Hei lökäpöksyt!

Jorma.Kovanen

Jättäkää rap/hiphop niille, jotka sen osaa ja joiden juttu se on, eli mustille. Mikä vitun tarve porvarikakaralla Kauniaisista on samaistua köyhään, mustaan amerikkalaiseen?

Tietäkää, pullanmussuttajat, että rap on alunperin poliittista ja kantaaottavaa musiikkia, jossa on sanoma. Sanomalla ei tässä tarkoiteta ruohoo, pillua, brenkkua tai "drive-by-shootingia", mikä on kaikki mikä teille äidin tuleville pikku insinööreille menee jakeluun.

Miksi valkoinen haluaa olla kuin musta? Miksi musta on niin tietoinen ja ylpeä itsestään, ettei nöyrry apinoimaan valkoista, vaikkei omistaisi muuta kuin tuulenhuuhtoman perseensä? Oletteko törmänneet moneen mustaan metallibändiin? Kantribändiin? Valkoiset ovat kyllä apinoineet mustaa musiikkia Elviksestä lähtien ja useimmiten n.20-prosenttiseksi laimennettuna ja kaikin puolin munattomana. Hyvänä kotimaisena esimerkkinä Fintelligens, koko perheen ihana Pikku-G ja suurin osa näistä muista wannabe-mustista.

Koittakaa pellet ymmärtää, että Karl Kani-vaatteet ja muut ulkoiset manööverit eivät tee teistä muuta kuin naurettavia. Gangsta Comptonissa tai Eirassa on aivan eri asia.

Keskittykää vetämään aamusella äidin keittämä kaakao napaan, syökää puuronne ja vedelkää tageja seiniin räkätapit nokasta valuen. Ehkä teistäkin vielä tulee jotain.    

13

2095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arrow

      Rap oli kyllä alunperin puhtaasti hauskanpitoa ja puistoissa bileiden pitämistä, missä sitten otettiin mittaa toisista. Poliittiseksi ja kantaaottavaksi se varsinaisesti muuttui vasta 80-luvun puolenvälin jälkeen Public Enemyn ja Bdp:n toimesta. Grandmaster flashilla oli joitan kantaaottavia kappaleita, mutta pääsääntösesti sekin oli biletysmusiikkia.
      Oon kyllä samaa mieltä tosta älyttömän naurettavasta kopioinnista, missä halutaan näyttää samalta kuin kovat amerikkalaiset "gangstat" videoilla ja tehdä täysin samanlaista musiikkia. Sinänsä siinä ei ole mitään väärää että "valkoiset" tekee rappia, valkoisia on ollu Amerikassakin mukana rapin tekemisessä jo 80-luvulta saakka. Ei mikään musiikki kuulu jollekin yhdelle rodulle, vaan siitä saa nauttia kaikki, jotka saavat siitä jotain irti.

      • LapinGangsta

        Mää kyllä näkisin asian niin ,että ihon väri ei ehkä ole se juttu jonka mukaan se sanotaan voitko olla hiphop tai et..Rapissa ja hiphopissa alunpitäen oli kysymys hauskanpidosta,mutta nuo hauskaa pitävät nuoret sattuivat olemaan Harlemin köyhiä,jotka saattoivat sillon tällän polttaa ruohoa tai viihtyä pillun päällä..Mutta tuo alku aikojen bilemeininki on jonkun verran muuttunut..Ei ajeltu lowridereilla ,eikä ollut kolmea kiloa kultaa kaulassa..Eikä rahaa käytetty kromivanteisiin ja miljoonahuviloihin..siinä vaiheessa oli kyse päivittäisestä selviytymisestä..Jaettiin kunnioitusta, dollarien sijaan..Nyt gangstarapissa kysymys on kultalevyistä ,rahasta ja maalisesta mammonasta muutenkin,sen tuomasta "respectistä"..Alunperin taisteltiin "veljien" ja omien oikeuksien puolesta ja nykyään taistellan rahan tuomasta kunniasta..Ja tätä halutaan suomessa apinoida..yhteiskuntaan isompaa eroa köyhien ja rikkaiden välille,jengisotia,p.i.m.p:ejä ja crack diilerejä..

        On sinäänsä naurettavaa miettiä kuinka raha menee päähän ja yhteiskuntaluokkien eriarvoisuus alkaa kukoistaa..Ja kuinka käy kun köyhästä tulee rikas ihmemaa americassa..Siinä äkkiä unohtuu oikeuksien puollustaminen ja köyhien kurjuus..puhumattakaan että mitään velvollisuuksia tai moraalia olisikaan..Ja eihän usa:ssa yhteiskunta jäsenistään kovin paljoa vastuuta kanna ,eli tässä taas yksi kärjistetty esimerkki siitäkin..Ja juuri tällaisista asioista se kantaaottavuus on alkanut käsittääkseni kummuta.

        Suomirapin pitäisi mielestäni rakentua suomalaisen hiphoppoppoon biletykseen ja yhteiskuntakriittisyyten ympärille,ilman että pitäisi katsoa jenkkiskenen kehitysuuntaa ja ottaa vaikutteita..


      • SupaDawgZzsquad_parittaja
        LapinGangsta kirjoitti:

        Mää kyllä näkisin asian niin ,että ihon väri ei ehkä ole se juttu jonka mukaan se sanotaan voitko olla hiphop tai et..Rapissa ja hiphopissa alunpitäen oli kysymys hauskanpidosta,mutta nuo hauskaa pitävät nuoret sattuivat olemaan Harlemin köyhiä,jotka saattoivat sillon tällän polttaa ruohoa tai viihtyä pillun päällä..Mutta tuo alku aikojen bilemeininki on jonkun verran muuttunut..Ei ajeltu lowridereilla ,eikä ollut kolmea kiloa kultaa kaulassa..Eikä rahaa käytetty kromivanteisiin ja miljoonahuviloihin..siinä vaiheessa oli kyse päivittäisestä selviytymisestä..Jaettiin kunnioitusta, dollarien sijaan..Nyt gangstarapissa kysymys on kultalevyistä ,rahasta ja maalisesta mammonasta muutenkin,sen tuomasta "respectistä"..Alunperin taisteltiin "veljien" ja omien oikeuksien puolesta ja nykyään taistellan rahan tuomasta kunniasta..Ja tätä halutaan suomessa apinoida..yhteiskuntaan isompaa eroa köyhien ja rikkaiden välille,jengisotia,p.i.m.p:ejä ja crack diilerejä..

        On sinäänsä naurettavaa miettiä kuinka raha menee päähän ja yhteiskuntaluokkien eriarvoisuus alkaa kukoistaa..Ja kuinka käy kun köyhästä tulee rikas ihmemaa americassa..Siinä äkkiä unohtuu oikeuksien puollustaminen ja köyhien kurjuus..puhumattakaan että mitään velvollisuuksia tai moraalia olisikaan..Ja eihän usa:ssa yhteiskunta jäsenistään kovin paljoa vastuuta kanna ,eli tässä taas yksi kärjistetty esimerkki siitäkin..Ja juuri tällaisista asioista se kantaaottavuus on alkanut käsittääkseni kummuta.

        Suomirapin pitäisi mielestäni rakentua suomalaisen hiphoppoppoon biletykseen ja yhteiskuntakriittisyyten ympärille,ilman että pitäisi katsoa jenkkiskenen kehitysuuntaa ja ottaa vaikutteita..

        "Mää kyllä näkisin asian niin ,että ihon väri ei ehkä ole se juttu jonka mukaan se sanotaan voitko olla hiphop tai et..."

        Kysy mustalta hiphopparilta (joka on "in da buzinezz™"), onko valkoihoiset gängstät (jotka ei välttämättä ole "in da buzinezz™") naurettavia vaiko ei.

        Minä nauran itsekseni teille lampaille kadulla.


      • Lapin Gangsteri
        SupaDawgZzsquad_parittaja kirjoitti:

        "Mää kyllä näkisin asian niin ,että ihon väri ei ehkä ole se juttu jonka mukaan se sanotaan voitko olla hiphop tai et..."

        Kysy mustalta hiphopparilta (joka on "in da buzinezz™"), onko valkoihoiset gängstät (jotka ei välttämättä ole "in da buzinezz™") naurettavia vaiko ei.

        Minä nauran itsekseni teille lampaille kadulla.

        No kun ollakseen hoppari ei tartte mun käsittääkseni olla P.I.M.P tai O.G...Sitä en kiellä etteivätkö valkoiset räppineekerit olisi vähintäänkin kyseenalaisia, ellei jopa naurattavia, edellyttäen että hopparin on kannettava vähintään kahta 9millistä ja kolmenkilon kulta helyjä,sekä muita blingbling geareja 24/7...

        Katsos rapillä tehty "buzinezzzZZZZzzzZZzz" on eri asia kuin hiphop ja maassa maan tavoilla..Se mitä musta jenkeissä ajatellaan merkkaa mulle vasta siinä vaiheessa kun mut ammutaan Comptonissa katuun..Ja kun en nyt satu asumaan Comptonissa ,enkä edes kovin lähellä niitä hoodeja niin mun ei tartte sillon välttämättä välittää juuri vittuakaan siitä katu-uskottavuudesta mikä mulla siellä olis..Ja muutenkin kannattaa vähän miettiä minkä verran vetää herneitä nenään siitä mitä muut on musta tai susta mieltä..


    • amistaar

      ootko ajatellu tavata psykiatria tai mennä ripittäytyyn papille??sulla tuntuu olevan aika paljo valittamisen aihetta!!!Pelle tsiigaa peiliin!

      • Jorma.Kovanen

        ...just silloin kun huvittaa ja on aihetta. Sulla on varmaan tiedossa joku psykiatri, jota voit suositella...?


    • okke

      kun ukolla on pieni maailmankatsomus.

      itseänikin vituttaa mihin suuntaan hiphop on mennyt. ja kyllä, nauran kanssa kadulla noille "gangstereille" jotka äidin ostamilla vaatteilla leikkivät jotain elämää mitä näkee jostain telkkarista.

      MUTTA, silti sulla ei ole mitään syitä yleistä noin pienellä näkemyksellä hiphopista.

      toisaalta voin ymmärtää sua, sillä 90% suomalaisesta hiphopista mikä on parrasvaloissa on täyttä roskaa. ja sehän on just sitä mikä sun korviisi kulkee, eikö ole?

      • Hellhopper

        nyt tarvitaan täälläkin pian Hitler-Joulupukkia. siis Joulupukkia, joka onkin oikeasti Hitler. luotettavaa kaveria, joka alkaa käyttäytyä parin drinksun jälkeen entistä uhkaavammin- jopa hyökkäävästi.. litsaria talon isännälle vaan, kourien samalla estottomasti, ehdottomasti talon emäntää. tätä tässä haetaan?


    • zzzxxx

      Mustat eivät omista musiikkia, eivätkä nämä köyhät räppärit ole enää mitään köyhiä vaan hyppäsivät suoraan keskiluokan yli.

    • Serpico

      Kuka vittu tääl ny on samastunu mihin jos tarkotat ReDramaa, ni mitä vittuu sitte jos se on kelannu et hip hop on sen juttu ni anna vittu olla...Et oo siis varmaan kuullu koskaan mitään muuta suomalaista räppiä ku mitä radiossa soitetaan...Ja tää pullanmussuttaja tietää ku oon 11 vuotiaasta kuunnellu hip-hoppia...sillo kuunneltiin BDP:tä, KRS-ONEA tai Public Enemyä...yms...Pikku G ja Fin
      telligens nyt on sellasta skeidaa et niit en ees pysty kuuntelee, ja moni muuki suomiräppi fintelligens kaavalla höystettynä on täysin paskaa...Jos dusaa musaa siin pitää olla oma soundi...Esim N.W.A tuli kuulusiks ainoostaan Dr.Dreen hyvien basso lainejen takia (Dr.Dreen ansiota myös se et eminem on nykyään niin suosittuu...jos haluut kuunnela hyvää suomalaista räbää ni ehdotan et kuuntelet esim KehäKettua Ja Koposta, Kallio Underground, Petos yleensäki, notkea rotta, memmy posse, Steen Christenseen(steen1, vain sensuurin takii), IPC:tä
      jos satut löytämään:)tuomio&kone...Ja miten niin valkonen haluu olla musta, voi olla olemassa jotain Wannabe jengiä, mut luulisin ettei juuri kukaan halua olla musta, jos hip-hop on jengin juttu niin ajatuksien kuin musiikin kautta, ni anna ihmisten olla mitä ovat...Ei mul oo mitään dissatavaa sussa vaik sä kuuntelet heviä/metallia...ja jos sä sanot hip-hopin kuuluvan mustille ni voi vittu aika vanha käsitys...oletko koskaan sattunu kuulee ryhmää nimeltä Beastie Boys???Valkosia kaikki...mä en kylje missään vitun muoti villityksessä pukeudun vaan rennosti omalla tyylilläni...Ostan vaateitaki niin harvoin että samat kledjut kelpaa monta vuotta mulle vitun karl kanista muutaku kuullu joskus nimen...Ihan sama mulle mitä kelaat mut kaikki tääl on samas paskas tarpomas, sil ei oo mitään välii mitä kuuntelet tai miten pukeudut vaan sil on välii mitä sä ajattelet!!!Ja jos sua ny vitutta et joku tägää seinää, ni en voi sanoo ku voi vittu Hip-hop kulttuuri on tullu tänne etkä sä saa noil provosoivil kirjotuksillas ketään sitä lopettaa...mee mielummin tsekkaa jengin piissejä jonneki tunneleihin ja ajattele et "Vittu tää onki taidetta" Suomen parhaat maalaritki on jopa sua vanhempii...et pidä jormas kovana...:)

      • last_train

        Hmm..."N.W.A tuli kuulusiks ainoostaan Dr.Dreen hyvien basso lainejen takia" Meinaatko ettei Ice Cubella ja esim. Eazy-E:llä ollu mitään asiaa sen kanssa että N.W.A:sta tuli menestynyt :) Ja luulen et kyllä sillä eminemilläkin jotai tekoa menestykseensä on...toki olen aivan samaa mieltä että dr Dre biitit sairaan hyviä artista riippumatta.....


    • _dodgeR_

      Onko Eminem musta??? pie suus ummessa jos et tykkää!

    • 1ggg1

      miks joku suuttuu toisen ihmisen ulkonäölle? itsehän koen mukavia ennakkoluuloja koko ajan metrossa ynnä muu kaduilla kulkiessani collegelökäreis ja yli-isos xxl-takis jossa on itseasiassa lämmin ja mukava olla
      myös mun isot värikkäät fullbass kuulokkeet paistaa monen silmään ja edelleen kävelen katujen läpi musat soiden ja työntäen eteenpäin.

      ja edelleen vastaan kävelee ihmisii jotka kattoo mua kuin pelleä, haastaen eläimelliseen katsekontaktiin ja perääntyen samantien katsekontaktin syntyessä, koska oon sekopää sisältäni. oon yhtä flipannu kuin nistit ja eminem yhteensä, ja edelleen huudan pysyn flowssa hip hopin maailmassa koska se on elämäntapani nyt 20-vuotiaana, se mitä oon 10 vuoden pääst saa nähdä, mut oon saanut hip hopist voimaa ja varmuutta ja nyt kun aloin treenaa freestyleräpäyttämistä niin oon saanu vaan lisää varmuutta,

      se että ihmiset tuomitsee samantien pelkän ulkonäön vuoksi kusee omaan taskuun koska karma's a bitch. ja edelleen päästän mummelit sun muut ihmiset ovesta sisään ennen itseäni. joo pointti oli, mind your own business. ketä voi oikeasti vituttaa tietämättömät lapset jotka riehuu pikkuhoppariporukoissaan, oon toiminut vartijana ja tiedän hyvin minkälaisia ne on ja tiedän hyvin kuinka niihin kuin myös spurguihin(suurempi ongelma yhteiskunnassa?) saa kunnioittavan, arvostusta täynnä olevan suhteen. katsomalla silmiin ja puhumalla suoraan, vittuilematta mut myös nuoleskelemattta pyllyaUkkoja.

      nii ja pointti oli keskity omiin hommiin, mieluummin sua vastaan juoksee kunnioimaton vasikkka, joka ei tiedä saavansa sulta turpaan jos tulee tarpeeks lähelle kuin tietämätön cracknisti joka ampuu sua selkään ja ryöstää lompakkos heti käveltyäs kuset housuissa ohi.

      ja mitä vitun väliä miten muut kersat elää, sehä meinaa et jos osaat, etkä hemmottele niit gangstawankstapentuja piloille nii niil on paremmat chaansit edetä täs yliarvostetussa suomen yhteiskunnassa.

      jahas, postin avaus vuonna 2004, fuck u.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe