Mitä väliä sillä on onko vaihteita neljä, seitsemän vai jotain tuosta väliltä? Puhutaan ihan tavallisesta autosta, ei mistään muskelikaarasta. Kaverilla on nelivaihteinen vanha mersu ja siihen on tyytyväinen. Mitä hyötyä siitä on että vaihteita olisi enemmän?
Automaattivaihteista kysyisin
30
58
Vastaukset
- Autom.vaihteistoasentaja
Teinipoika kuvittelee saavansa ihailua tai peräti kateutta jos omistaisi auton, jossa olisi useampia vaihteita. Ja saattaahan sitä olla nippeli-Villejä ikuisiksi teinipojiksi jääneissäkin.
Paha tuosta on muuta huomata.- vaihdot
Ja kun laatikon vaihtaessa kierrokset nousevat/laskevat vain vähän (enemmän vaihteita=pienemmät vaihteiden väliset erot) on vaihtotapahtuma huomaamattomampi.
- 224
vaihdot kirjoitti:
Ja kun laatikon vaihtaessa kierrokset nousevat/laskevat vain vähän (enemmän vaihteita=pienemmät vaihteiden väliset erot) on vaihtotapahtuma huomaamattomampi.
Suurin hyöty vaihteiden määrässä taitaa kuitenkin tulla siitä, että moottorin kierrokset pysyvät parhaimmalla hyötysuhdealueella. Ja samalla polttoaineenkulutus pysyy kurissa.
- 9vaihdetta
Ja luistattaa vähemmän, eli hyötysuhde parempi.
Korjaaminen vanhana onkin sitten mahdotonta... - madonlaatikko
9vaihdetta kirjoitti:
Ja luistattaa vähemmän, eli hyötysuhde parempi.
Korjaaminen vanhana onkin sitten mahdotonta...Latviassa osaavat korjata, Suomessa vaihtavat koko laatikon. Se on se ammattitaito...
- Tosi_on
Neljä vaihdetta riittää aivan hyvin, ei enempää tarvita.
- E220_CDI
Mihin sitä neljättä tarvitaan?
- E220_CDI
Riittäähän se, ellei kulutuksella ole väliä.
- Raha.Porho
Ei ole väliä, rahaa on!
- E220_CDI
Oikeassa olet! Ei vaihteiden määrällä rahamiehille olekaan väliä. Polttoainekuluilla on merkitystä vain meille muille.
- BestOrNothing
Vanha nelivaihteisen keskikulutus oli noin 9 l/100 km. Uuden 7-pykäläisen kaksoiskytkentäisen keskikulutus ensimmäisen 2000 km kohdalla on 7.1 l/100 km.
Omansa toki kulutuksessa on start/stop-automatiikalla, mutta maantie ajossa näin jo sellaisia kulutuslukemia, alle 5-litraa, joihin ei päässyt edellisellä autolla. Alkaa jo pikku hiljaa uskoa valmistajan väitteeseen että automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali. Valmistajan numerot suluissa automaatti.
Kaupunki 7.6–7.4 (6.9)
maantie 4.7–4.5 (4.7–4.5)
yhdistetty 5.8–5.6 (5.5–5.4)- Civic.Rules
Volkkarin 7-vaihteista autoa en kyllä uskaltaisi ostaa, voi hajota minä hetkenä hyvänsä. Minulla Hondan viisivaihteinen, toiminut 8 vuotta ja 200 tuhatta kilometriä moitteettomasti.
- Viisi.piisaa
Viisi vaihdetta riittää tavalliselle autoilijalle.
- aikaSelväVoitto
Useampi vaihde vähentää kulutusta ja uusien tekniikoiden ansiosta toimivat pehmeämmin ilman nykäisyjä ja kulutus ja kiihtyvyys on parempaa kuin manuaalilla.
Eli yhteenvetona kaikki on paremmin uusilla vaihteistoilla.- Korjaajakurssin.käynyt
Jo vuonna 1964 silloiset kolmiportaiset automaattilatikot vaihtoivat täysin nykäyksettömästi. Laatikossa on vikaa jos se nykii!
Näissä kolmiportaisissakin (Borg Warner ja C-4) vaihteen vaihtumisen humasi vasta vähän myöhemmin, kun moottorin pyörimisnopeus muuttui. Ei siis pienintäkään nykäystä! - E220_CDI
Eikä myöskään momentinmuuntimen lukitusta ja kulutus sen mukainen. Ensimmäiset amerikkalaiset automaatit olivat kaksivaihteisia, ja hurjalla turbiinin luistattamisella niitäkin ajettiin.
Kulutuksen kustannuksella, aivan kuten tänään vanhoja 5-vaihteisiakin.
Ajattele asiaa ylivaihteen kannalta. Kun ajat 120 km/h moottoritiellä, olisi kiva jos moottori pyrittäisi jotain luokkaa 1200 rpm paikkeilla. Useimmilla "4-5 vaihdetta eteen" automaateilla tämä ei toteudu, sillä korkeimpia vaihteita tarvitaan kulutuksen säästämiseksi ja kiihdytyksen mahdollistamiseksi jo jossain 80 km/h nopeuksissa. Ja kas kummaa, moottori pyörittää jo 120 km/h vauhdissa reilut 2000 rpm.
- pienet.kierrokset
Taitaapa erittäin harvan auton moottorissa riittää puhti vauhtiin 120km/h kierrosten olessa 1200.
Joten eipä ole mahdollista laatikon "lovi" määrästä riippumatta.
- vaihteeton
Kait niitä vaihteita tarvitaan, että saadaan mainoksiin hyvät lukemat kiihtyvyydestä ja kulutusmittauksia varten optimoidut välitykset. Normiajossa omassa keskiluokan keppivaihteisessa autossa riittäisi hyvin neljä vaihdetta.
Sama juttu moottoripyörissä. Omassa 600 kuutioisessa hondassa on kuusi vaihdetta. Neljä riittäisi hyvin..- mitä.halutaan
Mulla polkupyörässä kolme vaihdetta ja vaimon pyörässä vain yksi...hyvin riittävät....
- pannukahvitKunniaan
juuri noin, kaikki uusi ja eteenpäin meno asioissa ja tekniikassa on vain pahasta.
Kyllä auton pitää olla laiska ja kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta. - Vaihteen.vuoksi
Minun 1980 -luvun pikkuautossani on viisi vaihdetta. Kolmella pärjäisi oikein hyvin.
Suuritehoisiksi viritetyillä moottoreilla käyttökelpoinen pyörimisnopeusalue on hyvin kapea ja siksi niihin tarvitaan paljon vaihteita.
Muinoin 50 ccm kilpamoottoripyörissä oli paljon vaihteita. Muistelen, että Kreidlerissä peräti 18 vaihdetta... - E220_CDI
Optimihyötysuhteen alue on selvästi ajamisen kannalta käyttökelpoista käyntinopeusaluetta kapeampi. Lisää vaihteita vähentää kulutusta, jos vaihteisto on oikein suunniteltu.
- Älkää.ostako
Volkkarin seitsämän vaihteinen loota on täysi susi, älkää siihen sortuko, tulette sitä katkerasti katumaan!
- Vaihe
4 vaihdetta riittää. Uudempi ei ole parempi.
- E.lvis
on sillä, hyvä patsailla kavereille mitä enemmän on vaihteita :)
- automatique
Kyllä 4 vaihdetta tuntuu hieman vähältä automaatissa, sillä käytännön ajossa porrastus on melko suuri. Ihanne olisi ehkä se 5-6 vaihdetta, niin löytyisi helposti oikea vaihde a) yksin ajettaessa b) täydellä kuormalla ja c) perävaunun vetoon.
Tuntuu, että 7 vaihdetta on jo liikaa, sillä mm. 1,6 tdi ja 1,4 tsi skoda vaihtaa jo kuormalla 2 vaihdetta alaspäin, että jaksaa mennä mäen ylös kohtuukaasulla.
Mutta hyvin pärjäsi jo vuonna -80 3-vaihteisella automatic jenkillä, mistä asti on kokemusta useasta erilaisesta automaatista.- Minä_noista
vaihteista tiedä kun hybridiautossa on sellainen CVT-vaihteisto. On minulla myös vanha W126 Mersu jossa V-8 ja automaattilaatikko ja kulutus senmukainen 12-15 l/100km vaikka tehoa vain reilut puolet tuosta ykkösauton tehosta. Vähän vaikea noita on muutenkaan verrata, molemmat kuitenkin oman aikansa huippuja.
- E220_CDI
Mitä haittaa siitä on, että automaatti ajaa tasakaasulla taloudellisesti ja vaihtaa useamman pykälän yli kuormituksen muuttuessa merkittävästi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944791Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353076Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k522983Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281551Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271242- 471199
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.71016Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78991Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52989Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981