Jopa kymmeniä prosentteja kertoo Yle nettisivuillaan. Monella Helsinkiläisellä on työt menny alta ja nyt sitten työleiri myyntiin jotta saa kt-slummin vastikkeet maksettua.
Asuntojen hinnat romahtaa.
Kesämökkien hinnoissa ROMAHDUS!
13
<50
Vastaukset
- BauHerr
Mökkien hinnat laskevat samalla periaatteella kuin asuntojen: Uusimaa nousee ja kasvukeskusten ulkopuolella laskee.
Uusien asuntojen hinnat tuskin laskevat, koska rakentaminen on kallista ja kalliimaksi vain tulee. Jotta asunnot olisivat halvempia, tulisi työehtosopimuksia muuttaa todella rajusti.
Jos alkuperäiset kaavailut toteutuvat, niin ainakaan minä en rakenna mitään vuoden 2020 jälkeen. Jos talon on todella oltavan nollaenergialuokkaa, niin minä en lähde niitä rakentamaan. Se menee hankalaksi, käy kalliiksi ja voi olla suorastaan mahdotonta tehdä niin, ettei tule pahoja kosteusongelmia.- SaastunutItämeri
Väärin. Ainakin Helsingissä laskee. Valkoinen väki siirtyy pois. Helsinki on jo täysin maahanmuuttajien hallussa ja pienituloisten määrä on kasvanut 90-luvulta lähtien. Hinnat laskee ja slummiutuminen jatkuu.
- wweeee
SaastunutItämeri kirjoitti:
Väärin. Ainakin Helsingissä laskee. Valkoinen väki siirtyy pois. Helsinki on jo täysin maahanmuuttajien hallussa ja pienituloisten määrä on kasvanut 90-luvulta lähtien. Hinnat laskee ja slummiutuminen jatkuu.
Tuo on kyllä totta että asuntojen kunnon hunoneminen talojen ulkoasua myöden ja varsinainen slummiutuminenkin kuuluvat samaan kuin hintojen alenemiskehityskin. Molemmat näistä kehityksistä vielä ruokkivat toinen toisiaan, ja yllättävänkin nopeasti talot ja asunnot voivat mennä todella huonoon ja rumaan kuntoon. Ja kun hoitovastikkeitakin näistä slummiutuvista taloista alkaa kasvavassa määrin jäädä maksamatta ja siten vielä maksavien hoitovastikkeet nousevat, niin tämä pian ajaa ne loputkin jotka vielä maksavat pois. Tämän jälkeen talosta(jos ei kaupungin kustantama) katkaistaan lämmitys ja jätevesijutut ja sähköt ja huoltosopimukset irtisanotaan. Siinä sitten alkaa näkyä todellista slummia mitä tälläkin palstalla jostain kumman syystä niin monet näyttävät kaipaavan. Toki näitä taloja sitten aletaan myös purkaakkin. Mutta kuka silloin ja millä rahoilla rakentaa uutta tilalle. Uusien asuntojen hinnat kun eivät ainakaan nykyisestä laske yhä kasvavien verojen ja vaatimusten johdosta kun ei palkkakustannuksetkaan laskussa ole.
- turhamiettiä
Köyhyys ei varmaankaan seuraa ihonväriä, vaan on seurausta tämän päivän talouspolitiikasta ja yleisesti valituista arvoista. Tuskimpa alkuperäis helsinkiläiset siirtyvät pois muuten kuin tuonne rajan toiselle puolelle, joko naapurikuntiin tai sitten henkimaailman puolelle. Kasvukeskuksena Helsinki vetää lisää ihmisiä. On turha kuvitella, että kaikki sinne muuttavat olisivat hyvätuloisia ja heillä olisi varaa hankkia oma asunto. Suurin osa tulokkaista on pienempi tuloisia, joilla ei ole ennestään omaisuutta käyttää oman asunnon hankintaan. He luultavasti joutuvat tyytymää vuokra-asuntoon, jossa keinottelijat pitävät vuokrat korkeina tietäessään tilanteen ja kysynnän olevan suurta. Köyhimmät joutuvat etsimään halvimpia ja pienempiä asuntoja, joissa asutaan ankeasti ja ahtaasti. Syntyy varmasti jonkin asteisia slummeja.
Slummejahan on jo nyt Helsingissä ja sen liepeillä. Vanhat betonilähiöt ovat enemmän tai vähemmän slummeja. Jos ihmisellä on todella varaa valita, niin kuka vaalitsee sellaisen asuinpaikakseen? Vaiko onko sellaisessa paikassa nähty asumassa miljonäärejä kerrostaloyksiössä?
Itse tein oman valintani noin viisi vuotta sitten. Muutin pois kerrostalolähiöstä pohjoiseen, rakensin oman talon järvenrannalle metsän keskelle. Olen ns. palvelujen ulkopuolella. Koko ajan olen ihmetellyt täällä ollessani, minkä ihmeen palvelujen? Täällä pikkukylässä asiat sujuvat hyvin. Kysyttäessä neuvotaan niin kuntatasolla kun ihmistenkin kesken. Asuinpaikkana tämä on minulle paras mahdollinen. Töiden suhteen on hiljaisempaa kuin etelässä, mutta niitäkin löytyy kun tekee mahdollisimman laajasti kaikkea ja palvelee asiakkaansa hyvin. Tyytyväisyys on parasta mainosta ja sana leviää nopeasti pienellä paikkakunnalla.
Kiinteistöni hintaa en pähkäile, koska se on rahassa määrittelemätön. Minun ei tarvitse sitä myydä eikä keinotella sen kanssa. Rakentelen lisää piharakennuksia ja laittelen pihaa sitä mukaa kun lompakon pohja taas alkaa hävitä näkyvistä. Täällä tehdään kaikki mitä pystytään itse ja missä tarvitaan apua pyydetään sitä naapurista. Naapuri ei kisko avustaan pahinta hintaa, vaan pysyttelee kohtuullisuudessa tietäessään, että saattaa itsekin tarvita joskus apua.
Tutut ihmettelivät aikoinani päätöstäni muuttaa pohjoiseen, jonne minulla ei ollut muuta yhteyttä kuin, että se on emäntäni syntymäpaikka. Hänellä ei ollut siellä maaomaisuutta, vaan kaikki hankittiin ostamalla vähitellen. Jotkut tutut pitivät minua kahjona, toiset rohkeana. Itse ajattelin, että elämässä pitää olla muutakin kuin raha ja työ. Minä ainakin olen isäntä ja ne ovat renkejäni! Ajattelin, että olen valmis vaikka epäonnistumaan ja tekemään taloudellisen itsemurhan, kuin vanhana harmittelemaan etten tarttunut tilaisuuteen ja edes yrittänyt. Hankaluuksiakin on ollut matkan varrella, mutta asiat ovat lopulta aina loksataneet ratkaisun puolelle ja eteenpäin on menty.
Raha on vain työkalu! Parhaimmillakaan työkaluilla ei saa parasta jälkeä aikaiseksi, jos ei osaa niitä käyttää. Miksi ihmeessä pitää haalia mahdollisimman paljon rahaa kaikenlaisilla keinoilla, kun vähemmälläkin pärjää ja aikansa voi käyttää viisaammin? Ajatellaan, että sitten joskus eläkkeellä... mitäpä jos sitä päivää ei tulekaan? Kaveri sanoi aikoinaan kun mietin uskallanko ottaa lainaa talon rakentamista varten: "Kuule rakenna nyt vaan voimiesi päivinä kun vielä jaksat, vanhempana se on vaikeampaa." - wweeee
turhamiettiä kirjoitti:
Köyhyys ei varmaankaan seuraa ihonväriä, vaan on seurausta tämän päivän talouspolitiikasta ja yleisesti valituista arvoista. Tuskimpa alkuperäis helsinkiläiset siirtyvät pois muuten kuin tuonne rajan toiselle puolelle, joko naapurikuntiin tai sitten henkimaailman puolelle. Kasvukeskuksena Helsinki vetää lisää ihmisiä. On turha kuvitella, että kaikki sinne muuttavat olisivat hyvätuloisia ja heillä olisi varaa hankkia oma asunto. Suurin osa tulokkaista on pienempi tuloisia, joilla ei ole ennestään omaisuutta käyttää oman asunnon hankintaan. He luultavasti joutuvat tyytymää vuokra-asuntoon, jossa keinottelijat pitävät vuokrat korkeina tietäessään tilanteen ja kysynnän olevan suurta. Köyhimmät joutuvat etsimään halvimpia ja pienempiä asuntoja, joissa asutaan ankeasti ja ahtaasti. Syntyy varmasti jonkin asteisia slummeja.
Slummejahan on jo nyt Helsingissä ja sen liepeillä. Vanhat betonilähiöt ovat enemmän tai vähemmän slummeja. Jos ihmisellä on todella varaa valita, niin kuka vaalitsee sellaisen asuinpaikakseen? Vaiko onko sellaisessa paikassa nähty asumassa miljonäärejä kerrostaloyksiössä?
Itse tein oman valintani noin viisi vuotta sitten. Muutin pois kerrostalolähiöstä pohjoiseen, rakensin oman talon järvenrannalle metsän keskelle. Olen ns. palvelujen ulkopuolella. Koko ajan olen ihmetellyt täällä ollessani, minkä ihmeen palvelujen? Täällä pikkukylässä asiat sujuvat hyvin. Kysyttäessä neuvotaan niin kuntatasolla kun ihmistenkin kesken. Asuinpaikkana tämä on minulle paras mahdollinen. Töiden suhteen on hiljaisempaa kuin etelässä, mutta niitäkin löytyy kun tekee mahdollisimman laajasti kaikkea ja palvelee asiakkaansa hyvin. Tyytyväisyys on parasta mainosta ja sana leviää nopeasti pienellä paikkakunnalla.
Kiinteistöni hintaa en pähkäile, koska se on rahassa määrittelemätön. Minun ei tarvitse sitä myydä eikä keinotella sen kanssa. Rakentelen lisää piharakennuksia ja laittelen pihaa sitä mukaa kun lompakon pohja taas alkaa hävitä näkyvistä. Täällä tehdään kaikki mitä pystytään itse ja missä tarvitaan apua pyydetään sitä naapurista. Naapuri ei kisko avustaan pahinta hintaa, vaan pysyttelee kohtuullisuudessa tietäessään, että saattaa itsekin tarvita joskus apua.
Tutut ihmettelivät aikoinani päätöstäni muuttaa pohjoiseen, jonne minulla ei ollut muuta yhteyttä kuin, että se on emäntäni syntymäpaikka. Hänellä ei ollut siellä maaomaisuutta, vaan kaikki hankittiin ostamalla vähitellen. Jotkut tutut pitivät minua kahjona, toiset rohkeana. Itse ajattelin, että elämässä pitää olla muutakin kuin raha ja työ. Minä ainakin olen isäntä ja ne ovat renkejäni! Ajattelin, että olen valmis vaikka epäonnistumaan ja tekemään taloudellisen itsemurhan, kuin vanhana harmittelemaan etten tarttunut tilaisuuteen ja edes yrittänyt. Hankaluuksiakin on ollut matkan varrella, mutta asiat ovat lopulta aina loksataneet ratkaisun puolelle ja eteenpäin on menty.
Raha on vain työkalu! Parhaimmillakaan työkaluilla ei saa parasta jälkeä aikaiseksi, jos ei osaa niitä käyttää. Miksi ihmeessä pitää haalia mahdollisimman paljon rahaa kaikenlaisilla keinoilla, kun vähemmälläkin pärjää ja aikansa voi käyttää viisaammin? Ajatellaan, että sitten joskus eläkkeellä... mitäpä jos sitä päivää ei tulekaan? Kaveri sanoi aikoinaan kun mietin uskallanko ottaa lainaa talon rakentamista varten: "Kuule rakenna nyt vaan voimiesi päivinä kun vielä jaksat, vanhempana se on vaikeampaa."No eipä se ihan rahattomana ja työttömänä sinne pohjoiiseen muuttaminen sinultakaan sentään olisi onnistunut, kerrostaloasuntosi sanoit myyneesi ja siitä ilmeisesti rhaa sait.
Miljonäärit tai pikemminkin monimiljonäärit(1 miljoona ei vielä niin paljon ole kun jo hintava asunto on helposti ylikin puolen millin arvoinen) ovat aika paljon omaa luokkaansa, ja asuntoja näillä voi olla vaikka missä joskaan ei kait lähiöiden kerrostaloissa sentään. Mutta tavallisille n.s. pieni- ja keskituloisillekkin vielä kelpaa kyllä ne pääkaupunkiseudun lähiöiden asunnot, ja se on pakkokin kelvata. Ja on näissä lähiöissä puolensa kaupungin vanhoihin keskustoihin nähden, väljempiä ovat ja mm. hyviä kevyen liikenteen väyliäkin on ja nykyään ne hyvät isoimmat marketitkin ovat enemmän vaan kaupunkien laidoilla.
- haittaverolle
Lomamökeille pitäisi säätää samanlainen uusi haittavero kuin tuli veneille, moottoripyörille ja muille harrasteomistuksille, hallituksen uudessa ohjelmassa. Loma-asunnot kuuluvat aivan selkeästi samaan, ei välttämättömään harrasteomistukseen, joten vero olisi täysin perusteltu.
- otaasioistaselvää
Sinulla ei ole mökkiä kun et tiedä mitään, haittavero eli KOROTETTU KIINTEISTÖVERO on jo nyt voimassa, lisäksi tiemaksut/hoitomaksut joita kaupunkilainen EI MAKSA asumisessaan.
- åpoiuopoiuyiuyt
Mitään haittaveroja ei ole säädetty veneille ja moottoripyörille, pelkkää kateellisen köyhän punikin märinää.
åpoiuopoiuyiuyt kirjoitti:
Mitään haittaveroja ei ole säädetty veneille ja moottoripyörille, pelkkää kateellisen köyhän punikin märinää.
Mutta lupailtu on, että tulisi.
Tosin nuo summat ovat aika merkityksettömiä. Tankatessa menee itsellä noin 500 euroa per laaki, eikä sillä vielä kovin kauaksi aja. Mutta ovathan ne suoraan pois kulutuksesta.
- Rumaaaaaa
Helsinki on tosiaan mamujen ja spurgujen paikka.
- hahaha_tun_köyhä
Hitto että mä nautin kun katselen kuukaudesta toiseen täältä tuota käsittämättömän kateellista vikinääsi :)
- hehhehehhe
hommaa elämä
- Paremmatlomat
Kuka haluaa johonkin hiton työleirille lomaansa tai vapaitaan viettämään? Ja siitä pitäisi vielä maksaa.. never!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131474Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2551407- 1061114
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1211071- 76746
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168691- 120607
- 52572
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368558Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515