista kirjoitti:
täh? kuka katsoo pellin alle kerran viikossa tai jopa tiheämmin? en minä katso koskaan, kyllä mittariston näyttöön tulee viesti jos jotain on vähissä esim. öljy tai jäähdytysneste tms. sitten lisään nestettä.
jos viesti tulee kohta taas niin sitten pitää viedä huoltoon koska jostain vuotaa.Kyllä minun autossani v.2017 ei merkkivalo syttynyt vaikka jäähdytysnestesäiliö oli ihan tyhjä, nytkin vajunut kolmen viikon aikana ja olen lisännyt nestettä, huomenna huoltoon!
- Motormanne
0,75 l vajaus ei ole mitään.... moottori ei vielä ylikuumene kun vesi kuitenkin kiertää....DA! Moottori juuri ja juuri lämpiää 10 km ajon jälkeen, siinä vaiheessa vasta termostaatti päästää kuumaa vettä jäähdyttimeen...DA DA ! Pesun jäljiltä jäähdytyskennon ulkoväleissä on vettä joka vasta 10 km ajon jälkeen alkaa höyryämään (haihtumaan, ei vielä kiehu) Toinen asia on jos pesuvettä on jäänyt pakosarjan koloihin..... se niistä höyrystyy pois harmittomasti... joten ole huoletta !!!
- vanha-auto
Ei se 0,75 l nesteen vajaus ole välttämättä tuottanut vielä välittömästi suurta ongelmaa.
Nyt voi kuitenkin olla takana suurempi vaara. Vuodon syynä voi olla jokin vakavampi ongelma.
Vuotamisen syy pitää selvittää.
Mistä arvelette sen voivan johtua? - vanha-auto
Mitä arvelette voiko seuraavat kolme oiretta/vikaa liittyä jotenkin toisiinsa ja myös jäähdytysnesteen vähenemiseen?
• Moottori hiukan vingahtaa kun reippaammin kiihdyttää 2-3 vaihteilla n. 2000-3000 kierroksilla.
• Epäilen myös polttoaineen kulutuksen lisääntyneen 7-11 l/100 km. Mutta tuo epäilys perustuu vain 150 km sekalaiseen (lyhyehköjen matkojen ajoon)
• Pientä öljyn (tipottaista) vuotoa esiintyy myös. (kokonaisuudessaankin vuoto on varsin vähäinen)- kjskdjfkljfkdl
Moottoritilasta kuuluva vingahdus jäähdytysnesteen väheneminen = vesipumppu tiensä päässä.
- Ingolstadtin_Rinkula
Jos sitä jäähdytysnestettä ei näy konehuoneessa tai maassa, ja edelleen katoaa, kyseessä saattaa olla kannentiiviste. Katso onko öljyt kunnossa, ettei niihin ole sekoittunut jäähdytysnestettä? Kun käynnistät auton, tuleeko valkoista savua, haisee glykoli?
Moottorin vingahdus tulee todennäköisesti laturin hihnasta, tuleeko ääni myös jos annat kierroksia tyhjäkäynnillä? Voi siellä turbokin vinkua jos koneessa sellainen kyljestä löytyy. - 1811
Kyllä jäähdyttäjän neste vähenee, kun on ajanut muutaman kymmenentuhatta vaikkei löytyisi vuotoakaan, öljyn määrän näkee ainakin Audista kun hakee valikosta öljy pinnan tason, ihme kyllä eivät ole vieläkään saaneet tietoja suomenkielelle, jos jäähdytysnesteen pinta on alhaalla tulee siitä varoitus, mutta hyvä on tarkistaa samalla kun lisää esim. ikkunanpesunestettä, ettei ala pitkällä matkalla hälyttelemään.
- coolant.level
Ei sen kyllä kuulu vähentyä, ajoin eräälläkin vanhalla autolla 150.000km eikä jäähdytysnesteen taso vajonnut koko aikana ollenkaan.
Toisessa autossa jäähdytysneste vajosi talvikuukausina, jäähdytin tihkui siitä yli -30 C pakkasilla ja epäilen että lohkolämmitimen vastuksen ympäristökään ei ollut aivan tiivis. - Anonyymi
coolant.level kirjoitti:
Ei sen kyllä kuulu vähentyä, ajoin eräälläkin vanhalla autolla 150.000km eikä jäähdytysnesteen taso vajonnut koko aikana ollenkaan.
Toisessa autossa jäähdytysneste vajosi talvikuukausina, jäähdytin tihkui siitä yli -30 C pakkasilla ja epäilen että lohkolämmitimen vastuksen ympäristökään ei ollut aivan tiivis.On kaadettava punaviinietikkaa paisuntasäiliöön puolilitraa. LoppuU turhat vingahtelut eivätkä kettuset kuseksi renkaille!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kaadettava punaviinietikkaa paisuntasäiliöön puolilitraa. LoppuU turhat vingahtelut eivätkä kettuset kuseksi renkaille!
Mihin tuo neuvo perustuu ? Käykö myös omanaviinietikka ?
- Anonyymi
Sinnikäs etsintä tuotti tuloksen. Päivittäinen parin desin katoaminen ihmetytti pitkään eikä löytynyt kosteutta alavesiletkusta eikä jäähdyttimestä. Auton alle ei tullut minkäänlaista lätäkköä tai edes tippoja paitsi ilmastointilaitteesta.
Vika olikin piilossa koneen päällä olevan muovikuoren alla .
Ylävesiletkussa oli pieni murtuma, mikä ilmeni vasta sitten kun järjestelmään saatiin hieman painetta, mikä aiheutti veden pursuamisen esiin murtuman kohdalta.
Onneksik vähäinen päivittäinen vuoto ei aiheuttanut mitään varsinaista vahinkoa ja ongelman uusiminen torjuttiin helpohkosti ehjällä ylävesiletkulla.- Anonyymi
Vuoto laskee myös järjestelmän painetta, mikä laskee myös nesteen kiehumispistettä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuoto laskee myös järjestelmän painetta, mikä laskee myös nesteen kiehumispistettä...
Aika harva ajelee niin kovasti, että neste on kiehumisrajalla. Joskun tietysti hinatessa tai raskasta vaunua vetäessä voi tilapäistä lämmön nousua ilmetä, mutta sitä varten on yleensä vesijärjestelmän termostaatti olemassa. Se päästää nesteen virtaamaan jo 88-93 C riippuen siitä minkälainen termari on autoon asennettu.
Volkkarissa pitäisi olla yli 100 C termari, että sen saisi lämpimäksi talvella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harva ajelee niin kovasti, että neste on kiehumisrajalla. Joskun tietysti hinatessa tai raskasta vaunua vetäessä voi tilapäistä lämmön nousua ilmetä, mutta sitä varten on yleensä vesijärjestelmän termostaatti olemassa. Se päästää nesteen virtaamaan jo 88-93 C riippuen siitä minkälainen termari on autoon asennettu.
Volkkarissa pitäisi olla yli 100 C termari, että sen saisi lämpimäksi talvella.Volkkarin 1.6 bfqssa avautumislämpötila on 105'c.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harva ajelee niin kovasti, että neste on kiehumisrajalla. Joskun tietysti hinatessa tai raskasta vaunua vetäessä voi tilapäistä lämmön nousua ilmetä, mutta sitä varten on yleensä vesijärjestelmän termostaatti olemassa. Se päästää nesteen virtaamaan jo 88-93 C riippuen siitä minkälainen termari on autoon asennettu.
Volkkarissa pitäisi olla yli 100 C termari, että sen saisi lämpimäksi talvella.Työnantajan Transporter piti jättää pihalle käyntiin, että se säilyisi edes haaleana.
Lämminhän volkkarissa ei ole koskaan. Jääkaappeja jo kuplan ajoista alkaen.
- Anonyymi
Kannen tiiviste vuotaa..saattaapa olla että jos sulla on Toyota niin siinä on tyyppiviat kannen tiivisteen ja kannen syöpyminen joka vaatii tuhansien eurojen moottoriremontit
- Anonyymi
Vesipumppu vaihtokunnossa?
- Anonyymi
Vanha avaus, mutta.....
Omassa autossa pieni muoviosa (letkussa) oli murtumassa. Vuoti aluksi, jonka jälkeen murtuo kokonaan.- Anonyymi
Varmaankin MB, missä on runsaasti metallisia osia korvattu muovilla, mikä 10
käyttövuoden jälkeen hapristuu ja murtuu. Muovista valmistettujen varaosien
hinta on kuitenkin sellainen kuin ne olisi valmistettu lehtikullasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013