Työkokeilijoiden käytön käräytys

mihin_voi

Mihin voi käräyttää, kun työnantaja ei tarjoa lisätunteja minulle (osa-aikainen) ja on jopa puhunut, että tuntejani saatetaan joutua vähentämään, vaan teettää ne tunnit työkokeilijoilla? Joita ei saisi edes olla, mikäli yrityksessä on osa-aikaisia työntekijöitä, mutta silti niitä on jatkuvasti 2-3. Työni korvaaminen työkokeilijoiden ilmaisilla tunneilla on jatkuvaa. Lähes päivittäin kun olen töissä, minulle sanotaan, että lähde kotiin ja työkokeilijat jäävät jatkamaan töitä. Ne tunnit pitäisi tarjota minulle! Tai niinä päivinä kun minulle ei ole tarjottu töitä, työkokeilijat ovat silti tekemässä töitä.

6

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄläOleOsaAikainen

      Ei mihinkään. Tämä on maan tapa, joka pitää vain hyväksyä.

    • jiuly

      Työnantaja ei voi muuttaa ilman työntekijän suostumusta työvuorolistassa vahvistetun työvuoron pituutta enää sen jälkeen, kun työntekijä on aloittanut työvuoron. Työnantajan pitää maksaa koko vuoron palkka vaikka työntekijälle ei järjesty töitä koko vuoroksi.

      työsopimuslaki 2 luku 5 §

      Työnantajan velvollisuus tarjota työtä osa-aikaiselle työntekijälle

      Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta.

      Jos 1 momentissa tarkoitetun työn vastaanottaminen edellyttää sellaista koulutusta, jonka työnantaja voi työntekijän soveltuvuuteen nähden kohtuudella järjestää, työntekijälle on annettava tällainen koulutus.


      Työsuojeluviranomaiset valvovat työsopimuslain noudattamista. www.tyosuojelu.fi

      • pjogss

        Voi olla että ei heru enää osa-aikaistakaan sen jälkeen, kun menee viranomaiset kutsumaan paikalle. Kylmä totuus on, että nuo lakipykälät on pelkkää sanahelinää. Työnantajan markkinat, työnantajan ehdot!


      • toimikaakunaihetta
        pjogss kirjoitti:

        Voi olla että ei heru enää osa-aikaistakaan sen jälkeen, kun menee viranomaiset kutsumaan paikalle. Kylmä totuus on, että nuo lakipykälät on pelkkää sanahelinää. Työnantajan markkinat, työnantajan ehdot!

        Siksi olisikin toivottavaa että yhä useampi käräyttäisi esimiehensä vastaavissa tilanteissa. Sen ääripään vaihtoehto on parempi, kuin se että kukaan ei tee mitään. Kyllä ne väärinkäytöksetkin alkaa pikkuhiljaa vähenemään kun yleinen ilmapiiri on se, että väärin toimivat esimiehet käräytetään surutta.


      • mihin_voi

        Juu, lakipykälät on kyllä tiedossa, ei kai tässä muuten olisi mitään käräyttämistä, jos touhu olisi laillista. Kyse oli, että kenelle voi tuosta lain rikkomisesta kertoa? Ja kuinka TE-toimisto suostuu jatkuvalla syötöllä antamaan noita työkokeilijoita, vaikka työnantaja rustaa sinne lappuun, että firmassa on osa-aikaisia työntekijöitä? Vai valehteleeko se kylmästi senkin eikä ketään kiinnosta... Voiko TE-toimistolle ilmoittaa?


      • hyvähyväveli
        mihin_voi kirjoitti:

        Juu, lakipykälät on kyllä tiedossa, ei kai tässä muuten olisi mitään käräyttämistä, jos touhu olisi laillista. Kyse oli, että kenelle voi tuosta lain rikkomisesta kertoa? Ja kuinka TE-toimisto suostuu jatkuvalla syötöllä antamaan noita työkokeilijoita, vaikka työnantaja rustaa sinne lappuun, että firmassa on osa-aikaisia työntekijöitä? Vai valehteleeko se kylmästi senkin eikä ketään kiinnosta... Voiko TE-toimistolle ilmoittaa?

        TE-toimistot ja paikalliset työnantajat ovat tiiviisti tekemisissä keskenään. Toiset kutsuvat sitä yhteistyöksi, minä kutsun sitä korruptioksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe