SIEVIN JA JALAKSEN KENGÄT SEKUNDAA

outooo

MIKSI sievin ja jalaksen kengissä pohjat murenee ?
koskaan en ole edes 40v vanhoissa ulkolaisissa kengissäkään nähnyt pohjien murenemista . mutta SIEVIN JA JALAKSEN KENGISSÄ , OLIPA NE HIITOKENGÄT TAI MUUT KAIKISSA SAMA VIKA POHJAT MURENEE,.Tehtaan outo vastaus että kaapissa pidettynäkin on asiaan kuuluvaa mureneminen.

46

10707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murupohjalla

      Minulle on ainakin sattunut niitä ulkolaisiakin mistä pohjat murenee, halkeilee ja lenkkareista irtoaa pohjat.
      Hiihtokengät ei kiinnosta ja sukset voi laittaa kokkoon.

    • Kulkijakuosmanen

      Kengissä on elinkaari tai tarkemmin kengän pohjissa. Nykyään pohjat eivät saa kestää isältä pojalle. Kenkien pohjat saavat/niiden tulee murentua n. 5-6 vuodessa. Mikään ei saa jäädä pilaamaan ja saastuttamaan luontoa..ei myöskään kengät. Näin se vain nykyään menee.

      • ahneudenpiru

        Valtaosa yhdyskuntajätteestä poltetaan, joten mitään ei jää jälkipolvien ihmeteltäväksi. Tuo mureneminen johtuu voittojen maksimoinnista. Jos tehdään pohja, joka kestää kymmenen vuoden sijaan vain viisi vuotta, kenkien kysyntä kyseisessä ajassa kasvaa 100%. Pelkkää matematiikkaa.


      • myynti_romahtaa

        Muutama vuosi sitten hankituissa alle 6€ maksaneissa Lidlin jalkineissa pohja ei murene.
        Murenevien kenkien kysyntä ei voi mitenkään kasvaa, kun entiset asiakkaat siirtyvät Lidlin ja muiden harvojen laatuvalmistajien pariin, ja 100% varmuudella eivät enää ikinä osta huonoksi havaitsemansa merkin jalkinetta. Huono maine ei houkuttule uusia asiakkaitakaan.


    • semmost

      PU-pohjissa tapahtuu joku kemiallinen prosessi joka haurastuttaa ne parissa vuodessa. Sille ei voi mitään.

      • Taitoa

        Yhdet maiharit on valehtelematta kestäneet jo yli 20 vuotta ja pohjat ei tosiaankaan murene. Onneksi. Pohjassa lukee elastomere. Jotkut valmistajat osaavat tehdä kenkiä, toiset harjoittelevat.


    • huonosuom

      Elikkäs suomalaisia kalliita kenkiä ei kannata ostaa.
      se siitä suosi suomalaista ajatuksesta.

    • kenkäkauppias-02

      Sievin ja Jalaksen kenkien pohjat tehdään yleensä termoplastisesta kumista, joka on luonnonmateriaali. Kumi haurastuu ajan kanssa, vaikka seisoisi kaapissa käyttämättömänä.

      • Nokian

        Kun kumi kerran haurastuu ajan kanssa, miten sitten on selitettävissä, että minulla on lähemmäs 30 vuotta vanhat huopakumisaappaat, jotka eivät ole vielä haurastuneet?


      • Anonyymi

        Ei ne kumia ole vaan heikkolaatuista polyuretaania. Kumi kestäisi, roska ei. Ainakin auton renkaissa kumi kestää ja siitä olisi helppo tehdä kenkiinkin pohjat, mutta lyhyen tähtäyksen kaupallisuus kärsisi. Mieluummin ostan ulkomaalaista, jota saan neljät samaan hintaan kuin yhdet kotimaiset. Ja yhdetkin niistä kestävät monen kotimaisen iän.
        Miksi melkein kaikki kotimaisen teollisuuden tuotteet ovat kelvotonta roskaa ylikalliista hinnoittelusta huolimatta? Luulisi tuon kääntyvän roskatuotteen valmistajia vastaan, mutta eikö tieto kulje ostajien keskuudessa?


    • Suttajasekundaa

      Minullakin on työpaikalla käytössä kummankin valmistajan työkenkiä ja molemmissa ovat murentuneet vuodessa, myös varakengistä vaikka niitä ei edes ole käytetty. Sitten kypsyin näihin suosi suomalaista sekundakenkiin ja ostin Lidlistä kahdet työkengät 29,90 pari ja kas kummaa ei mitään merkkejä pohjan murenemisesta, hyvin kestävät ja ovat mukavat jalassa vaikka käytössä jo kolmatta vuotta, että se siitä suomalaisesta laatutyöstä.

      • Pohjatmurusina

        Onko näitä Lidlin työkenkiä myös talvimaihari- mallisia?


      • Sesonkituote

        Taitaapi olla Lidlissä turvajalkineet aina silloin tällöin myynnissä. Ainakaan viimeksi käydessä en löytänyt minkäänlaisia turvakenkiä.


    • Pettyneet

      Ne on keksinyt nyt sen että kengät on isestään tuhoutuvia, kunnon kenkuun laitetaan suutarilla uudet pohjat jos ei voi on yleensä paskaa. Kävin kerran Eccolla kyseleen kenkiä sanoin et ostan viiden laitan ne kaappiin kun ei yleensä löydy kokoja et ei sit tarvii ees ettii uusii kenkiin, niin ne kieltäyty myymästä ja ihmettelin mix ne sano et nei kestä niin"kovia olosuhteita" ja tuhoutuvat". Kuulemma noille paskakengille on laskettu n 5 vuotta elinajaksi kaverille sanoin et siinä menee 2-3 vuotta kun ajetaan kengät sisään se sano et ainekin 5 v et silleen.

    • Pettyneet

      Alla lainaus Polyuretaanipohjien tuomista ongelmista mitä ei yleensä ostajalle kerrota vaikka sit pidät parikertaa kenkiä vuodessa esim työ tai juhla kenkinä niin luulis et kestävyys olisi hyvä mut ei! Pohjamaterit pitäs vaihtaa.
      Alla se lainaus Polyuretaanipohjien ongelmista.

      TOIMITUS KUNINGASKULUTTAJA
      Asiakas osti nelisen vuotta sitten Jalas-kengät. Hän ei kuitenkaan käyttänyt niitä juuri ollenkaan, vaan säilöi ne kaappiin. Tänä syksynä asiakas otti kengät käyttöönsä, mutta niiden pohjat hajosivat saman tien.

      Valmistaja ilmoitti asiakkaalle, että kenkien käyttämättömyys nopeuttaa polyuretaanista tehdyn pohjan vanhenemista. Jos kenkää siis säilytetään ilman käyttöä pitkään, saattaa pohja haurastua pilalle.

      - Polyuretaanipohjalla on sellaiset ominaisuudet, että jalkineet pitäisi ottaa käyttöön mahdollisimman pian niin kuin sanomme käyttöohjeessakin, sanoo vanhempi myynnin asiantuntija Kari Koskinen Ejendals Suomesta.

      Koskisen mukaan lyhytaikainen käyttämättömyys vaikka kesän yli ei vielä ole tuhoisaa.

      - Mutta useamman vuoden varastointi on myrkkyä jalkineille, se on ihan selvä että silloin tämä vanhenemisprosessi lähtee siellä pohjamateriaalissa liikkeelle.

      Lauri Miettinen, Kuningaskuluttaja, Yle Tutkiva asia

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/10/miksi-kenka-hajoaa-itsestaan

    • Per-kel

      Mulla "UVEX" turvakengät ollut monta vuotta, en tiedä kuka valmistaa mutta kestävät ovat ! Olipa kerran Sievin talvisaappaat josta pohjat halkeili vaikka tuskin käytetyt.- Ei ikinä tuota suomalaista paskaa enään :)

    • eqewedsadasdas

      Saappaista en tiedä mutta Sievin kävelykengät ovat ainakin priimaa, kestäneet todella hyvin kovaa ja erittäin runsasta käyttöä. Täysin eri luokassa kuin mitkään ulkomaalaiset halpakengät.

    • halpa_ja_huono

      Olen ulkomailta ostanut muutamat halpakengät. Eivät ole vuotta kauempaa kestäneet. Pohjasta murenevat ja useimmiten kantapäästä. Nopeimmat tuhosin muutamassa viikossa, kun kanta lässähti toisesta kengästä. 20€ tai vähemmän ovat maksaneet.

    • AlloAllo

      Aikoinaan ostin kengät " Muka suomalaiset "
      Myytiin suomalaisina.
      Oli sisäpohjassa lappu.Aitoa nahkaa.Made in Finland.
      Jonkin ajan kuluttua,oliskos ollut parikuukautta muutamankerran kävellyt,sisäpohjan liimaus irtoili.
      Alla oli toinen lappu.Made in Portugal.
      Että se siitä suomalaisista kengistä.

    • Anonyymi

      Polyuretaani kenkien pohjamateriaalina on selvästi suunniteltua tuotteiden käyttöiän lyhentämistä. Vituttaa kun on pitänyt kengistä hyvää huolta ja sitten hajoavat itsekseen. Mulla murentui juuri Sievin kengät kahvilan lattialle. Ihmettelin kun tarjoilija lakaisi paikkaa jossa olin juuri istunut. Sievin kenkienpohjiahan mustina murusinahan siellä lakaistiin. Ekat jotka joskus 10 vuotta sitten mureni oli Imac-merkkiset.

      Älkää hyväksykö paskalaatua vaan ostakaa muun merkkisiä tulevaisuudessa.

      Seuraavaksi ostan Dr Martensin kävelykengät. Sellaiset vaaleanruskea-pohjaiset. Niissäkin on laatu laskenut. Mm. pohjakuvio on hento ja kuluttuaan hengenvaarallinen Suomen liukkaisiin talvikeleihin, mutta eivätpähän ainakaan murene itsestään kaapissa. Maiharit onkin jo Martensit.
      -e-

    • Anonyymi

      Kengät kuluu kun käyttää. Mulla ei oo kestäny mikään työkenkä yli 2 v. On kokeiltu halpoi ja kalliita. Paras vaan on sievin kenkä ✌️

    • Anonyymi

      Kuoman kengissäkin pohja murenee...

      • Anonyymi

        Yllätys oli, kun huomattiin samaa tapahtuvan miehen Kuoma-talvikengissä. Mietittiin lenkillä, pääseekö kuivin jaloin takaisin kotiin. Koskaan aiemmin ei vastaavaa murenemista ole havaittu. Että se siitä kotimaisuudesta ja laadusta.


    • Samaisesta asiasta olen ollut SIEVIn KENKÄän yhteydessä.
      Sanovat, ett' EU-säännökset määräävät , että kenkien pohjan tulee hajota tietyn ajan kuluessa. Ihme sinänsä, koska muutoin pyritään tavaroista tekemään kestävämpiä vrt. kodinkoneet huollettaviksi. Kyllä SIEVItkin muuten ovat OK-kenkiä, mutta pohjat on site, että jalkineita saadaan myytyä useammin. Työllistävä vaikutus, muua yksilön talouden kannalta huono ratkaisu.
      Ise olen saanut ko. tehtaan kengistä tarpeekseni, enkä suosittele niitä kellekään säästäväiselle ihmiselle.
      Harmi, etten voi suosia kotimaisessa omistuksessa olevaa tuotantoa, vaan on käännyttävä ruotsalaisomisteisen JALAS-merkin tuotteiden käyttöä suosimaan.
      RUOTSALAISILLA ON NÄKÖJÄÄN ERI SÄÄNNÖT, MUTTA HEHÄN EIVÄT OLE EU:N TALUTUSNUORASSA KOKONAAN!

      • Anonyymi

        Niin, (tuolloin suomalaisomisteinen) Jalas tosin oli se firma joka hävittyään PV:n maiharitilauksen Sieville riitautti asian markkinaoikeuteen joka nauroi nämä ulos. "Rehti ja reilu" Jalas toki valitti vielä korkeimpaan oikeuteen varmuuden vuoksi :D


      • Anonyymi

        Ei ole Jalas yhtään parempi. Pohjat murenee samalla tavalla kuin sieviläisessäkin. Lesti tosin on leveämpi ja sopii minun räpylälleni paremmin.
        En osta kumpaakaan merkkiä enää koskaan ja varoitan muitakin.


    • Anonyymi

      Samaa ihmettelin minäkin! Ei tarvi sieviä enää ostaa. Millekkään muille ei edes halppis kengille koskaan käynyt näun. Lenkkarit ysäriltö toimivat vielä, vaikka äitini kaapissa vuosia seisoneet!

    • Anonyymi

      En tiiä, mitä olet niille tehnyt, mutta minulla ei ole murentunut, ei meinaa kengät kulua millään, vaikka päivittäin käytän.

    • Anonyymi

      Sievin kengät oli ennen laadukkaita, nyt murenee pohjat 1 - 2 vuodessa. Sitä paskaa en tule enää koskaan ostamaan.

    • Anonyymi

      Ruotsalainen ejendahls osti jalaksen. Nyt niiden kenkiä myydään jalaksen nimellä. Pohjallisen alla lukee sit oikea valmistaja. Nämä ruotsalaiset ei tahdo kestää kuin puoli vuotta. Mm. pohjan liimaus irtoaa ja kumipohja on niin ohut että kuluu puhki.

      Jalaksen omat kengät on aina kestänyt kauemmin

    • Anonyymi

      parasta komiikkaa tässä showssa on selittelyt eu vaatii, että kansalle myydään paskaa ja vingutaan ku ei "suomalainen" kenkä kelpaa... no iteppä ootte soppanne keittäneet...

    • Anonyymi

      Miksi Sievin Jalkine saa myydä paskaa, ilman mitään takuita kestävyydestä?! Itsellä hajonnut ainakin viidet Sievin jalkineet pohjat murenemalla, eikä niitä ole paljon käytetty. Kysymys kuuluu: "Jos ostaa kalliit kumisaappaat/ työkengät/pyhäkengät 6-kymppisenä vähillä eläkerahoilla loppuelämän ajaksi, jotka eivät kestä kuin muutaman vuoden, niin eikö valmistaja ole vastuussa kestävyydestä, ainakin pohjien "uusimisesta", koska kenkien ;PINTAMATERIAALIT: työ-nahka-kumi (pu) ovat täysin kunnossa?!"Ps. Pohjamateriaalit ovat tarkoituksella liimattu pintamateriaaleihin, jotta niitä ei voi korjata. Onko se ekologista, että vain POHJAT HAJOAA "luontoon hetkessä", ja sitten kaikki käyttökelpoinen aines nakataan hukkaan, joka on täysin ehjää, käytökelpoista, eikä sitä voi korjata?! Ennen nahka-/pyhäkengät kesti kymmeniä vuosia. Niihin voitiin uusia pohjat ja ym. muuten huoltaa, ei Sievin jalkineita, koska ne ovat egolisesti hajoavia,jota EU-säännöstä, vain Suomi noudattaa.!!!

    • Anonyymi

      en tiedä ovatko polyuuta vielä pohjat uusimmisa mut hölmöyttähän tuollaista matskua on käyttää. eikai nyt talvikenkiä säännöllisesti käytetä kesällä tai kesäkenkikiä talvella, oli turva tai vapaa ajan kenkiä. nyt meni luotto kyllä itselläkin. muu osa kengästä huippukunnossa mut yhtäkkiä pohjat lähtee alta kantapään kohdalta särkyivät.

    • Anonyymi

      Ecco goretex miesten talvikengissä (siis maksoin niistä aivan sikana) aivan sama ongelma - pohjat ja samalla liimaukset murenee eikä voi korjata - jätän nyt Eccot ainakin ostamatta - hinta/laatu suhde ei kohdallaan. Ecco myös kieltäytyi ottamasta niitä tarkastukseen - en vaatinut hyvitystä vaan laadun parantamista koska kengät kolmevuotta vanhat ja erittäin pienellä käytällä olleet- laatuongelmat eivät kiinnosta Eccoa.

      • Anonyymi

        Itsellä hajosivat Sievin maiharien pohjat parin vuoden käytön jälkeen.
        Sievin 3 vuotta vanhojen juhlakenkien pohjat muutaman käyttökerran jälkeen ja käyttämättömät kuivassa ja viileässä olleet Sievin tinsulate-saappaat olivat sulaneet pohjistaan yhteen. Saappaiden pohjia käsin taivutellessa ne halkeilivat. Saappaat olin saanut lahjaksi ja kun olin ottamassa niitä käyttöön, niin eipä tarvinnut.
        Reklamoin asiasta sieville ja vika kenkien hajoamiseen ei ollut valmistajan mukaan kengissä, vaan minussa, koska olin säilyttänyt kenkiä liian pitkään käyttämättöminä.
        En tule enää koskaan ostamaan Sievin kenkiä ja olen varoitellut kaikkia tuttaviani Sievin tuotteista.
        Uskomatonta touhua Sieviltä.


    • Anonyymi

      Itseltä on hajonnut Sievin, Jalaksen ja Stålexin (ruotsalainen) työkengät aivan liian nopeasti. Harmitus on valtava kun kengät ovat muuten niin hyvin tehdyt mutta se saakelin pohjamateriaali on ihan kuraa. Täytyykö mennä suutarille teetättämään vanhanajan kunnon kengät?

    • Anonyymi

      Kylä jos kengät on asunon kaapissa vuosia käyttämättä.Olivat ulkomaalisia tai kotimaisia.Kengän pohjat murenee.Kuin ulkomaalaisisa kengissä limaukset ei kestä ohuissa pohjissa.Terv.Entinen kenkien keääjä.Itselläni juuri käynyt läskipohjaiset syksykengät vuosia käytämttä ja niin anotusti uudet.Ulos kylämään ja sisälle kauppakeskus.Mitä hittoa huoman kahvila on mursia siiä jakojeni alla.Kegästä irtoavat.No ihanat juhla kengät koskaan ei käytetty.Matkalla Metrolle ne jalassa pohja irti varpaista päkiään asti.. Se sitä 30 vuotta siten ostetuista kengistä ja vain kaapiissa pidettynä.Joten enää en kerää kenkiä.Kengät mitkä kotini on on käytössä.

    • Anonyymi

      Pohjat murenee 5 vuodessa jos et käytä niitä mutta jos ne on käytössä nii säilyy pidempään.

    • Anonyymi

      Samanlaiset paskat Sievin kengät sain työpaikalta kuin aikaisemmin. Ei paskat kestänyt pohjasta kuin kaksi viikkoa kun alkoi sukat vedestä kastumaan. Palasin omiin vanhoihin hai saappaisiin jotka ehjät vieläkin. Joskus 70 luvulla ostetut.

    • Anonyymi

      Ei kestä viittä vuotta PU-pohjaiset Sievit, käyttipä tai ei!

      Minulla Sievin nahkasaapas, olleet talvella likk päivittäin käytössä muutaman vuoden ja kesäisinkin välillä, ettei tapahtuisi tuota hajoamista. Silti on toisessa kengässä varsinkin kantapään kohdalla iso kuoppa, ja lisäksi nahka poikki sivusta pohjan/nahkaosan liitoskohdasta eli sukka kastuu...

      Toisella perhernjäsenellä melkein 2x kalliimpi Sievin maiharlmalli, jotain 150 euroa... Pohjat hävisivät itsestään pitämättömänä. PU eli polyuretaani toimii kuulemma näin hienosti... Pohjien teko suutarilla 80+ euroa eikä mitään takuuta kestävyydestä.

      • Anonyymi

        Jos kenkä on vuosia päivittäisessä käytössä pohjan kuviointi pelkästään kuluu niin että siitä tulee sileä ja liukas. Ei ne pohjat ole ikuiseksi tarkoitettu


    • Anonyymi

      Kävin tuossa työturvallisuuskortti koulutuksdessa, niin kurssipivän aikana tuli puhetta kypäröistä, turvavaljaista ja turvakengistä.
      Kaikissa näissä on "parasta ennen päivämäärä" leimattu johonkin kohtaan.
      Turvajalkineissa se löytyy pohjasta (vuosilu ja kuukausi)
      Ylivanhaa tai väärin säilytettyä turvavälinettä ei saa käyttää.
      Tämän hajoamisen olen havainnut myös Peltorin kuppikuulosuojaimissa.
      On kuulemma joku EU juttu.
      Tanssikengistä en sitten tiedä...

    • Anonyymi

      Joo, saman jutun mäkin olen kuullut. Jos turvajalkineen pohjasta löytyy esim. merkintä 4/26, niin pohkat katkeaa viimeistään 2026 juhannuksena.
      Tällä kuulemma pyritään siihen, että työturva tuotteet olisivat aina mahdollisimman uusia ja hyväkuntoisia.

    • Anonyymi

      miksi saman valmistajan kengät ovat liukkaita muutaman vuoden jälkeen

    • Anonyymi

      Vuosia takaperin ostin tavalliset ns kävelykengät.
      Oikein made in Finland laatua.
      Reilun kuukauden kuluttua ja muutaman kerran oli jaloissa,
      niin sisäpohjat irtoilivat ja toisesta kengästä ommel rikkoontui.

      Otin sisäpohat pois ja alla luki Made in Portugal.
      Että se niistä kotimaisista kengistä.
      Vein ne liikkeeseen,mistä ostin,oli asiallinen myyjä ja antoi rahat takaisin.
      Loputkin samanlaiset,saman valmistuserän kengät vedettiin myynnistä pois.

    • Anonyymi

      "Kestävät kasassa vain jos käyttää jatkuvasti"?!
      Ööö, entäs kun ei ole käyttöä "kumppareille" kuin muutaman kerran vuodessa? Marjassa ja sienessä syksyllä ja ehkä kalastukseen liittyen kesällä. Pilkillä saatan käydä kevättalvella, syylingit lämmikkeenä.
      Missä niitä pitäisi sitten pitää väliajat, jos kaapissa eivät malta olla?
      Auton renkaisiin nippusiteillä kiinni??
      ADHD-kenkiäkö ne nyt jo tekee? :D :D
      t. Eläkeukko 70v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe