kuntouttava työtoiminta...

uuno99

Mitä se on? kuka siihen määrätään?
Laitetaanko 60kymppiset anssilla olevat sen piiriin?
En ole sossun asiakas.

86

1264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nöyryytystä

      Kyllähän sitten pitäisi olla jokin sairaus, jonka vuoksi kuntoutetaan. Mielestäni työttömyys ja toimeentulotuen tarve ei velvoita osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan. Muistaakseni olen lukenut yhden päätöksen, jossa terve ihminen kieltäytyi kuntouttavasta työtoiminnasta ja henkilö muistaakseni voitti juttunsa, koska hänellä ei ollut kuntouttamista edellyttävää sairautta.

      • uuno99

        Kiitos!


      • KylläSyyLöydetään

        Mikä tahansa "sairaus" riittää syyksi kuntouttavaan.

        Jopa väitetty "elämän hallinnan" puute eli se ettei muka jaksa nousta aamulla klo 7.00, riittää syyksi päästä reenaamaan elämän hallintaa eli heräämistä, sossun orjatyöpalveluun.

        Kyllä syyt löydetään kun vaan tarpeeksi etsitään.

        Tästä syystä ei koskaan kannata suostua MoPan (ex-TYPan) terveystarkastuksiin!


      • Kiikunkaakun-mummi

        Minun käsitykseni on, että työttömät eivät saisi nukkua nimenomaan työssäkäyvien mielestä. Minäkin sain kerran silpputyötä tehdessäni kuulla kouluavustajalta, että olisi pitänyt tulla aikaisemmin työpaikalle, kun oli kuitenkin samana aamuna soitettu. Ehdin nimittäin vain yhdeksi tunniksi opettajantyöhöni, jota olisi kaiketi ollut kolme tuntia sinä päivänä.

        Takkiinhan tuosta uhrautuvaisuudesta tuli muutakin kautta, kun sain odotella sekä yhden tunnin palkkaani että soviteltua päivärahaani ties kuinka kauan. Lisäksi piti muistaa maksaa liiton jäsenmaksua yhden tunnin ansioista, koska täällä on omat sääntönsä työnantajaperintään pääsemisestä. Lopetin tällaisten keikkojen tekemisen saman tien.

        Mitä tulee kouluavustajaan, niin hän joutui todennäköisesti pitämään ne kaksi aamutuntia villille alakoulun luokalle ja olisi mieluummin tehnyt jotain muuta - vaikkapa kirjojen päällystämistä. Minäkään en ole muuten (erityis-)luokanopettaja koulutukseltani. Jos kouluavustajille ei tässä kunnassa makseta opettajien sijaisuuksista opettajan palkkaa, kuten tapana on, pitää epäkohta korjata muuta kautta kuin työttömiä syyllistämällä.

        Olisi muuten samainen kärttyävä kouluavustaja voinut välillä antaa kokopäiväisen vakituisen työnsä muille tehtäväksi. En tarkoita välttämättä itseäni vaan jotakuta nuorempaa joko valmiiksi koulutettua tai esim. koulutettavaksi tehtävään oppisopimuksen kautta.


      • siiri-marja-liisa69

        nöyryytystä kertoi oimia mielipiteitään.tukijärjestelmä ei toimi kenenkään henk.koht.mielipiteiden varassa,joten älä sotke asioita. Jos haluat vaikuttaa,mene politiikkaan!


      • Kiikunkaakun-mummi

        Oikeasti tämä oma työni on sellaista, että esim. tänään menen yhdeksitoista kouluun. Olen kuitenkin jo kotoa käsin lukenut Wilman, työsähköpostini sekä Opetushallituksen Opintopolku-sivuni (luokanvalvojana ja pula-ajan opona). Jo pelkissä tunnuksissa ja salasanoissa on ikäihmisellä muistamista.

        Oppimateriaali on nykyisin paljolti sähköisessä muodossa, joten minä muistelen myöskin kahdenkin eri kustantajan osalta tunnukset ja salasanat. Jotta saisin suunnitella materiaalin käytön ja esimerkiksi laatia kokeet.

        Saa minut yrittää lähettää johonkin outoon kouluun muutamaksi päiväksi töihin, mutta mahdollisesti pyörin siellä kuin hyrrä saamatta mitään aikaiseksi ilman pääsyä tähän sähköiseen maailmaan. Ei varmasti pyydetä enää uudelleen.


      • 167-176
        siiri-marja-liisa69 kirjoitti:

        nöyryytystä kertoi oimia mielipiteitään.tukijärjestelmä ei toimi kenenkään henk.koht.mielipiteiden varassa,joten älä sotke asioita. Jos haluat vaikuttaa,mene politiikkaan!

        Toimii se, virkanilkkien mielipiteiden ja mielivallan varassa. Lakeja ei noudateta eikä lakien rikkomisesta nuo virkanilkit joudu vastuuseen.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Olen aikoinani saanut muualla Suomessa työvoimaviranomaisilta asiallista palvelua: Minulle on lueteltu paitsi velvollisuudet, myös oikeudet. Sekin on kerrottu, että työnantaja (tai hänen edustajansa) ei milloinkaan päätä karenssista vaan sen tekee TE-toimisto. Olen siis piikkinä lihassa tässä paikallisessa, ahtaan asenteellisessa ympäristössä ja systeemissä. Kumma, että eivät kuitenkaan päästäisi minua pois väljemmille vesille.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Niinhän sitä sanotaan, että silloin on hyvä lähteä, kun vielä pyydetään jäämään. Kepulainen esimies ja samoin kepulainen nyt jo edesmennyt hoivakodin asukas ovat pyytäneet joukkoihinsa - jälkimmäinen politiikkaan. Kiitos vaan. Oli oikein mukava keskustella viirilin ja terävä-älyisen ja puoluekannoista huolimatta samanhenkisen porukan kanssa.


      • Anonyymi
        KylläSyyLöydetään kirjoitti:

        Mikä tahansa "sairaus" riittää syyksi kuntouttavaan.

        Jopa väitetty "elämän hallinnan" puute eli se ettei muka jaksa nousta aamulla klo 7.00, riittää syyksi päästä reenaamaan elämän hallintaa eli heräämistä, sossun orjatyöpalveluun.

        Kyllä syyt löydetään kun vaan tarpeeksi etsitään.

        Tästä syystä ei koskaan kannata suostua MoPan (ex-TYPan) terveystarkastuksiin!

        Aikuisilla ei ole nukkumaanmeno aikoja ja kuntoutus on oikeus lähtökohtaisesti joka tulee terveyden tilaan perustuen, ei velvollisuus .Toimista on lain mukaan sovittava kuntoutujan kanssa kolmen osapuolen kesken ja sopimiseen kuuluu yhteisymmärrys ,jolloin pakko ei tule kysymykseen. Terveiden ohjaamisesta kuntoutukseen on aluehallintovirastot huomauttaneet siten että työkykyisiä ei saa ohjata kuntoutukseen:

        https://yle.fi/uutiset/3-11100079


      • Anonyymi

        Kuntouttavalla työtoiminalla saadaan hyviä tuloksia 2023 alkaen siirtyy hyvinvointialueelle kuntouttavaa työtoimintaa ei kannata lakkauttaa yksinäisille pitkäaikaistyöttömillä on elämänhallinta hukassa raha-asioiden hoito on vaikeaa, ei viitsi tehdä oikein mitään. vaan työtön pitää elvyttää kuntoutuksella ja kehittää sosiaalitaitoja myös osallistua työ alkeisiin josta maksetaa 9 euroa/päivässä


    • 1KIELIPOLIISI

      Mitkä helvetin 60kymppiset? Se on kylläkin kuusikymppiset tai 6-kymppiset.

      • 5-6-kymppiset

        Olisiko tarvetta kuntouttavaan työtoimintaan? Opettelen ymmärtämään kirjoitusvirheitä-kurssilla.


      • mittatäysi
        5-6-kymppiset kirjoitti:

        Olisiko tarvetta kuntouttavaan työtoimintaan? Opettelen ymmärtämään kirjoitusvirheitä-kurssilla.

        kielipolisi voisi mennä v...uun jokaiselta sivulta


    • Helmiinatt

      Kun puututaan epäolennaiseen kirjoitusvirheeseen, niin näyttää olevan hermo kireällä.
      Ei millään pahalla, mutta siihen saa apua lääkäriltä.
      Hyvää kevään jatkoa vaan sinullekkin.

      • Uuno99

        Kiitos!


    • 1122

      no ei laiteta anssilla olevia yhtään mihkää...oo huoleti

      • uuno99

        Kiitos!


      • Orjaksi12kkTyöttömänä

        Anssilainen on väärässä!

        Kiitos demari työministeri Lauri SAK Iihanaisen "kuntouttava" koskee KAIKKIA jotka ovat olleet 12 kk työttömänä (nuoria jo 6 kk työttömyyden jälkeen).


      • neljäkaksivuottatyössä
        Orjaksi12kkTyöttömänä kirjoitti:

        Anssilainen on väärässä!

        Kiitos demari työministeri Lauri SAK Iihanaisen "kuntouttava" koskee KAIKKIA jotka ovat olleet 12 kk työttömänä (nuoria jo 6 kk työttömyyden jälkeen).

        Ei koske eläkeputkessa olevia kuuskymppisiä.


      • rapareino

        Näin on, hyvä kun fiksut korjaa täällä kaikenmaailman perättömyyksiä!


    • työtön_roope

      Kunta joutuu nykyisin maksamaan puolet yli 300 päivää työttömänä olleiden työttömyyskorvauksista ja sen vuoksi heidät pyritään pakottamaan johonkin toimintaan, olipa ikä mikä hyvänsä.

      • yli60v

        Tuskinpa 60 vuotiasta enää


      • 9922

        niin, niin...mutta kun tuo koskee vasta sitten, kun on se 500pv anssia käytetty ensin ja sitten jotain työmarkkinatukea vai mitä lie peruspäivärahaa300pv...sitten joutuu kuntouttavaan. Joten 60-ikäinen ei joudu mihkää kuntouttavaan sillä 500pv anssia lisäpäivät eläkkeelle asti.Uskokaa jo.
        Tämä on tosi eikä mitään fuulaa kuten tämä joka kirjoittelee jotta 12 kk kuluttua KAIKKIA koskee.


      • 9922
        9922 kirjoitti:

        niin, niin...mutta kun tuo koskee vasta sitten, kun on se 500pv anssia käytetty ensin ja sitten jotain työmarkkinatukea vai mitä lie peruspäivärahaa300pv...sitten joutuu kuntouttavaan. Joten 60-ikäinen ei joudu mihkää kuntouttavaan sillä 500pv anssia lisäpäivät eläkkeelle asti.Uskokaa jo.
        Tämä on tosi eikä mitään fuulaa kuten tämä joka kirjoittelee jotta 12 kk kuluttua KAIKKIA koskee.

        jatkoksi edell....ja kunta ei maksa mitään sakkoa anssilaisista vaan niistä muista, joten....aatelkaapa sitä....ketkä sinne joutuu, ei ainakaan anssilaiset.


      • rapareino
        9922 kirjoitti:

        niin, niin...mutta kun tuo koskee vasta sitten, kun on se 500pv anssia käytetty ensin ja sitten jotain työmarkkinatukea vai mitä lie peruspäivärahaa300pv...sitten joutuu kuntouttavaan. Joten 60-ikäinen ei joudu mihkää kuntouttavaan sillä 500pv anssia lisäpäivät eläkkeelle asti.Uskokaa jo.
        Tämä on tosi eikä mitään fuulaa kuten tämä joka kirjoittelee jotta 12 kk kuluttua KAIKKIA koskee.

        Näin on!


    • SossunORJAna

      "Kuntouttava" ORJAtyöpalvelu =

      Työtön työnhakija voidaan velvoittaa työskentelemään palkatta sanktioiden uhalla.

      Käytäntö perustuu työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavan suunnitelmaan kirjattuun työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisesta kieltäytymiseen.

      Työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville ei makseta lainkaan palkkaa, koska työtön EI ole työsuhteessa, vaan sossun ASIAKAS joka SAA sossun PAKKOPALVELUA (mutta todellisuudessa tekee töitä 8 tuntia päivässä, 40 tuntia viikossa, 172 tuntia kuukaudessa ja 1840 tuntia vuodessa vuosien ajan, kunnes kuolee tai saa oikean palkallisen työpaikan).

      Palkkatulojen lisäksi orjilta puuttuvat kaikki muutkin työntekijän oikeudet, kuten työterveyshuolto, eläkekarttuma ja lomaoikeus. (niin koska työtön EI ole töissä vaan sossun asiakas).

      • uuno99

        No enpähän ole sossun asiakas ollut ikänä, enkä aiokaan; työelämää kertynyt yli 30 vuotta. Nyt anssilla saanut olla ihan vapaasti jo yli vuoden. Tuskinpa enää töihin pääsekään, nuoremmat hoitakoon hommat.


      • OrjuusSossunPalvelua
        uuno99 kirjoitti:

        No enpähän ole sossun asiakas ollut ikänä, enkä aiokaan; työelämää kertynyt yli 30 vuotta. Nyt anssilla saanut olla ihan vapaasti jo yli vuoden. Tuskinpa enää töihin pääsekään, nuoremmat hoitakoon hommat.

        Ei toi tarkoita että alunperin pitää olla sossun asiakas jotta voi joutua "kuntouttavaan" orjatyöpalveluun, vaan sitä että ensin olet työttömänä 12 kk yhtäjaksoisesti (vaikka sitten anssilla) ja sitten joudut MoPaan (tai ex-TYPpiin) jossa ne toteaa sinun tarvitsevan "kuntouttvaa" orjatyöpalvelua, mikä tarkoittaa että sitten olet sossu asiakas, etkä enää työmarkkinoilla oleva työtön.

        "Kuntouttava" orjatyöpalvelu kun ei ole oikeaa työtä, vaan se on sossun antamaa sossukuntoutuspalvelua asiakkaalleen eli orjalle.


      • UUSISosHuoltoLaki
        OrjuusSossunPalvelua kirjoitti:

        Ei toi tarkoita että alunperin pitää olla sossun asiakas jotta voi joutua "kuntouttavaan" orjatyöpalveluun, vaan sitä että ensin olet työttömänä 12 kk yhtäjaksoisesti (vaikka sitten anssilla) ja sitten joudut MoPaan (tai ex-TYPpiin) jossa ne toteaa sinun tarvitsevan "kuntouttvaa" orjatyöpalvelua, mikä tarkoittaa että sitten olet sossu asiakas, etkä enää työmarkkinoilla oleva työtön.

        "Kuntouttava" orjatyöpalvelu kun ei ole oikeaa työtä, vaan se on sossun antamaa sossukuntoutuspalvelua asiakkaalleen eli orjalle.

        1.4.2015 astuu voimaan uusi sosiaalihuoltolaki, joka määrittelee kuntouttavan työtoiminnan sosiaalipalveluksi.

        Uuden lain myötä sosiaalihuollon asiakkaalle on mm. nimettävä asiakkuuden ajaksi omatyöntekijä.

        Työttömän kanssa laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma, joka korvaa entisen aktivointisuunnitelman.

        Työttömällä on velvollisuus osallistua aktivointisuunnitelman (tai uuden MoTy-suunnitelman) laatimiseen ja kuntouttavaan työtoimintaan.

        Kieltäytymisestä tulee karenssia.


      • gujojäjäkfikhi
        UUSISosHuoltoLaki kirjoitti:

        1.4.2015 astuu voimaan uusi sosiaalihuoltolaki, joka määrittelee kuntouttavan työtoiminnan sosiaalipalveluksi.

        Uuden lain myötä sosiaalihuollon asiakkaalle on mm. nimettävä asiakkuuden ajaksi omatyöntekijä.

        Työttömän kanssa laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma, joka korvaa entisen aktivointisuunnitelman.

        Työttömällä on velvollisuus osallistua aktivointisuunnitelman (tai uuden MoTy-suunnitelman) laatimiseen ja kuntouttavaan työtoimintaan.

        Kieltäytymisestä tulee karenssia.

        Tarkoitatko karenssia vai toimeentulotuen perusosan alentaminen 20 %:lla ja sitten 40 %:lla.

        Jos suomi on saanut sapiskaa liian matalasta sosiaaliturvasta, niin eikö silloin tuon perusosan alentaminen vaaranna ihmisarvoisen elämän mukaista välttämätöntä toimeentuloa?

        http://yle.fi/uutiset/euroopan_neuvostolta_sapiskaa_suomelle_liian_matalasta_sosiaaliturvasta/7797709

        Eikö tuo alentaminen ole kohtuutonta kun itse sosiaaliturva on aivan liian alhainen?

        Se kieltäytymisen juju taitaa olla siinä ettei suostu allekirjoittamaan mitään sellaista paperia, jossa puhutaan kuntouttavasta työtoimesta, työkokeilusta tai muusta orjatyöstä. Suomessahan vedotaan siihen ettei täällä ole orjia, koska työnhakijat allekirjoituksellaan suostuvat palkattomaan työhön.


      • tiutiutiut
        OrjuusSossunPalvelua kirjoitti:

        Ei toi tarkoita että alunperin pitää olla sossun asiakas jotta voi joutua "kuntouttavaan" orjatyöpalveluun, vaan sitä että ensin olet työttömänä 12 kk yhtäjaksoisesti (vaikka sitten anssilla) ja sitten joudut MoPaan (tai ex-TYPpiin) jossa ne toteaa sinun tarvitsevan "kuntouttvaa" orjatyöpalvelua, mikä tarkoittaa että sitten olet sossu asiakas, etkä enää työmarkkinoilla oleva työtön.

        "Kuntouttava" orjatyöpalvelu kun ei ole oikeaa työtä, vaan se on sossun antamaa sossukuntoutuspalvelua asiakkaalleen eli orjalle.

        Mulle työkkäri snoi jotta eläkeputkeen, olen 60v, olen saanut olla rauhss.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Sellaista varsinaista eläkeputkeahan ei enää ole. Meillä on vain oikeus saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa varsinaiseen eläkeikään saakka (lisäpäivät). Voi myös harkita jäävänsä oikealle eläkkeelle jo 62 vuotiaana, jos on oikeutettu lisäpäiviin.

        Itse pidän hyvänä asiana, että työvoimatoimistossa on ainakin minulle jo aikoja sitten kerrottu, että on oikeus sitäkin kautta hankkia arvio työkyvystään. Sitten katsellaan, että millaista työtä haetaan ja mitä toimenpiteitä tarvitaan.

        Minulla ei ole sydäntä sanoa edes omille lapsilleni, että jäänpä putkeen makoilemaan, kun tiedän millainen savotta heillä on edessään.


      • 116
        Kiikunkaakun-mummi kirjoitti:

        Sellaista varsinaista eläkeputkeahan ei enää ole. Meillä on vain oikeus saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa varsinaiseen eläkeikään saakka (lisäpäivät). Voi myös harkita jäävänsä oikealle eläkkeelle jo 62 vuotiaana, jos on oikeutettu lisäpäiviin.

        Itse pidän hyvänä asiana, että työvoimatoimistossa on ainakin minulle jo aikoja sitten kerrottu, että on oikeus sitäkin kautta hankkia arvio työkyvystään. Sitten katsellaan, että millaista työtä haetaan ja mitä toimenpiteitä tarvitaan.

        Minulla ei ole sydäntä sanoa edes omille lapsilleni, että jäänpä putkeen makoilemaan, kun tiedän millainen savotta heillä on edessään.

        Jääkö sitten joku nuori ilman työtä, jos sinä et jää "putkeen makoilemaan"?
        Minusta tuo nuorisotyöttömyys meidän ensisijaisesti pitäisi selättää, eikä pitää vanhuksia työssä mahdollisimman pitkään.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Olet oikeassa. Minäkin sain tuossa "parhaassa työiässäni" viidenkympin korvilla ja sen jälkeen aina vain harvenevien pätkätöiden myötä todeta eteläisessä Suomessa, että työpaikoilla oli monenlaista todellista seniiliä kehityksenjarruna odottelemassa parempaa eläkettä. Silloin keksittiin maksaa kannustuksena kolmesta lisävuodesta parempaa eläkettä. Lisäksi huomasin Pohjois-Suomessa olevan kovasti poikkeuskoulutettuja maahanmuuttajia kielenopettajina.

        Opettajien osalta oli pitkään luvassa oikea eläkepommi. Ei sitä sitten kuitenkaan em syistä johtuen koskaan tullut. Pitäisikö nyt pelätä pommin osumista omalle kohdalleen siinä muodossa, että joutuu raakkina kenties hallitsemattomiin töihin?

        Tehkööt viisaammat näitä päätöksiään. Minä olen ollut aina vain toimeenpanemassa milloin mitäkin uudistuksia ja paikkailemassa huonojen uudistusten seurauksia.


      • 9922
        116 kirjoitti:

        Jääkö sitten joku nuori ilman työtä, jos sinä et jää "putkeen makoilemaan"?
        Minusta tuo nuorisotyöttömyys meidän ensisijaisesti pitäisi selättää, eikä pitää vanhuksia työssä mahdollisimman pitkään.

        kun minä jäin vapaaehtoisena v. 2009 putkeen, niin tilalleni sai jäädä sellainen joka muuten olisi saanut kenkää, näin myöskin niitten yli 30 muun vapaaehtoisen tilalle , jotka silloin lisäkseni lähti.


    • särkee

      Kuulostaa kyllä aivan kamalalta, jos ikäihminen joutuu tuollaisen toiminnan piiriin.
      Pelonsekaisin ajatuksin luen näitä kirjoituksia. Olen pitkäaikaissairas, jonka vuoden sairauspäivärahat on käytetty ja aikaisempaa työmarkkinakautta on jo yli 500 päivää. Työkyvyttömyyseläke hylättiin ja jouduin taas TE-toimiston asiakkaaksi.

      En pysty mihinkään pajahommiin, eikä sairauteni ole kuntoutettavissa.
      Jos kieltäydyn, saan karenssin. Sen jälkeen en enää voi edes syödä, saati ostaa lääkkeitäni. Ei kukaan, ei mummoikäinen ainakaan, voi elää kylmässä Suomenmaassa ilman rahaa! Olen selvinnyt nipin napin tällä 500 eurolla kuussa jo kolme vuotta, vaikkakin kurjasti. Mökin välttämättömiä korjauksiakaan (vuotava putki, homeseinä, vesipumppuongelmat yms.) en ole voinut tehdä, koska koko tuki menee elämiseen.
      Ei tämä voi olla oikein.

      • Vuodenollutkuntouttavas

        Älä ota karenssia vaan menet sinne istuskelemaan sen vaaditun ajan eikä ne välitä mitään kunhan vaan kunta ei joudu maksamaan sakkomaksuja työttömistä. Kerrot sairautesi ja teet mitä pystyt sen puitteissa.

        Jos sairaat pakotetaan työttömyyskorvauksille ja kuntouttavaan olet silloin "työkykyinen" ja sinne on pakko mennä vaikka sitten istuskelemaan.

        Olen ikäihminen ja kuntouttavassa eikä rasita yhtään vaikka olen vammautunut. Se on semmoista harrastustoimintaa ja sosiaalista seurustelua. En tiedä miksi sitä orjatyöksi haukutaan, varmasti sellaiset jotka eivät ole olleet siellä päivääkään eivätkä siis tiedä mitä se on. Nää tietämättömät ihan turhaan pelottelevat ihmisiä. Tyhmiä ihmisiä on heppo pelotella. Älä ihmeessä usko paskan puheisiin äläkä ota karenssia. Teet sen mitä vamma antaa periksi ja pääasia että menet sinne.


      • kuntoutumaton
        Vuodenollutkuntouttavas kirjoitti:

        Älä ota karenssia vaan menet sinne istuskelemaan sen vaaditun ajan eikä ne välitä mitään kunhan vaan kunta ei joudu maksamaan sakkomaksuja työttömistä. Kerrot sairautesi ja teet mitä pystyt sen puitteissa.

        Jos sairaat pakotetaan työttömyyskorvauksille ja kuntouttavaan olet silloin "työkykyinen" ja sinne on pakko mennä vaikka sitten istuskelemaan.

        Olen ikäihminen ja kuntouttavassa eikä rasita yhtään vaikka olen vammautunut. Se on semmoista harrastustoimintaa ja sosiaalista seurustelua. En tiedä miksi sitä orjatyöksi haukutaan, varmasti sellaiset jotka eivät ole olleet siellä päivääkään eivätkä siis tiedä mitä se on. Nää tietämättömät ihan turhaan pelottelevat ihmisiä. Tyhmiä ihmisiä on heppo pelotella. Älä ihmeessä usko paskan puheisiin äläkä ota karenssia. Teet sen mitä vamma antaa periksi ja pääasia että menet sinne.

        Kuntouttava ei ainakaan minun kohdallani ollut mitään harrastustoimintaa! Ihan oikeita töitä "sain" tehdä, semmoisia joihin vaaditaan korkeakoulututkinto, ja jossa palkka on hyvä. Paitti mulla se 2€ tunnissa :D

        Eikä kuntouttava ole tarkoitettu fyysiseen kuntoutukseen, lääkärit hoitaa sen puolen. Niin, jos pääsee kunnon lääkäriin.

        Eikä kuntouttavassa oloon vaadita sossun toimeentulotukea, itse en ainakaan ole sellaista hakenut koo työttömyysaikanani.


    • Meneeharrastuksesta

      Ei sitä tarvi pelätä. Kunta joutuu maksamaan sakkomaksuja jos ei aktivoi.

      Kuntouttava on vain askartelua ja sosiaalista seurustelua, ei siitä mitään paineita tarvitse ottaa. Itse olen jo vuoden ollut ja tykkään kamalasti, voittaa kotona olon. Siellä saa oppia uusia asioita jos menee sillä asenteella että haluaa oppia. Mitään suorituspaineita ei tarvitse ottaa. Ei se mitään orjatyötä ole mitä ihmiset pelottelevat ja orjatyöksi sitä haukkuvat juuri sellaiset jotka eivät ole olleet päivääkään kuntouttavassa työssä.

      • särkee

        Aika oudolta kuulostaa kuitenkin tämänlainen homma. Ei täällä syrjäkylillä ole helppoa matkustaa yhtään mihinkään muutoinkaan ilman rahaa, jää pakollisetkin kulkemiset väliin, ei ole halua eikä tahtoa sosiaaliseen kanssakäymiseenkään. Kipu vetää pitkälleen ja uneen, hyvä että jaksaa talon hommat hoidella.
        On tämä yhteiskunta aika sairas ja kova, kun 40 vuotta yrittäjänä työtä tehnytkin laitetaan "päivähoitoon" pakon edessä. En ymmärrä tätä menoa.
        Enpä tiedä, taidan toivoa lopun unta mieluummin kuin tätäkin pakottamista. Vaikka olisi kuinka mukavaa tuo toiselle, ei se ole sellaista kaikille.


      • juuujuuuu

        Sinun pitäisi muistuttaa yrittäjiä, että hekin voivat joutua työllistämistoimien kyykytykseen. Nyt he ovat vaatimassa työttömille lisää kyykytystä tajuamatta, että se oman yrityksen pyörittäminen ei välttämättä jatku elämän ehtoolle saakka.


      • Ele57

        "Siellä saa oppia uusia asioita jos menee sillä asenteella että haluaa oppia."
        Luuletko että 20 vuotta sunnittelijana olleella elektroniikka-insinöörillä on jotain opittavaa työttömiltä ihmisiltä. Minä voisin opettaa mitä tahansa sähköalalta mutta kun tuosta ei kuntouttavassa makseta palkkaa, niin minun puolesta saa oppimiset jäädä ristisanatehtävien täyttämisiin.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Opettajan työ on erityisasiantuntijan hommaa ja nykypäivänä erittäin vaativaa ja vastuullista. Se on tunnollisille henkilöille varsinaisena työnä hyvinkin kuluttavaa eikä palkan suuruudella voi vaikuttaa jaksamiseen. Minäkin näkisin kuntoutuvani omaan opettajan ammattiini parhaiten aivan joissain muissa merkeissä, vaikkapa lapsenlapsia ulkoiluttamalla ja valtauttamalla näiden omat vanhemmat varsinaiseen kasvatusvastuuseen.

        Eräskin kollegani otti omasta virastaan sapattivuoden ja työskenteli kouluavustajana. Heti helpotti, kun hänen kammoamansa suunnittelutyö ja monenlaista muuta sälää jäi pois: Selkeä tehtävä- ja vastuualue, tietty tuntimäärä "suorittamista" työpaikalla ja oven sulkeuduttua sai unohtaa työn ja viettää omaa aikaa.


    • SaasNähdä

      Jos on työtön eikä hae toimeentulotukea, niin välttyy kaiketi kuntouttavalta työtoiminnalta. Sitten kun toimeentulotuen perusosa siirtyy Kelaan, ryhdyn anomaan toimeentulotukea sieltä. Eikä noin varmaankaan joudu kuntouttavaan, kun sosiaalitoimen kanssa ei ole rajapintaa, eli kun ei ano täydentäviä tukia esim. sähkölaskuun.

      • rapareino

        Aivan, jos et saa toimeentulotukea, vältyt kuntouttavalta työtoiminnalta. Myös minä 60 v kakslahkeinen, työelämässä ollut yli 30v., nyt anssilla ja aion olla eläkepäiviin saakka. Rahaa on säästössä, ei tarvi lasten autella, luojan kiitos!


      • eläketienattu

        Samoin olen 61v ja jo tehnyt töitä yli 40v, tästä jatkan eläkkeelle asti.


      • Kiikunkaakun-mummi
        rapareino kirjoitti:

        Aivan, jos et saa toimeentulotukea, vältyt kuntouttavalta työtoiminnalta. Myös minä 60 v kakslahkeinen, työelämässä ollut yli 30v., nyt anssilla ja aion olla eläkepäiviin saakka. Rahaa on säästössä, ei tarvi lasten autella, luojan kiitos!

        Ettäkö ei tarvitse lasten autella? Ajattelin juuri, että pyydän heitä viemään itseni saunan taakse ja nappia otsaan, jos vielä haikailen työelämään. Ei siellä tarvita enää enempää kehityksenjarruja :)

        Se on vaan tämä opettajan ammattitauti, ettei älyä, että työt on tehty eikä tarvitse olla enää esimerkkinä, jos on eläkkeen ansainnut lähes neljäkymmenen vuoden työnteon jälkeen - vieläpä suurelta osin pätkätöistä revittynä.

        Raskaimmaksi nyt kahden viimeisen vuoden aikana on muodostunut työmatkan teko: 120 km edestakaisin päivittäin omalla autolla ja erittäin huonokuntoisella ja huonosti hoidetulla tiellä. Lisäksi talvikelejä on täällä yli puolet työvuodesta. On siis tullut jo fyysisiäkin vaivoja. Niitä voisi tietty kuntouttaa etelämpänä.


      • ByroB

        Mitä he sitt keksii niille, jotka saa tmt:a yli 300pv ? En saa toimeentulotukea vaan pelkän tmt:n. Palkkatukipaikkoja ei riitä kaikille, kun työttömiä on kunnassa paljon ja keski-ikäisiä paljon työttömänä myös. Vuosikymmen tässä pitäisi elellä ennenkuin ikä riittää eläkkeelle.


      • särkee

        Epäreilulta kuitenkin kuulostaa tuokin, ettei voi hakea tarvittaessa toimeentulotukea vaikka siihen on oikeutettu. Jos jokin kodinkone tai muu välttämätön tarvike rikkoontuu, tai joudun yllättäen sairaalaan uuteen toimenpiteeseen, en selviä tällä työmarkkinatuella mistään ylimääräisestä maksusta. Jo työkyvyttömyyseläkehaku kaikkine lausuntoineen ja todistuksineen kaatoi viime talven tarkan markan budjettini ja jouduin arpomaan laskupinosta pahiten rokottavat rästit.
        Jos joudun sosiaalitoimiston asiakkaaksi sairauden ja vähävaraisuuden vuoksi, se ei voi olla kurittamisen paikka! TE-toimisto ei voi pakottaa sairasta ihmistä kerjuulle.


      • Kiikunkaakun-mummi
        ByroB kirjoitti:

        Mitä he sitt keksii niille, jotka saa tmt:a yli 300pv ? En saa toimeentulotukea vaan pelkän tmt:n. Palkkatukipaikkoja ei riitä kaikille, kun työttömiä on kunnassa paljon ja keski-ikäisiä paljon työttömänä myös. Vuosikymmen tässä pitäisi elellä ennenkuin ikä riittää eläkkeelle.

        Minäkin olen kerran elämässäni pudonnut työmarkkinatuelle. Odottelin, että saisin palkkatuen turvin vaikkapa kouluavustajan paikan omasta kunnastani. Itse asiassa ehdotinkin sellaista työhakemuksessani. En tiedä, että onko sitä edes laillista ehdottaa markkina-aseman vääristämisen vuoksi, mutta sen tiedän, että avustajien tarve on rajaton.

        Ehdin olemaan Kelan korvauksella kuukauden, jonka jälkeen löytyi kesäpalkaton äitiysloman sijaisuus. Seuraavana syksynä jatkui sama työ toisen kesäpalkattoman äitiysloman sijaisuuden muodossa. Nämä siis ovat olleet naapurikunnassa, ja hankaluutena ovat olleet työmatkat. Olen kuitenkin luultavasti pärjännyt taloudellisesti sikäli, että olen saanut oman ammattini mukaista palkkaa, jonka perusteella ansiosidonnainen nytkin määräaikaisuuden päättyessä lasketaan. Ansiosidonnaiset puolestaan kerryttävät tulevaa eläkettä.

        Minä en olisi jaksanut tätä vuoristorataa yhtään pidempään, ellei loppu todellakin jo häämöttäisi. Helpommalla pääsisit ja luultavasti vähemmällä nöyryytykselläkin, jos vain ottaisit vastaan sinulle kuuluvan sosiaalitoimiston tuen, kun kerran eläkettäkin on jo haettu. Sieltähän kuuluisi lisäksi saada tukea ennaltaehkäisevästi eli kyllä kai jonkun kuuluisi osata neuvoa näissä asioissa.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Tässä vastauksessanihan meni jo sekaisin kahden ihmisen asiat, joten ei minusta ole massojen opettajaksi. Yksi lapsenlapsi riittänee tässä vaiheessa :)


      • enkäysossussa
        rapareino kirjoitti:

        Aivan, jos et saa toimeentulotukea, vältyt kuntouttavalta työtoiminnalta. Myös minä 60 v kakslahkeinen, työelämässä ollut yli 30v., nyt anssilla ja aion olla eläkepäiviin saakka. Rahaa on säästössä, ei tarvi lasten autella, luojan kiitos!

        Ei kuntouttavalta välty, vaikkei sossusta rahaa saisikaan...


      • nohuhhuhuu
        enkäysossussa kirjoitti:

        Ei kuntouttavalta välty, vaikkei sossusta rahaa saisikaan...

        Älä puhu perättömiä!


      • enkäysossussa
        nohuhhuhuu kirjoitti:

        Älä puhu perättömiä!

        No en puhu. En ole hakenut toimeentulotukea kertaakaan työttömyysaikanani, ja silti mut pistettiin kuntouttavaan työtoimintaan. Ei työttömyys aina arkoita sitä, ettei ihmisellä ole rahaa. Työt vaan puuttuu.
        Kannattaa ottaa selvää asioista, ennen kuin tulee väittämään että joku puhuu perättömiä.
        Vaikka ihan perästä tää onkin. Että joutuu kutyyn vaikka tulis toimeen ilman sitä 9€:n päiväkorvaustakin.


      • ByroB
        enkäysossussa kirjoitti:

        No en puhu. En ole hakenut toimeentulotukea kertaakaan työttömyysaikanani, ja silti mut pistettiin kuntouttavaan työtoimintaan. Ei työttömyys aina arkoita sitä, ettei ihmisellä ole rahaa. Työt vaan puuttuu.
        Kannattaa ottaa selvää asioista, ennen kuin tulee väittämään että joku puhuu perättömiä.
        Vaikka ihan perästä tää onkin. Että joutuu kutyyn vaikka tulis toimeen ilman sitä 9€:n päiväkorvaustakin.

        Ehditkö saada 500apv 500tmt ennenkuin jouduit kuntouttavaan? Itellä tulee loppuvuonna täyteen 300tmt 500anssipvn jälkeen enkä ole ikinä saanut toimeentulotukea. Saatko vielä hakukomentoja(työtarjouksia) työkkäristä? Onko kunnassasi paljon patyöttömiä?


      • enkäysossussa
        ByroB kirjoitti:

        Ehditkö saada 500apv 500tmt ennenkuin jouduit kuntouttavaan? Itellä tulee loppuvuonna täyteen 300tmt 500anssipvn jälkeen enkä ole ikinä saanut toimeentulotukea. Saatko vielä hakukomentoja(työtarjouksia) työkkäristä? Onko kunnassasi paljon patyöttömiä?

        Heh, olen saanut ansiosidonnaisen jälkeen työmarkkinatukea yli tuon 500 päivää. Ja yksi ainoa työtarjous on tullut, sekin juuri kuukausi sitten ekaa kertaa! Työttömyysprosentti noin 8. Mutta kun terveys ei kestä tehdä ihan kaikkea ja ammatti on melko harvinainen, ei työtä ole tarjolla :( Onneks ei tartte sossussa ravata sentään.


      • Anonyymi
        nohuhhuhuu kirjoitti:

        Älä puhu perättömiä!

        Pitää muuten paikkansa ikävä kyllä.


    • werfgvbplkmyhg

      Saattaa jopa mennä niin että työttömille ei ole jatkossa muita töitä kuin 9e/vrk hommia, ainakaan kolmmannen sektorin yhdistyksissä ja muissa vastaavissa työllistämispaikoissa. Yrityksissä voi saada sitten palkkatukea. Näinhän hesarissa asiantuntijat kirjoitteli, että palkkatuki pitäisi olla vain elinkeinonharjoittajia varten. Ja, että siellä siitä on eniten hyötyä.

    • tietämätön123444

      saako tuon 9e/vrk lisäksi kuitenkin sitä työmarkkinatukea?

      • gjjk

        Työmarkkinatukeen tulee 100 e korotus ja lisäksi tuon 9 e saat niiltä päiviltä kun käyt "töissä".


      • raksamies1212

        eli 685 100 200 = 985 eur brutto
        sitä monet tekee huonoja hommia suurimpiirtei tommosilla liksoilla muutenkin!
        kouluttamattomat tai muuten tyhmät..

        toki jollekin atk taiturille tai insinöörille tuo on kehno raha.
        mut silti. ihan reilu diili kyllä en valittais.


      • yliköyhä

        Mistä raksamies1212 repäisi nämä summat? Työmarkkinatuen vastikkeellisuus on tuo työmäärä 9 euron kulu- ja ruokakorvauslisä. Harvapa pystyy matkustamaan ilmaiseksi pajalle kutomaan patalappua porvarien kahvipöytään, ja nälkä se kurnii työttömänkin mahassa. Työmarkkinatuki on riittämätön tuki ihan elämiseen, se on selvää pässinlihaa, kun veroprosentti on 20 ja siitä 500 eurosta kuussa sitten maksat ihan kaiken itse.
        Asunnon, laskut, auton ylläpidon (välttämätön syrjäseudulla) ja jos jottain jää, se on ruokaan.


      • gghj
        yliköyhä kirjoitti:

        Mistä raksamies1212 repäisi nämä summat? Työmarkkinatuen vastikkeellisuus on tuo työmäärä 9 euron kulu- ja ruokakorvauslisä. Harvapa pystyy matkustamaan ilmaiseksi pajalle kutomaan patalappua porvarien kahvipöytään, ja nälkä se kurnii työttömänkin mahassa. Työmarkkinatuki on riittämätön tuki ihan elämiseen, se on selvää pässinlihaa, kun veroprosentti on 20 ja siitä 500 eurosta kuussa sitten maksat ihan kaiken itse.
        Asunnon, laskut, auton ylläpidon (välttämätön syrjäseudulla) ja jos jottain jää, se on ruokaan.

        Matkakorvaukset

        Kaikilla kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvilla henkilöillä on oikeus (riippumatta siitä, onko henkilön pääasiallinen toimeentulon lähde työttömyysetuus vai toimeentulotuki) saada työtoimintaan osallistumisesta aiheutuvista matkamenoista toimeentulotukena maksettavaa matkakorvausta. Matkakorvaus maksetaan halvimman matkustustavan mukaisesti.Oman kulkuneuvon käyttämisestä aiheutuvat menot voidaan ottaa huomioon silloin, kun oman kulkuneuvon käyttö on välttämätöntä esimerkiksi puuttuvien tai hankalien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi.Toimeentulotukena myönnettävä matkakorvaus on muun toimeentulotuen tapaan verotonta, eikä sitä sisällytetä varsinaiseen toimeentulotukilaskelmaan. Sellaiselle kuntouttavassa työtoiminnassa olevalle henkilölle, joka ei saa muuta toimeentulotukea, matkakorvausten maksaminen ei edellytä toimeentulotukilaskelman tekemistä. Päivitetty:  18.3.2015

        https://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/toimeentuloturva/kustannuskorvaukset


      • yliköyhä

        "Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalla työttömyysetuutta (työmarkkinatuki tai työttömyyspäiväraha) saavalla henkilöllä on oikeus 9 euron kulukorvaukseen niiltä päiviltä, joina hän tosiasiallisesti osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan."

        Näinkin siellä lukee.


      • hkkk
        yliköyhä kirjoitti:

        "Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalla työttömyysetuutta (työmarkkinatuki tai työttömyyspäiväraha) saavalla henkilöllä on oikeus 9 euron kulukorvaukseen niiltä päiviltä, joina hän tosiasiallisesti osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan."

        Näinkin siellä lukee.

        Jos joutuu matkustamaan, niin bussilippu maksetaan. Jos sitten menee pyörällä, niin rahan saa pitää;).Osassa paikoista saa tuon 9 euron päälle vielä ruoan ja kaffet. Riippuu paikasta.


      • raksamestari1212
        yliköyhä kirjoitti:

        Mistä raksamies1212 repäisi nämä summat? Työmarkkinatuen vastikkeellisuus on tuo työmäärä 9 euron kulu- ja ruokakorvauslisä. Harvapa pystyy matkustamaan ilmaiseksi pajalle kutomaan patalappua porvarien kahvipöytään, ja nälkä se kurnii työttömänkin mahassa. Työmarkkinatuki on riittämätön tuki ihan elämiseen, se on selvää pässinlihaa, kun veroprosentti on 20 ja siitä 500 eurosta kuussa sitten maksat ihan kaiken itse.
        Asunnon, laskut, auton ylläpidon (välttämätön syrjäseudulla) ja jos jottain jää, se on ruokaan.

        muistaakseni työmarkkinatuki 2 lapsen lapsikorotuksella on jotain 815e, ja nettona tuo 650e. Laitoin siis vahingossa nettomäärän tuohon.
        ja kuten edellä mainittiin työmarkkinatukseen tulee 100e korotus, sekä 9e per työpäivä. Jos työpäiviä on tuo about 22 kuukaudessa, niin eikö se silloin ole n. 200 eur?


    • 1779

      eiköhän lie kuitennii nii jotta kaikki muut sinne kuntouttavaan joutuu paitti anssilla olevat ja tietenkään lisäpäivillä olevat ei, koska sehän on sitä samaa anssia sekin.

    • PIkkasenpännii69

      No jos kelan työttömyyskorvauksella haluaa roikkua,niin sit voi joutua tohon.mee soskaan,niin ei oo huolta!

    • Anonyymi

      Minulla syy kuntouttavaan joutumiseen tai pääsemiseen oli pitkäaikaistyöttömyys eli yli vuoden. No itseä ei haitannut ja tykkäsin jopa olla puuhastelemassa. Ihan oikeita töitä tein toisen työntekijän mukana/valvonnassa ja myös itsenäisesti. No siinä kävi niin,että vammauduin siellä paikassa. En enempää avaa mikä kohta kropasta on nyt sairas,en halua tunnistettavan itseäni. Liikkua pystyn,mutta tämä vamma aiheuttaa sisäistä verenvuotoa,jos rehkin. Tällä hetkellä en saa kantaa painavia. Ja lääkäri kysyikin teinkö jotain repivää ennenkuin tämä vammautuminen tapahtui. Jouduin ihan leikkaukseen pikaisesti siis . Teinhän minä. Kannoimme eräitä todella painavia juttuja portaita ylös. Että siitähän tämä vaiva. No hengenvaaraa ei ole,mutta ikävä ja jälkisärkyä ja seurantaa vaativa vaiva. En sitten tiedä mitä yhteiskunta hyötyi tästä,elän päivän kerrallaan nyt.

    • Anonyymi

      Jalka potkee, suksi notkee, sujuuvi kuntouttava sukkelaan.
      Töihin nöyrästi ilman palkkaa hiihdämme, siina kuntoisutta ilmoitamme, olemme työ-karjaa, työkarjaa, suksi notkee työtön potkee, sujuilevi pakko kuntoutus sukkelaan.

      Nousee vaarit mummot muumiot kuntouttavaan, kärkijoukkona marsimme näin kuntouttavaan työ-brigaadiin, uljaat sankarit työn, maan pelastajat, setät ja tätit ehtaa voimaa kansan !! Suksi potkee jalka notkee, sujuvi työttömyys kuntoutus sukkelaan.
      Puuroa Kahvia pullaa , tuokaa, ja siinä elpyy vanha, suksi notkee sujuu sukellaan suksi potkee vanha jo nuortuu kuin lapsi leikkimään !!
      Hyvää joulua kaikille raskautetuille vanhoille pieruille siellä pakko kuntoutus brigaadissa..... sankaruus velvoittaa,,,,

    • Anonyymi

      ojennustyöleiri, kaikki ketä saavat jymäytettyä, nimenomaan 60 vuotiaat, käskijät te ja typin virkaloiset

      • Anonyymi

        Lakia pitäisi muuttaa siten jos ei ole toimeentulotuen tarvetta välttäis tämän palvelun.


    • Anonyymi

      Ei kai tässä missään kohti ole rahasta ollut kysymys. Kuntouttavaan työpalveluun päätyminen on osoitus elämänhallinnan puutteesta ja jämäköitymisen tarpeesta. Kyllä kuntouttavaan kelpaavat ainakin kaikki jotka tämän työllistämistä edistävän palvelun ovat suunnitelmaansa hyväksyneet (kts. edellä). Pitää olla johdonmukainen ja jokaisessa vaiheessa kiistää tarpeensa moiseen, ei siihen ketään määrätä vaan jokainen itse hyväksyy suunnitelman jota sitten toteutetaan.

      • Anonyymi

        Kaikki joutuvat kun siirtyy kunnalle tai kaupungille tämä Te palvelut siis.Työmarkkinatukea jos meinaat saada tosin ei tarvii rahaa voi ottaa karenssin.Laki on semmonen ei auta mikkää selittelyt et oot työkunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki joutuvat kun siirtyy kunnalle tai kaupungille tämä Te palvelut siis.Työmarkkinatukea jos meinaat saada tosin ei tarvii rahaa voi ottaa karenssin.Laki on semmonen ei auta mikkää selittelyt et oot työkunnossa.

        Taasko uusi laki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki joutuvat kun siirtyy kunnalle tai kaupungille tämä Te palvelut siis.Työmarkkinatukea jos meinaat saada tosin ei tarvii rahaa voi ottaa karenssin.Laki on semmonen ei auta mikkää selittelyt et oot työkunnossa.

        Laki se löytyy pakottajallekin ja korpilaki ellei oikea laki ja virkavastuu toimi. Syötetään pakottaja vaikka susille ellei muu tehoa.


      • Anonyymi

        arbeit macht frei - ja kapot työllistyy palkoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki joutuvat kun siirtyy kunnalle tai kaupungille tämä Te palvelut siis.Työmarkkinatukea jos meinaat saada tosin ei tarvii rahaa voi ottaa karenssin.Laki on semmonen ei auta mikkää selittelyt et oot työkunnossa.

        Saahan sitä yrittää pakottaa kuntouttavaan mutta on ihan eri asia kuka sinne lähtee


    • Anonyymi

      Kuntouttavaa työtoimintaa on tarjottu pikäaikaissairaille laitoksissa ja vangeille. Suomessa joku jossakin vaiheessa on käsittänyt että työttömät ovat verrannollisia näihin ryhmiin. Jos puhumme aidosta kuntoutuksesta, vaatii se aina kuntotussuunitelman tavoitteineen ja seurannan, ja tietysti kuntoutujan oman halun.

      Työttömät ovat tietysti niin aktiivisia omassa elämässään kun luonteensa ja mahdollisuuksiensa voivat olla. Työ ei ihmistä aktivoi eikä paremmaksi tee. Työtä tehdään vain työn tuloksen ja tarpeen vuoksi.

      Olisiko Työministerissä jollakin ylimmällä virkamiehellä vankila- tai mielenterveystausta, siis viran eikä asiakkuuden kautta?

    • Anonyymi

      aaaaaaaaaaa kaikki orjaleirille aaaaaaaaaaa olen natsi aaaaaaaaaaa

      • Anonyymi

        Huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaa


    • Anonyymi

      Autiot kadut
      matkan varrella kuntouttavatyötoiminta
      perillä suru.

    • Anonyymi

      Täysin terve ja työkykyinen voidaan laittaa kuntouttavaan pajaan orjaksi. Kannattaa hakkia terveystodistus jo valmiiksi koska ne työkkärissä sanoo että työtön on aivan sairas. Minulle ne niin sanoi vaikka pelasin salibandya 26 vuotta, en tupakoi, en juo viinaa, ei ole velkaa, ei ole ongelmia elämässä. Mutta koska olen työtön niin työkkärissä ne voi päättää että työtön on saira eli työkyvytön. Silloin työkyvyttömälle ei voi maksaa työttömyysrahaa. Vain lääkärin todistuksella saa työttömyysrahan takas.

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä, jokainenhan on terve kunnes toisin osoitetaan. Tiettyjen tahojen mielestä olet terve vaikka olisi lääkäreitten kirjoittamia todistuksia sairaudesta tai vammasta.


    • Anonyymi

      Helvetti on pitänyt pintansa myös uudemmassa aktiivimalli kakkosen" versiossa.
      Työttömän pitää hakea vähintään neljää työtä kuukaudessa, laissa puhutaan "työmahdollisuudesta". Tämä voi tarkoittaa työhakemuksen lähettämistä tiettyyn työpaikkaan, avoimen hakemuksen jättämistä tai suoraa yhteydenottoa työnantajaan.
      kuntouttava työtoiminta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe