Mitä eroa on vakituisella ja määräaikaisella työntekijällä? Esim. onko määräaikaisella huonompi palkka ja lyhyemmät lomat? Tai onko siihen jotain vaikutusta, jos sairastuu tai tulee raskaaksi. Mietin vaan, kun olen töissä kaupungilla ja kai siinä joku rahallinen syy on, miksi kaupunki ei halua vakinaistaa porukkaa. Itse olen nyt ollut pari vuotta töissä siten, että työsopimusta jatketaan muutaman kuukauden pätkissä. Esim. syksystä jouluun, joulusta kevääseen, kesän ajaksi ja sitten taas syksystä jouluun jne. Yksi työkaveri on ollut näillä pätkäsopimuksilla jotain 15 vuotta töissä!! Tiedän, että on lukuisia muitakin. Me kaikki pätkätyöntekijät olemme kilttejä ja hiljaisia ja emme uskalla pitää puoliamme, joten varmaan tässä käytetään kiltteyttämme hyväksi. Pelkäämme, että jos suun avaa, niin saa potkut. Joukossa on myös esim. yksinhuoltajia. Moni on jo lopettanut näissä töissä epävarmuuden takia. Nuoria tälle alalle ei saa ja ne vähäisetkin ovat lähteneet pois kaupungin töistä.
Minulla sopimuksissa on lukenut koko ajan perusteena määräaikaisuudelle, että olen "ulkopuolinen sijainen". Jännä juttu tässä on se, että oikeastihan en ole kenenkään sijainen.
Olisi vain kivaa tietää, että kannattaako näitä juttuja edes pohtia ja muuttuisiko mikään asia, vaikka sattuisi saamaan vakituisen paikan. Joskus kyllä tuntuu, että lottovoittokin on todennäköisempi kuin vakipaikka kaupungin töissä!
Vakituinen vs. määräaikainen
2
291
Vastaukset
- tutte
Periaatteessa työnantajan pitää kohdella määräaikaisia ja vakinaisia työntekijöitä tasapuolisesti. Määräaikaisilla pitää olla samanlaiset työsuhteen ehdot kuin vakituisilla. Esim. tehtäväkohtainen palkka ei voi olla määräaikaisella pienempi sen takia, että hän on määräaikainen.
Jos kuulut ammattiliittoon, ota yhteyttä pääluottamusmieheen ja pyydä häntä tutkimaan, onko kaikille määräaikaisuuksille ollut lain mukainen syy.
http://www.jhl.fi/portal/fi/tyoelama/tyoelaman_perusteet/tyon_tekemisen_muodot/maaraaikainen_tyo/maaraaikaiset_tyosopimukset/- Määräaikainen
En kuulu liittoon, mutta niin moni on sitä ehdottanut, että varmaan kannattaisi liittyä. Alan katsoa netistä, että mihin liittoon sitä kannattaisi kuulua. Kiitos myös linkistä ja vastauksesta. Aion perehtyä linkkiin. Sinällään minulle määräaikaisuus ei ole minulle ongelma, kun töitä kuitenkin riittää. Mutta on siinä oma epävarmuutensa. Onneksi on kuitenkin töitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2752470Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001334- 1081231
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831221Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581175Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi811116- 44992
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67917Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22870- 33787