Aloin tehdä ostokauppaa käytetystä autosta, niin liikkeen myyjä sanoi että heillä ei ole lupaa kertoa mitään. Ihme homma. Ainahan asiakas on saanut tietää.. montako omistajaa autolla on ollut, millaisessa ajossa yms. Ei mitään tietoja annettu. Onko muut kohdanneet samaa ja mistä syystä myyjä näin toimii ?
Edellisten omistajien tiedot!!
16
173
Vastaukset
- juspekki
Myyjillä ei todellakaan ole oikeutta jakaa edellisen omistajan yhteystietoja. Tottahan ne selville saa muutenkin, kuin myyjältä. Myyjä toimi aivan oikein sillä osa edellisistä omistajista ei halua tietojensa leviävän.
- tietosuojaa
Tiukasti tulkiten noin, vaikka edelliset omistajat saa selville myös esim. Trafin tiedoista.
Myös huoltotietojen osalta on erilaisia käytäntöjä, osa liikkeistä saattaa tulostaa auton tarkan huoltohistorian ostajalle (jos siis huolettu ko. liikkeessä), osa ei ja osa siltä väliltä (saattavat kertoa suullisesti mitä autolle on tehty mutta eivät anna paperilla näitä).
On tietysti ymmärrettävää että nuo huoltotiedot kiinnostavat ostajaa, mutta jos tuollaisia tulosteita jaellaan "vapaasti" ollaan ainakin hyvien tapojen rajamailla. Se mitä autolle on huollossa tehty tai jätetty tekemättä on auton sen aikaisen omistajan ja huollon välinen asia. Se että liike mahdollisesti jakaa myöhemmin noita tietoa kenelle tahansa kolmannelle osapuolelle ei ainakaan paranna mielikuvaa luottamuksellisesta asiakassuhteesta. - höpöäää
Kyse on liikkeen omaisuudesta, joten tiedot voi vapaasti luovuttaa.
- asiakassuhde
höpöäää kirjoitti:
Kyse on liikkeen omaisuudesta, joten tiedot voi vapaasti luovuttaa.
Auto on kyllä liikkeen omaisuutta, mutta en itse ainakaan ole kovin tyytyväinen jos yritys jakaa minun yhteystietojani tai muita asiakassuhteeseen liittyviä asioita toisille asiakkaille minulta siitä kysymättä. Sitten jos etukäteen on sovittu että yhteystiedot saa antaa mahdolliselle ostajalle on asia täysin eri juttu.
- oopps
Ei tietenkään anna yhteystietoja, vaan tiedot tehdyistä huolloista ja edellisen omistajan nimen joka selviää Trafilta...
- Autonostaja
Kiitos asiallisista vastauksista. Tottapuhuen aikamoisen riskin siinä ottaa kun käytettyä autoa ostamaan lähtee. Uudessa jos varat sallii olisi takuu ostajan puolella.
- KomistusABC
Mistä se myyjä tietää, että millaisessa ajossa auto on ollut?
- nimimerkkt
Minä taas haluaisin lisätietoja eräästä automyyjästä, jolla on vilunkihistoriaa.
- vaihtunutnimi
Parempi, kun pysyy sellaisista kaukana.
- bygs
Minä taas haluan lisätietoja niistä kusetuksenyrittäjä asiakkaista. No en haluu, kun sen näkee ukon käytöksestä muutenkin, että tarviiko vähä pidemmän koeajon. Tunnus sana siihen on , et on niin hyvä auto, että ei oo pakko vaihtaa.
- Manitpois
Nykyisin kaikki tiedot pyritään pitämään salassa tietosuojaan vedoten. Asian ydin on kuitenkin siinä, että tietoja saa, kunhan maksaa. Siis huomatkaa, rahalla murtuu tietosuojakin.
- vaihtopulkka
Aivan pakko kysyä että miten, koska kovin haluaisin sen tietää. Minun autoni rekisterilapusta ei saa kuin viranomaiset tiedon kenelle kulkine kuuluu niin kauan kun se minun omistuksessa on . Ja tuskin sikäli auto vaihtopulkaksi joutaisi niin tuskin sieltä sulle tietoa antaa kenen on aiemmin ollut sikäli en olisi toisin luvannut tietojeni luovuttamiseen.
- höhööh
Annapa rekkari niin tarkistetaan tiedot. Kuvitteellinen tietojen luovutuskielto on mahdollinen, mutta epätodennäköinen 99.9% varmuudella.
- tyjytjyjytjyjt
höhööh kirjoitti:
Annapa rekkari niin tarkistetaan tiedot. Kuvitteellinen tietojen luovutuskielto on mahdollinen, mutta epätodennäköinen 99.9% varmuudella.
Tietojenluovutuskieltohan ei estä tietojen saamista. On sitten muitakin kieltoja jotka estää. Mutta voit jeesustella asiaa kaljakorisi ääressä.
- höhööh
Ai mitä - mielikuvituskielto? Olisikin kaljaa.
- BrossInc
"Aloin tehdä ostokauppaa käytetystä autosta..."
HIENOA! Olit osannut mennä oikeaan paikkaan, eli autoja myyvään liikkeeseen.
"Ainahan asiakas on saanut tietää.. montako omistajaa autolla on ollut, millaisessa ajossa yms. Ei mitään tietoja annettu."
Mistä vtusta myyjäliike sinulle lähtisi arpomaan omistajien lukumäärää, mitä autossa on tehty (Nussittu? piereskelty?) tai miten edelliset omistajat ovat sillä ajaneet??
"Onko muut kohdanneet samaa ja mistä syystä myyjä näin toimii ?"
On 100% varmuudella. Myyjäliike ei voi kyselemiäsi asioita tietää ilman kristallipalloa ja sellaistahan heillä ei ole. Tietääkseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232