Rekoille tievero?

Kuskikale

Hallitusneuvotteluissa näytti vilahtavan tievero ulkomaisille rekoille. Hesarin mukaan kokoomus puoltaisi tällaista uutta veroa. Vero ei ilmeisestikään koskisi kotimaisia kuorma-autoja tai se vaihtoehtoisesti kompensoitaisiin kotimaisille tavalla tai toisella.
Pitäisi nyt kuitenkin muistaa, että olemme EU:n jäsen. Ns eurovinjetti-direktiivissä on säännös, että jos tällaista veroa kannetaan, sen on oltava syrjimätön. Siis samat säännökset niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin ajoneuvoille.
Asiaa selvitettiin muutama vuosi sitten Vvm:n työryhmässä. Siinä päädyttiin laskelmien jälkeen lopputulokseen, että kotimaisilta ajoneuvoilta kannettaisiin suunnilleen sama määrä LISÄÄ veroa kuin mitä ajoneuvovero nykyisin tuottaa kuorma-autoista. Tätä lisäveroa ei myöskään voitaisi syrjimättä kompensoida kotimaisille ajoneuvoille. Saksahan on juuri joutumassa EU-oikeuteen tällaisesta verosyrjinnän yrityksestä.

Nyt tietysti joku väittää, ettei EU:n direktiivi koske esim. venäläisiä, joille tuo lisävero olisi erityisesti tarkoitettu. Eurovinjetti-direktiivi kuitenkin koskee kaikkia kuljetuksia, jotka alkavat tai päättyvät EU:n alueella. Näin ollen on selvää, että Suomessa liikkuvat venäläiset autot ovat direktiivin piirissä.

Huolimatta siitä, että Vvm:n laskelmien mukaan suomalaisilta kuorma-autoilta kannettaisiin moninkertaisesti se määrä veroja mikä venäläisiltä saataisiin, Kuorma-autoliitto on julkisuudessa kannattanut vinjetin käyttöönottoa. Muutaman vuoden takaisilla liikenteen määrillä arvioitiin, että jos venäläisiltä saataisiin 10 miljoonaa (tosin muutaman miljoonan kantokustannuksilla), niin kotimaisten osuus olisi ollut kai jossain siellä 100 miljoonan heippeillä. Ainakin tilapäisesti venäläisten rekkojen liikennemäärät lienevät kuitenkin noista ajoista pikemminkin laskeneet kuin nousseet.

Toivoisi tietysti hallitusneuvottelijoilta sen verran viisautta, etteivät menisi turhaan lyömään päätään siihen kuuluisaan Karjalan mäntyyn. Ihan sisälukutaito riittäisi.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • digitaali

      VM:n sivuilta ei todellakaan helposti löydä edellä mainittua selvitystä eurovinjetin käyttöön otosta. Itse asiassa sitä ei löydy niiden sivujen kautta ollenkaan. Muutoinkin näyttää, että VM:n tiedotuspolitiikka on kovin valikoivaa. Häpeääkö ministeriö jollakin tapaa omia töitään? Kun vertaa esim. liikenneministeriön julkaisujen helppoon saatavuuteen, eroa on kuin yöllä ja päivällä.
      No, kyseisen selvityksen kuitenkin voi löytää googlaamalla eurovinjetti. Työryhmämuistion numero on 4/2010.

      Ehkäpä tässä nyt löytyi se kummajainen, johon Sipilä on viittaillut, että valtion toimintoja voisi tehostaa ottamalla käyttöön "digitalisaatio".

    • sdfh

      Löytyihän se noilla ohjeilla. Jos oikein ymmärrän, direktiivin mukainen vinjetti tuottaisi runsaat 100 miljoonaa euroa lisää verotuloja. Silloin vuonna 2010 laskeskeltiin vielä, että kuorma-autojen ajoneuvoveroa alentamalla olisi voitu kompensoida noin puolet tästä. Mutta eikös se kompensointimahdollisuus jo kerran käytetty jonkun dieselöljyn korotuksen yhteydessä? Siis kotimaisilta 100 milliä lisää ja venäläisiltä noin 10 miljoonaa.

      Tässäpä aivan vatulointivapaa vihje hallitukselle.

    • KiskoilleVero

      Kiskoliikenne ajaa ilman veroja ja vähän verotetulla energialla (polttoöljy tai sähkö).

      Tasapuolisuuden vuoksi myös kiskoajoneuvoja pitäisi verottaa: Siis ratikat, metrot ja junat verolle ja heti.

      Samoin tasapuolisuus edellyttäisi että kehä 3:n sisäpuolella asuvia verottomasta tai suorastaan verovaroilla tuetusta kiskojoukkoliikenteestä nauttivia olisi alettava verottamaan vastaavalla ankaruudella kuin muilla paikkakunnilla bussiliikenteen tai oman auton varassa olevia.

      Ajatusta voidaan toki laajentaa verottomaan lento- ja meriliikenteeseen, mutta siellä kansainvälisen liikenteen ja sen polttoaineen verottaminen on käytännössä vaikeaa.

    • Työköyhä

      Muistellanpas nyt, mitäs veroja kuorma-autosta (=kuorma-auto, ajoneuvoyhdistelmä) sitten nykyisin Suomessa tosiasiassa maksetaan?
      käyttövoimavero (ei linja-autoilla)
      vakuutusmaksuvero
      polttoaineen valmistevero
      polttoaineen huoltovarmuusmaksu
      ALV ostojen ja laskutuksen erosta
      Siinäpä taisikin olla sitten kaikki raskaan liikenteen verokomponentit, jotka itse autoon kohdistuvat. Henkilökunnan palkkaverot ovat asia erikseen.

      Jos tasapuolisesti kaikkiin kohdistuvaan vinjettimaksuun mennään, niin kotimaisen liikenteenharjoittajan edellytyksiä parantava kompensaatio on löydettävä noista yllä luetelluista veroeristä. Mikähän niistä poistetaan?

      Jos halua siis löytyy. Ellei löydy, niin viimeinenkin Suomen kilvissä kulkeva ajoneuvoyhdistelmä on pian historiaa.

      • rekkaripa

        Käyttövoimavero on jo EU:n minimissä, ei siis muutosvaraa. ALV:hen ei ole mahdollista kajota, senkin estää EU ihan suoralta kädeltä. Vakuutusmaksuvero seuraa käytännössä alvia, joskaan ei ehkä EU-juridisesti. Jäljelle jää käytännössä polttoaineen valmistevero. Siinäkään ei saa alittaa EU:n minimiä. Tähän rajaan olisi muutama sentti/litra, mutta byrokratia olisi kerrassaan mahtava ja kallis.
        Eipä näistä millään löydy sitä 100 miljoonaa, mikä kompensaatioon tarvittaisiin.


    • yuitr

      No nyt kun päätös vinjetistä on tehty niin alkaa selvitä, että valtiolle tulee tästä ilmeisesti tuo luokkaa 100 miljoonaa lisää verotuloa. Kuorma-autoilusta kannettavat vuotuiset verot siis suunnilleen kolminkertaistuvat, kun vinjettikin voidaan laskea tähän ryhmään kuuluvaksi. Kuten yllä on esitetty, kompensaatiomahdollisuutta ei todellisuudessa ole. Verojen käyttö tähän on jokseenkin mahdotonta ja muut vaihtoehdot olisivat todennäköisesti kiellettyä valtiontukea. Hallitusohjelmaan ei tosin ole osattu laskea mitään tuottovaikutusta.

      Onnittelut kuorma-autoliitolle. Sehän tätä mallia on härkäpäisesti ajanut. Todella iloista veronmaksua!

      Ja entäs sitten veneet ja "rekisteriin merkityt moottoriajoneuvot"? Viimeksi mainittuihin luetaan ainakin moottoripyörät, mopot ja traktorit. Kyllä nyt sataa rahaa valtion suureen säkkiin. Isäntämiehet, viekää äkkiä traktorinne riihen ylisille piiloon.
      Keskimääräinen vene tässä maassa on 40 hv perämoottorilla varustettu busteri. Niitä on paljon järvillä, joissa ei ole ainoatakaan viranomaisvenettä verotusta valvomassa. Mutta ei se mitään, puskii vaan hallitus. Tämä poika ainakin poistaa veneensä rekisteristä heti syyskuussa ja hakee verorahat palautuksena.

      • kaalagalle

        Juu ja ihan niin kuin liikennekäytöstä poistetuista autoista ei peritä siltä ajalta veroa, niin myöskään ankkurissa olevista veneistä ei ole tarvis maksaa. Näin on hallitus suunnitellut.


    • laskeskelija

      Alkaa olla aika tehdä hallituskauden poliittisten päätösten tase liikenneverotuksen osalta. Tähän tapaan siis:

      autoveron alentaminen/vuosi: -50 milj., -100 milj. -150 milj. -200 milj = -500 milj. Ihan näinhän se ei käytännössä mene, koska mm. markkinahäiriöitä kyllä riittää, samoin taloudellinen kehitys yleensäkin on kysymysmerkkinä, eli siis paljon enemmän miinusta todellisuudessa.

      ajoneuvovero : 3 x 100 milj = 300 milj.
      vinjetti rekoille 3 x 110 milj = 330 milj.
      venevero yms : 3 x 50 milj = 150 milj.
      YHTEENSÄ plussaa 780 milj.

      Siis poliittisista päätöksistä seuraisi näin kansan hurratessa 500 milj verojen alennusta ja 780 milj. korotusta. Nettovaikutus olisi 380 milj. euroa veronkiristystä. Tosi automyynnin markkinahäiriöt, jotka nekin ovat seurausta poliittisista päätöksistä, syövät tämän ehkä moninkertaisestikin.

    • rekkaripa2

      Suomen Kuorma-autoliitto minkäs teitte kun tämän lobbasitte hallitusohjelmaan. Älkää sitten tulko sanomaan, että ette tienneet. Kyllä teitä on varoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe