Eli puolen vuoden ajan 3x30mg. Hirvittää lopettaa, onko lopetussuunnitelma ideoita? paljonko ottaa aluksi pois. Seinään ilmeisesti ei kannata lopettaa.
miten lähtisitte pudottamaan opamoxin
16
3424
Vastaukset
- eikukaanjoopajoo
Miksi hirvittää? Ei kaikille edes kehity riippuvuutta. Jos haluat vähennellä niin senkun tiputat kuukauden aikana asteittain pois.
Hyvin yksilöllisiä nuo riippuvuusjutut. Turha niitä kauheimpia tarinoita lukea ja kuvitella samaa.
Ota aluksi vaikka aamutabusta pois puolet ja päivälläkin ehkä puolitus. Illalla ota vielä kokonainen, ni saat nukuttua. - eläkeukko
Vaimoni sai hermojuuri vaurio vaivaan aikoinaan opamoxsia. Alussa 11v sitten aloitti kolmella pillerillä päivässä. Pikkuhiljaa vähentänyt niiden käyttöä. Nykyisin enää ottaa ennen nukkumaan käyntiä 1/4 osan pilleriä. Haluaisi lopettaa jo kuulemma kokonaan. Vaivat on vähentyneet niin paljon vuosien aikana. Toisaalta myös kivun sietokyky on lisääntynyt. Sanoin hänelle ,että voithan ottaa tarvittaessa, jos nyt haluat lopettaa. Eli ei siis minkäänlaista riippuvuutta hänelle kehittynyt.
Itse söin selkävaivaan 10v Panakodia. Selkäleikkauksen jälkeen myös lopetin sen käytön välittömästi. Ei mitään ongelmia. - reegugr
Älä lopeta seinään. Minä olen ottanut 15 millisiä monen vuoden ajan ja myös 30 millisiä. Tuo sun annostus kuulostaa aika hurjalta. Olen lopettanut opat puolittamalla 15 millisiä kahden viikon ajan ja sitten taas puolet pois. Sinuna puolittaisin siis aina puolikkaan kerrallaan kahden viikon välein. Todennäköisesti riippuvuus tuolla annostuksella on syntynyt, se tulee monille jo 3 kuukaudessa.
- Gunilla
Hyvä nimimerkki! Melko isoa annosta olet joutunut käyttämään, mutta lääkeannoksen vähentäminen ja lopettaminen on täysin mahdollista mikäli itse haluat. Motivaatiota vähentäminen myös edellyttää sinulta ja sitoutumista vähennysohjelman noudattamiseen.
Olen itse käynyt läpi vähennysprojektin ja ollut nyt kohta 4 kk ilman bentsoja. Uskon, että myös sinä pystyt siihen. Mutta älä hätiköi. Kerron sinulle jotain vinkkiä jotta saat "vahvistuksen" omaan projektiisi. Ensinnäkin ota maltillisesti koko asia. Mieti, missä tilanteissa olet käyttänyt lääkkeitäsi, onko niistä ollut apua ja kannattaako elämää elää "lääkesumussa" vai kirkkain ajatuksin. Siispä: tee kirjallinen ohjelma, jossa vähennät pikku hiljaa viikon tai kahden aikana vaikka 2 mg. Toista sama seuraavalla viikolla. Mutta sen neuvon antaisin, että älä ota asiaa liian orjallisesti. Se tuo mukanaan stressin kuten minulle ja joskus oli vaikeaa.
Minkä vahvuisia Opamox -tabletteja sinulla on? Jos kokeilisit siirtyä eri nimiseen bentsoon kuten Diapam, jolla on pisin puoliintumisaika? Sen avulla pääset aivan varmaan paremmin eroon koska siinä lääkkeessä on eri vahvuuksia: 2 mg, 5 mg ja 10 mg joten niistä on helpompi laskea päiväannosta pikku hiljaa. Onko Diapam sinulle tuttu lääke?
Tuosta lääkkeestä on selkeä vähennysohjelma esim. Järvenpään sosiaalisairaalan verkkosivuilla, joista itse aloitin ja se on selkeä ja helppo.
Kirjoitan sinulle myöhemmin lisää kunhan katson ko. vähennysohjelman ja laadin jonkinlaisen esimerkin käyttöösi. Tsemppiä sinulle ja hienoa, että olet päättänyt siirtyä normaaliin elämään ja vapaaksi lääkkeiden orjuudesta.- Gunilla
Jatkan tätä Opamox -asiaa. Sivuilla: www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf löytyy selkeitä ohjeitä kuinka oksatsepaami siis Opamox -vieroitus toteutuu siirtymällä diatsepaamiin eli Diapam -lääkkeeseen. Siellä on ohjeelliset annostukset mutta saattaa olla niin, että sinun on hyvä tehdä vieroitusohjelma lääkärin suunnitelman (tai yhdessä sopimanne) vähennyksen mukaan. Se on pitkä projekti. Sillä on alkunsa, kestonsa mutta onneksi myös loppunsa.
Voin kertoa omasta kokemuksestani, että se innostus lopettaa lääkitys pitää lähteä sinusta itsestäsi kun sitä kukaan toinen ei voi tehdä puolestasi. Mutta olen 100%:n varma, että kun pääset finaaliin, olet enemmän kuin tyytyväinen. Unen laatu paranee, elämänlaatu paranee ja sinä olet vapaa lääkkeen orjuuttavasta vaikutuksesta.
Itse lähdin vieroittamaan unilääkkeestä, 15 mg nitratsepaamista vastaavalla määrällä diatsepaamia. Alkuun pudotus oli 1 mg/viikko. Jonkinlainen epävarma tunne oli itselläni mutta huomasin jo parin kolmen viikon jälkeen, kuinka oloni parani kun "entinen lääke" alkoi haihtua. Tosiasiassahan sitä on elimistössä vielä pitkään. Tuonne 7-8 mg:aan on ihan helppoa mutta sitten tuli vähän jännitystä että onnistuukohan loppuun saakka. Olin yksityislääkärin hoidossa koko ajan ja kun pääsin annokseen 2 mg/pv, tuli pahoja rytmihäiriöitä jolloin piti keskeyttää vähäksi aikaa. Nostin annosta ja sillä hävisivät rytmihäiriöt. Sitten jatkoin taas ja lopussa vähennys oli ½ mg/vko. Helmikuun alussa oli ne viimeiset "muruset".
Tarinani voit lukea täältä verkkosivuilta. - Mutta tällaiset ohjeet antaisin sinulle ja toivon vilpittömästi, että pääset alkuun ja jaksat käydä projektin läpi. Onnea matkaan! Jos sinulla herää kysymyksia asiasta, kysy toki ja vastaan mielelläni mikäli osaa. Kaikkea hyvää sinulle!
- onnea1
Olisiko tuosta apua:
http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf
Tuon linkin kautta pitäisi aueta faktaa ja hyviä ohjeita, miten irti pääsee. Tärkeintä on kuitenkin tietää, että ajan kanssa viekkarit loppuvat, eikä niihin kuole.
Ja tee lopetus mieluummin hitaasti. Itse lopetin vuosikausia kestäneen Dipamin käytön puolessa vuodessa. Oli hieman liian nopeaa. Kaikenlaisia tuntemuksia ilmeni, joita en osannut yhdistää vieroitusoireisiin. Korvien soimista. Kuristavaa tunnetta ja juoksin lääkäreillä, koska epäilin kilpirauhasen reistailevan. Jalkojen tunnottomuutta ja öisiä lihasnykäyksiä... - Eienääbentsoja
Kiitoksia vinkeistä ja neuvoista! Tuo diapamin avulla lopetus tulee tuskin kyseeseen koska en sitä mistään saa. Pitänee vähennellä murunen kerralla ja yrittää olla sitkeä. Olen huomannut että elämänlaatu ja innostus kaikkeen on kadonnut bentsojen myötä. Myös unenlaatu huonontunut pahasti.
- 2vuottailman
Hei,itselläni oli yli 20vuotta oxamin käytössä samalla annoksella kuin sinulla. Sen seinään loppui ja ei tullut vierotusoireita, en käsitä itsekän muksi ei tullut. En usko,että saat pahoja vieroitusoireita noin lyhkäisen käytön jälkeen. Älä vaan diapameja rupea syömään, ovat vahvempia kuin oxaminit. Tsemppiä sulle.
- Gunilla
Hyvä nimimerkki "Eienääbentsoja": Diapamia saat lääkäriltä, kun hakeudut lääkärin vastaanotolle ja selvität, että haluat niiden avulla vieroittautua Opamoxista. Toinen vaihtoehto on, että teet lääkärin kanssa nk. apteekkisopimuksen. Se tarkoittaa sitä, että lähin apteekki luovuttaa sinulle määrätyin väliajoin lääkärin määräämää lääkettä. Silloin ei ole sitä pelkoa, että käyttäisit liikaa lääkkeitä. Itselläni ei ole kokemusta ko. sopimuksesta, mutta tiedän esim. julkisuuden henkilöitä jotka ovat avoimesti kertoneet tästä ja kokeneet sen hyvänä.
Ja tuohon vieroitusaikaan lisäys, kannattaa tosiaan käyttää aikaa maltillisesti ettei tule mitään sivuvaikutuksia.
Kerroit, että elämänlaatu ja innostus elämään on vähän kadoksissa. Tiedätkö mistä se johtuu? Se johtuu juuri noista lääkkeistä, usko tai älä. Aivan samanlaisia tuntemuksia oli itselläni silloin kun käytin unilääkkeen joka ilta. Olin jopa lievästi alakuloinen mutta en tiennyt, että se oli bentsojen sivuvaikutuksia. Kun lopetin lääkkeet, elämänilo ja uni ovat parantuneet normaalille tasolle. Mutta jos sinusta tuntuu että haluat vieroittaa Opamoxilla, silläkin se varmaan onnistuu. Vähennä juurikin niin, että pieni muru viikoittain ja se onnistuu. Koeta keksiä tekemistä ettei ajatukset "pyöri" liikaa lääkkeiden ympärillä. SINÄ ONNISTUT! - Gunilla
2vuottailman kirjoitti:
Hei,itselläni oli yli 20vuotta oxamin käytössä samalla annoksella kuin sinulla. Sen seinään loppui ja ei tullut vierotusoireita, en käsitä itsekän muksi ei tullut. En usko,että saat pahoja vieroitusoireita noin lyhkäisen käytön jälkeen. Älä vaan diapameja rupea syömään, ovat vahvempia kuin oxaminit. Tsemppiä sulle.
Eihän kysymys ole mistään "Diapamin syönnistä". Et ole ilmeisesti lukenut vieroitusohjelmaa jossa diatsepaamilla vieroitetaan erilaisista bentoista. Kaikki eivät voi lopettaa yhtäkkiä joten valinta/päätös on kullakin omakohtainen.
- srthy
Jos viitseliäisyyttä ja intoa riittää niin ensin vaihdat ne 15mg pillereihin jotta niitä on helpompi pieniä. Sitten otat niistä vaikka 1/4 pois viikossa. Voit ensin pudottaa niin että otat yhdestä pilleristä sen 1/4 pois ja päivän muut annokset normaalisti. Voit tehdä myös nopeampaa tahtia jos tuntuu että siihen pystyt. Uskon että voit vähentää nopeamminkin.
Itse jos olisin sinä niin tekisin seuraavasti:
30,30,30
30,15,30
15,15,30
15,15,15
15,(7,5),15
(7,5),(7,5),15
(7,5),(7,5),(7,5)
(7,5),0.(7,5) jne.... - Kokeiltava
kaikenvahvuisia Opamoxeja voi puolittaa, vaikka saksilla.
Jos kantti riittää, niin vähennä 1/4 tablettia / viikko.
Takapakkia saattaa tulla. Jos tulee, älä palaa , vaan lähde lenkille, mene uimaan, tai rentoudu.
Pitkäaikaiseenkin käyttöön voi olla perusteltua lääkettä jatkaa, et mainitse, miksi niitä syöt.
MOnen lääkkeen lopetus on päänsisäinen taistelu enemmänkin kuin fyysinen juttu.
Opettele hyväksymään, miltä ahdistus tms tuntuu ja miellä, että se ei ole vaarallista vaikka ahdistaakin.
usko omiin kykyihin voi ratkaista koko homman. Toisaalta, itseluottamusta ei voi opetella sosiaalisairaalassa, ja tuntuisi todella ylimitoitetulta lähteä sairaalahoitoon jos käyttösi on tuollaista kuin kuvasit.
Kokeile, pidä pääsi, voita itsesi.
Jos haluat lopettaa vasta julkistetun tutkimuksen takia, älä ihmeessä, se ei nimittäin , suuresta julkisuudestaan huolimatta, tarkoita tavallisen käyttäjän kohdalla mitään.
Kauhutarinat vieroitusoireista ovat osittain lääketehtaiden lobbareiden kertomaa, sillä saadaan ihmiset ostamaan ja käyttämään lääkkeitä lisää.
Vain kokeilemalla voi tietää, miten itselle käy.
Olen itse lopettanut monia kipulääkkeitä ja relaksantteja ( MS-tauti joka vaihtelee ) ja vakuutan sinulle, että se on täysin mahdollista myös tahdonvoimalla.- srthy
"Olen itse lopettanut monia kipulääkkeitä ja relaksantteja ( MS-tauti joka vaihtelee ) ja vakuutan sinulle, että se on täysin mahdollista myös tahdonvoimalla."
Minä myös olen lopettanut tupakoinnin, tramadolin vuosien säännöllisen käytön, bentsojen noin vuoden pituisen käytön, amfetamiinin kuukausien pituisen käytön.. Kyllä ihminen pystyy kun uskoo itseensä. Vieroitusoireet on se helpoin osuus.. Vaikeinta on voittaa se mielenhäiriö nimeltä RIIPPUVUUS, joka yrittää syöttää sinulle syitä miksi et voisi vain lopettaa, tai että aina pitäisi ottaa jotain, korjata vähän oloa. Mutta tiputtele ihmeessä annosta itsellesi sopivaa vauhtia, mutta hyväksy että on kohdattava myös se tuska. Ihan kivuttomasti se ei mene. Ja muista että oma kehosi tuottaa niitä samoja aineita kun se ensin tottuu siihen että et kaada siihen niitä ulkopuolelta. Olosi kohenee pian. - Gunilla
srthy kirjoitti:
"Olen itse lopettanut monia kipulääkkeitä ja relaksantteja ( MS-tauti joka vaihtelee ) ja vakuutan sinulle, että se on täysin mahdollista myös tahdonvoimalla."
Minä myös olen lopettanut tupakoinnin, tramadolin vuosien säännöllisen käytön, bentsojen noin vuoden pituisen käytön, amfetamiinin kuukausien pituisen käytön.. Kyllä ihminen pystyy kun uskoo itseensä. Vieroitusoireet on se helpoin osuus.. Vaikeinta on voittaa se mielenhäiriö nimeltä RIIPPUVUUS, joka yrittää syöttää sinulle syitä miksi et voisi vain lopettaa, tai että aina pitäisi ottaa jotain, korjata vähän oloa. Mutta tiputtele ihmeessä annosta itsellesi sopivaa vauhtia, mutta hyväksy että on kohdattava myös se tuska. Ihan kivuttomasti se ei mene. Ja muista että oma kehosi tuottaa niitä samoja aineita kun se ensin tottuu siihen että et kaada siihen niitä ulkopuolelta. Olosi kohenee pian.Nimimerkki "Kokeiltava" on tulkinnut kirjoitukseni ilmeisesti väärin, koska hän kirjoittaa sairaalahoidosta Järvenpään sosiaalisairaalassa. Tätä en suinkaan tarkoittanut kun mainitsin tekstissäni, vaan ko. sairaalan mallia jolla siellä vieroittaudutaan mm. bentsoista. Se on hyvin selkeä malli joka on mahdollista toteuttaa myös kotona, kuten itse tein, tosin lääkärin seurannassa.
Sos.sairaalaan pitää olla lähete ja hoitojakso siellä on kovin lyhyt, noin 6 vk. Lisäksi hoitomaksut ovat verrattain kalliita. Mutta uskon, että viestiketjun aloittaja selviää ihan "näillä ohjeilla" mitä kanssaihmiset ovat täällä kirjoitelleet. Itse mietin vielä eilen sitä pudotusaikataulua ja olen vahvasti sitä mieltä, että jos pudottelet tosiaan esim. 1/4 tabl. viikko (tai kaksi), tahti olisi melko hyvä. Itsehän toki teet päätöksen ja lopullisen "työn" ja kuten edellinen kirjoittaja toteaa, kyllä se suurin osa riipuvuutta on sitä henkisen puolen riippuvuutta.
Huomaat, että sinusta välitetään ja annetaan neuvoja ja aivan vilpittömässä tarkoituksessa. Tämän jälkeen jatkat varmaan päätöstäsi enkä ohjeista sen enempää. Kaikkea hyvää sinulle!
- Eienääbentsoja
Kiitoksia tsempeistä. Vielä joutuu syömään jonkun aikaa näitä töiden takia. Mutta lomautuksen aikana aion lopettaa. Vähän mietityttää sekin että jatkaako vai eikö, koska näiden avulla olen pystynyt töihin. Mutta jos ei töitäkään ole niin sama silloin lopetella koska en saa näistä muuta hyötyä.
- Gunilla
Hyvä nimimerkki! Kirjoitan vielä jotain, vaikka eilen ajattelin etten halua tyrkyttää ohjeitani. Se saattaa tuntua tuputtamiselta. Apua olet niistä varmaan saanut kun olet jaksanut käydä töissäkin. Se on hyvä juttu. Sanoisin kuitenkin näin, että mikäli mahdollista, käy sen vastaanotolla mistä olet saanut ko. lääkemääräyksen ja kerro lääkärille, että haluat päästä eroon tai vähentää lääkkeitä. Ei kannata tehdä liian suurta numeroa koko pudotusprosessista, se aiheuttaa turhaa stressiä. Koin itse sen koska lääkärini oli hyvin tiukka pudotusaikataulussa. Mutta mietiskele nyt ihan rauhassa miltä itsestäsi tuntuu. Sinähän itse tiedät ja tunnet asian parhaiten. Jos lääke on helpottanut oloasi ja olet kyennyt elämään nk. normaalia elämää, kannattaako sinun kokonaan lopettaa lääkitystä? Moni pudottelee erilaisia lääkkeitään pikku hiljaa ja voisithan pitää Opamoxia "varalla" että se olisi ikään kuin turva jos tulee oikein tiukka paikka. Kyllä itse tiedän miltä tuntuu kun lääke pitää lopettaa ja ei ole aivan varma itsestään tuleeko ilman sitä toimeen. Mutta ota rauhallisesti, asia ei ole "elämän ja kuoleman" kysymys. Kuten totesit, elämänlaatu ja unen laatu ovat heikentyneet, ne ovat juuri niitä lääkkeiden haittapuolia. Ne häviävät kun lääkeaine alkaa poistua elimistöstä.
Koeta jaksella ja voimia sinulle! Selviät kyllä, täällä on tukijoukkoja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne202227Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv282088Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941647Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k521609Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel761580- 1131430
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.501368- 831129
Martina haluaa tasoisensa miehen
Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol240997Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä
Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom21885