Tietääkö kukaan, missä rockabillyä rakastavat ihmiset piileskelevät nykyään? Itse asun Espoossa ja yritän jatkuvasti seurata tapahtuuko jossain pääkaupunkiseudulla jotakin rockabillymusiikin saralla. Alan olla ihmetyksestä ymmälläni kun tarjonta on niin vähäistä. Ovatko ikäiseni/kaikenikäiset rockabillyfanit katoamassa Suomesta olemattomiin? Itse olen -62 syntynyt nainen ja elämäni suurimpia rakkauksia musiikissa ovat Eddie Cochran, Stray Cats, Brian Setzer, Carl Perkins ja Lee Rocker. Lisäksi kuuntelen paljon muun muassa Buddy Hollya, Ray Smithiä, Johnny Burnetteä, Blastersia, Billy Lee Rileya, Johnny Riversiä ja jonkun verran ;) Elvistäkin. Mahtavaa on, että rockabillyä on tehty niin paljon ja nyt Spotifyn avulla voi ammentaa ehtymättömän tuntuisista lähteistä jatkuvasti "uutta" ja uutta. Mutta olisi äärimmäisen hauskaa tutustua hengenheimolaisiin, jotka olisivat yhtä innoissaan rockabillystä! Onko teitä vielä olemassa jossakin vai oletteko kuolleet sukupuuttoon?
Missä rockabilly-ihmiset piileskelevät?
56
1591
Vastaukset
Olen vähän – ja ratkaisevasti – nuorempi kuin sinä, -68 syntynyt. Kummaa tosiaan on, et rockabillydiggarit ovat kadonneet. Luultavasti jenkkiautoporukoista heitä löytyy kuitenkin.
Itse olen kyllä punkkikasvatteja, tai siis uuden aallon ihmisiä. Meillähän oli tää yhteentörmäys sitten jossain vaiheessa, mutta minähän olin sen verran nuori, et se oli meillä lähinnä ala-asteen väittelynä et kumpi on perempaa ja kumpi paskaa. Kukaan ei muka voinut molemmista digata.
Jotenkin tuntuu, että ainakin soittajapurukoissa nämä musiikkityylit ovat täysin jo sekoittuneet. Tarkoitan et onhan meillä jotain Melrosea ja vastaavaa vieläkin, jotka ei tietysti ole mitenkään puhdasta rockabillyä. Ei kyllä punkkiakaan, vaan ihan sitä rokkia.
Mutta ihmettelystä toimintaan; veikkaan että jenkkiautoharrastajat kyllä ainakin vähintään tuntee rockabillyihmisiä, että heiltä ehkä ois helpointa kysellä.Kiitos vastauksestasi, nuori mies ;)
Hmmm, jenkkiautojen liepeiltäkös niitä rockabillydiggareita voisi löytää. Itsekin pidän kyllä vanhoista jenkkiautoista ja monista muistakin vanhoista hienoista autoista, mutten oikein ehdi noihin autorientoihin kun on niin kiire kuunnella rockabillymusiikkia ja tanssia. Mutta täytyy laittaa tuo vinkki korvan taakse :D
Joo, varsin mielenkiintoista voi olla rockabilly sekoittuneena muihin musiikin lajeihin. Itse pidän kovasti rockabilly-blues-sekoituksista ja rockabilly-country-sekoituksista ja sellaisista sekoituksista, joita Brian Setzer tekee. Tuntuu kyllä hassulta ajatella, että rockabilly ei Suomessa kiinnostaisi musiikintekijöitä kuin mausteena.- toppponen
En tiiä, mut eikös noilla autoharrastajilla ole välillä ihan musiikkibileitäkin. Kuten prätkäporukoillakin. Enkä minä ainakaan tällaisena hipin näköisenä punkkarina ole huomannut, et mua mitenkään dissattaisiin missään. Aito ihminen on aina hieno, aidosti jostain diggaava tulee aina toisten aitojen kanssa toimeen, vaikkei maku aina ihan sama oliskaan.
Siin vaan on se, että kun tuollaiset porukat järjestää bändi-iltoja, niistä ei liiemmin julkisesti huudella, et sikäli kannattais ihan talleilta kysellä.
Mulle taas punkkiin menee mielellään sekaisin kaikki, rockabillykin. Rockabilly taitaa olla nykyään niin marginaalissa, ettei bändejä juurikaan ole. Sun varmaan pitää perustaa sellanen. Toivottavasti uudella tulevalla kultakaudella ei kuitenkaan oltais yhtä suvaitsemattomia muita kohtaan, ku mitä se oli 70-luvulla. Odotan todella sitä kultakautta, pakkohan sen on tulla :D!
ja ehdottomasti ilman mitään puhdasoppisuuksia ja fanaattisuuksia ja eri näköisten ihmisten vihanpitoa niin kuin silloin 70-luvun lopulla. Itse rakastan rockabillyä nimenomaan musiikkina enkä hiustyylien tai nahkatakkien takia niin hauskoja kuin vaatteet ja hiusten laitto sinänsä saattavatkin olla. Ja olen aina kuunnellut ja edelleenkin kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia, rockabillystä ja sen lähisukulaislajeista vain pidän eniten. Stray Catshän on ollut aina lähellä punkkia, parhaalla tavalla mielestäni :D
Bändin perustamisessa alkaa olla pikkuisen kiire tässä iässä, mutta mistäpä sen tietää mitä kaikkea tähän maailmaan mahtuu ;D
- Rockabillyman
Rockabilly on voimissaan ja porukkaa piisaa nykyään enemmän kuin koskaan. Katso oheisista linkeistä, missä bändejä soittaa ja autocruisingeja järjestetään. Mukaan vaan tutustumaan rohkeasti! Itse ole myös -62 syntynyt, jo vuodesta -75 asiaa harrastanut äijä.
http://www.pcuf.fi/~tapiov/gigs.htm
http://www.cruisingnight.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=176Wau, mahtavaa, kiitos!! Nyt olen kyllä aivan häikäistynyt :D noin paljon kaikkea! Nyt kun vaan joka paikkaan ehtisi ja pääsisi ;)! Olenpa iloinen, että pyyhit pois sen kaamean epäilyn, että alan olla ainoita lajiani!
Tuolta sivuilta itsekin vakoilen tapahtumia :) Ihanaa porukkaa, ihanaa musiikkia ja niitä autoja :)
- OldFart1965
Itse olen vm. 1965 ja nykyisin harvakseltaan treenaavan bändin laulaja Imatralta. Hengissä ollaan ja musiikki soi, vaikkakin kontrabasistin kanssa on hieman haastavaa...
- Rockabillyman
Ja jos ulkomaille haluaa mennä, niin täällä on kaikki. Aivan mahtava festari.
http://www.vivalasvegas.net/:D ohoh, onpa melkoinen valikoima tarjolla! Tuosta voin kyllä alkaa uneksia ja sen ohella etsiä noita bändejä Spotifysta ja Youtubesta, paljon minulle uusia mielenkiintoisia nimiä :)
- hipsi
LonelyWolfBitch kirjoitti:
:D ohoh, onpa melkoinen valikoima tarjolla! Tuosta voin kyllä alkaa uneksia ja sen ohella etsiä noita bändejä Spotifysta ja Youtubesta, paljon minulle uusia mielenkiintoisia nimiä :)
Joo, olen kans päässyt rockabillyn makuun Melrosen keikoilta...aivan mahtavaa menoa...:) suosittelen...
- DeSotoSweet
tervetuloa vaan bileisiin
:) kiitos, niin mielelläni kyllä tulen! Melkein täytyy nipistellä itseään uskoakseen todeksi, että tapahtuu sittenkin noin paljon kaikkea ;)
Ja jo melkein heti kohta todella mielenkiintoisia bändejä keikalla, maltan tuskin odottaa :D
- 17v.kellohelma
Mutta missä kaikki oikeasti nuoret?! :D
- Greaserdude
Nuoremmasta päästä nyt esimerkiksi mä, 97 syntynyt vaasalainen jätkä ketä on jo kauan ollut enemmän tai vähemmän greaser/rasvis ja kai nyt siinä samalla rockabilly. itse pitäydyn eniten klassisen rokin ja elviksen parissa mutta rockabillyä menee ihan yhtä lailla. moottoripyörät ja vanhat autot, check. Nahkarotsi, check. Jos jotakuta hengenheimolaista kiinnostaa tutustua voi ottaa yhteyttä [email protected]
- Rockabillyman
Hienoa kuulla nuoresta sukupolvesta. Keep on rockin`
- rockabillyn.renesanssi
Rockabilly oli kova sana silloin joskus nuoruudessa 70-luvun lopussa jolloin kuunneltiin Crazy Cavania, Matchboxia, Eddie Cochrania, Buddy Hollya, Stray Catsia yms. rockabilly ja rockn roll artisteja. Nyt kun hokasin Spotifyn niin mm. rockabillyn maailma on auennut uudestaan :) Mainio keksintö nuo musiikin suoratoistopalvelut joihin mm. Spotify ja Deezer lukeutuvat.
Niinpä! Melko vaikeaa olisi saada haalittua käsiinsä niin paljon levyjä kuin esim. Spotifyssa löytyy kaikenlaisina kokoelmina. Kiinnostavaa päästä vertailemaan eri yhtyeiden ja artistien versioita samoista kappaleista, ja rockabillyssähän niitä löytyy ;D! Ja Spotifysta oon löytänyt paitsi vanhojen suosikkieni minulle ennen tuntemattomia kappaleita myös vaikka mitä mahtavan upeaa rockabillyä, josta ei minulla ole ollut aavistustakaan. Viimeisin ihmeellisen hieno löytöni sieltä on Hayden Thompson, jota kuuntelen nyt päivittäin, mm. kappaleita Fairlane Rock, Love my Baby, Kansas City, Train from Chicago, Lonely For My Baby, Call Me Shorty ja Frankie & Johnny. Spotifysta löytyy koko ajan aivan helmiä ja ne on niin helppo tallentaa soittolistoille. Yksi helmi, jota kuuntelen nyt niin usein kuin uskon naaputeiden hermojen kestävän, on Robert Gordonin "When I Found You" , aivan mielettömän hyvä biisi :)!
- Bastrado
Ei olla sukupuuttoon kuoltu. Kirjauduppa tuonne Roketsuvoorumin sivuille, niin sieltä löytyy mainio tapahtumakalenteri tapahtumista ja konserteista.
- Suomited64
Eddie järjestää aina hyvät bileet. Tässä yksi Facebook-linkki, josta pääset jyvälle
https://www.facebook.com/events/595499563832683/764675653581739 - Suomited64
Uusimmat bileet löytyy täältä, Hotelli Tallukka, Vääksy, 21.-22.8.2015
https://www.facebook.com/RealGoneWeekender- Kanuunaralli
Nämä ovat oikeasti nahka ja kumifetissien bileet.
- kiinnostunukin
UP!
- RockDanny
Mie itse asun Varkaudessa Itä-Suomessa ja kyl tääl Rockabilly tapahtumii on iha mukavasti..Pieksämäellä oli vast Big Wheels Rock’n Roll Party 18.7..iltabileissä oli Pep Torres (USA), 20th Flight Rockers (Fin), John Howdy and his Fin-a-Billies (Fin) ja Drive-in & Rock on 21.8-22.8 Nurmeksessa..iltabileissä siel Viikonlopun aikana lavalle nousee The Bobcats, Toreadors, Brandy Rockers, Francine, Agents, Heikki Silvennoinen, Jake´s Blues Band, King Drapes, Helekatz ja Burleski-show..Tervetuloo tänne suunnalle bilettää Rockabillyn ja Rock`n`Rollin tahdissa...50`s style
- itdyrfiå
Nurmes on ihan perseestä, ei tulla
- sameold
UP.
- Pulisongit
Moi! Ikää on reilut kymmenen vuotta vähemmän kuin aloittajalla, olen kymmenet vuodet tötteröä enempi tai vähempi kammannut mies Itä-Suomesta. Alan tapahtumissa tulee käytyä hyvin harvoin kun ei ole samanhenkisiä kavereita eikä siksi edes tiedä kaikista menoista. Tästä musiikista ja tyylistä ei ole päässyt koskaan irti eikä pääsekään. Vanhat soinnut ilahduttaa yhä "vanhan" mieltä. Omalle nuoremmalle sukupolvelle en ole tuputtanut omaa juttuani, mutta luontaista kiinnostusta jälkikasvulla näyttää jonkin verran olevan.
Jatkakaa vaan rokaten! Minullekin onnekkaalle on suotu niin otollinen sydän, että kun sinne on kerran istutettu rockabilly/rock 'n' roll (Elvis ollessani 13v.), niin ei se sieltä mihinkään häviä, vaan elää koko ajan vahvempana ja tekee elämästäni iloisen ja ihanan. Ihan sääliksi käy niitä, joita ei ole siunattu samanlaisella rikkaudella :(
Oon kyllä tehnyt erinäisiä vaelluksia ja harharetkiäkin monenlaiseen muuhunkin tanssittavaan musiikkiin ja monenlaisesta oon hetkeksi innostunut, vaan kyllästynyt pian taas, mutta rockabillyyn/rock 'n' rolliin en kyllästy koskaan! Päivät vaan meinaa loppua kesken, kun on niin paljon rakkaita suosikkibiisejä, joita on pakko kuunnella jatkuvasti ja vähän väliä löydän minulle ennen tuntemattomia upeita rockabillybändejä ja -biisejä. Nyt seikkailen syvällä billy-puolella ja oon aivan ihastuksissani (esim. Little Jimmy Dickensin "I Got a Hole in My Pocket" ja "Rockin' with Red"!) :)
Oon pahoillani huonoista sanavalinnoistani kun kirjoitin "piileskelystä" ja "sukupuuttoon kuolemisesta". Kaameaa, miten huonoilta äkkiä näppäillyt sanat alkavat kohta näyttää kun ne jämähtävät nettiin :(! Pimento on kyllä ollut minun puolellani ja nyt silmäni ovat iloisesti avautuneet kuinka rockabilly-ihmisiä ja -bändejä onkin vaikka kuinka runsain määrin. Todella mukavaa rockabillyväkeä oon tavannut :D
Hienoa, että teitä on joka puolella Suomea, melkein kateeksi käy miten paljon siellä "kauempana" Suomessa on hienoja bileitä tänä kesänä. Kyllä kelpaisi olla ensi viikonloppuna Nurmeksessa bilettämässä, oon käynyt itä-Suomessa niin monet kerrat, että tiedän miten hienoa siellä on tähän aikaan kesästä! Ja varmaan olisi hienoa olla mukana myös Asikkalan Real Gone Rock 'n' Roll -festareilla, jos ehtis mukaan :D Hauskoja bileitä vaan molempiin paikkoihin ja kaikille rockabillybilettäjille kaikkialle Suomeen!- Pulisongit
Mukava nähdä aloittajan vastaus! Luulin vastaavani liian myöhään ja meinasin jo jättää vastaamatta......... Itsellä alkoi muutaman vuoden vanhempana kun oli ensin kuunnellut muut genret läpi ja lujassa on pysynyt. Jokaisella on tietty oma musiikkimakunsa, mutta samoin ajattelen, että sääliksi käy niitä muita. 2;)
Jos huolet painaa, niin kyllä piristyy, kun pistää soimaan vanhaa alan musaa..... 2:)
Ei kannata olla pahoillaan, tuoltahan se tuntuu, jos ei kaltaisiaan näe, eikä tiedä heitä olevan. Hienoa kun sinulle selvisi ettet todellakaan ole yksinäsi tämän asiamme kanssa ja että sait itsesi alan keikoille! 2:) Varmasti oli sinulle mahtava elämys! Pieksamäellä oli pakko käydä ihailemassa vanhaa rautaa. Mahtava tunnelma oli paikanpäällä! Kannattaa käydä, ei pety! Jos joku kiva alan ihminen haluaa vaihtaa ajatuksia, niin saa laittaa [email protected] Kotkassa on iso tapahtuma erityisesti 60-70-luvuilla syntyneille, mutta myös aivan kaikille muillekin rock/fiftari-henkisille 29.8.2015 konserttitalolla klo 17 alkaen.
http://heyevent.com/event/tur44rsok5dbma/50-v-fiftarijuhlat-kotkassa-2982015-klo-1700- daffodiletantii
Kotkasta tulee Suomen huonoimmat bändit, sen tietävät kaikki.
- VintageEdition
UP! Ois joo kiva tutustua nuorempaan sukupolveen!
- tyllihame89
Täällä myös yksi aloitteleva rockabilly-tyttö vuosimallia -89! :) Kellohelmoista / vaatteista se lähti pari vuotta sitten liikkeelle ja musiikkikin on alkanut innostaa. Pitäis vaan just päästä keikoille ja tutustua ympyröihin, mutta hirveen hankala löytää tietoja tapahtumista!! Ihmettelen ettei tunnu olevan mitään rockabilly- tai vastaavaa yhteisöä, jonne koottaisiin infoa ja ihmisiä yhteen, ei edes facebookissa mistä nykyään luulis löytyvän oma ryhmä kaiken maailman menijöille. Tässä ois selkeesti "markkina-aukko".
- Aigustuskinvaan
www.roketsuvoorum.com
http://www.pcuf.fi/~tapiov/gigs.htm - JenkkiOnJeesSS
Kattoppa Drive-In Nurmes hakusanalla. Hyvä tapahtuma loppukesästä ja aina ollut hyviä esiintyjiä viikonlopun aikaan :) Rock`n Roll Rules !
- Greaseball
Jos nuoria alan bändejä haet niin tässä ainaki pari: Relaxtrio ja Kickin' 5
Molemmat löytyy facesta helpolla :) - runawayboy
eheei ole rockabilly katoomassa mihinkää aikoihinkaa! :D
t: 16v rokkari, ja tunnen monia ikäsiäni! - Rockabilly4ever
Alan ihmiset piileskelevät alan bileissä. Viimeksi eilen oli loistavat kemut Hämeenlinnassa, ja pääesiintyjänä The Blue Cats. Paikka oli tietääkseni loppuunmyyty.
- runawayboy
oli loppuunmyyty joo, hyväkun mahtu edes tuopin nostamaan huulille! :)
- JokuTolkkuHei
runawayboy kirjoitti:
oli loppuunmyyty joo, hyväkun mahtu edes tuopin nostamaan huulille! :)
Tuttia suuhun 16-vuotiaalle pojulle se on selvä.
- runawayboy
JokuTolkkuHei kirjoitti:
Tuttia suuhun 16-vuotiaalle pojulle se on selvä.
kyllähän se nyt on pitkään ollut aika normaalia että tän ikänen yhden juo kun on juhlimaan asti päässy.. tai no, en tiedä susta mutta ainakin normaalimpaa kun tutin imeminen :)
- kylälähtee
Jokusanovitsinä et neon kuolleet sukupuolitauteihin. Novitsinä.
'Ihanhurjaa täällä Tampereella 0nsemaukka 1980meininki kun ne viisikymppisetkin viä soittaa punkbändeissä.
'Löytyy ja on meinaa The Blizkrieg Boys
'Punk Lurex - nopunkkeitiätysti
Mansestalähteeviä niitä alkuperäisiäkin ja kaikkee.
- neviäuskoo
Mansepunkit viä elossa. The Blizkrieg Boys.
- pysykaukanaystävä
Älä olelapsellinen! Sinäoletehkärockabillynuori -muttasinäetolelapsellinenvaanitseasiassaolet-punknuori.
'Näilläkujilla tuollaiset on todellisuutta hullui. - tedddykinihmettelee
Noijotku ulkomaalaiset on ihan hullui. Ne antosekopäätmulle lapsenkin vatsaan. Tosiontänäpänä vaikka kukaanei usko niin tosi on.
'Homoseksuaaleja on aina ollut eikäse mua häiritse mutnoi ihanhullutulkomaalaiset anto mullekin lapsen vatsaan eli matotaijoku. Ihasekoi - Teddykaitsee
Se mato kaikenlisäksi puhuu. Ihan hullui neon noi ulkomaalaiset.
- täyskaheleitaneon
Teddykaitseevittu jonkun tarvii sekintehdävittu.
- sinnepäinehkä
Täätampereonmentettytäysinkohta. Neontedei muttakai ne on. Tedei nekait oli mutta ei tiätenkään voi suomalaisesta sanoa kuntäällä Tampereella onjokapaikassa maahanmuuttajia.
- toteanhullui
Ihantäysinsekopäitäneon maahanmuuttajat Tampereella.
- mehtäläänen
amikses useimmite, mutt tiiäksää, kuuntele appaa ja agnetaa, viisastuusit!
Vanha ketju, mutta laitanpa tähän nyt kommentin kaikesta huolimatta.
Meilläpäin on ollut jo useamman vuoden ajan perinteenä vapunpäivänä vanhojen amerikanautojen katsaus ja kulkue (2020 sitä ei koronan takia järjestetty ja 2021 se taisi olla vain pelkkä kulkue ja pienimuotoisempana). En tiedä järjestetäänkö tänä vuonna, mutta toivon niin. Itse en ole 1950-luvun harrastaja, mielenkiintoni kohdistuu enemmän 1960-luvulle (jonkun verran myös 1970-ja -80 -luvut ja 1920-luku), mutta musta on kiva katella vanhoja autoja.
Tuolla amerikanautojen katsauksessa vapaunpäivänä olen joskus nähnyt fiftareita/1950-luvun harrastajia, jotka 1950-luvun henkisesti pukeutuneita (naisilla kellomekot, punatut huulet jne.). Jotkut heistä yleisössä autoja katsomassa ja jotkut itse kulkueessa mukana ajelemassa.- Anonyymi
Täällä ollaan, ollu kohta 45 vuotta. Kai minä jossain vaiheessa maadun...
- Anonyymi
Hajusta päätellen maatuminen on jo alkanut.
- Anonyymi
Sormiasko haistelet hippi?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029