Jalkatreeni yhdellä jalalla

OlenpaMiettinyt

Mitä mieltä, onko yhden jalan kerrallaan treenaaminen yhtä tehokasta tai jopa tehokkaampaa kuin kahden? Esim. prässissä laitan vaikkapa 220 kg kahdelle jalalle mutta yhdellä jalalla jaksan vain 50 kg; jälkimmäinen tuntuu ottavan enemmän jalan lihaksiin, edellinen enemminkin rasittaa niveliä.
Myös kyykky kannattaisi ehkä tehdä yhdellä jalalla? Yhdellä jalalla treenaten kuormituskin on tasapuolisempi, kahdella jalalla heikompi jalka tuppaa heikkenemään entisestään ja vahvempi vahvistumaan.
Yhden jalan treenissä ei limppujakaan tarvitse latoa niin paljon.

13

1529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgweb

      Ei mitään järkeä jos voimat balanssissa. Ainut syy treenata unilateraalisesti on se, että toinen jalka merkittävästi heikompi.

      • ölkök

        Niin miksi ei ole järkeä?


    • Näin_tämä

      Treenaa sekä että, jalat yhdessä ja erikseen vaihdellen eri päivinä. Monipuolisin ja paras vaihtoehto.

    • Jopwq
      • Nero-Petteri

        Prässi yhdellä jalalla auttaa maastavetoon.


    • Erilaiset askelkyykyt paitsi pituus- niin myös sivusuunnassa.
      Mielestäni prässit ovat kuntoutujien, invalidien ja oikeiden bodareiden välineitä. Viimeeksi mainituilla suunniteltua hienosäätöä.

      Tuota yhden jalan prässin mave vaikutusta en ymmärrä.
      Osana maven tukitreeniä teen hack:ia tangolla, siis en prässillä!

      • Nero-Petteri

        Kaikkea ei aina ymmärrä, ennen kuin itse kokeilee. =)


      • Nero-Petteri kirjoitti:

        Kaikkea ei aina ymmärrä, ennen kuin itse kokeilee. =)

        Olen kyllä tehnyt yhden jalan mavea jonkin verran ( max 110kg ) ja polvi-invalidina myös prässiäkin mutta en todellakaan löydä yhden jalan prässistä hyödyllistä yhteyttä maveen. Pidän mavetulostani 180kg kohtuullisen hyvänä ikäluokassani ja ilman vyötä vedettynä.


    • jjjjjjjjjjjjj

      Vaikea uskoa, etteikö jalkaprässistä olisi hyötyä muun jalkatreenin ohella. Turhia sen sijaan ovat laitteet, joissa treenataan takareittä erikseen ja polven ojennusta. Samat hyödyt saa esim. kyykystä.
      Itselleni käy kyykyssä helposti niin, että melkein lennän peffalleni kun laita liian suuret painot ja kyykkään alas. Selän takia en myöskään voi laittaa kovin paljon painoa. Siksi jalkaprässi on hyvänä tukena maveen. En näe myöskään mitään ongelmaa siinä, että tekee prässiä välillä yhdellä jalalla.

      • Jalkaprässi jättää keskivartalon löysäksi.
        Potkukone oli hyödyllinen vekotin kuntouttaessani leikattua polveani. En päässyt kyykystä ylös edes omalla painollani kuin leikkaanattoman jalan varassa.
        Jos pohjakyykyssä paino pyrkii taakse niin koroke kantapäiden alla saattaa auttaa.
        Kuntoilijoillekin olen suositellut tangolla tehtyä hack-kyykkyä. Turvallinen.
        Polvikulmat kohtuulliset. Kaikille sopivat olematta kuitenkaan liian korkeat mutta nivelsiteitä viruttamattomat.
        Selän asento myös turvallinen. Ei pysty köyristymään koska silloin paino siirtyy eteen ja jätkä lähtee kaatumaan samaan suuntaan.
        Tietysti taakse päin voi kaatua mutta silloin pyllähtää vain perseelleen eikä sitä tapahdu toista kertaa.
        Sopii aloittelijalle ja pitempääm treenanneelle. Teen sitä maven tukiharjoitteena.


    • dgfdfsfsfdsfds

      https://www.youtube.com/watch?v=ROhU0hE5bpE
      https://www.youtube.com/watch?v=s10pty4y5Po
      https://www.youtube.com/watch?v=s10pty4y5Po
      https://www.youtube.com/watch?v=fCqHePc-FyA
      https://www.youtube.com/watch?v=LmDFcdDMF-Y

      Muita paitsi kinkkaa voi tehdä lisäpainoilla. Tai kai kinkkaakin voi tehdä lisäpainoliivillä. Bulgarialaiseen kyykkyyn on helpoin lastata painoa niskaan ja siksi sitä tekeekin luistelijat sekä jääkiekkoilijat. Kahdenjalan kyykkyäkin kannattaa tehdä, vahvistuu keskivartalo tehokkaasti ja pystyy käyttämään suurempia painoja. Jos turvallisuutta mietit niin tee etukyykkyä takakyykyn sijaan. Sun kannattaa tutustua Mike boylen juttuihin. Saatat pitää.

      • JustObserving

        Jos kyykkää vaikka satasella, kuinka paljon pitäisi käsipainon painaa jos kyykkää Boylen tyyliin? Jos samat sata kiloa niin miten sen saat pidettyä näpeissä? Eikö kyykky tehdä tangolla juuri siksi, että isoja painoja ei jaksa pitää käsissä?Vai onko tuo Boyle vain harjoite oikeaan kyykkytekniikkaan? Koroke kantojen alla ei kyllä ole mikään uusi juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe