Olen tuntenut satoja miehiä elämäni aikana ja luonteeltani pyrin analysoimaan aina näkemääni kuulemaani ja kokemaani. Nyt olen havahtunut että siinä on melkoinen kuilu avoimesti ajatuksistaan ja elämästään kertovan miehen ja itsestään mitään kertomattoman miehen välillä.
Minulla on kokemusta molemmista miestyypeistä ja kun mies on avoin puhumaan, tuntuu myös siltä että hän rakastaa ja luottaakin enemmän minuun ja meihin. Oletteko koskaan havainneet kuinka laidasta laitaan voi olla eroa sillä onko kumppani avoin vai sulkeutunut?
Ujoillehan tämä on kamala juttu koska ei voi taikapallosta nähdä kuinka paljon ujo rakastaa ja luottaa jollei kerro "mitään"
avoin -> sulkeutunut mies
35
2461
Vastaukset
Hmm...minun ystäväni (miespuolinen) kuuluu, ehkä näihin ujo introihin, mutta on myös "herkkis", joten hänelle on tärkeää olla avoin ja rehellinen, eli puhuu tunteistaan ja ajatuksistaan, niiden kanssa kehen luottaa tai tarvitaan luottamusside....
Hänen nykyinen naisystävänsä oli sanonut ettei ole ikinä kohdannut hänenlaistaan miestä, joka haluaa puhua avoimesti ja rehellisesti kaikista tunteista ja asioista, eli oli hieman häkeltynyt aluksi, mutta nyt jo tottunut siihen.......
Eli myös muut persoonallisuuden piirteet vaikuttavat, sekä se millainen kumppani on....- nnnnainen
Joo, ei tosiaan ole ujoudesta kiinni miten avoin joku on tunteistaan. Jotkut saattaa muuten olla erittäin puheliaita ja sosiaalisia, mutta tunteista vaietaan tiukasti.
Enemmin ajattelisin lapsuudenkodin tunneilmapiirin vaikuttavan tähän - eli jos kotona on puhuttu tunteista osaa niistä puhua sitten aikuisenakin. nnnnainen kirjoitti:
Joo, ei tosiaan ole ujoudesta kiinni miten avoin joku on tunteistaan. Jotkut saattaa muuten olla erittäin puheliaita ja sosiaalisia, mutta tunteista vaietaan tiukasti.
Enemmin ajattelisin lapsuudenkodin tunneilmapiirin vaikuttavan tähän - eli jos kotona on puhuttu tunteista osaa niistä puhua sitten aikuisenakin...."herkkiksen" on vähän pakko puhua ja kumppanin pitäisi olla samankaltainen tai vähintäänkin ihminen joka voi häntä aidosti ymmärtää.....sillä ei ole merkitystä onko millainen kasvualusta......muuten suhde ei toimi, se on vaan ikävä tosiasia. :|
- nnnnainen
MGTOW kirjoitti:
..."herkkiksen" on vähän pakko puhua ja kumppanin pitäisi olla samankaltainen tai vähintäänkin ihminen joka voi häntä aidosti ymmärtää.....sillä ei ole merkitystä onko millainen kasvualusta......muuten suhde ei toimi, se on vaan ikävä tosiasia. :|
"sillä ei ole merkitystä onko millainen kasvualusta......muuten suhde ei toimi, se on vaan ikävä tosiasia. :|"
Mihin perustat tämän "ikävän tosiasian" kasvualustan merkityksettömyydestä? Ihan noin yleisesti ottaen lapset oppivat sosiaalisia taitoja ensisijaisesti kotoa ja siksi myös käsitys parisuhteesta perustuu usein paljon siihen, mitä on kotona nähnyt. Jos lapsuudenkodissa siis on ollut tapana jättää tunteet näyttämättä, voi olla vaikea niistä itse myöhemmin puhua, kun ei ole sellaista mallia koskaan saanut.
Samaa mieltä olen siltä osin, että suhteen kannalta on hankalaa, jos toinen haluaisi usein puhua tunteista ja toinen taas ei. nnnnainen kirjoitti:
"sillä ei ole merkitystä onko millainen kasvualusta......muuten suhde ei toimi, se on vaan ikävä tosiasia. :|"
Mihin perustat tämän "ikävän tosiasian" kasvualustan merkityksettömyydestä? Ihan noin yleisesti ottaen lapset oppivat sosiaalisia taitoja ensisijaisesti kotoa ja siksi myös käsitys parisuhteesta perustuu usein paljon siihen, mitä on kotona nähnyt. Jos lapsuudenkodissa siis on ollut tapana jättää tunteet näyttämättä, voi olla vaikea niistä itse myöhemmin puhua, kun ei ole sellaista mallia koskaan saanut.
Samaa mieltä olen siltä osin, että suhteen kannalta on hankalaa, jos toinen haluaisi usein puhua tunteista ja toinen taas ei.Tottakai lapsuudenkodinkin tapahtumat ja muu elinympäristö vaikuttavat, eli ei ole merkityksetön, mutta ei ole mikään automaatti että oma käytös olisi sen mukaista, joskus voi olla jopa ihan päinvastaista.
Myös muut seikat vaikuttavat vahvasti....joillakin enemmän joillakin vähemmän, eli yksilön omat ominaisuudet jne.- nnnnainen
MGTOW kirjoitti:
Tottakai lapsuudenkodinkin tapahtumat ja muu elinympäristö vaikuttavat, eli ei ole merkityksetön, mutta ei ole mikään automaatti että oma käytös olisi sen mukaista, joskus voi olla jopa ihan päinvastaista.
Myös muut seikat vaikuttavat vahvasti....joillakin enemmän joillakin vähemmän, eli yksilön omat ominaisuudet jne.Nyt ollaan samaa mieltä. :)
- funaswtf
Itsestäni taas tuntuu, ettei se yhteisen aaltopituuden löytyminen ole tuollaisesta kiinni. Sulkeutuneen miehen kanssa joutuu vain viettämään pitempään aikaa. Kai miehestä oppii väkisin jos on kiinnostunut, silloinkin kun tämä ei kerro.
- FKwemkflemklwefwef
Tiedän avoimuuden ja rehellisyyden vaikuttavan juuri siltä että "rakastan, luotan ja välitän".
Juuri siksi olenkin niin avoin itsestäni, myös negatiivisista asioista. Se on tehokas keino saada nainen uskomaan että olen jotain erityistä.
Kyseessä ei ole kohdallani avoimuus vaan tietoinen valinta toimia tavalla jolla voitan palan naisen kiintymystä ja uskottavuutta. Elikkäs Laskelmointia.- Kärykävi
Montakos naista oot iskenyt tuolla "taktiikalla"?
Loppujen lopuksihan nainen huomaa jossain välissä että feikkaat. - Fwejnwefkwefwef
En ole pitänyt kirjaa. Useita kymmeniä joista pitkiin suhteisiin muutama ja avioliittoon kaksi. Sittemmin olen todennut että olen niin paatunut ja epätodellinen ettei minun edes kannata alkaa pidempiin suhteisiin, vain niin pitkiin kuin naisen leijuttaminen onnistuu ongelmitta.
Todellinen minähän on niin helvetin ristiriitainen ja immateriaalinen ja jäsentymätön että naisen yrittäessä tutustua siihen puoleen homma hajoaa käsiin kun minä en pysy enää kasassa. Pystyn synnyttyttämään illuusion äärimmäisestä läheisyydestä ja "itseni antamisesta" joksikin ajaksi, mutta se on vain illuusio. Sitä ei kanna kauemmaksi mikään.
Tämän takia on kehittynyt myös ns. damage control, systeemi jonka ansiosta erot ovat enemmän tai vähemmän helppoja koska alan johdonmukaisesti repimään itseäni irti suhteesta pienimmän vahingon periaatteella. Lopputuloksena exkumppanit katselevat johdonmukaisesti loittonevia perävaloja ja varmaankin miettivät että "mitä vittua tässä oikein kävi?". - Sekopäistätouhua
Onko sulla pers. härö tjms?
Ihan normaali ihminen ei oo noin sekaisin kuin sä. - Fwelfmkfmklfemwfklef
Sekopäistätouhua kirjoitti:
Onko sulla pers. härö tjms?
Ihan normaali ihminen ei oo noin sekaisin kuin sä.Hyvin paljon mahdollista että on, en laske itseäni normaaliksi ihmiseksi. (ja tästäkin kerron hyvin auliisti naisille, tosin jätän kertomatta mitä se käytännössä tarkoittaa).
Suoraansanottuna ihmettelen sitä että miksi nää naiset lopulta lankeaa muhun niinkin hyvin kuin lankeaa. Heillä on täysi valmius valita tavallinen hyvä mies joka vaikenee rehellisesti, on huono valehtelemaan sillä tavalla että miehestä voi lukea myös totuuden ja yleensäkin ovat... noh. Normaaleja ihmisiä. Naisilla on täydet valmiudet olla sellaisen ihmisen kanssa henkisesti.
Se on varmaan jotain pakkohifistelyä, kaiken on oltava prikulleen ja kirjaimellisesti oikein. Miehen on sanottava asiat "Epäinhimillisesti" ja juuri sitähän minä teen, puhun suoraan - enkä niinkuin ihmiset yleensäkin joiden ominaisuus on esim. peitellä heikkouksiaan ja korostaa hyvä piirteitään. Minulle nuo piirteet ovat terveyden merkki, jokainen tekee sitä.
Ehkä kyse on siitä että naiset pelkäävät epärehellisyyttä niin paljon että he lankeavat siihen joka vaikuttaa "liian rehelliseltä" vaikka se onkin epäinhimillistä, peloissaan he eivät uskalla luottaa vaistoihinsa jotka toimisivat normaalien miesten suhteen, vaan valitsevat minut jonka kanssa he voivat uskotella olevansa kartalla kaikesta mitä päässäni liikkuu. Tämä nyt sattuu kääntymään edukseni tällä tavalla, paitsi siis siltä kantilta että elinikäinen toisen tuntemiseen perustuva suhde nyt on minulle mahdottomuus. Luultavasti pelkäisin sellaista naista kuollakseni joka näkisi ns. lävitseni.
- VäärässäSeurassa
Ehkä et ole ihmisenä sellainen, että kaikki haluaisivat avautua juuri sinulle.
Otan esimerkiksi erään naispuolisen sukulaiseni, jonka kanssa voisin puhua kaikesta maan ja taivaan väliltä, vaikka välillä on ollut pitkiäkin aikoja(joskus vuosia), kun emme ole nähneet toisiamme. Häntä voisi luonnehtia ns. vanhaksi sieluksi. Silti minulla on lukematon määrä sukulaisia, joille en luottaisi pienintäkään salaisuutta, sillä he ovat varsin pinnallisia, materialistisia ja omaa etua tavoittelevia. En kertakaikkiaan edes tietäisi mistä puhua heille.
Olen introvertti ja moni sanoisi minua myös sulkeutuneeksi. Olen myös oppinut elämässä läksyni, etten avaudu asioistani sellaisille, jotka eivät ole sen arvoisia. On kuitenkin turha pitää henkilökohtaisena loukkauksena, jos "kemiat" eivät kohtaa. Jotenkin sen vain tuntee kehossaan levollisuuden tunteena, kun toiseen voi luottaa ja silloin on helppo puhua.
Ymmärrän kyllä, jos en ujouteni vuoksi kelpaa, koska en minäkään halua sellaista, jonka seurassa en tunne oloani levolliseksi. Asian voisi tiivistää yhteen lauseeseen: "Valitse seurasi". Jos kaipaa vaikkapa vanhaa sielua, on turha valittaa, jos itse hakeutuu pinnalliseen seuraan.
Luulen että nämä sulkeutuneet miehet olivat vain sinulle vääriä, mutta yksinäisyydessään he eivät olleet kyllin vahvoja valitsemaan seuraansa. - 045454545454
Olen melko sosiaalinen ja puhelias mies, mutta naisille avaudun ns. henkilökohtaisista asioista ja tunteistani vasta kun koen että pystyn luottamaan naiseen ja silloinkin hiljalleen pala kerrallaan ajankuluessa. Syynä ikävuosina 17-23 koetut pari "traumaa" ja yksi 29-vuotiaana ollut seurustelusuhde joidenka jälkeen luottamus noista asioista (kaikkia ihmisiä kohtaan, ei vain naisia) on ollut minulla melko heikko. En halua antaa itsestäni enempää kuin toinen osapuolikaan on valmis itsestään minulle antamaan ja avautumaan.
- 54tyjhhyt
Niinhän se on että naiset menevät helppoon kun heille lurittelee, eihän tuolla tietenkään ole mitään tekemistä rehellisyyden tai oikeiden tunteiden kanssa.
- JFejkwnjwnjfwe
Tässäkin on tasoeroja. Toiset naiset haluaa että heille luritellaan vaikka he tietävät sen olevan paskapuhetta. Se on heidän kevyttä saippuaoopperaansa josta he palkitsevat piparilla kivaa miestä joka jaksaa leikkiä tota leikkiä, ei ne naiset sitä miestä ota vakavasti - mutta ottavat sängynlämmittäjäkseen mielummin jonkun joka jaksaa vetää roolisuorituksen mallikkaasti kuin jonkun jolla ei ole muuta tarjottavaa kuin kova kikkeli.
Sitten on ihan oikeat iskijät jotka pystyvät nappaamaan myös ne naiset joille perus paskapuhe ei mene mitenkäänpäin läpi. - njllömjbjkö
On vaan niin paljon helpompi luottaa sellaseen joka puhuu. Muista ei tiedä vaik murhasuunnitelmia punoisivat tai olisivat EPÄVARMOJA TUNTEISTAAN.
- bj655555
njllömjbjkö kirjoitti:
On vaan niin paljon helpompi luottaa sellaseen joka puhuu. Muista ei tiedä vaik murhasuunnitelmia punoisivat tai olisivat EPÄVARMOJA TUNTEISTAAN.
Mitä enemmän puhetta niin sitä suurempi todennäköisyys paskapuheelle.
- alkaja
bj655555 kirjoitti:
Mitä enemmän puhetta niin sitä suurempi todennäköisyys paskapuheelle.
Ei tässä tarkoiteta mitään tunteista avautumista vaan itsestään, omista huonoista ja hyvistä puolista kertomista!
- 3912
Ei mene noin että ujo = sulkeutunut. Itse olen ujo siinä mielessä että olen huono ottamaan kontaktia tai tekemään aloitteita, mutta jos päästään ollenkaan tutustumisen alkuun niin kerron hyvin avoimesti itsestäni. Yleensä käy niin, että naista ei kiinnosta edes aloittaa tutustumista, joten en pääse kertomaan mitään; jos joku siitä tulkitsee, että olen sulkeutunut, niin aika paha tulkintavirhe.
- 336783
On sillä merkitystä suhteen kehittymisen kannalta kuinka avoimesti uskaltaa kertoa itsestään, toiveistaan ja unelmistaan. Onhan se näin, että avoimen kanssa on helpompi kommunikoida ja asioita kehittää.
Lisäisin sulkeutuneen rinnalle vielä kolmannen kategorian: ihmisen, joka ei oikeasti tunne itseään ja on siten täysin clueless sen suhteen mitä haluaa elämässään eikä siis pysty ilmaisemaan näitä asioita. Tämä ihmistyyppi tuntuu tempoilevan yhtenä päivänä suhteen suuntaan ja seuraavana eri suuntaan, riippuen mistä suunnasta sattuu puhaltamaan. Omiin tunteisiin ei ole minkäänlaista kosketuspintaa, joten ei pysty toisellekaan niitä paljastamaan. Persoonana voi antaa sulkeutuneen vaikutelman mutta oikeesti voi olla hyvinkin avoin mutta täysin pihalla.
Useimmat sulkeutuneet yleensä pystyvät avautumaan kun luottamukseen ansaitsee mutta kuvailemani kehitysvaiheessa oleva ihminen on suhteen kannalta täysin mahdoton. - nunnaksiko
itselläni on aina ollut vaikea näyttää kiinnostustani saatika kertoa tunteitani. tiedä että ongelman alku on kotoa, meillä ei tunteita kerrottu eikä halauilulla näytetty. työssä, kaverisuhteisaa jne olen "avoin", pystyn puhumaan aiheesta kuin aiheesta... mutta kun vaatassa on mies johon olen ihastunut, pitäisi puhua, mennä ns pintaa syvemmälle omaan elämään - menen lukkoon, päässä ei liiku mitään...
tätä lukkoa on tiukentanut pari suhdetta jotka noh ovat päätyneet "kaaokseen".. ymmärrän hyvin, jos toinen ei "saa sanaa suustaan" - perseellehhän se menee - ei toiselle voi kaataa vastuuta kyselemisestä.. - Teot_kunniaan
Itse olen enemmän tekojen mies, kuin puhuja. Myös teoilla voi ilmaista tunteitaan.
- alkaja
Ei tässä ollu tunteiden ilmasusta kyse vaan siitä kertooko ihminen avoimesti itsestään, jakaako rehellisesti ja avoimesti hyvät ja huonot puolensa, pystyykö puhumaan Kaikesta.
unohtakaa saatana jo toi tunteilu. alkaja kirjoitti:
Ei tässä ollu tunteiden ilmasusta kyse vaan siitä kertooko ihminen avoimesti itsestään, jakaako rehellisesti ja avoimesti hyvät ja huonot puolensa, pystyykö puhumaan Kaikesta.
unohtakaa saatana jo toi tunteilu."unohtakaa saatana jo toi tunteilu."
Entä jos ei haluu tai ei pysty??? ;)
nm. tunteet pinnassa.
Kyse ei ole ainoastaan avoimuudesta tai sulkeutuneisuudesta.
Jos tapaatte uuden henkilön, niin kuinka moni teistä kertoo heti tai ensimmäisten viikkojen aikana suoraan jostain henkilökohtaisista ongelmista ja heikkouksista? Jos luette deittiprofiileita, niin kuvassa on henkilö usein hymyilee, kerrotaan myönteiset puolet itsestään. Myöhemmin sitten paljastuukin että henkilöllä on kaiken maailman ongelmia ja traumoja.
Olisiko sitten parempi että kaikki saman tien "paljastaisivat kortit" ja kertoisivat kaiken?
Täytyy myös muistaa, että monet ihmiset ovat sellaisia hölöttäjiä ja juoruilijoita, ettei mene kuin hetki kun kaikki muutkin tietävät asioista, jotka olet kertonut avoimesti ja luottaen toiseen. Sen takia jotkut odottavat vähän pitempään ja ehkä vasta sitten kertovat avoimesti asioistaan ja tunteistaan.
Joidenkin naisten mielestä ei ole sitä paitsi hyvä jos mies osoittaa liian nopeasti olevansa tosissaan kiinnostunut naisesta ja paljastaa tunteensa. Se ei kuulu oikeaoppiseen lähestymistaktiikkaan.- alkaaaja
En tarkoita tunteista avautumista vaan oman persoonan heittämisestä peliin. Siitä että luottaa toiseen sen verran että rohkenee avautua itsestään.
alkaaaja kirjoitti:
En tarkoita tunteista avautumista vaan oman persoonan heittämisestä peliin. Siitä että luottaa toiseen sen verran että rohkenee avautua itsestään.
"En tarkoita tunteista avautumista" "rohkenee avautua itsestään."
Rohkenee avautua itsestään, mutta et tarkoita tunteita? Vähän epäselvää ja ristiriitaista ehkä.- alkkaaja
super-atm kirjoitti:
"En tarkoita tunteista avautumista" "rohkenee avautua itsestään."
Rohkenee avautua itsestään, mutta et tarkoita tunteita? Vähän epäselvää ja ristiriitaista ehkä.On se nyt mahdotonta erottaa
1) henkilö joka lässyttää tunteista ja
2) henkilö joka on avoin persoonallisuus, ei sulkeutunut.
Jos mies puhuu kovastikin tunteistaan niin sitä tavataan sanoa homoksi niin tämä ketju ei käsittele homoja.
Eli tosiaan henkilön 1) kartan kaukaa mutta henkilöön 2) tutustun. Jos on tervemielinen avoin ihminen niin ei syötä pimään vlheellista diipdaapa tunteistaan tai ylipäätään koe tarvetta niistä jauhaa.
Jotkut täällä ajattelee että kaikki puhetaitoiset miehet on huijareita. Ei ole. alkkaaja kirjoitti:
On se nyt mahdotonta erottaa
1) henkilö joka lässyttää tunteista ja
2) henkilö joka on avoin persoonallisuus, ei sulkeutunut.
Jos mies puhuu kovastikin tunteistaan niin sitä tavataan sanoa homoksi niin tämä ketju ei käsittele homoja.
Eli tosiaan henkilön 1) kartan kaukaa mutta henkilöön 2) tutustun. Jos on tervemielinen avoin ihminen niin ei syötä pimään vlheellista diipdaapa tunteistaan tai ylipäätään koe tarvetta niistä jauhaa.
Jotkut täällä ajattelee että kaikki puhetaitoiset miehet on huijareita. Ei ole."1) henkilö joka lässyttää tunteista"
Joillekin kaikki tunnepuolen asiat on lässyttämistä, mutta se vain kertoo siitä yhdestä yksilöstä ja persoonasta....
Joskus tunnepuolen asioita on pakko käydä läpi jopa sanoin, avoimesti ja rehellisesti, muuten voi käydä juuri niin, että on annettu toisen ymmärtää virheellistä "diipdaapa"........ihmisen tunnepuoli ei ole irrallinen osa suhdetta vaan vaikuttaa hyvinkin paljon suhteeseen ja sen hyvinvointiin.
Miten voi olla kumppanin tukenakaan jos periaate on se, että "tunteistahan ei sitten puhuta"?
- 54gyjvcjuyhht
Oleellisempaa on olla avoin ottamaan vastaan, se joka vaatii toisen olevan avoin on itse ahdasmielinen.
Miten pääsee toiseen tutustumaan, jos toinen ei osaa olla avoin, eli miten voi tietää "kannattaako" seurustelua aloittaa, kun ei voi tietää mitenkään persoonien yhteensopivuudesta jne.???
- xåmmmm
MGTOW kirjoitti:
Miten pääsee toiseen tutustumaan, jos toinen ei osaa olla avoin, eli miten voi tietää "kannattaako" seurustelua aloittaa, kun ei voi tietää mitenkään persoonien yhteensopivuudesta jne.???
Ei kait yhteensopivuutta voi oikeasti tietää kokeilematta.
xåmmmm kirjoitti:
Ei kait yhteensopivuutta voi oikeasti tietää kokeilematta.
Taidamme olla taas kaksi täysin erillaista yksilöä, joten jokainen omalla tyylillään.....ei ole oikeaa ja väärää, vaan jokaiselle omansa...
En itse yhdistä ujoutta sulkeutuneisuuteen ja sulkeutuneisuutta ujouteen. Ujo ihminen voi olla täysin avoin lähimmilleen, ujosteluhan liittyy lähinnä vain uusiin ihmisiin tutustumiseen.
Sulkeutuneiden ihmisten kanssa tulen huonosti toimeen, koska en kestä ihmisiä, jotka eivät ole valmiita antamaan mitään itsestään. Mutta en liioin kestäisi myöskään ihmistä, jolla olisi tarve koko ajan "keskustella meistä" tai "pohtia mikä tää meidän juttu on" tms. Kavahtaisin myös äkkiä kauemmas, jos uusi tuttavuus alkaisi välittömästi vuodattaa kovin vakavia ja luottamuksellisia asioita itsestään, koska liika avoimuus on mielestäni tyhmyyttä. Myös rakkaudentunnustajat, jotka jo muutaman viikon (tai jopa päivän!) kuluttua ovat varmoja loppuelämän rakkaudestaan, olen kiertänyt kaukaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886