Mitä väliä sillä on onko vaihteita neljä, seitsemän vai jotain tuosta väliltä? Puhutaan ihan tavallisesta autosta, ei mistään muskelikaarasta. Kaverilla on nelivaihteinen vanha mersu ja siihen on tyytyväinen. Mitä hyötyä siitä on että vaihteita olisi enemmän?
Automaattivaihteista kysyisin
30
50
Vastaukset
- Autom.vaihteistoasentaja
Teinipoika kuvittelee saavansa ihailua tai peräti kateutta jos omistaisi auton, jossa olisi useampia vaihteita. Ja saattaahan sitä olla nippeli-Villejä ikuisiksi teinipojiksi jääneissäkin.
Paha tuosta on muuta huomata.- vaihdot
Ja kun laatikon vaihtaessa kierrokset nousevat/laskevat vain vähän (enemmän vaihteita=pienemmät vaihteiden väliset erot) on vaihtotapahtuma huomaamattomampi.
- 224
vaihdot kirjoitti:
Ja kun laatikon vaihtaessa kierrokset nousevat/laskevat vain vähän (enemmän vaihteita=pienemmät vaihteiden väliset erot) on vaihtotapahtuma huomaamattomampi.
Suurin hyöty vaihteiden määrässä taitaa kuitenkin tulla siitä, että moottorin kierrokset pysyvät parhaimmalla hyötysuhdealueella. Ja samalla polttoaineenkulutus pysyy kurissa.
- 9vaihdetta
Ja luistattaa vähemmän, eli hyötysuhde parempi.
Korjaaminen vanhana onkin sitten mahdotonta... - madonlaatikko
9vaihdetta kirjoitti:
Ja luistattaa vähemmän, eli hyötysuhde parempi.
Korjaaminen vanhana onkin sitten mahdotonta...Latviassa osaavat korjata, Suomessa vaihtavat koko laatikon. Se on se ammattitaito...
- Tosi_on
Neljä vaihdetta riittää aivan hyvin, ei enempää tarvita.
- E220_CDI
Mihin sitä neljättä tarvitaan?
- E220_CDI
Riittäähän se, ellei kulutuksella ole väliä.
- Raha.Porho
Ei ole väliä, rahaa on!
- E220_CDI
Oikeassa olet! Ei vaihteiden määrällä rahamiehille olekaan väliä. Polttoainekuluilla on merkitystä vain meille muille.
- BestOrNothing
Vanha nelivaihteisen keskikulutus oli noin 9 l/100 km. Uuden 7-pykäläisen kaksoiskytkentäisen keskikulutus ensimmäisen 2000 km kohdalla on 7.1 l/100 km.
Omansa toki kulutuksessa on start/stop-automatiikalla, mutta maantie ajossa näin jo sellaisia kulutuslukemia, alle 5-litraa, joihin ei päässyt edellisellä autolla. Alkaa jo pikku hiljaa uskoa valmistajan väitteeseen että automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali. Valmistajan numerot suluissa automaatti.
Kaupunki 7.6–7.4 (6.9)
maantie 4.7–4.5 (4.7–4.5)
yhdistetty 5.8–5.6 (5.5–5.4)- Civic.Rules
Volkkarin 7-vaihteista autoa en kyllä uskaltaisi ostaa, voi hajota minä hetkenä hyvänsä. Minulla Hondan viisivaihteinen, toiminut 8 vuotta ja 200 tuhatta kilometriä moitteettomasti.
- Viisi.piisaa
Viisi vaihdetta riittää tavalliselle autoilijalle.
- aikaSelväVoitto
Useampi vaihde vähentää kulutusta ja uusien tekniikoiden ansiosta toimivat pehmeämmin ilman nykäisyjä ja kulutus ja kiihtyvyys on parempaa kuin manuaalilla.
Eli yhteenvetona kaikki on paremmin uusilla vaihteistoilla.- Korjaajakurssin.käynyt
Jo vuonna 1964 silloiset kolmiportaiset automaattilatikot vaihtoivat täysin nykäyksettömästi. Laatikossa on vikaa jos se nykii!
Näissä kolmiportaisissakin (Borg Warner ja C-4) vaihteen vaihtumisen humasi vasta vähän myöhemmin, kun moottorin pyörimisnopeus muuttui. Ei siis pienintäkään nykäystä! - E220_CDI
Eikä myöskään momentinmuuntimen lukitusta ja kulutus sen mukainen. Ensimmäiset amerikkalaiset automaatit olivat kaksivaihteisia, ja hurjalla turbiinin luistattamisella niitäkin ajettiin.
Kulutuksen kustannuksella, aivan kuten tänään vanhoja 5-vaihteisiakin.
Ajattele asiaa ylivaihteen kannalta. Kun ajat 120 km/h moottoritiellä, olisi kiva jos moottori pyrittäisi jotain luokkaa 1200 rpm paikkeilla. Useimmilla "4-5 vaihdetta eteen" automaateilla tämä ei toteudu, sillä korkeimpia vaihteita tarvitaan kulutuksen säästämiseksi ja kiihdytyksen mahdollistamiseksi jo jossain 80 km/h nopeuksissa. Ja kas kummaa, moottori pyörittää jo 120 km/h vauhdissa reilut 2000 rpm.
- pienet.kierrokset
Taitaapa erittäin harvan auton moottorissa riittää puhti vauhtiin 120km/h kierrosten olessa 1200.
Joten eipä ole mahdollista laatikon "lovi" määrästä riippumatta.
- vaihteeton
Kait niitä vaihteita tarvitaan, että saadaan mainoksiin hyvät lukemat kiihtyvyydestä ja kulutusmittauksia varten optimoidut välitykset. Normiajossa omassa keskiluokan keppivaihteisessa autossa riittäisi hyvin neljä vaihdetta.
Sama juttu moottoripyörissä. Omassa 600 kuutioisessa hondassa on kuusi vaihdetta. Neljä riittäisi hyvin..- mitä.halutaan
Mulla polkupyörässä kolme vaihdetta ja vaimon pyörässä vain yksi...hyvin riittävät....
- pannukahvitKunniaan
juuri noin, kaikki uusi ja eteenpäin meno asioissa ja tekniikassa on vain pahasta.
Kyllä auton pitää olla laiska ja kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta. - Vaihteen.vuoksi
Minun 1980 -luvun pikkuautossani on viisi vaihdetta. Kolmella pärjäisi oikein hyvin.
Suuritehoisiksi viritetyillä moottoreilla käyttökelpoinen pyörimisnopeusalue on hyvin kapea ja siksi niihin tarvitaan paljon vaihteita.
Muinoin 50 ccm kilpamoottoripyörissä oli paljon vaihteita. Muistelen, että Kreidlerissä peräti 18 vaihdetta... - E220_CDI
Optimihyötysuhteen alue on selvästi ajamisen kannalta käyttökelpoista käyntinopeusaluetta kapeampi. Lisää vaihteita vähentää kulutusta, jos vaihteisto on oikein suunniteltu.
- Älkää.ostako
Volkkarin seitsämän vaihteinen loota on täysi susi, älkää siihen sortuko, tulette sitä katkerasti katumaan!
- Vaihe
4 vaihdetta riittää. Uudempi ei ole parempi.
- E.lvis
on sillä, hyvä patsailla kavereille mitä enemmän on vaihteita :)
- automatique
Kyllä 4 vaihdetta tuntuu hieman vähältä automaatissa, sillä käytännön ajossa porrastus on melko suuri. Ihanne olisi ehkä se 5-6 vaihdetta, niin löytyisi helposti oikea vaihde a) yksin ajettaessa b) täydellä kuormalla ja c) perävaunun vetoon.
Tuntuu, että 7 vaihdetta on jo liikaa, sillä mm. 1,6 tdi ja 1,4 tsi skoda vaihtaa jo kuormalla 2 vaihdetta alaspäin, että jaksaa mennä mäen ylös kohtuukaasulla.
Mutta hyvin pärjäsi jo vuonna -80 3-vaihteisella automatic jenkillä, mistä asti on kokemusta useasta erilaisesta automaatista.- Minä_noista
vaihteista tiedä kun hybridiautossa on sellainen CVT-vaihteisto. On minulla myös vanha W126 Mersu jossa V-8 ja automaattilaatikko ja kulutus senmukainen 12-15 l/100km vaikka tehoa vain reilut puolet tuosta ykkösauton tehosta. Vähän vaikea noita on muutenkaan verrata, molemmat kuitenkin oman aikansa huippuja.
- E220_CDI
Mitä haittaa siitä on, että automaatti ajaa tasakaasulla taloudellisesti ja vaihtaa useamman pykälän yli kuormituksen muuttuessa merkittävästi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4093497Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3161588- 1141412
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n851389Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991348Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591306- 501226
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi841137Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa311019- 35925