Mielipiteitä?

????

Laulan rock-bändissä ja pystyn laulamaan 4 D:tä E:n eli 3 oktaavia ja yhden sävelen vielä päälle. (Kitaran vapaa 6. kieli madallettuna yhdellä sävelellä - 1. kielen 12. väli).
Totta kai ääneni on matalalla melkoisesti vaimeampi kuin korkeammat sävelet ja ylimmillä sävelillä kireä ja raspinen, mutta kyllä sitä minusta laulamiseksi voi sanoa. Ei mitään kiljumista, vaan huutamista. Samalla tavalla laulaa mm. Led Zeppelinin Robert Plant. Hänen korkean E:n voi kuulla monessa biisissä, mm. Black Dogissa. Olen täysin itse opetellut laulamaan ja n. 2 vuodessa olen päässyt tähän pisteeseen nollatilanteesta.
Kiinnostavaa on myös, että en pysty laulamaan falsetilla lähellekään niin korkealle kuin huutamalla, jolla siis toteutan kaikista korkeimmatkin säveleni.
Miten muuten on, hyväksyvätkö klassiset laulajat ja laulunopettajat Plantin tyylisen laulun "oikeaksi" lauluksi, esim. juuri äänialoja mittailtaessa? Kyllähän ns. viskinen äänikin on oikeaa laulua, esim. John Lennonilla ääni saattoi muuttua raspiseksi jo kitaran vapaan 1. kielen E:ssä.

7

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musiikkia ammatikseen opisk...

      Eipä taida hyväksyä. Kyllä klassisessa laulussa on tärkeää, että ääni myös soi korkealla sekä matalalla. Kyllä tenoritkin saavat matalia ääniä ulos, mutta ne ovat niin hiljaisia, etteivät ne ikinä kantaisi esim. orkesterin yli. Tietenkin poikkeuksiakin on. Ylimmät äänet täytyy saada soivasti ja siten, että niissä on myös vibrato, pelkkä huutaminen ei riitä. Tietenkin on mahdollista, että jos saat äänet huutamalla, ne voisivat töitä tekemällä löytyä ihan soivina ja komeina ääninäkin sieltä. Tosin en tiedä, haluatko opetella klassista laulua vai kysyä muuten vaan asiasta....

      • ????

        Kyllä ihan rock-laulaja olen. Kyllähän minäkin noihin korkeisiin ääniin vibraatonkin saan, että kyllä sillä tavalla ovat ihan soivia.
        Sehän on tosi asia, että ei ole rock-laulukaan helppoa. Sen kai tietää klassisetkin laulajat (joiden laulua myös itse arvostan teknisenä suorituksena).
        Esim. John Lennonin laulamista kuunnellessa tajuaa, kuinka paljon eri tekniikoita, tapoja, sävyjä, värejä ja ääniä on. Hyvin monimutkaista.


      • musiikkia ammatikseen opisk...
        ???? kirjoitti:

        Kyllä ihan rock-laulaja olen. Kyllähän minäkin noihin korkeisiin ääniin vibraatonkin saan, että kyllä sillä tavalla ovat ihan soivia.
        Sehän on tosi asia, että ei ole rock-laulukaan helppoa. Sen kai tietää klassisetkin laulajat (joiden laulua myös itse arvostan teknisenä suorituksena).
        Esim. John Lennonin laulamista kuunnellessa tajuaa, kuinka paljon eri tekniikoita, tapoja, sävyjä, värejä ja ääniä on. Hyvin monimutkaista.

        Joo, ei tosiaan ole rock-laulu helppoa. Siihen ei joka hemmo pysty. Enkä tarkoittanut sitä vähätellä mitenkään, kerroin vaan että se ei taida klassisen laulun opettajille kelvata. Niin kuin ei kelpaa rock-laulajille klassinen laulukaan. : ) Tekniikat on kuitenkin niin eri juttu noissa laulutavoissa. Mutta onnea rock-lauluopinnnoillesi!


      • ????
        musiikkia ammatikseen opisk... kirjoitti:

        Joo, ei tosiaan ole rock-laulu helppoa. Siihen ei joka hemmo pysty. Enkä tarkoittanut sitä vähätellä mitenkään, kerroin vaan että se ei taida klassisen laulun opettajille kelvata. Niin kuin ei kelpaa rock-laulajille klassinen laulukaan. : ) Tekniikat on kuitenkin niin eri juttu noissa laulutavoissa. Mutta onnea rock-lauluopinnnoillesi!

        Joo, et tarkoittanutkaan. Ja minunkaan ei ollut mitenkään tarkoitus ylpeillä laulullani. Itse asiassa tiedän siinä olevan vielä paljon opittavaa ja korjattavaa. Olenhan vasta pari vuotta laulanut.
        Kiitos ja onnea myös sinun musiikkielämään!


    • varma että...

      ..se sun falsettiäänesi ei sittenkin ole ohenneääni? Itselläni sama ääniala kun vedän rockia mutta pystyn melkein samaan myös klassisella tavalla ja mulla oikea falsettiääni alkaa vasta f#2 :sta jatkuen c#3 :een (no useimmiten vaan a2 :een) eli kitaralla 1. kielen 14-17(21) väli. Ongelma on vain se että mulla on se kokosävelaskelen väli (klassisella 1½) enkä osaa tehdä sitä passagiota vaan joudun hakea sen falsetin ns yläkautta.
      Kerrotko vielä ikäsi (noin) itse olen 30 ja täytyy myöntää että se huutaminen alkaa käydä jo vähän voimille.

      • ????

        Olen 20 v.
        En ymmärtänyt hetkeäkään kirjoituksestasi, en ole koskaan opiskellut musiikkia. Mitä tarkoitit tuolla ohenneäänijutulla? Minähän en paljon falsetistani puhunut, koska en kykene laulamaan sillä kovin korkealle.


      • ...
        ???? kirjoitti:

        Olen 20 v.
        En ymmärtänyt hetkeäkään kirjoituksestasi, en ole koskaan opiskellut musiikkia. Mitä tarkoitit tuolla ohenneäänijutulla? Minähän en paljon falsetistani puhunut, koska en kykene laulamaan sillä kovin korkealle.

        Tohon edelliseen kommentoisin vaan, että teknisesti ohenneäänellä äänihuulet vielä värähtelevät vastakkain, kun taas falsetissa ovat yhdessä vain kärjestä ;) Käytännössä tuskin on väliä millä äänellä laulaa. Tärkeempää on se miten saa äänet pihalle!

        Ihan tosta huutamisesta sanosin, että myös jotkut klassiset laulajat tekevät uraa huutamalla, vaikka sen opettajat aina kieltääkin. Miksi se kielletään, johtuu siitä että huutaminen vahingoittaa äänihuulia! En halua olla tylsä varoittelija, mutta tiedän ihmisiä joiden ura on katkennut kesken, kun äänihuulet menee rikki.

        Kumminkin siis, sulla on aivan uskomattoman mahtava rekisteri! Jatka ihmeessä sen kehittämistä. Muista vaan tunnustella miltä laulaessa ja sen jälkeen tuntuu! Jos sattuu, se on aina vähän huono merkki ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe