Pelottaa että menetän perheeni

Entiedämitäteen

Olen 16-vuotias tyttö. Minun vanhempani on aina juonut, mutta minusta tuntuu että nyt juominen on lisääntynyt. Ennen he ottivat vain kerran viikossa ja kohtuudella. Nykyisin on niin että ryypätään koko viikonloppu. Minun äitini on sitä mieltä, että ei pitäisi juoda niin paljon, mutta isäni kuitenkin juo. Olutta ei osteta kuin perjantaisin, jolloin se sitten alkaa, tai joskus se juominen alkaa vasta lauantaina, mutta sitten otetaan myös sunnuntainakin. Isä juo krapulakaljaakin. Minua pelottaa että hänestä tulee alkoholisti. Joka tavallaan on koi jo alkanut. Meidän suvussa on alkoholisteja monia ja siksikin jo pelottaa, että se kulkee suvussa. Miten voisin auttaa isää? Asiasta on puhuttu riidelty monen monta kertaa, mutta ei mikään vie asiaa eteenpäin. Juominen vain jatkuu. Minun isä polttaa myös paljon tupakkaa jonka takia hänen terveytensäkin on alkanut huonontua. En halua että kohta joku menehtyy. Asia vaivaa minua paljon. Alkoholi tuhoaa kaiken. Terveys menee ja se sytyttää riitoja. Olen saanut pari kertaa ahdistuskohtauksia sen takia, että en kestä kuunnella kun vanhempani riitelevät. Ahdistaa kaikki, tämä elämä ei ole enää se sama mitä se oli ennen. :(

9

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voivoivoi

      Perhettä, vanhempasi ovat vanhempiasi, vaikka voissa paistasi. Se, asuvatkin yhdessä tai erikseen. He ovat perhettäsi. PIste. Kuningas alkoholi vie paljon asioita pieleen, itse äitinä katsoin parhaaksi mennä eri suuntaan lapsen isän kanssa.

    • Jenniina1

      Alkoholistille ei auta puhuminen, riiteleminen, kieltäminen tai mikään muukaan ellei hän itse halua lopetaa. Sille ei yksinkertaisesti voi mitään. Sinun täytyy yrittää alkaa miettimään ennemminkin, miten sinä itse jaksat.

      Pian pystyt varmaankin muuttamaan omillesi. Pystyt aloittamaan oman elämäsi. Vanhempasi ovat aikuisia, ja heidän pitäisi itse ottaa vastuunsa elämästään. Sinun ei kuulu ottaa heidän elämästä vastuuta, jo sen vuoksi että olet niin nuori. Olisi liian suuri taakka sinulle.

      Muista aina, mitä alkoholi saa aikaan. Valitse elämässäsi itse oikein. Opiskele itsellesi ammatti. Vältä liikaa alkoholia, valitse ystäväpiirisi oikein ja mahdollinen elämänkumppanisi. Tämän kirjoitan siksi, kun usein alkoholistiperheen lapset joutuvat alkoholikurimukseen.

      Olisiko sinun mahdollista puhua jollekin? Koulun terveydenhoitaja esimerkiksi voisi auttaa.

    • flaöjkflask

      Tuo mitä kohtaat on todella yleistä. Onko äitisi kuitenkin pääasiassa selvä? Kerro hänelle miltä sinusta tuntuu.. Ja tosiaan, ei sinun tarvitse liikaa murehtia tätä, aikuiset hoitaa ja tuskin kukaan on kuolemassa. Voit sanoa myös isällesi kun on selvä, miltä sinusta tuntuu, sanot että pelottaa. Ole ihan hyvillä mielin, asia ei ole sinun vastuulla millään tavalla. Ole iloinen ja keskity tosiaan omaan elämääsi. Kavereille puhuminen auttaa myös.

    • oth

      ei oo kivaa sulla,sun pelko että isästäs tullee alkoholisti on turha,se on sitä jo.sun ny pitää ottaa ohjat omiin käsiin,herättää vanhemmat huomaamaan mistä on kyse ja et sä kärsit.voi olla et sä menetät perhees vähäks aikaa mut kun ne huomaa et sä et oo enää siin normaalisti paikalla,jonkun ajan päästä he ottaa suhun yhteyttä,varmasti!

    • harrasteidenpariin

      Isäsi, ehkä myös äitisi, olisi löydettävä mielekästä tekemistä, joka pitää selvänä. Harrastepiirit/seurat/yhdistykset tarvitsevat nykyään vapaaehtoisia. Harrastatko itse mitään? Olisiko faijallasi mitään urheilulajia, josta hän tykkää?

      Henkenä Se, että parempi olla kotoa pois harrasteiden takia, kun juoda kotona!!! Eiköhän Se viihtyminen kotonakin siitä kohene, ettei tarvi jurrissa keikkua.

    • valoakohtijohtiko

      Tuota, ihaan neuvona sanon että monessa perheessä juodaan pe-su välisen ajan olematta ihan rapa alkoholisteja eli oikeasti ei välttämättä sitä ole kuin ajoittain ja eipäs nyt liioitella näissä vastauksissakaan. Älä suotta huolehdi isäsi juopotteluista, kyllä se krapulansa itse kärsii ja se tunne ei ole kiva. Puhu asiasi vanhemmillesi ja kerro jos ahdistaa. Ellei he kuuntele ja toimi, niin perheneuvola on hyvä paikka puhua nuo ongelmat ja saada oikeaa apua itsellesi, jos vaikka viikonloppuisin pääsisit pois kotoa esim sijaisperheeseen missä ollaan selvänä.. saisit itse muuta ajateltavaa!

    • MyrkkySuomi

      Onhan hän sentään arkipäivät juomatta joten ei tilanne aivan katastrofi ole. 20 olutta kestää juoda viikossa ennenkuin kuoleman riski alkaa nousta huomattavasti. Hyvä että isälle tulee krapula. Ne kun pahenee iän myötä ja saa jotkut lopettamaan kokonaan. Tupakka on toinen paha juttu. Jopa pahempi koska se tappaa ajan myötä ja siitä on vaikea päästä eroon.

    • rusetti89756

      Olen nykyään 25 vuotias, isäni juominen oli pahinta kun olin samanikäinen kun sinä. Työt hoidettiin ja sileen mutta ku perjantai tuli alkosta haki muutaman kossupullon ja veti pe ja la putkeen.. Pahinta oli kun oltiin kk mökillä, joi kokoajan viinaa ja sitten viikkoa ennen kun pitää lähteä takas kotiin oli kamalinta.. Tärisi,oksenti oli valkoinen kun lakana aivan kamalat vieroitus oireet. Äitini kanssa hän ei tapellut, mutta minun kanssa kyllä, joiloin äidin piti tulla väliin. Olin erittäin itsepäinen niin kuin isånikin joten kun oltiin erimieltä niin tappeluhan siitä tuli. Ymmärrän hyvin miltä sinusta tuntuu ja jos osaan arvata laitat kuulokkeet korvillesi ja kuuntelet musiikkia ja leikit että kaikki on hyvin..Toinen mitä itsekin tein oli että itkin peiton alla. Poltti usein 2askia päivässä. Terveys ei ollut muutenkaan hyvä, diabeettes oli aika pahana ja oli sydän kerran leikattu kun olin pieni. Valitettavasti joskus ei riitä vaikka kuinka yrittää auttaa..

    • yxvaanjji

      Mun äitini on juonnu. Sillä on usein miehiä mitkä tuo viinaa. Käskee vaan ole kaunis ja olemaan mieliksi jos nukahtaa/aika usein. Kerranaamulla tuli huoneeseeni kun sen kaveri alasti nai. Äiskä myohemmin haukku vaan pikku huoraks. Niitä kävi vaan monta mistei muista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe