Minulta poistettiin eilen seitsemän ylähammasta ja tilalle sain samassa istunnossa kokoproteesin. Olo on ihan hirvittävä, suuhun sattuu ja proteesi tuntuu aivan kamalalta. Koko ajan tuntuu että se ei pysy yhtään paikallaan ja suu tuntuu aivan liian täydeltä ja proteesi on niin takana kitalaessa että koko ajan yökkäyttää. Puhumaan tai syömään en pysty oikein mitenkään. Maanantaina pitäisi mennä töihin mutta en tiedä miten pystyn. Kaiken lisäksi kahden viikon kuluttua sama edessä alas, kun poistetaan loput alahampaat ja saan sinnekin tilalle kokoproteesin immediaattina. Se on kuulemma yleensä vielä hankalampi kuin yläproteesi. Kertokaa joku jolla on kokemuksia että tottuuko näihin koskaan?
Kuinka pian proteeseihin tottuu?
22
12957
Vastaukset
- ystävillä on
Useilla ystävilläni on proteesit tai osaproteesit ja ovat hyvin niihin tottuneet ainakin viikon kahden jälkeen. Ei syytä huoleen Lumikki. Se kannattaa pitää mielessä, että käy proteeseja näyttämässä hammaslääkärille, jos alussa on ongelmia: kipeitä painaumia, yököttää liikaa tai syöminen on hankalaa liian kauan. Puhumiseen tottuu yleensä täysin n. viikossa , syömisen opetteleminen voi ottaa kauemmin. Anna itsellesi aikaa. Jos maanantaina on liian kovan takan mennä töihin niin älä vielä silloin mene , ei se muutamasta tyäpäivästä ole kiinni. Pääasia etä olet itse tyytyväinen elämääsi
Hymyä :) - Sama juttu
Kyllä tottuu. Minulta poistettiin syksyllä 6 ylhäältä ja sain heti proteesit immediaattina. Ikenet olivat illalla kipeät ja syljin verta, minkä ehdin. Särkylääke auttoi kipuun. Minua ei yököttänyt yhtään, mutta syöminen tuntui ensin oudolta ja samoin puhuminenkin.
Totuin aika pian proteesiin ja kerran piti käydä näyttämässä lekurille painaumien vuoksi. Jos hiukankin tuntuu hankausta tai jotain outoa, niin mene ihmeessä näyttämään lääkärillesi. Usein riittää pieni hionta ja se parantaa oloa huomattavasti. Jos proteesi yököttää, niin se saattaa ulottua liian pitkälle kitalakeen ja sitäkin voidaan korjata lyhentämällä ellei se sitten vaikuta imuun eli sen proteesin pysyvyyteen.
Koeta toki pitää proteesia päivisin, sillä se auttaa ikeniäsi muotoutumaan proteesiin, jos vaan suinkin pystyt. Turvotus laskee ajan myötä ja yöksi proteesit kannattaa ottaa yöksi pois, jotta ikenet saavat ilmaa ja paranevat paremmin.
Koeta kestää, alku aina hankalaa !- Lumikki
Kiitos rohkaisevista vastauksista. Tilanne ei tosin vielä ole mennyt tippaakaan parempaan suuntaan, ihan yhtä hankalaa on edelleen kaikki. Työpäivä piti tänään ja huomenna jättää väliin, koska en todellakaan voi mennä tällaisen suun kanssa työpaikalle, kun kaikki huomaavat heti mitä on tapahtunut.
Olen koittanut pitää proteesia kaikesta huolimatta kokoajan päivisin, mutta suu vaan tuntuu ihan hirvittävän täydeltä ja kamalalta.
Yläproteesini jouduttin juuri imun ja pysyvyyden takia tekemään varsin pitkälle taakse johtuen kitalakeni hankalasta muodosta. Eli siihenkin on vain totuttava, kun ainakin vielä pysyvyys on todella huono kaiken lisäksi.
Onko sinulla vain ylhäällä kokoproteesi, entä alhaalla? Oletko muuten kertonut muille proteeseistasi tai ovat muut huomanneet? Itse pelkään jo nyt kokoajan sitä että kun joku sanoo ensimmäisen kerran heti että minulla on proteesit, kun kuitenkin olen vasta sen ikäinen, että taitavat olla ikäiselläni aika harvinaiset vielä. - Plörö
Lumikki kirjoitti:
Kiitos rohkaisevista vastauksista. Tilanne ei tosin vielä ole mennyt tippaakaan parempaan suuntaan, ihan yhtä hankalaa on edelleen kaikki. Työpäivä piti tänään ja huomenna jättää väliin, koska en todellakaan voi mennä tällaisen suun kanssa työpaikalle, kun kaikki huomaavat heti mitä on tapahtunut.
Olen koittanut pitää proteesia kaikesta huolimatta kokoajan päivisin, mutta suu vaan tuntuu ihan hirvittävän täydeltä ja kamalalta.
Yläproteesini jouduttin juuri imun ja pysyvyyden takia tekemään varsin pitkälle taakse johtuen kitalakeni hankalasta muodosta. Eli siihenkin on vain totuttava, kun ainakin vielä pysyvyys on todella huono kaiken lisäksi.
Onko sinulla vain ylhäällä kokoproteesi, entä alhaalla? Oletko muuten kertonut muille proteeseistasi tai ovat muut huomanneet? Itse pelkään jo nyt kokoajan sitä että kun joku sanoo ensimmäisen kerran heti että minulla on proteesit, kun kuitenkin olen vasta sen ikäinen, että taitavat olla ikäiselläni aika harvinaiset vielä.Minkälaiset on niinku jotkut proteesit, onko ne tekarit?
Mut eiks ne oo vaan sellaset mitkä tungetaan suuhun ja sit ne vaan on eikä mitään ihmeempää..
Kandee pestä hampit jos ei haluu kärsii tekareista XD - myötätuntoa
Lumikki kirjoitti:
Onko sinulla vain ylhäällä kokoproteesi, entä alhaalla? Oletko muuten kertonut muille proteeseistasi tai ovat muut huomanneet? Itse pelkään jo nyt kokoajan sitä että kun joku sanoo ensimmäisen kerran heti että minulla on proteesit, kun kuitenkin olen vasta sen ikäinen, että taitavat olla ikäiselläni aika harvinaiset vielä.Keljua että vieläkin vaivaavat mutta muista, että Sinulla on vasta muutama päivä siitä kun sait proteesisi. Varmasti pikkuhiljaa tilanne paranee ja totut pitämään proteesia suussa. Oletko harjoitellut jo puhumista ja mieluiten peilin edessä. Varmaan olet myös tyytyväinen sitten pikkuhiljaa uuteen hymyysi :)
Ei kannata pelätä mitä joku kysyy tai sanoo töissä, voit aina vastata vähän asian vierestä ja kertoa että hampaita on todellakin korjattu ja kipeät ovat vielä. Kyllä sitten ymmärtävät, jos ovat vähänkin fiksuja ihmisiä.
Voit antaa sähköpostiosoitteesisikin niin voidaan kirjoitella - Vielä omat
Lumikki kirjoitti:
Onko sinulla vain ylhäällä kokoproteesi, entä alhaalla? Oletko muuten kertonut muille proteeseistasi tai ovat muut huomanneet? Itse pelkään jo nyt kokoajan sitä että kun joku sanoo ensimmäisen kerran heti että minulla on proteesit, kun kuitenkin olen vasta sen ikäinen, että taitavat olla ikäiselläni aika harvinaiset vielä.Ikävää kuulla, että sinulla on noin paljon harmia uusien hampaiden kanssa. Voin hyvin kuvitella, kuinka vaikeaa on mennä ihmisten ilmoille, jos hampaat eivät tahdo pysyä paikoillaan. Toisaalta, jos joudut pitkään olemaan töistä pois, alkavat työkaverit varmaan vielä enemmän kysellä, että missä olet ollut.
Oletko jo henkisesti sopeutunut proteesiin ja ulkonäköösi ilman sitä? Entäpä lähipiiri, onko sinun ollut helppo kertoa uusista hampaistasi läheisillesi ja kavereillesi?
Sanoit olevasi vielä nuori proteesien käyttäjäksi. Saakos kysyä, minkä ikäinen olet? Olisi mielenkiintoista tietää kuinka olet menettänyt omat hampaasi. Ovatko ne menneet vähitellen reikiintymällä vai jonkun sairauden seurauksena?
Sinulle oli vielä tulossa uudet alahampaatkin. En haluaisi pelotella, mutta todennäköisesti ongelmia on vaan lisää tiedossa. Olen nimittäin päässyt läheltä seuraamaan erään alaproteesinkäyttäjän arkea, ja ainakin hänellä on jatkuvia ongelmia niiden kanssa, kun ne eivät pysy niin tiukasti paikoillaan kuin ylähampaat ja sen seurauksena pistäviä murusia ja siemeniä menee kivuliaasti proteesin alle.
Olisikin varmaan hyvä, jos aivan kaikkia hampaita ei tarvitsisi poistaa, jolloin jäljelle jäisi proteesien paikoillaanpysymistä auttavat tukihampaat.
Eipä tässä maallikkona osaa muuta kuin toivoa, että tilanteesi paranisi pikaisesti, kun on joulukin tulossa! - Sananen vielä
Lumikki kirjoitti:
Onko sinulla vain ylhäällä kokoproteesi, entä alhaalla? Oletko muuten kertonut muille proteeseistasi tai ovat muut huomanneet? Itse pelkään jo nyt kokoajan sitä että kun joku sanoo ensimmäisen kerran heti että minulla on proteesit, kun kuitenkin olen vasta sen ikäinen, että taitavat olla ikäiselläni aika harvinaiset vielä.Toivottavasti olosi on jo hieman parempi kuin eilen!
Minulla on ylhäällä kokoproteesit ja alhaalla vielä omat hampaat. En ole kertonut muille proteeseistani eikä kotiväen lisäksi kukaan muu tiedä eikä kukaan ole ainakaan vielä huomannut. Ei tosin haittaa yhtään, vaikka joku huomaisikin, sillä nämä proteesit ovat paremmat kuin omat hampaat, luonnollisen näköisetkin eivätkä yhtään "muovimaiset sellaiset".
Eihän se ikää katso, jos on proteesit ja hyvät proteesit ovat aina paremmat kuin omat entiset kamalat hampaat.
Oletko kokeillut proteesien huuhtelua aina välillä kylmällä vedellä ? Se helpottaa oloa ja kuumotus ja kipu ikenissä menee hiukan ohi. Tärkeää on vain koettaa pitää sitä proteesia päivällä niin kuin sulle jo kerroinkin. Ikenet tottuvat siihen nopeasti ja parin viikon päästä olo on jo paljon helpompi usko pois. - myötätuntoa
Lumikki kirjoitti:
Onko sinulla vain ylhäällä kokoproteesi, entä alhaalla? Oletko muuten kertonut muille proteeseistasi tai ovat muut huomanneet? Itse pelkään jo nyt kokoajan sitä että kun joku sanoo ensimmäisen kerran heti että minulla on proteesit, kun kuitenkin olen vasta sen ikäinen, että taitavat olla ikäiselläni aika harvinaiset vielä.Eivät proteesit tosiaan ole niin harvaiset nuoremmillakaan että siinä mitään ihmettelemistä olisi. Tunnen useita jotka ovat saaneet proteesit jo alle kolmekymppisinä , enimmäkseen naisia.
Useimmat ovat ynmmärtääkseni pärjänneet niiden kanssa tosiaan hyvin kunhan pitävätt huolta pohjauksista riittävän usein. Harvalla on mitään suuria ongelmia, pihvejä voi syödä siitä vaan.
Jos haluat voit kirjoittaa [email protected]. Hauska olisi kuulla mitä sulle kuuluu - Lumikki
Vielä omat kirjoitti:
Ikävää kuulla, että sinulla on noin paljon harmia uusien hampaiden kanssa. Voin hyvin kuvitella, kuinka vaikeaa on mennä ihmisten ilmoille, jos hampaat eivät tahdo pysyä paikoillaan. Toisaalta, jos joudut pitkään olemaan töistä pois, alkavat työkaverit varmaan vielä enemmän kysellä, että missä olet ollut.
Oletko jo henkisesti sopeutunut proteesiin ja ulkonäköösi ilman sitä? Entäpä lähipiiri, onko sinun ollut helppo kertoa uusista hampaistasi läheisillesi ja kavereillesi?
Sanoit olevasi vielä nuori proteesien käyttäjäksi. Saakos kysyä, minkä ikäinen olet? Olisi mielenkiintoista tietää kuinka olet menettänyt omat hampaasi. Ovatko ne menneet vähitellen reikiintymällä vai jonkun sairauden seurauksena?
Sinulle oli vielä tulossa uudet alahampaatkin. En haluaisi pelotella, mutta todennäköisesti ongelmia on vaan lisää tiedossa. Olen nimittäin päässyt läheltä seuraamaan erään alaproteesinkäyttäjän arkea, ja ainakin hänellä on jatkuvia ongelmia niiden kanssa, kun ne eivät pysy niin tiukasti paikoillaan kuin ylähampaat ja sen seurauksena pistäviä murusia ja siemeniä menee kivuliaasti proteesin alle.
Olisikin varmaan hyvä, jos aivan kaikkia hampaita ei tarvitsisi poistaa, jolloin jäljelle jäisi proteesien paikoillaanpysymistä auttavat tukihampaat.
Eipä tässä maallikkona osaa muuta kuin toivoa, että tilanteesi paranisi pikaisesti, kun on joulukin tulossa!Tosi mukavaa ja rauhoittavaa saada useita viestejä. Tilanne vaan on ennallaan ja huomenna olen nyt sitten menossa töihin. Saapa nähdä kuinka käy!
Kyllä peilin edessä tuntuu oudolta sekä proteesin kanssa että ilman. Proteesi on aika erinäköinen kuin omat hampaani ja osaproteesini olivat. Proteesissa hampaat ovat niin tasaisessa rivissä ja kieltämättä kyllä hyvin muovisen näköiset! Ja vaaleanpunaiset ikenet ovat myös ihan selvästi muovisen näköiset.
Proteesistani ei tiedä kovin moni, ihan pari lähintä ystävätärtä vain. Omat hampaani olen menettänyt erään lääkityksen vuoksi, eli ne reikiintyivät täysin pilalle ajan mittaan ja lopulta ei korjauksista huolimatta ollut muuta vaihtoehtoa kuin poistaminen. Iältäni olen reilusti alle nelikymppinen.
Alas saan jo reilun viikon kuluttua vastaavasti immediaattina kokoproteesin myös, sielläkään ei ollut mahdollista säilyttää ainuttakaan omaa hammasta, vaan kaikki jäljellä olevat kuusi hammasta poistetaan. Kulmahampaiden kruunut kuitenkin hiotaan pois ja niiden juuret on tarkoitus jättää proteesin alle leukaluuhun estämään luun katoamista.
Kaikesta huolimatta hirvittää saada alaskin proteesi kun en ole vielä tottunut edes yläproteesiin, ja kun kaikki ovat pelotelleet alaproteesin huonolla pysyvyydellä. Kun ei yläproteesinkaan pysyvyys ainakaan minulla ole mistään kotoisin! Jokatapauksessa jouluruuat jäävät kyllä tänä vuonna aika vähiin! - Vielä omat
Lumikki kirjoitti:
Tosi mukavaa ja rauhoittavaa saada useita viestejä. Tilanne vaan on ennallaan ja huomenna olen nyt sitten menossa töihin. Saapa nähdä kuinka käy!
Kyllä peilin edessä tuntuu oudolta sekä proteesin kanssa että ilman. Proteesi on aika erinäköinen kuin omat hampaani ja osaproteesini olivat. Proteesissa hampaat ovat niin tasaisessa rivissä ja kieltämättä kyllä hyvin muovisen näköiset! Ja vaaleanpunaiset ikenet ovat myös ihan selvästi muovisen näköiset.
Proteesistani ei tiedä kovin moni, ihan pari lähintä ystävätärtä vain. Omat hampaani olen menettänyt erään lääkityksen vuoksi, eli ne reikiintyivät täysin pilalle ajan mittaan ja lopulta ei korjauksista huolimatta ollut muuta vaihtoehtoa kuin poistaminen. Iältäni olen reilusti alle nelikymppinen.
Alas saan jo reilun viikon kuluttua vastaavasti immediaattina kokoproteesin myös, sielläkään ei ollut mahdollista säilyttää ainuttakaan omaa hammasta, vaan kaikki jäljellä olevat kuusi hammasta poistetaan. Kulmahampaiden kruunut kuitenkin hiotaan pois ja niiden juuret on tarkoitus jättää proteesin alle leukaluuhun estämään luun katoamista.
Kaikesta huolimatta hirvittää saada alaskin proteesi kun en ole vielä tottunut edes yläproteesiin, ja kun kaikki ovat pelotelleet alaproteesin huonolla pysyvyydellä. Kun ei yläproteesinkaan pysyvyys ainakaan minulla ole mistään kotoisin! Jokatapauksessa jouluruuat jäävät kyllä tänä vuonna aika vähiin!Odotan mielenkiinnolla, kuinka ensimmäinen työpäivä uusilla hampailla on sujunut. Huomasivatko työkaverit ja sattuiko mitään noloja tilanteita? : )
Olisin kiinnostunut seuraaman prosessisi etenemistä ja vaihtamaan kanssasi siihen liittyviä ajatuksia. Meiliä voit lähettää minulle osoitteeseen [email protected] - Lumikki
Vielä omat kirjoitti:
Odotan mielenkiinnolla, kuinka ensimmäinen työpäivä uusilla hampailla on sujunut. Huomasivatko työkaverit ja sattuiko mitään noloja tilanteita? : )
Olisin kiinnostunut seuraaman prosessisi etenemistä ja vaihtamaan kanssasi siihen liittyviä ajatuksia. Meiliä voit lähettää minulle osoitteeseen [email protected]Olo on edelleen suun suhteen ihan hirveä! Proteesi ei pysy yhään paikoillaan ja torstaina saan vielä alaproteesinkin! Sen ajankohta on joulun kannalta kaikkea muuta kuin hyvä, mutta halusin sen saamisen jälkeen muutaman vapaapäivän töistä ja siksi se tehdään juuri ennen joulua.
Töissä oli yhtä hankalaa ja on edelleen, minulta on suoraan jo useampikin työtoveri kysynyt hampaistani! Eli ovat heti huomanneet! Tuntuu ihan hirveän nololta tunnustaa että tämä on proteesi todella. Ja alaproteesin kanssa tuskin helpottaa vaan päinvastoin. Yläproteesinkin kanssa on käynyt jo useampikin nolo tilanne kun se on meinannut irrota!
Paraneeko pysyvyys myöhemmin? Hammaslääkärin mukaan kyse on yläikenien kovasta turvotuksesta ja sen pitäisi hänen mukaansa helpottaa ja pysyvyyden parantua ajan mittaan. Kuinka monta viikkoa teillä muilla on todella mennyt puheen ja syönnin opetteluun, koska ainakaan vielä en ole edistynyt yhtään kummassakaan. Puhe on hirvittävää sössötystä ja suhistelua ja syönnistä ei tule oikein mitään, olen joutunut olemaan keittoravinnolla. - sympatiaa
Lumikki kirjoitti:
Olo on edelleen suun suhteen ihan hirveä! Proteesi ei pysy yhään paikoillaan ja torstaina saan vielä alaproteesinkin! Sen ajankohta on joulun kannalta kaikkea muuta kuin hyvä, mutta halusin sen saamisen jälkeen muutaman vapaapäivän töistä ja siksi se tehdään juuri ennen joulua.
Töissä oli yhtä hankalaa ja on edelleen, minulta on suoraan jo useampikin työtoveri kysynyt hampaistani! Eli ovat heti huomanneet! Tuntuu ihan hirveän nololta tunnustaa että tämä on proteesi todella. Ja alaproteesin kanssa tuskin helpottaa vaan päinvastoin. Yläproteesinkin kanssa on käynyt jo useampikin nolo tilanne kun se on meinannut irrota!
Paraneeko pysyvyys myöhemmin? Hammaslääkärin mukaan kyse on yläikenien kovasta turvotuksesta ja sen pitäisi hänen mukaansa helpottaa ja pysyvyyden parantua ajan mittaan. Kuinka monta viikkoa teillä muilla on todella mennyt puheen ja syönnin opetteluun, koska ainakaan vielä en ole edistynyt yhtään kummassakaan. Puhe on hirvittävää sössötystä ja suhistelua ja syönnistä ei tule oikein mitään, olen joutunut olemaan keittoravinnolla.Asia on tietysti niinkuin hammaslääkärisi sanoi, pari viikkoa totutteluun on ihan lyhyt aika. Puhumista joutuu treenamaan ihan itse, hm mistähän saisi apua miten sitä treenataan. Uuteen suuhun pitää tottua ja äänten muodostamiseen sen kanssa ! Niin joutui ystävänikin mutta pian palautui puhe normaaliksi.
Samoja vaikeuksia on odotettavissa alaproteesinkin kanssa mutta Joulun aikaanhan Sinulla on lomaa.
Hyvä asia ettei Sinun tarvitse enää jännittää työtoverienkaan kysymyksiä, heistä on ollut varmaan vaan jännää kysellä , oletko saanut myös asiallista myötätuntoa, kun olet kertonut vaikeuksista.
Paljon terveisiä Jussi - AAA
Lumikki kirjoitti:
Olo on edelleen suun suhteen ihan hirveä! Proteesi ei pysy yhään paikoillaan ja torstaina saan vielä alaproteesinkin! Sen ajankohta on joulun kannalta kaikkea muuta kuin hyvä, mutta halusin sen saamisen jälkeen muutaman vapaapäivän töistä ja siksi se tehdään juuri ennen joulua.
Paraneeko pysyvyys myöhemmin? Hammaslääkärin mukaan kyse on yläikenien kovasta turvotuksesta ja sen pitäisi hänen mukaansa helpottaa ja pysyvyyden parantua ajan mittaan. Kuinka monta viikkoa teillä muilla on todella mennyt puheen ja syönnin opetteluun, koska ainakaan vielä en ole edistynyt yhtään kummassakaan. Puhe on hirvittävää sössötystä ja suhistelua ja syönnistä ei tule oikein mitään, olen joutunut olemaan keittoravinnolla.Proteesien huono istuvuus todellakin johtuu ikenien turvotuksesta poistojen jälkeen. Proteesin täytyy aluksi olla sen verran väljä, että turvotukselle on tilaa. Kun turvotus sitten muutaman viikon sisällä laskee, proteesi käy selvästi väljäksi ja pysyy huonosti. Sen vuoksi sitä täytyy aina välillä pohjata väliaikaisella pohjausaineella. Riippuu suuresti kudoksen muutosten nopeudesta ja mukautumisesta kuinka kauan tähän menee, yksilöllistä siis. Kokonaisuudessaan paraneminen jatkuu useamman kuukauden ajan, jonka jälkeen yleensä vasta tehdään ns. lopullinen pohjaus (samalla vaaleanpunaisella akryylimateriaalilla, jota proteesi on). Paranemisvaihe on valitettavasti usein varsin epämukavaa aikaa, väliaikainen pohjausainekin on usein hankala pitää puhtaana jne. Valitettavasti en voi myöskään sanoa, että alaproteesin kanssa olisi helpompaa. Onko se myös kokoproteesi? Jos näin on, on sinulla edessä reilusti kärsivällisyyttä vaativat ajat. Alakokoproteesi ei koskaan pysy täysin paikallaan, vaikka olisi kuinka hyvin sopiva, koska se ei saa yläproteesin tavoin tukea suulaesta. Jos luuta riittää, voi myöhemmin toki harkita paria implanttia alaleukaan, johon proteesi saadaan kiinnitettyä ikään kuin nepparilla (muitakin systeemejä on) - tämä ei ole edes mahdottoman kallis vaihtoehto. Pärjäilyä! Alku on usein hankala, mutta useimmat sopeutuvat pikkuhiljaa.
- Lumikki
AAA kirjoitti:
Proteesien huono istuvuus todellakin johtuu ikenien turvotuksesta poistojen jälkeen. Proteesin täytyy aluksi olla sen verran väljä, että turvotukselle on tilaa. Kun turvotus sitten muutaman viikon sisällä laskee, proteesi käy selvästi väljäksi ja pysyy huonosti. Sen vuoksi sitä täytyy aina välillä pohjata väliaikaisella pohjausaineella. Riippuu suuresti kudoksen muutosten nopeudesta ja mukautumisesta kuinka kauan tähän menee, yksilöllistä siis. Kokonaisuudessaan paraneminen jatkuu useamman kuukauden ajan, jonka jälkeen yleensä vasta tehdään ns. lopullinen pohjaus (samalla vaaleanpunaisella akryylimateriaalilla, jota proteesi on). Paranemisvaihe on valitettavasti usein varsin epämukavaa aikaa, väliaikainen pohjausainekin on usein hankala pitää puhtaana jne. Valitettavasti en voi myöskään sanoa, että alaproteesin kanssa olisi helpompaa. Onko se myös kokoproteesi? Jos näin on, on sinulla edessä reilusti kärsivällisyyttä vaativat ajat. Alakokoproteesi ei koskaan pysy täysin paikallaan, vaikka olisi kuinka hyvin sopiva, koska se ei saa yläproteesin tavoin tukea suulaesta. Jos luuta riittää, voi myöhemmin toki harkita paria implanttia alaleukaan, johon proteesi saadaan kiinnitettyä ikään kuin nepparilla (muitakin systeemejä on) - tämä ei ole edes mahdottoman kallis vaihtoehto. Pärjäilyä! Alku on usein hankala, mutta useimmat sopeutuvat pikkuhiljaa.
Proteesini on ilmeisesti hyvin väljä koska nyt turvotusta on vielä ja proteesi on silti väljä. Eli se ilmeisesti muuttuu vielä väljemmäksi kokoajan kun turvotus laskee?
Alaproteesini tulee olemaan myös kokoproteesi ja saan sen myös immediaattina ja jo ylihuomenna! Eikö edes hyvin pohjattu alaproteesi tosiaan pysy kunnolla paikallaan?
Onko sinulla itselläsikin kokemusta proteeseista vai oletko hammashoitoalalla? Onko kenelläkään muulla kokemusta kokoproteesista alaleuassa, onko pysyvyys todella niin huono? - meikpiis75
Lumikki kirjoitti:
Proteesini on ilmeisesti hyvin väljä koska nyt turvotusta on vielä ja proteesi on silti väljä. Eli se ilmeisesti muuttuu vielä väljemmäksi kokoajan kun turvotus laskee?
Alaproteesini tulee olemaan myös kokoproteesi ja saan sen myös immediaattina ja jo ylihuomenna! Eikö edes hyvin pohjattu alaproteesi tosiaan pysy kunnolla paikallaan?
Onko sinulla itselläsikin kokemusta proteeseista vai oletko hammashoitoalalla? Onko kenelläkään muulla kokemusta kokoproteesista alaleuassa, onko pysyvyys todella niin huono?Proteesisi väljenee kyllä edelleen, mutta voit käyttää siinä väliaikaista pohjausainetta, kuten AAA sanoi. Yleensä uusi proteesi pohjataan 2-3 kk sen valmistumisesta. Tällöin ikenet ovat suht parantuneet ja turvotus poissa. On aivan luonnollista ja normaalia, että proteesi väljenee, kun se on valmistettu immediaattina.
Alakokoproteesin suhteen ei tarvitse ottaa mitään paniikkeja. Olen tehnyt ja pohjannut lukuisia alakokoproteeseja ja ne pysyvät aivan hyvin paikallaan. Oikein valmistettu alakokoproteesi pysyy kyllä hyvin paikoillaan. Se ei liimaannu paikalleen aivan yhtä hyvin kuin imukuppimainen yläproteesi, mutta pysyy kyllä paikallaan, koska se tukeutuu luuharjanteeseen allaan sekä poskiin ja kieleen.
Opit kyllä elämään proteesien kanssa, pelko pois! :o) Et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka saa kokoproteesit. Alku aina hankalaa, mutta kyllä se siitä iloksi muutuu. Yritä ottaa positiivinen asenne ja ajatella ennemmin proteeseista saamaasi hyötyä kuin sitä, miten hankalaa sinun on niihin tottua. - Vielä omat
Lumikki kirjoitti:
Paraneeko pysyvyys myöhemmin? Hammaslääkärin mukaan kyse on yläikenien kovasta turvotuksesta ja sen pitäisi hänen mukaansa helpottaa ja pysyvyyden parantua ajan mittaan. Kuinka monta viikkoa teillä muilla on todella mennyt puheen ja syönnin opetteluun, koska ainakaan vielä en ole edistynyt yhtään kummassakaan. Puhe on hirvittävää sössötystä ja suhistelua ja syönnistä ei tule oikein mitään, olen joutunut olemaan keittoravinnolla.Aika epämiellyttävältä kuulostaa tuo sinun tilanteesi. Ymmärrän, että proteesit tulevat väljiksi turvotuksen laskiessa, mutta eikös sinun tapauksessasi pysyvyys ole ollut kehnoa jo alusta pitäen? Voin kuvitella, että jo pelkästään se korottaa kokemasi alkuhankaluudet korkeampaan potenssiin!
Onkohan niiden alahampaiden repiminen samaan syssyyn ihan viisasta tässä tilanteessa? Eikö sitä voisi lykätä hieman eteenpäin? Yrittäisitte hammaslääkärisi kanssa saada ylähampaat paremmin istuviksi ja saisit tämän jälkeen, ennen uutta ponnistusta, tarvitsemasi ajan niihin totuttautumiseen.
Tuntuu luonnolliselta, että alussa on kipuja ja että syömisen ja puhumisen opettelu ottaa aikaa. Mutta eivätköhän kaikki ole uusiin hampaisiinsa tottuneet ennemmin tai myöhemmin, joten kyllä sen luulisi siitä ajan kanssa lutviutuvan! - AAA
meikpiis75 kirjoitti:
Proteesisi väljenee kyllä edelleen, mutta voit käyttää siinä väliaikaista pohjausainetta, kuten AAA sanoi. Yleensä uusi proteesi pohjataan 2-3 kk sen valmistumisesta. Tällöin ikenet ovat suht parantuneet ja turvotus poissa. On aivan luonnollista ja normaalia, että proteesi väljenee, kun se on valmistettu immediaattina.
Alakokoproteesin suhteen ei tarvitse ottaa mitään paniikkeja. Olen tehnyt ja pohjannut lukuisia alakokoproteeseja ja ne pysyvät aivan hyvin paikallaan. Oikein valmistettu alakokoproteesi pysyy kyllä hyvin paikoillaan. Se ei liimaannu paikalleen aivan yhtä hyvin kuin imukuppimainen yläproteesi, mutta pysyy kyllä paikallaan, koska se tukeutuu luuharjanteeseen allaan sekä poskiin ja kieleen.
Opit kyllä elämään proteesien kanssa, pelko pois! :o) Et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka saa kokoproteesit. Alku aina hankalaa, mutta kyllä se siitä iloksi muutuu. Yritä ottaa positiivinen asenne ja ajatella ennemmin proteeseista saamaasi hyötyä kuin sitä, miten hankalaa sinun on niihin tottua.Näin on kuten meikpiis sanoi. Ajan myötä kyllä proteeseihin tottuu, alku vaan voi olla vähän hankalaa. Ei ollut tarkoitus lannistaa. Tarkoitin vain, että alakokoproteesin pysyvyys on huonompi kuin ylhäällä ja nykyihmisen tuntuu olevan vaikeampi sopeutua siihen, että on pientä liikkuvuutta. Mummot ja papat ovat saaneet proteesinsa nuorina, sopeutuneet aikapäiviä ja joskus pärjäävät hämmästyttävän huonokuntoisillakin proteeseilla. Jos on saanut pitää omat hampaansa pitempään, voi olla vaikea hyväksyä, että proteesit ovat kuitenkin vain keinotekoinen korvike, eivätkä ne voi olla täysin samanlaiset kuin luonnonhampaat. Pääasiahan tietenkin on, ettei suussasi ole nyt mitään tulehduksia tai muuta ikävää.
- sympatiaa
Lumikki kirjoitti:
Onko sinulla itselläsikin kokemusta proteeseista vai oletko hammashoitoalalla? Onko kenelläkään muulla kokemusta kokoproteesista alaleuassa, onko pysyvyys todella niin huono?Mitä Sinulle kuuluu ?
Oletko jo tottunut yläproteesiin ja oletko saanut myös jo alaproteesin. Onko turvotus ja kipu jo vähentynyt Varmaan vie oman aikansa kaikkiin näihin tottuminen mutta parempaan suuntaan ollaan menossa .)
Jukka
- 3456346
Täälläkin on jokseenkin iso remontti menossa. Ihan vaan pikku vinkkinä ja omien kokemusten perusteella, että hammaslääkärit voi jopa unohtaa kokonaan siinä vaiheessa, kun omia hampaita ei enää ole ja puhutaan kokoproteeseista. Eli kannattaa kysellä erikoishammasteknikoiden palveluja suoraan. Ei siinä vaiheessa enää välttämättä tarvita välistä vetävää hammaslääkäriä, jolla ei välttämättä edes ole ihan parasta tietämystä ja kiinnostusta proteesihommista. EHT saattaa tehdä hommat paljon paremmin ja halvemmalla, suoraan ilman välikäsiä. Oma kokemukseni on se, että hammaslääkäri laittoi täysin sopimattomat tekarit suuhun sekä käski vaan totutella niihin ja varata ajan pohjaukselle kuukauden kuluttua, kun sen sijaan EHT teki pohjauksen ja tekareiden säädöt mahtavasti heti ja homma toimi hyvin parissa päivässä.
- nyt
Minä sain tiistaina ylös koko proteesin ja alas neljän hampaan rankaproteesin.Alusta lähtien on ollut melko helppoa, puhuminen onnistuu ilman mitään ylimääräisiä s-suhinoita yms. Ruokailu on vielä hieman hankalaa, mutta nyt pystyy jo omenaakin syömään, joten minulle tämä on ollut helppoa:)
Olen todella tyytyväinen uuteen kauniiseen hammasriviini.Toivon ja uskon, että Sinullakin helpottaa pian. Miten olet pärjännyt alaproteesisi kanssa, vai lykättiinkö sen saantia?- Juha
Hauska kuulla että Sinun toimenpiteesi on onnistunut niin hyvin ja olet proteeseihisi tyytyväinen !
Mistä uskot sen johtuvan, onko niin että Sinun hammaslääkärisi ja teknikkosi ovat tavanomaista taitavampia vai sinun suusi sellainen että proteesit istuvat hyvin.
Jos voit kirjoittaa hammaslääkärisi yhteystiedot olen kiitollinen: osoitteeni [email protected]
terveisiä ja hymyä :) - nyt
Juha kirjoitti:
Hauska kuulla että Sinun toimenpiteesi on onnistunut niin hyvin ja olet proteeseihisi tyytyväinen !
Mistä uskot sen johtuvan, onko niin että Sinun hammaslääkärisi ja teknikkosi ovat tavanomaista taitavampia vai sinun suusi sellainen että proteesit istuvat hyvin.
Jos voit kirjoittaa hammaslääkärisi yhteystiedot olen kiitollinen: osoitteeni [email protected]
terveisiä ja hymyä :)Minulle vain sattui todella taitava hammaslääkäri,joka on erikoistunut protetiikkaan. Hän löytyy Itä-Suomesta ja yksityispuolelta. Päivä päivältä olen vain tyytyväisempi:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094256
- 783476
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?803302Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243219Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223182- 722906
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452780Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim622744Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852549- 332394