On selvää, että Jumala lepäsi luomistyöstänsä seitsemäntenä päivänä.
Hän ei kuitenkaan antanut ihmisille sapattia pidettäväksi alusta. Jeesus itse todistaa että Hän ja Isä tekevät yhäti työtä, sapatteinakin.
Israelilaisille Hän antoi sapatin, ensin mannan tulon yhteydessä koetukseksi, ja myöhemmin osana lakia Siinailla. 2 Moos 20:
"8 Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
Jae 11 kertoo selvästi, miksi juuri sapatti piti olla Israelilaisille kuva Jumalan levosta. Mutta tämä jae ei vastaa kysymykseen miksi sapatti annettiin ihmisistä ensimmäisenä Egyptistä lähteneille Israelilaisille - tuhansia vuosia luomisen jälkeen.
Osaako joku sanoa syyn miksi Israelilaisille annettiin sapatti ? Raamattu kyllä vastaa asiaan yksiselitteisesti... joten osaako joku vastata ja perustella asian Raamatulla ?
Miksi Jumala antoi sapatin Israelilaisille ?
9
<50
Vastaukset
- KansansaMerkki
Kaippa Jumala kansalleen antaa lepopäivänsä siunaukseksi. Tuskin sitä Baabelin kartanoita tarvitsee pyhitellä. Siksipä HerranKansa ja maailmanväki erottui toisistaan ja pakanuus on epäpyhää väkeä, pyhittelee ja pahittelee omat juttunsa.
Toisaalta, tämä "manna" ihmeen tapauskin kertoo, ennen lainantoa, että sapatinviesti oli jotenkin jo ihmisten tiedossa. Mutta kun näitä Savon Sanomia ei ole meille painettu niin aikasin, ei asiaa voi siitä tarkastaa, että suomalainen voi asiaa uskoa.
Mutta otetaan hoksaaminen mukaan, se auttaa asiaa.- Exadventistiparka
Ei tainnut Savon Sanomat ilmestyä, mutta onneksi Mooseksen Sanomat ilmestyi.
Tuo mannajuttu sinänsä itse asiassa osoittaa sekin ettei sapattia annettu ennen mannaa. Monethan menivät kokoamaan mannaa "eka sapattina", kun eivät oikein olleet tottuneet tuollaiseen 7. päivän lepopäivään.
Mutta ensimmäinen maininta syystä lepopäivän antamiseen tuli kyllä aika pian mannan antamisen jälkeen. Voimme lukea sen 2 Moos 31:
"13 "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä SE ON MERKKINÄ MEIDÄN VÄLILLÄMME, MINUN JA TEIDÄN, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
14 Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16 Ja PITÄKÖÖT ISRAELILAISET sapatin, NIIN ETTÄ HE VIETTÄVÄT sapattia sukupolvesta sukupolveen IKUISENA LIITTONA.
17 Se on oleva IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN VÄLILLÄ; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti.""
Tuo nimimerkkisi "KansansaMerkki", oli aika osuva. Mutta ei siis suinkaan minkä tahansa Jumalan kansan, vaan nimenomaan Israelin kansan ja Jumalan välillä.
SYY #1: Merkki Israelin ja Jumalan välillä, vanhasta liitosta.
Löytyykö lisää ?
- lepopäivä
Orjat ei paljon vapaita Egyptissä pidellyt.
- Exaadventistiparka
Eipä tosiaan pidellyt. Ja on aika selvää ettei Joosefkaan Potifarin palveluksessa pidellyt sapattia. No, miksi olisi pidellyt, kun ei sitä ollut kenellekään pidettäväksi annettu.
Viimeistään Faaraon palveluksessa olisikin ollut hankala selittää miksi pitäisi saada sapttivapaata, kun tuo Faarao oli siellä itse hieman niin kuin Jumalan asemassa... eikä muistaakseni Egyptin lepopäivää vietetty sapattina.
Hyvä huomio. Se ettei Raamattu edes mainitse mistään sapattiongelmista, osoittaa sekin siihen suuntaan ettei sapattia todellakaan oltu ihmisille lepopäiväksi annettu.
Jumala ei ole vielä levännyt, vaan se lepopäivä, sapattikäsky on se tuhatvuotinen Jumalan lepopäivä. Se on elämän ja kuoleman kysymys. Se joka ei sitä vietä, ei ole pelastuvien joukossa.
- Exadventistiparka
"Se on elämän ja kuoleman kysymys."
Aivan totta. Israelilaisille se oli elämän ja kuoleman kysymys. Mutta se ei ollut syy miksi Jumala antoi Israelilaisille sapatin. 2 Moos 31:
"13 "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, SILLÄ SE ON MERKKINÄ MEIDÄN VÄLILLÄMME, MINUN JA TEIDÄN, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
14 Siis pitäkää sapatti, sillä se on TEILLE PYHÄ. JOKA SEN RIKKOO, RANGAISTAKOON KUOLEMALLA; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, HÄVITETTÄKÖÖN KANSASTANSA.
15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16 Ja PITÄKÖÖT ISRAELILAISET SAPATIN, niin että HE VIETTÄVÄT sapattia sukupolvesta sukupolveen IKUISENA LIITTONA.
17 Se on oleva IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti.""
Elämän ja kuoleman kysymys tulee esiin jakeessa 14. Olit Jarmo aivan oikeassa.
Mutta ketjun kysymykseen MIKSI sapatti annettiin Israelilaisille, löytyy myös selkeä vastaus: se oli merkki liitosta Jumalan ja Israelin välillä, erotuksena kaikista muista kansoista jotka eivät sapattia vietä, ja merkkinä ikuisesta liitosta, jota myös vanhaksi liitoksi kutsutaan.
Näin siis löytyi se kaivattu syy, eli sapatilla tarkkaan rajattiin se, kenen välillä vanha liitto oli. Yllätys yllätys, syy oli sama kuin aiemmassa kohdassa. Jumala ei nimittäin halua jättää asiaa kenellekään epäselväksi.
Löytyykö lisää syitä ?
Hei!
Sapatti on saanut lisämerkitystä ajan saatossa.
Mutta Jumalalle kunnia joka on luonut kaiken on teemana kuitenkin alusta loppuun, katso:
1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:11, (Hes 20:20syy;) 2 Moos 31:17 (12-17) Ilm 14:7.
Eli siis luomisen muisto oli teema alussa jo paratiisissa, ei siellä töitä paiskittu.
Sitten fyysisen levon tarve 2 Moos 20, ja 5 Moos 5 tuli lisää Egyptistä vapatumisen muistojuhla, Jes 58:13-14 korostaa iloa ja lepoa ja siunausta, Lain käskyn teema yhtenä käskynä kymmenestä käskystä on aina olemassa; Hebr 10:12-18, Matt 5:17-18, Luuk 16.16-17, Jaak 2:10 (8-13) Ilm 12:17, 14:12, Room 3:20,31.
Lue kaikki jakeet niin huomaat miten yksiselitteistä Raamatun kanssa!
Minulla tuo on ulkomuistissa kaikki, ei tarvinnut muistiinpanoja luntata.
Helppoa, yksinkertaista ja kätevää.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exadventistiparka
"5 Moos 5 tuli lisää Egyptistä vapatumisen muistojuhla"
Aivan oikein, Jari. Tässä kyseisestä kohdasta 5 Moos 5:
6 "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka VEIN SINUT POIS EGYPTIN MAASTA, orjuuden pesästä."...
"12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. 13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; 14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin. 15 Ja MUISTA, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. SENTÄHDEN HERRA, sinun Jumalasi, KÄSKI SINUN VIETTÄÄ LEPOPÄIVÄN."
Eli sapatti muistutti Israelia Egyptistä viemisestä.
Sitten toit vielä esille tuon Hes 20:
"10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan, 11 niin minä annoin HEILLE käskyni ja tein HEILLE tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. 12 MYÖSKIN SAPATTINI MINÄ ANNOIN HEILLE, OLEMAAN MERKKINÄ MINUN JA HEIDÄN VÄLILLÄÄN, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät."...
"19 Minä olen Herra, teidän Jumalanne; minun KÄSKYJENI mukaan vaeltakaa, minun OIKEUKSIANI noudattakaa, ne pitäkää 20 ja pyhittäkää minun SAPATTINI; NE OLKOOT MERKKINÄ VÄLILLÄMME, MINUN JA TEIDÄN, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
No, tässä tuli jälleen esille sama kuin aiemmin, eli saptti oli merkki Israelin ja Jumalan välillä. Nuo muut esittämäsi kohdat eivät tuo esille syytä sapatin antamiseen, vaan lupauksen sen siunauksesta Israelille.
SYY#2: Muistoksi siitä, että Jumala vei Israelin pois Egyptistä.
- Exaadventistiparka
Nyt siis tiedämme, miksi Jumala antoi sapatin Israelilaisille:
SYY#2: Muistoksi siitä, että Jumala vei Israelin pois Egyptistä.
Mutta sapatti ei ollut tarkoitettu kaikille, vaan ainoastaan Israelille. Se käy varsin selvästi ilmi kaikista näistä jakeista. Lisäksi Hoosean kautta puhuttu sana sanoo ettei sapatti maan päällä ollut mikään automaattisesti ikuinen asia:
Hoos 2:11 "Minä teen lopun kaikesta hänen ilonpidostansa: hänen juhlistansa, uusistakuistansa ja sapateistansa ja kaikista hänen pyhäpäivistänsä."
Tämä vanhan liiton merkki, sapatti, annettiin merkiksi vanhan liiton kansalle, Israelille. Uuden liiton kansalle annettiin toinen merkki: Pyhän Hengen sinetti. Sen lisäksi meillä on ulkoinen merkki: Joh. 13:35
"Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne."
Jeesusta varten emme merkkiä tarvitse erikseen, koska Joh. 10:14
"Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa752873- 592821
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172693- 412082
- 532051
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2782044Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211311- 421170
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo31114Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.961019