Henkinen pettäminen edeltää fyysistä pettämistä!

Eli osallistun omalla mielipiteellä myöhemmin, kun nyt on hieman kiire, mutta keskustelua ja mielipiteitä saa ja kuuluu esittää, jos näkee tarpeelliseksi, eli haluaa jakaa mielipiteensä.

Moni sanoo, ettei ole ikinä pettänyt, eikä petä, mutta totuus pika suhteilusta, sekä aidon sitoutumisen puutteesta, juontaa vahvasti tästä henkisestä pettämisestä, mitä alttiimpi tälle on, sitä varmemmin suhde voi huonosti ja monissa tapauksissa suhde kaatuu tähän asiaan, eli ei ole tapahtunut välttämättä suhteessa fyysistä pettämistä, vaan henkisen pettämisen seurauksesta suhde päättyy ja tämän jälkeen tapahtuu fyysisiä asioita, ei toki enää suhteessa, mutta mielestäni se on ihan sama asia.

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liiru-laru

Henkinen pettäminen ei välttämättä aina johda fyysiseen. Tulella leikkimiseen on riskinsä ja usein näpit palaa, jolloin edetään fyysiseen asteeseen, mutta lopullinen yhtälösumma on liian laaja käsiteltäväksi. Henkiseen pettämiseen kyvykäs, oli huomion tai ihailun haku tarve, tietyt sanat tms. Tekee sitä myös uudestaan x-aikavälillä, jolloin fyysisen toiminnan riski kasvaa.

• atännä

Ehkä siinä tapauksessa kumppani on pettänyt henkisesti ennen kun toinen lähtee pettämään fyysisesti? Vai mitä tarkoitat?

Muuten en ymmärrä mitä tarkoitat. En ole koskaan pettänyt ketään. Suhteiden välissä on ollut jopa todella pitkiä aikoja, siis myös sen seksin kanssa. Sellaista tilannetta ei ole koskaan tullut vastaan, että minulla olisi ollut joku muu mielessä suhteen aikana ja että suhde olisi loppunut sen vuoksi ja olisin heti siirtynyt seuraavaan. Ilmeisesti olen sitten vakavasti viallinen, koska suhteet on loppuneet ilman henkistäkään pettämistä, ainakin minun puoleltani. Suhde on katsottu loppuun, jonkin aikaa menee itsensä kasaamiseen ja opittujen asioiden sisäistämiseen ja hyvien asioiden tallentamiseen. Sitten vasta alkaa olla valmis uuteen suhteeseen. Kauanko tuohon prosessiin sitten menee aikaa, vaihtelee muutamista vuosista muutamiin kuukausiin.

Ennemminkin olen yrittänyt huonojenkin suhteiden kanssa liian pitkään. Olisi pitänyt ymmärtää paljon aikaisemmin laittaa peli poikki. Sellaisessa hukkaa vain kaikkien aikaa. Ei toista voi muuttaa, ja harva haluaa itse muuttua, tai ei pysty vaikka haluaisi.

Mikä on pikasuhteilua? Onko esim. 3 kk tapailu pikasuhteilua, kun todetaan ettei juttu kanna pidemmälle? Miten sen voisi muuten tietää jollei edes yritä?

Ja mitä tarkoitat henkisellä pettämisellä? Onko henkinen pettäminen suhteen ollessa jo lopuillaan omillaan toimeen tulemista, kun ei jää roikkumaan toiseen vaan alkaa hyväksymään tulevan yksin olon?

• "Ilmeisesti olen sitten vakavasti viallinen, koska suhteet on loppuneet ilman henkistäkään pettämistä"

Hmmmm....sanoisin, että olet vakavasti täydellinen, mutta koska itsekin olisin sitten ja se olisi narsismia, niin totean, että olen myös vakavasti viallinen, mutta sinä olet, Vakavasti Täydellinen, mitä tulee tuohon asiaan, siis vain minun mielipide.

"Ei toista voi muuttaa, ja harva haluaa itse muuttua, tai ei pysty vaikka haluaisi."

Tämä asia on harmi, harva on niin viisas, että ei opi tätä "kantapään" kautta......

"Mikä on pikasuhteilua? Onko esim. 3 kk tapailu pikasuhteilua, kun todetaan ettei juttu kanna pidemmälle?"

Sinun tapauksessasi luultavasti ei voi puhua näillä termein, koska luultavasti et harrasta kauheasti yhdenillan juttuja, ja pyrit tutustumaan hieman, ennen seksiä?
        Voit olla aikalailla erillainen vrt. moneen muuhun, ainakin siltä vaikutat.....tulee mieleen yksi sana, mutta jätän tällä kertaa sanomatta. ;)

"Ja mitä tarkoitat henkisellä pettämisellä? Onko henkinen pettäminen suhteen ollessa jo lopuillaan omillaan toimeen tulemista, kun ei jää roikkumaan toiseen vaan alkaa hyväksymään tulevan yksin olon?"

Ei ole, kuulostat niin ihanalta ja erillaiselta ihmiseltä, kun olet jollain lailla vielä niin "puhdas" mieleltäsi, ainakin siltä kuulostat......

Henkisellä pettämisellä tarkoitan sitä, miten antautuu "viettien" viemäksi, eli kuinka hyvin pysyt itse ohjaimissa vai annatko itsellesi "tekosyitä" pelailla muiden vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa, huomion hakuisuutta, uusien ihastuksien tarvetta.....

• atännä

Mulla on aika selkeät käsitykset oikeasta ja väärästä. Väärästä tulee huono olo ja se on aika hyvä syy vältellä sellaisia tekoja. Voi olla että ne on jokaisella eri kohdilla ja se ei ole minulta pois, jokainen omalla tavallaan.

En ole seksuaalisesti ahdasmielinen, jos tuosta sellaisen kuvan sai. Seksi on tärkeä osa elämää, mutta ei se tarkoita että olisin jotenkin rajaton tai huolimaton asian suhteen. Eikä sitä, että arvoni rajoittaisi elämääni. Oikea ja väärä painaa tuossakin.

" ...kun olet jollain lailla vielä niin "puhdas" mieleltäsi, ainakin siltä kuulostat......" Vielä? Tuo on elämänkokemuksen tuomaa varmuutta siitä miten juuri minun on hyvä elää. Eli taas, jokainen omalla tavallaan.

Henkisen pettämisen ymmärrän kirjotuksesi perusteella pohjaavaksi toiminnaksi fyysiselle pettämiselle. Henkinen pettäminen voi mielestäni olla muutakin. Esim. toisen jättäminen yksin vaikeassa elämäntilantessa.

• atännä

Tämä oli siis vastaus MGTOW:lle.

• Voi Elämä....Komppaan Sua Täysin! :)

Taidan tietää mitä olet persoonaltasi/luonteeltasi, siis mitä kaikkea se pitää sisällään, et ole niin kuin moni muu, olet jotain paljon parempaa......usko pois tietyinlainen sekoitus tiettyjä asioita ei ole sitä mitä moni muu on, sen kyllä luultavasti tiedostat itsekin jo....

Luultavasti olet joutunut kokemaan myös sen, että harva osaa oikeasti arvostaa asioita joita olet, sekä sen että oma tunne- ajattelumaailmasi tuntuu poikkeavan monessakin suhteessa vrt. ns. normaalit ihmiset, miten tuon normaali käsitteen sitten ketäkin haluaa käsittää.......

• atännä
        MGTOW kirjoitti:

Voi Elämä....Komppaan Sua Täysin! :)

Taidan tietää mitä olet persoonaltasi/luonteeltasi, siis mitä kaikkea se pitää sisällään, et ole niin kuin moni muu, olet jotain paljon parempaa......usko pois tietyinlainen sekoitus tiettyjä asioita ei ole sitä mitä moni muu on, sen kyllä luultavasti tiedostat itsekin jo....

Luultavasti olet joutunut kokemaan myös sen, että harva osaa oikeasti arvostaa asioita joita olet, sekä sen että oma tunne- ajattelumaailmasi tuntuu poikkeavan monessakin suhteessa vrt. ns. normaalit ihmiset, miten tuon normaali käsitteen sitten ketäkin haluaa käsittää.......

Noh, en kommentoi tuota asiaa täällä enempää. Palstalla ei ole hyvä paljastaa itsestään liikaa, kun pitää härpittää noitä ätmejäkin välillä ;)

• atännä
        MGTOW kirjoitti:

Voi Elämä....Komppaan Sua Täysin! :)

Saako kysyä, mistä päin Suomea kirjoittelet?

• atännä kirjoitti:

Saako kysyä, mistä päin Suomea kirjoittelet?

Hmmm.....Saat, aina saa kysyä. :)

ps. vastaan sulle luulltavasti, mutta teen sen sitten niin, ettei kaikki uteliaat välttämättä sitä huomaisi.....tiedän, tiedän, ne huomaa kuitenkin, mutta ainakin uskottelen itselleni, ettei ne huomaa... =D

• atännä
        MGTOW kirjoitti:

Hmmm.....Saat, aina saa kysyä. :)

ps. vastaan sulle luulltavasti, mutta teen sen sitten niin, ettei kaikki uteliaat välttämättä sitä huomaisi.....tiedän, tiedän, ne huomaa kuitenkin, mutta ainakin uskottelen itselleni, ettei ne huomaa... =D

"ketäkin" ;) Turku? Vai onko tuo jostain muualta maata?

• atännä kirjoitti:

"ketäkin" ;) Turku? Vai onko tuo jostain muualta maata?

Senkin "profiloija". ;)

Sanotaan näin, että ei Turku, mutta vaikutus alueella ollaan, vaikuttaa juurikin
        jonkun verran murteeseen.

Joten, koska tuollaisen profilointi tempun teit, niin vastaus on Lounais-Suomi.... =D

• JotainPimeästä

Ensin pitäisi määritellä henkinen pettäminen, mutta eikö henkinen pettäminen ole lopulta henkistä keskenkasvuisuutta eli vastuun ottamattomuutta omista valinnoista.

Tietyllä tapaa kasvoin pettämisen ja henkisen pettämisen asiantuntijaksi jo lapsena. Vanhemmillani oli äärimmäisen ongelmallinen avioliitto, mihin kuului jokapäiväisen riitelyn lisäksi myös väkivaltaa ja pettämistä. Pääsin seuraamaan varsin läheltä näitä asioita, eivätkä he peitelleet millääntavoin lapsilta riitojaan. On siten oma tragediansa, kun jo 10 vuotias lapsi on vanhempiaan älykkäämpi ja aikuisempi.

Omalta osaltani koen, että molemmat vanhempani pettivät minut henkisesti, mutta molemmat eritavoilla eli minulle on kaksikin tapaa tulla henkisesti petetyksi.

Isäni oli sosiaalisesti hurmaava ja komea macho, joka rakasti naisilta saamaansa huomiota. Omaa perhettään hän kohteli itsestäänselvyytenä ja jopa väkivaltaisesti, mutta vieraille hän oli aina ystävällinen ja hurmaava. Narsistinen omien tarpeiden läheistensä yläpuolelle asettaminen oli isäni tapa pettää henkisesti. Hän ei ottanut vastuuta valinnoistaan itsekkyytensä vuoksi.

Äitini analyyttinen ajattelu taas ei ollut hänen vahvimpia puoliaan. Hän ei kyennyt jättämään isääni tämän väkivaltaisuudesta huolimatta. Mutta ilmeisesti hän oli kuitenkin se, joka petti ensiksi, eikä osaltaan ollut mikään pyhimys hänkään. Muistan erään kovaäänisen riidan vanhempieni välillä, kun äitini oli ilmeisesti jonkinlaisena kostona isälleni pettänyt tätä. Äitini perustelu lopulta oli: "Annoin päästäkseni eroon, kun ei lopettanut vonkaamistaan." Olin vielä lapsi, mutta en voinut käsittää moista typeryyttä.

Olen netissä törmännyt tuohon samaan selitykseen keskustelupalstoilla, enkä edelleenkään käsitä sitä. Olen henkisesti petetty joka kerta, kun kuulen tämän selityksen. Vaikka kuinka tälläkin palstalla mainostetaan PUA-tekniikoita, kuinka voisin koskaan arvostaa sellaista naista, johon PUA-tekniikka oikeasti toimisi. En minä sellaista naista huolisi edes ase ohimolla, joka antaa päästäkseen erooon, kun mies niin kovasti vonkaa.

"Vastuunottamattomuus omista valinnoista silkan typeryyden vuoksi" on toinen tapa pettää henkisesti.

• atännä

Minäkin olen miettinyt, miten paljon lapsuuteni on vaikuttanut siihen mitä olen nyt. Tietynlainen herkkyys vaistoamaan ilmapiirejä ja lukemaan rivien välistä... Ja mikä on lopulta perinnöllistä siinä omassa luonteessakin.

Yhden asian olen oppinut: vanhemmatkin ovat vain ihmisiä. Ymmärrän kannaltasi nuo yksinäiset lauset, mutta kuinka helposti sellainen lähtee lentoon ilman sen suurempaa merkitystä, vain täyttääkseen tyhjän tilan ("Annoin päästäkseni eroon, kun ei lopettanut vonkaamistaan.") Tiedän, miten paljon ne vaikuttavat. Ja ne sanat ovat voineet olla vain täytettä! Vastapallo!

Anteeksi antaminen omille vanhemmille on helpompaa, kun itsellä on jo ikää ja on tehnyt omat virheensä omien lapsiensa kanssa :)

Käsite "henkinen pettäminen" on mielenkiintoinen. Kiitos näkemyksistäsi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      229
      2075
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1788
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      59
      1324
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1185
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1028
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      974
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      960
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      945
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      822
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      814
    Aihe