”Minä sanon Sinulle: Sinä olet Pietari ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava Sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on taivaissa vapautettu.” (Matt 16:18-19)
Kallio merkitsee Raamatun vertauksissa erityisesti Jeesusta Kristusta itseään. ( 1 Kor 10:4) Kallio kuvaa Jeesuksen osuutta (adj.) perustuksena. (Luuk 6:46-49, 8:6)
Pietari ei ollut erityisasemassa verrattuna muihin opetuslapsiin ja apostoleihin. Jeesus sattui sanomaan sanansa juuri Pietarille. Aivan yhtä hyvin Jeesus olisi voinut sanoa sanansa kenelle tahansa opetuslapsista. Taivaan valtakunnan työ ei ole yhden opetuslapsen varassa.
Kysymyksessä taivasten valtakunnan avaimista on kyse evankeliumin palvelijoista –työstä ja evankeliumin tehtävistä. ”Ekklesia” sisältää paljon erilaisia evankeliumin tehtäviä seurakunnan ja ihmisen hyväksi. Nämä virat Jeesus on perustanut että kaikki saisivat yhdessä paljon aikaan valtakunnan työssä.
Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. Ekklesialla on erilaisia virkoja ja toimintaelimiä. Yksin ei kukaan voi tehdä ryhmää koskevia päätöksiä. Nämä päätökset pitää olla aina Jumalan tahdon- Jumalan lain- Jeesuksen Kristuksen kanssa sovussa.
Matt 18:18 valtuuttaa seurakuntaa vahvistamaan sellaista mitä on yhdessä subjektin kanssa sovittu seurakunnan vahvistettavaksi.
Mitkä voisivat olla avainasioita taivasten valtakuntaan ?
Raamattu itse opettaa viimeisien aikojen pyhien omaavan kaksi ratkaisevaa asiaa:
1. Jeesus Kristus Ef 2:7-9, Joh 14:1-6.
2. Jumalan moraalisiveyslaki eli kymmenen käskyn laki, Ilm 14:12, 12:17, Matt 5:17-18.
pyhitys Hebr 12:14.
> ”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan lakia ja uskovat Jeesukseen” (Ilm 14:12)
Pyhitys voidaan lukea avainasiaksi taivasten valtakuntaan. Pyhitys merkitsee että ihminen kaikissa maallisissa toimissaan huomioi ovatko toimensa Jumalan tahdon kanssa sovussa. (Matt 22:36-40, Luuk 12:28-34) Jumala haluaa ihmisen kokonaan.
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:14) (Matt 5:1-16, 38-47, 7:1-23)
Jeesus Kristus on Ylipappi oikeassa pyhäkössä. (Hebr 8:1-4, 8-10 luvut)
Uuden liiton uskovalla on etuoikeus olla suorassa yhteydessä Ylipappiin. Jumala itse antaa oman Henkensä voiman ja tuen vilpittömälle. (Hebr 10:16-17) (Hebr 8:8-13, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27)
”Olettehan te selvästi Kristuksen kirje, jonka kirjoittamisen hän uskoi meille. Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan hengellä, ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin” (2 Kor 3:3)
Ihmisen armahtaa yksin Jeesus Kristus. Ekklesian virkailijat (”sitoa ja vapauttaa” Matt 16:19) voivat vain vahvistaa ihmisen omia päätöksiä. Ihminen saa synnit anteeksi tunnustaessaan syntinsä ja tekemällä synnistä parannuksen eli hylkäämällä synnin. Jumala voi pelastaa ihmisen synneistään, mutta ei synneissään jos ihminen ei tahdo luopua synnin tekemisestä.
Ihminen kasvaa uskossa Jumalan Pyhän Hengen kasvattamana ja ohjaamana. (Joh 14:15-31, 1 Joh 2:15-27, 3:4-10) Jumalan Hengen yhteydessä eläminen merkitsee Jumalan ja ihmisen yhteyttä. Jeesus Kristus on Herra ja suun tunnustus Kristuksesta on elävän uskon yksi tunnus. (Room 10:9-12, Matt 10:32-42) Uskossa Kristukseen kasteessa ihmisestä tulee ekklesian jäsen. Ekkelsia on Kristuksen ruumis. (Mark 16:15-16)
Ylipappi itse pyhäkössä pitää taivaan kirjoja enkelit palvelijoina. Ihmisen ei tarvitse tunnustaa ihmisille syntejään, mutta sellaiselle kyllä- jota vastaan on rikkonut sopiakseen väärintekonsa niiltä osin mitä on ihmistä vastaan tehnyt. (Hebr 1:14, Ilm 20:12-15) Ihmisellä ei ole valtaa antaa syntejä anteeksi. Ihmisen oman päätöksen voi evankeliumin virkaa hoitava todeta ja vahvistaa.
Ajan loppuun saakka Jeesus Kristus ja Jumalan laki ovat avainasemassa pyhyyden suhteen. (Ilm 12:17) Valtavirrat tahtovat tätä pyhää arvovaltaa itselleen.
(Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:8-13) Jumalan laki pysyy opettamassa mikä on syntiä.
Laki on sydämessä muistuttamassa synnistä silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut. Pyhä Henki muistuttaa laista. (Room 6:22-23)
”Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” (1 Joh 5:3)”Kaikki mikä on syntyisin Jumalasta voittaa maailman. Tämä on se voitto, tämä on maailman voittanut: meidän uskomme. Kuka sitten voittaa maailman ellei se joka uskoo että Jeesus on Jumalan poika?” (1 Joh 5:4-5)
Monin tavoin epävakaisessa maailmassa (Matt 24, Jes 24) Jeesuksen todistajia tarvitaan sielujen hyväksi, lähimmäisten hyväksi yksilöinä ja ekklesiassa yhdessä ja ryhminä Herran asialla.
Jeesus Kristus on tie totuus ja elämä.
”Jeesus vastasi: Minä olen tie totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh 14:6
Jari Laurila
Taivasten valtakunnan avaimet mistä noudettavissa?
13
77
Vastaukset
- Avaimia.Vielä.Muutamia
"Taivasten valtakunnan avaimet mistä noudettavissa?"
Suomen adventtikirkon toimistosta Tampereelta. Pidä kiirettä, avaimet ovat loppumaan päin, koska adventtikirkko on hajoamassa ja näivettymässä omaan mahdottomuuteensa.
Viimeisä avaimia juuri jaetaan rahalahjoituksia ja testamentteja vastaan.- Vain.Herran.Apuri
Ja tarkemmin Armo Kuopakankaan taskusta haettavissa.
Siis taivaan valtakunnan avaimet. Jos Armo ei ole paikalla, niin sihteerillä ja talousjohtajalla on vara-avaimet.
Täsmennys;
Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. Ekklesialla on erilaisia virkoja ja toimielimiä. Yksin ei kukaan voi tehdä seurakunnan päätöksiä. Nämä päätökset pitää olla aina Jumalan tahdon- Jumalan lain- Jeesuksen Kristuksen kanssa sovussa.
Matt 18:18; -Seurakunta voi vahvistaa luonnollisten henkilöitten niitä päätöksiä joita seurakunta yhdessä neuvottelee ja sopii subjektin kanssa seurakunnalla vahvistettavaksi. Sellaista virkamiesasemaa ei missään ole missä voitaisiin subjekti ohittaa subjektia koskevissa asioissa. Omantunnon asiat- yhdistymisen asiat ja riita-asiat neuvotellaan.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exadventistiparka
"Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. Ekklesialla on erilaisia virkoja ja toimielimiä. Yksin ei kukaan voi tehdä seurakunnan päätöksiä."
??? Ai siis missä kohtaa Matt 18 näin sanoo ?
Matt 18:
"15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta JOS HÄN EI SEURAKUNTAAKAAN KUULE, NIIN OLKOON HÄN SINULLE, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä TE sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä TE päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
19 Vielä minä sanon teille: jos KAKSI TEISTÄ maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
20 Sillä missä KAKSI TAHI KOLME on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.""
Valitettavasti, tämä teksti ei tue tulkintaa, että seurakunnan virkailijoilla olisi "virkansa puolesta" mitään erityisoikeuksia tämän sitomisen tai päästämisen suhteen. Luepa tarkalleen jae 17 ja 18 ja kerro minulle missä puhutaan "seurakunnan päätöksistä" ? Seurakunta on tässä esitetty "viimeisenä keinona", saada henkilö ymmärtämään omat toimensa oikein.
Toisaalta, lue jae 18-20, niin näet että Jeesus puhui sitomisesta tai päästämisestä yksittäisille ihmisille, ei seurakunnalle, "virkamiesasemalle", "viralle" tai "toimielimelle".
Onko sinulla esittää jokin Raamatullinen peruste kannallesi "ekklesialle annetusta vallasta" ? Exadventistiparka kirjoitti:
"Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. Ekklesialla on erilaisia virkoja ja toimielimiä. Yksin ei kukaan voi tehdä seurakunnan päätöksiä."
Matt 18:
"15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta JOS HÄN EI SEURAKUNTAAKAAN KUULE, NIIN OLKOON HÄN SINULLE, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä TE sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä TE päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
19 Vielä minä sanon teille: jos KAKSI TEISTÄ maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
20 Sillä missä KAKSI TAHI KOLME on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.""
Valitettavasti, tämä teksti ei tue tulkintaa, että seurakunnan virkailijoilla olisi "virkansa puolesta" mitään erityisoikeuksia tämän sitomisen tai päästämisen suhteen. Luepa tarkalleen jae 17 ja 18 ja kerro minulle missä puhutaan "seurakunnan päätöksistä" ? Seurakunta on tässä esitetty "viimeisenä keinona", saada henkilö ymmärtämään omat toimensa oikein.
Toisaalta, lue jae 18-20, niin näet että Jeesus puhui sitomisesta tai päästämisestä yksittäisille ihmisille, ei seurakunnalle, "virkamiesasemalle", "viralle" tai "toimielimelle".
Onko sinulla esittää jokin Raamatullinen peruste kannallesi "ekklesialle annetusta vallasta" ?Hei!
Kuule olen kirjoittanut asiasta, ja siinä on lisäyskin. Pitää kuitenkin huomioida että lisäys kuuluu asiayhteyteen joka on koko kirjoitus. Matt 18.18 näyttää olevan kyse tietyntyyppisestä asiasta ja kokonaisuus pitää huomioida.
Se on selvää tekstiä, jos se on jollakin tavalla vinossa, niin ilmoita hiukan täsmällisemmin.
Näin esim;
a)
b)
c)
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaExadventistiparka kirjoitti:
Matt 18:
Onko sinulla esittää jokin Raamatullinen peruste kannallesi "ekklesialle annetusta vallasta" ?Vielä;
Korjasin näin kappaleen;
Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. Ekklesialla on erilaisia virkoja ja toimielimiä. Yksin ei kukaan voi tehdä seurakunnan päätöksiä. Nämä päätökset pitää olla aina Jumalan tahdon- Jumalan lain- Jeesuksen Kristuksen kanssa sovussa.
Seurakunta voi vahvistaa luonnollisten henkilöitten niitä päätöksiä joita seurakunta yhdessä neuvottelee ja sopii subjektin kanssa seurakunnalla vahvistettavaksi. Sellaista virkamiesasemaa ei missään ole missä voitaisiin subjekti ohittaa subjektia koskevissa asioissa.
Omantunnon asiat, yhdistymisen asiat ja riita-asiat neuvotellaan. (Matt 18:18)
>>>>>>>>>>> Kappale kuuluu asiayhteyteen, pitää sijoittaa siis siihen ensimmäiseen viestiini. Olen sitä tuon verran korjannut.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelja- Exadventistiparka
jarinhotelli kirjoitti:
Vielä;
Korjasin näin kappaleen;
Seurakunta voi vahvistaa luonnollisten henkilöitten niitä päätöksiä joita seurakunta yhdessä neuvottelee ja sopii subjektin kanssa seurakunnalla vahvistettavaksi. Sellaista virkamiesasemaa ei missään ole missä voitaisiin subjekti ohittaa subjektia koskevissa asioissa.
Omantunnon asiat, yhdistymisen asiat ja riita-asiat neuvotellaan. (Matt 18:18)
>>>>>>>>>>> Kappale kuuluu asiayhteyteen, pitää sijoittaa siis siihen ensimmäiseen viestiini. Olen sitä tuon verran korjannut.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelja"Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. "
Tämä lause on Matt 18 vastainen ja pitää poistaa. Exadventistiparka kirjoitti:
"Evankeliumin palvelijoiden ”sitominen ja päästäminen” merkitsee ”ekklesian” päätöksiä. "
Tämä lause on Matt 18 vastainen ja pitää poistaa.Hei!
NImenomaan seurakunnan päätöksistä on kyse asiayhteydessä asiakokonaisuudessa, mutta asiayhteydessä Matt 18 on kyse myös lisäksi ihmissuhteista.
Ihmissuhteisiin tulee seurakunta lopuksi kuvaan mukaan elleivät osapuolet sovi että sitten sovitellaan myös seurakunnan kanssa jos kaksi tappelee koko ajan eivätkä pääse sopimukseen. Se mitä subjektien kanssa neuvotellen sovitaan Matt 18:18 -seurakunta vahvistaa sitten mutta tietenkin vain sitä mitä on sovittu subjektien kanssa, sillä itsenäistä toimivaltaa jossa tehtäisiin autoritaarisia ratkaisuja kuulematta subjektia ja ohittamalla subjektia ei voi koskaan tehdä. Sellaista virkamiespaikkaakaan ei ole missä subjekti voidaan ohittaa subjektia koskevissa asioissa.
Rakkaudessa ensin neuvotellaan ja sovitaan aina. Ei riittaan pyritä, mutta ihmissuhdeasioitakin pitää toisinaan sovitella.
Monenalaista hallitsijaa ja vallitsijaa on 1920 luvun metodeissa halunnut toimia itsenäisesti kaikessa, esim. ja aiheuttaa ristiriitoja.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Mua advaripiireissä jo hyvin nuorena alettiin pitää ns. mustana lampaana ja kaikki syytteli mua millon mistäkin. Lopetin sitten käymästä noin 15 vuoden ajaksi koko kirkossa. Kun sitten kerran olin käynyt ja puhunut uskostani siellä olleille ihmisille, niin eräs sukulaseni soitti minulle ja sanoi että hän on kuullut että olet tullut uskoon ja että hän voi tarjota taivasten valtakunnan avamia minulle. Olin ensin lentää persuuksilleni mutta sanoin sitten vain kiitos ei, minulla on omat. Tämä sama hemmo oli jo -80 luvulla yrittäny erottaa mua kirkosta ja kiusasi perässä kulkien kaikkialla mihin vaan menin.
Pelastusvarmuus ei tule mistään muusta kuin henkilökohtaisesta uskontyöstä suhteessa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen Golgatan veressään on se voima, jonka Henki vahvistaa sydämessämme. Siinä on koko pelastusvarmuus. Mikäli sitä ei ole, niin joku siinä oleva asia on vielä kesken, emmekä ole olleet täysin avoimia ja rehellisiä. Sen epävarmuuden voi vaistota monella tavalla, kuten vaikkapa itsekorotuksen tarpeena, jolla joku pänkittää huonoa omaa tuntoaan. Huono omatunto tulee juuri siitä ettei henki ole sydämessä vahvistanut pelastustien olevan auki.Hei-
Joo, kiitos kommentista.
Nuoret kokevat helposti olevansa mustana lampaana, mutta voi olla lähinnä pelkotilaa eikä todellisuutta. Näin oli minulla aikanaan jossakin päin, ei ollut silloin minun kohdalla todellisuutta mustana pässinä- lampaana oleminen, -En kirkon elämässä ollut silloin enkä uskovaisesta kodista.
Mutta itsenäistyminen nuorella uskovan perheen lapsellakin on oma prosessi jossa omat kasvukivut.
Vanhemmat ovat tavallisesti rakkauden vaikuttimin kuitenkin tietenkin, ja huolissaankin, ja eivät osaa aina tietenkään olla tarpeeksi etäällä ja tarpeeksi lähellä yhtä aikaa, tai erikseen sopivalla hetkellä tarpeen mukaan. Eivät osaa ilmaista toiveitaan aina nuorta miellytävästi. Vanhempien viisauden tajuaa sitten vasta keski-iässä joskus ja osaa arvostaa vanhempansa, kun itse ymmärtää tarpeeksi aikuisena.
Ymmärrät uskossa pelastusvarmuuden ja olet kokenut itse Jumalan Hengen olemassaolon- Niin on ok.
Jumalan kanssa kannattaa taikinoida, se on ainoa tie ja ainoa mahdollisuus kun Jumalan Henki puhuttelee.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
- ttkkl
Niitä saa vain Rauhanyhdistyksiltä ja vain vaatimukset täyttävät parannuksentekijät!
- ttkkl
Khomeini hankki Persiaan Taiwanista Taivaan avaimia, mutta UudenTestamentin mukaan ei niillä Taivas aukea!
- aikalainen
Taivaan valtakunnan avaimet löytyvät susältmme ei mistään muualta, jos niitä etsitään jostain ulkopuolelta niin ne ovat väärät avaimet.
Taivas on tässä ja nyt, ja ellemme ole siellä nyt, niin emme milloinkaan.
TÄÄLLÄ MAANPÄÄLLÄ OLLESSAMMEHAN ME JODUIMME ULOS tuosta paratiisitilasta jossa elimme, niin myös meidän on myös täällä palattava sinne, eikä se ole lainkaan uskon asia
Asia on sisäisen ymmärryksen asia, me olemme osa ajatonta ja kuolematonta elämää, sillä ajaton kuolematon elämä on kaiken lähde
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun284553- 713174
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa813101Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3082557- 412212
- 542161
Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211361Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo121326- 451265
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui261177