Sinä (joka) herjaat adventisteja

Hyi-olkoon

kuinka on oma laitasi? Suuri osa teistä herjaajista uskoo "ikuisesti luotujaan piinaavaan jumalaan" - mikä on maailman suurin harha oppi. Kun te herjaatte adventisteja ja kirjoittelette eri nimimerkeillä perättömiä syytöksiä teille täysin tuntemattomista ihmisistä ..niin tulee mieleen kysymys "kuinka te luulette itse voivanne "pelastua" sieltä teidän ikuisesta helvetin piinastanne"? Tämä on se teidän uskontonne kivijalka - ikuisen piinan pelko joka jäytää mielessänne ja panee teidät herjaamaan ihmisiä" - se on niin sokaiseva harha että ei sellaiseen kukaan täysin järkinen usko - mutta te uskotte ??!! Ei se ole mitään että ollaan olevinaan jotain - kun te samaan aikaan valheellisesti herjaatte teille täysin tuntemattomia ihmisiä - piiloudutaan erilaisten nimimerkkien taakse ja soitetaan suuta kuin pahimmatkin räkättäjät .. ja unohdetaan katsoa peiliin.

"Ikuiseen piinaan" uskojien herjaava lauma on liittynyt yhteen "Jumalan kieltäjien" kanssa laulamaan pilkkavirttä Jumalalle .. ja syyttämään Luojaamme ikuisesti luotujaan piinaavaksi hirviöksi.

Jo ajatuskin että kuuluisi teidän "herjaaja porukkaanne" saa ainakin minut tuntemaan suurta vastenmielisyyttä sellaista kohtaan .. ush ush ush - hyi olkoon ..

25

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exadventistiparka

Minä en ainakaan usko tietäväni rangaistuksen pituutta. Se mikä Raamatusta voidaan lukea, on tulkittavissa monin tavoin, riippuen lukijan painotuksesta. On kuitenkin selvää, että Jumala tuomitsee ja rankaisee, joten ajatus jostakin välittömästä tyhjiin katoamisesta on yhtä epäraamatullinen kuin oppi sielun kuolemattomuudesta "omalla voimallaan".
      Vastaavasti tuo sielu taas on UT:ssä selkeästi esillä omanaan, erillä ruumiista ja hengestä. Väite siitä että sielu olisi ruumis henki kumoutuu UT:ssä selkeästi, jopa siinä että Jeesus itse sanoi että joka Häneen uskoo, elää vaikka olisikín kuollut. Miten "ruumis henki" voisi elää ilman uutta ruumista kun vanha ruumis on turmeltu ja mädäntynyt, tullut maaksi jälleen !
      Mutta helvetin piinan pituutta koskevat tulkinnat ovat pientä verrattuna siihen harhaoppiin, että Jumala haluaa tehdä lapsistaaan 10 käskyn noudattajia, sen sijaan että Hän haluaisi tehdä lapsistaan kaltaisiaan - ja Jumala on Rakkaus. Vain Rakkauden kaksoiskäsky sisältää Jumalan luonteen ja tahdon ilmaisun lapsiaan kohtaan, ja 10 käskyä EI sisällä rakkauden kaksoiskäskyä.
      Mielestäni suurinta harhaoppia on väittää 10 käskyä Jumalan täydellisen luonteen ilmaisuksi, vastoin Jeesuksen omia sanoja.

• pyhpyh

Olet totaalisen väärässä.

• Sano-minun-sanoneen

Pyhpyh on aivan oikeassa. Olet totaalisesti väärässä, koska rakennat koko keskustelusi on alkujaankin väärä.. puhut esimerkiksi " jostakin välittömästä tyhjiin katoamisesta" .. mikä on vain sinun oma kehittelemä johon ei kukaan muu millään lailla ole osallinen. Syy miksi teet näin on ainoastaan että haluat puolustaa omia uskomuksiasi .. miksi muuten puhuisit turhanpäiväisiä perättömiä .. muiden uskosta. Asia on täysin selvä -. olet liittynyt niihin jotka uskovat ikuiseen helvetin piinaan .. ja siitä ei nyt sitten päästä yli eikä ympäri..
        Niin kauan kuin sinun täytyy puhua valheellisesti muiden uskosta ja siten yrittää epätoivoisesti puolustaa sitä hirvittävää valheellista oppia jota kirkot ja muut väärät uskonnot ovat levittäneet maailmaan olet ulkona .. Ja siihen ei jossittelut auta ..

• Vikasi

Sinun uskosi mukaan ihmisellä on kuolematon "sielu" ja siinä sinä menet vikaan sen jälkeen sitten tulee näitä teorioita siitä miten tämä kuolematon sitten kuitenkin ehkä kuolee ..
        Nyt on niin että koska ihmisellä ei ole kuolematonta sielua .. niin silloin on koko sinun selittelysi vain selittelyä .. siis huuhaata. Ottaen tämän huomioon on aika raukkamaista että olet kaiken aikaa hakemasta vikaa muista , etkö tajua että OLET VÄÄRÄSSÄ.

• Exadventistiparka

Mielenkiintoista. Kirjoitan
        "Minä en ainakaan usko tietäväni rangaistuksen pituutta....ajatus jostakin välittömästä tyhjiin katoamisesta on yhtä epäraamatullinen kuin oppi sielun kuolemattomuudesta "omalla voimallaan"."
        Ja siitä tulkintana sanotaan:
        "...epätoivoisesti puolustaa sitä hirvittävää valheellista oppia jota kirkot ja muut väärät uskonnot ovat levittäneet maailmaan "
        tai
        "Sinun uskosi mukaan ihmisellä on kuolematon "sielu""
        Kannattaisiko käydä specsaversillä ensin ?

• näin.se.on
        Exadventistiparka kirjoitti:

Mielenkiintoista. Kirjoitan
        "Minä en ainakaan usko tietäväni rangaistuksen pituutta....ajatus jostakin välittömästä tyhjiin katoamisesta on yhtä epäraamatullinen kuin oppi sielun kuolemattomuudesta "omalla voimallaan"."
        Ja siitä tulkintana sanotaan:
        "...epätoivoisesti puolustaa sitä hirvittävää valheellista oppia jota kirkot ja muut väärät uskonnot ovat levittäneet maailmaan "
        tai
        "Sinun uskosi mukaan ihmisellä on kuolematon "sielu""
        Kannattaisiko käydä specsaversillä ensin ?

Jos et puolustaisi kirkkosi oppia ikuisesta helvetin piinasta niin sanoisit että et usko ikuisesti luotujaan piinaavaan Jumalaan. Nyt sanot "en tiedä" - siis on mahdollista että Jumala olisi kuitenkin luotujaan ikuisesti piinaava XXXX. Minä tiedän että Jumala ei ole luotujaan ikuisesti piinaava luoja. Olen 100% varma asiasta.
        Olet kritisoinut muiden uskoa ja uskontoa ja vältellyt vaikeita kysymyksiä ja varsinkin kun puhe tulee omasta uskostasi - mikä tuntuu olevan sinun yksityisasiasi .. ja hyvä niin - kunhan annat saman oikeuden muille ihmisille.

• Exadventistiparka
        näin.se.on kirjoitti:

Jos et puolustaisi kirkkosi oppia ikuisesta helvetin piinasta niin sanoisit että et usko ikuisesti luotujaan piinaavaan Jumalaan. Nyt sanot "en tiedä" - siis on mahdollista että Jumala olisi kuitenkin luotujaan ikuisesti piinaava XXXX. Minä tiedän että Jumala ei ole luotujaan ikuisesti piinaava luoja. Olen 100% varma asiasta.
        Olet kritisoinut muiden uskoa ja uskontoa ja vältellyt vaikeita kysymyksiä ja varsinkin kun puhe tulee omasta uskostasi - mikä tuntuu olevan sinun yksityisasiasi .. ja hyvä niin - kunhan annat saman oikeuden muille ihmisille.

No, aloitetaanko tästä: Olen Adventtikirkon jäsen, joten väite siitä että toisin KIRKKONI oppia ikuisesta piinasta on täysin perätön - sanoisinko mahdoton.
        Jos tuo sanamuoto sinu kiusaa, niin tarkennan:
        Minä USKON, että meidän ihmisten ei ole mahdollista tietää tarkkaan miten pitkän rangaistuksen Jumala ihmisille antaa. Toisin sanoen, on mahdollista osittain perustella Raamatulla yhtä tai toista tämän tuomion pituudesta, mutta kiistatonta perustelua en ole vielä nähnyt.
        Tämän vuoksi sanoin asian niin kuin sanoin. Jos jollakin on tieto rangaistuksen pituudesta - tai edes haitarista - niin olisin kiinnostunut kuulemaan; eli puhutaanko
        a) 1 sekunti - 1 tunti
        b) 1 tunti - 1 kuukausi
        c) 1 kuukausi - 10 vuotta
        d) 10 vuotta - 1000 vuotta
        e) yli 1000 vuotta, mutta alle 1000 miljardia vuotta
        f) 1000 miljardia vuotta tai pidempi
        Ymmärrät kai, että ei ole mahdollista sanoa näistä yhtään sen oikeammaksi kuin toistakaan. Toisaalta, jos se olisi esimerkiksi vaihtoehto d, niin kyllä sitä jo voisi ihmisen mielestä pitää aika kovana. Siinä valossa voi taas toisaalta katsoa Jes 66:24 ja kysyä että tässäkö on sitten niitä rangaistavia kuvattu (minä en tiedä).
        Minä EN TIEDÄ. Sorry. Jos tiedät oikean vastauksen a-f, niin kerro toki, mutta perustele Raamatulla. Yksikään näistä vaihtoehdoista ei vielä ole "ikuinen" (ei mukana listassa).
        Jos mielestäsi on asioita omasta uskostani jota olen vältellyt, kysy toki. Sen perusteet ja monta yksityiskohtaa löydät toki kirjoituksistani.

• En minäkään pidä että haukutaan, saati herjataan mitään kristillistä kirkkokuntaa. Olen itsekin ottanut jo vuosikymmeniä etäisyyttä advareihin mutta omianihan he ovat. Silti koen saavani arvostella sekä adventismia että sen sanan levittäjiä. Kaikki ei nimittäin kestä koko sanaa, jonka Raamattu antaa. Siksi Johanneksen ilmestyksessä on ne seitsemän seurakuntaa. Se ovat seurakuntia, eivätkä suinkaan pakanoiden erilaisia ryhmiä, joissa yksi on se ainoa oikea. Kun luet näille seitsemälle seurakunnalle annettuja ilmoituksia, niin huomaat sen. Lisäksi heillä jokaisella oli oma enkelinsä, eli kyllä kristinuskontojen piiriin lahkoja mahtuu, vaan ei sitä, joka kieltää Jeesuksen vapahtajana ja Jumalan poikana. Siinä on iso ero!
      Suvaitkaa siis ihmeessä kaikki seurakunnat lillukanvarsineen, mikäli heille Jeesus on Herra.

• Tarkoitan että vastuu on paimenella.

• Katso.itse.eteesi

Höpö höpö - on eri asia keskustella asioista ja aivan toista "olla aina oikeassa" - vaikka ei edes ole. Miksi puhua ennakkoluuloisesti muiden ihmisten ajatuksista kuin tietäisi kaiken -.
        Eikö olisi viisaampaa katsoa omaan kirkon opetuksia ja antaa muille sama oikeus - tutkia esimerkiksi luterilaisten ja katolisten polttorovioita ja ihmisten kiduttamisia ... ja lopettaa puhumasta adventistien erehdyksistä ja suurista pettymyksistä.
        Myös uskonnollisesti on parempi kyseenalaistaa oman kirkon selityksiä kuin muiden - esimerkiksi uskoa helvettiin pitäisi jokaisen rehellisen ihmisen tutkia perin pohjin sillä mikään toinen oppi ei ole niin sairas kuin se, se on Jumalaa pilkkaava valheellinen harha.

Usein on niin, että voidakseen unohtaa ja ummistaa silmänsä omiin epäkohtiin - puhutaan muiden erehdyksistä - se ei kuitenkaan poista niitä .. polttorovíoita voi hyvin verrata siihen kun israelilaiset polttivat lapsiaan siellä Hinnominlaaksossa .. miksi kirkko vaikenee niistä?
        Siis sinä olet väärässä uskossa >minun mielestäni< ... ja olisin kovastikin kiinnostavaa kuulla yhtä paljon parjaamista niitä kirkkoja kohtaan jotka ovat näihin kauheuksiin syyllistyneet.

Paljon olisi siis keskusteltavaa - jos keskustelu käytäisiin ajattelevien aikuisten kesken eikä sokeiden enemmän tai vähemmän aivopestyjen uskoaan henkeen ja vereen puolustavien kesken.

Huomioi tämäkin!
        Sinulla ei ole mitään oikeutta puhua halveksien muiden uskosta ja väittää että muut ovat väärässä ja sinä olet oikeassa - varsinkaan koska et ole.

• FaktaaPöytään
        Katso.itse.eteesi kirjoitti:

Höpö höpö - on eri asia keskustella asioista ja aivan toista "olla aina oikeassa" - vaikka ei edes ole. Miksi puhua ennakkoluuloisesti muiden ihmisten ajatuksista kuin tietäisi kaiken -.
        Eikö olisi viisaampaa katsoa omaan kirkon opetuksia ja antaa muille sama oikeus - tutkia esimerkiksi luterilaisten ja katolisten polttorovioita ja ihmisten kiduttamisia ... ja lopettaa puhumasta adventistien erehdyksistä ja suurista pettymyksistä.
        Myös uskonnollisesti on parempi kyseenalaistaa oman kirkon selityksiä kuin muiden - esimerkiksi uskoa helvettiin pitäisi jokaisen rehellisen ihmisen tutkia perin pohjin sillä mikään toinen oppi ei ole niin sairas kuin se, se on Jumalaa pilkkaava valheellinen harha.

Usein on niin, että voidakseen unohtaa ja ummistaa silmänsä omiin epäkohtiin - puhutaan muiden erehdyksistä - se ei kuitenkaan poista niitä .. polttorovíoita voi hyvin verrata siihen kun israelilaiset polttivat lapsiaan siellä Hinnominlaaksossa .. miksi kirkko vaikenee niistä?
        Siis sinä olet väärässä uskossa >minun mielestäni< ... ja olisin kovastikin kiinnostavaa kuulla yhtä paljon parjaamista niitä kirkkoja kohtaan jotka ovat näihin kauheuksiin syyllistyneet.

Paljon olisi siis keskusteltavaa - jos keskustelu käytäisiin ajattelevien aikuisten kesken eikä sokeiden enemmän tai vähemmän aivopestyjen uskoaan henkeen ja vereen puolustavien kesken.

Huomioi tämäkin!
        Sinulla ei ole mitään oikeutta puhua halveksien muiden uskosta ja väittää että muut ovat väärässä ja sinä olet oikeassa - varsinkaan koska et ole.

Ensinnäkin ei ole kyse siitä, kuka ihminen on oikeassa ("sinä vai minä, me vai te vaiko he..."), kyse on siitä, onko joku OPPI Raamatun mukainen. Ja mikäli se, kuten iso osa adventismin opeista, ei kestä Raamatulla punnitsemisen edessä, niin tämä ei ole sen faktan toteajan syy, vaan syy on väärässä opissa. Toki väärä oppi vetää julistajansa mukaan sen onnettomaan lokaan, mutta tämäkään ei ole havaitsijan syy.

Toisekseen, mikä ihmeen päähänpinttymä tämä on, että muissa kirkoissa kuin adventismissa puhutaan ja saarnataan ikuisista piinoista? Kyllä ne saarnojen aiheet ovat aivan muut - itse asiassa ei ole monen vuosikymmenen ja monissa eri kristillisissä piireissä liikkumisen aikana yhtään ainoata kertaa tullut tämä aihe vastaan. Koska kristityn katse ei kohdistu helvettiin vaan taivaaseen, niin miksi sitten helvetistä pitäisi saarnata?

Kolmanneksi, on totta, että katolinen kirkko on synkässä menneisyydessään syyllistynyt inkvisitioihin. Mutta ei tänä päivänä. Mutta entä adventistien erehdykset vuoden 1844 suhteen? Ovatko ne menneisyyttä? Ei suinkaan! Tämän vuoden ympärille kehiteltyjä Raamatulle vieraita oppejahan opetetaan adventismissa edelleen samalla tavoin kuin aina ennenkin. Joten vertauksesi katolisen kirkon MENNEISYYDESTÄ adventismin NYKYPÄIVÄN kanssa ontuu pahasti. Mikäli adventismin erehdykset olisivat jääneet historiaan, tuskin kukaan niitä enää arvostelisi, mutta kun ne ovat edelleen virallisesti voimassa...

• Minäkään ei pidä minkään kristillisen kirkkokunnan tai herätysliikkeen herjaamisesta enkä vihapuheista. Eri asia on sitten se, että eri uskonsuunnissa voi olla ja onkin kritisoimisen aihetta. Asiallinen, tosiasioihin perustuva kritiikki on paikallaan ja oikeutettua. Ja toki kritiikin kohteella on oikeus vastata ja perustella kantansa.

Ikuisesti kestävään piinahelvettiin en usko, vaikka en ole adventisti enää. Kuulun ev-lut. kirkkoon, jonka päätunnustuksessa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan, että he tuomitsevat ne, jotka väittävät jumalattomien ihmisten ja perkeleiden piinan loppuvan joskus. No, siinähän se Augsburgin tunnustus sitten tuomitsee ihan vapaasti, mutta minun ymmärrykseni mukaan tuossa kohtaa Augsburgin tunnustusta on teologinen virhe.

• Näin minäkin sen koen. Amen! Terve kristiikki on aina paikallaan ja se pitää ottaa rakentavana, eikä hajottavana puolin ja toisin. Sanoin tuossa yllä että vastuu on paimenella. Olen usein käyttänyt tätä vertauskuvaa:
        Kun Jeesus sanoi opetuslapsille, viekää minut veneellä Galileajärven yli, niin otan torkut. Kokeneet kalastajat lähtivät ja tuli myrsky, joka ylsi jo laidan sisäpuolelle. Silloin opetuslapset herättivät Jeesuksen pyytäen tätä auttamaan koska hukumme. Jeesus ensitöikseen käski myrskyä, joka rauhoittui heti, mutta heti perään hän kääntyi opetuslasten puoleen sanoen, "miksei teillä ole uskoa". Eli jos Jeesus sanoi että viekää minut toiselle rannalle, niin onko joku myrsky Jeesusta voimakkaampi ja hukuttaa meidät? Siksi Jeesus nuhteli heitä uskon puutteesta. Jos emme usko että Jeesus huolehtii lampaistaan, niin kuka sitten on se paimen?

• Exadventistiparka

Tuo on aivan hyvä lähtökohta.
        Oleellista kirkon opetuksessa on se, kuka Jeesus on ja mihin Hän meitä kutsuu, sekä mikä on armon perustus - eli ei lain tai sapatin noudattaminen tai omat työt, vaan yksin Jeesus.
        Muunlainen opetus johtaa ihmisen katsomaan itseensä, eikä Kristukseen, uskomme alkajaan ja täyttäjään. 2. Kor. 3:
        "15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
        16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
        17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
        18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin KATSELEMME Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, MUUTUMME saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, NIINKUIN MUUTTAA HERRA, joka on Henki."

• Exadventistiparka: "Oleellista kirkon opetuksessa on se, kuka Jeesus on ja mihin Hän meitä kutsuu, sekä mikä on armon perustus - eli ei lain tai sapatin noudattaminen tai omat työt, vaan yksin Jeesus."

Niinpä - muuta perustusta ei voida asettaa kuin Kristus Jeesus ja pelastus on yksin Isä Jumalan teko Poikansa Kristuksen ja jumaluuden kolmannen persoonan Pyhän Hengen kautta. Pelastettujen sinetti on Pyhä Henki, eikä lauantaisapatti. Ja mitään sunnuntain demonisointia ja mollaamista ei myöskään tarvita pelastuksen asiassa.

Kirjain (viittaa VT:n lakiin) kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi, kuten apostoli Paavali sanoo.

• JarmoEklund kirjoitti:

Näin minäkin sen koen. Amen! Terve kristiikki on aina paikallaan ja se pitää ottaa rakentavana, eikä hajottavana puolin ja toisin. Sanoin tuossa yllä että vastuu on paimenella. Olen usein käyttänyt tätä vertauskuvaa:
        Kun Jeesus sanoi opetuslapsille, viekää minut veneellä Galileajärven yli, niin otan torkut. Kokeneet kalastajat lähtivät ja tuli myrsky, joka ylsi jo laidan sisäpuolelle. Silloin opetuslapset herättivät Jeesuksen pyytäen tätä auttamaan koska hukumme. Jeesus ensitöikseen käski myrskyä, joka rauhoittui heti, mutta heti perään hän kääntyi opetuslasten puoleen sanoen, "miksei teillä ole uskoa". Eli jos Jeesus sanoi että viekää minut toiselle rannalle, niin onko joku myrsky Jeesusta voimakkaampi ja hukuttaa meidät? Siksi Jeesus nuhteli heitä uskon puutteesta. Jos emme usko että Jeesus huolehtii lampaistaan, niin kuka sitten on se paimen?

Samaa mieltä kanssasi olen. Paimenilla on suuri vastuu.

• totuusfriikki7678 kirjoitti:

Samaa mieltä kanssasi olen. Paimenilla on suuri vastuu.

Ethän anna nyt väärää kuvaa sanomastani. Jeesuksia ei ole monia. Laumassa on vain yksi paimen, Jeesus Kristus. Jeesus lähetti Henkensä koko maailmaan pitämään paimenen tehtävää yksissä käsissä, vaikka seurakuntia on paljon.

• Älä hyvä "totuusfriikki" loukkaannu, en tarkoita sitä niin... vaan:
        Toki seurakunnissa on omat paimenen sijaisensa, muttei meidän saa antaa heidänkään pettää itseämme. Seurakunnissa voi olla hyvä tai paha paimen ja siksi Jaakobin kirjeessä on hyvä varoitus: "älkää olko pelkkiä kuuljoita pettäen sillä tavalla itsenne, vaan olkaa myös sanan tekijöitä" Eli älkäämme sokeasti kuunnelko jotain Adventistipappia tai Luterilaispappia, vaan punnitkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on. Oikea paimen on meillä jokaisella sydämessä, joka on luvannut kertoa totuuden etsivälle. Vai mitä?

• YksinRaamatulla
        JarmoEklund kirjoitti:

Älä hyvä "totuusfriikki" loukkaannu, en tarkoita sitä niin... vaan:
        Toki seurakunnissa on omat paimenen sijaisensa, muttei meidän saa antaa heidänkään pettää itseämme. Seurakunnissa voi olla hyvä tai paha paimen ja siksi Jaakobin kirjeessä on hyvä varoitus: "älkää olko pelkkiä kuuljoita pettäen sillä tavalla itsenne, vaan olkaa myös sanan tekijöitä" Eli älkäämme sokeasti kuunnelko jotain Adventistipappia tai Luterilaispappia, vaan punnitkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on. Oikea paimen on meillä jokaisella sydämessä, joka on luvannut kertoa totuuden etsivälle. Vai mitä?

Harhaoppeja, jotka ovat peräisin Raamatun ulkopuolelta (vaikkapa "profeetaksi" kuvitellun Ellenin hourailuista tai muiden ihmisten mielikuvituksen ja keinotekoisen kyhäelmän tuotosta) sekä ovat ilmiselvässä ristiriidassa Raamatun sanan kanssa ON LUPA KRITISOIDA! Kun nämä opit eivät arvostelua ja ennen muuta Raamatulla punnitsemista kestä, niin se EI ole kritiikin esittäjän ja Raamatulla mittaavan syy.

Palstalla esitetään, että aiheellinen kritiikki olisi herjaa. Eli käännetään asia päälaelleen ja tehdään kriitikosta "pahan tekijä". Jos kerran Raamattu julistetaan mittapuuksi, niin sitten on myös kestettävä se mittaaminen - ja mittaamisen jälkeen musertava tulos, kun adventismin opit eivät osiltaan Raamattu-"testistä" selviä. Ei tästä mihinkään pääse.

Henkilö - kuten täällä viime aikoina usein mainittu T.F. - joutuu automaattisesti samaan liemeen julistamiensa epäraamatullisten opinkappaleiden kanssa. Mutta tämäkään EI ole tarkastelijan syy, vaan seurausta T.F. omasta toiminnasta. Ei siitäkään mihinkään pääse.

Jos joku ajaa tieten tahtoen ylinopeutta nopeusrajoitusalueella ja jää siitä poliisin haaviin, onko syy tällöin "pahan poliisin"? Vaiko peräti "pahan poliisin pahan mittauslaitteen"? Onhan näitä aina ja aina ollut, jotka tällä tavoin ajattelevat, että kävipä huono tuuri... Ja itsesääli on suuri.

Asia ei ole yhtään monimutkaisempi, jos tarkastellaan väärän opettamista ja opettaja jää kiinni, kun Raamattu on mittauslaitteena. Ei silloinkaan mikään itsesääli auta. Väärä oppi on väärä oppi kun Raamattu sen sellaiseksi vahvistaa, Jumalan tutka on pettämätön. Eikä tästäkään pääse mihinkään.

• YksinRaamatulla kirjoitti:

Harhaoppeja, jotka ovat peräisin Raamatun ulkopuolelta (vaikkapa "profeetaksi" kuvitellun Ellenin hourailuista tai muiden ihmisten mielikuvituksen ja keinotekoisen kyhäelmän tuotosta) sekä ovat ilmiselvässä ristiriidassa Raamatun sanan kanssa ON LUPA KRITISOIDA! Kun nämä opit eivät arvostelua ja ennen muuta Raamatulla punnitsemista kestä, niin se EI ole kritiikin esittäjän ja Raamatulla mittaavan syy.

Palstalla esitetään, että aiheellinen kritiikki olisi herjaa. Eli käännetään asia päälaelleen ja tehdään kriitikosta "pahan tekijä". Jos kerran Raamattu julistetaan mittapuuksi, niin sitten on myös kestettävä se mittaaminen - ja mittaamisen jälkeen musertava tulos, kun adventismin opit eivät osiltaan Raamattu-"testistä" selviä. Ei tästä mihinkään pääse.

Henkilö - kuten täällä viime aikoina usein mainittu T.F. - joutuu automaattisesti samaan liemeen julistamiensa epäraamatullisten opinkappaleiden kanssa. Mutta tämäkään EI ole tarkastelijan syy, vaan seurausta T.F. omasta toiminnasta. Ei siitäkään mihinkään pääse.

Jos joku ajaa tieten tahtoen ylinopeutta nopeusrajoitusalueella ja jää siitä poliisin haaviin, onko syy tällöin "pahan poliisin"? Vaiko peräti "pahan poliisin pahan mittauslaitteen"? Onhan näitä aina ja aina ollut, jotka tällä tavoin ajattelevat, että kävipä huono tuuri... Ja itsesääli on suuri.

Asia ei ole yhtään monimutkaisempi, jos tarkastellaan väärän opettamista ja opettaja jää kiinni, kun Raamattu on mittauslaitteena. Ei silloinkaan mikään itsesääli auta. Väärä oppi on väärä oppi kun Raamattu sen sellaiseksi vahvistaa, Jumalan tutka on pettämätön. Eikä tästäkään pääse mihinkään.

Ehdottomasti näin! Meillä on oltava jokaisella uskontunnustuksemme, joka aikanaan kun lukutaitoa oli vain kylän kauppiaalla ja papilla, niin hoettiin uskontunnustus. Silloin jos joku tuli kertomaan sitä sanomaa vastaan, jota Paavali opetti, oli kavahdettava. Näin isännät renkineen ja rahvas pääsi punnitsemaan kun kylällä joku sanoi että Jeesus sitä ja pelastus tätä kautta. Sitten vaan hokemaan opittua värssyä ja siinä oli selvästi että pelastus on Jeesuksessa ja tuo oppi näyttää että pitäisi ensin tehdä sitä ja sitten tuota. Renkimies saattoi sanoa että haista ukkko huilu, mää rähären nyt heinätöihin.

• JarmoEklund kirjoitti:

Älä hyvä "totuusfriikki" loukkaannu, en tarkoita sitä niin... vaan:

Aaa sinä puhuitkin siis yhdestä Hyvästä Paimenesta Jeesuksesta. Minä kun luulin sinun viittaavaan paimenella näihin eri kirkkojen ja uskonsuuntien paimeniin/Hyvän Paimenen edustajiin, pastoreihin ja muihin sanan opettajiin.

• totuusfriikki7678 kirjoitti:

Aaa sinä puhuitkin siis yhdestä Hyvästä Paimenesta Jeesuksesta. Minä kun luulin sinun viittaavaan paimenella näihin eri kirkkojen ja uskonsuuntien paimeniin/Hyvän Paimenen edustajiin, pastoreihin ja muihin sanan opettajiin.

Juu, näin alunperin oli... huomasin vasta sitten ettet ehkä ymmärtänyt. Näin ne helposti jää hampaankoloon ihan turhaa. Siunauksin! ...ja Jeesus on Herra!

• Siunausta samoin sinun elämääsi.

• pyhpyh
        YksinRaamatulla kirjoitti:

Jahas.. eli muita ei saa herjata, mutta adventisteja pitää herjata. Sitähän sinä tuossa sanot.

• Lukutaitokohukassapyhpyh
        pyhpyh kirjoitti:

Jahas.. eli muita ei saa herjata, mutta adventisteja pitää herjata. Sitähän sinä tuossa sanot.

Onko sinulla pyhpyh vaikeuksia luetun ymmärtämisessä??? Tulkitset sen, kun toinen kirjoittaa, että harhaOPPEJA, jotka eivät kestä raamatullista tarkastelua, on lupa kritisoida adventisTIEN herjaamiseksi.
        Herjaamista Raamatulla mittaaminen ei ole lainkaan. Ja korkeintaan tuossa voisi puhua adventisMISTA/adventisMIN opeista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      20
      3620
    2. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      81
      3035
    3. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      61
      3024
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      299
      2394
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2172
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2131
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1331
    8. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      7
      1215
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1200
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1099
    Aihe