Positiivisen ajattelun voima –testaan

GlitterBabe

Viime aikoina olen ihan viihteen vuoksi katsellut mm. Youtubesta erilaisten elämäntapagurujen opetusvideoita aiheista how to become happier, the power of positive thinking, law of attraction jne. Erityisesti viimeksi mainittu, suurta kohua maailmalla niittänyt (ja varmasti guruilleen miljoonia dollareita tuonut) vetovoiman laki on alkanut kiinnostaa minua.

Vetovoiman lakihan tässä yhteydessä tarkoittaa, että positiivisia asioita tapahtuu ihmisille, jotka ajattelevat positiivisesti. Tälle filosofialle on esitetty perusteita jopa fysiikasta ja kvanttimekaniikasta. Tiedemies Michio Kakua lainaten ollaan perusteltu, että kaikki kappaleet värähtelevät jollain taajuudella; kaksi samalla taajuudella värähtelevää kappaletta vetävät toisiaan puoleensa, vaikka niitä erottaisi valtava etäisyys; jos ihminen ajattelee positiivisia asioita, hän tuottaa positiivisen taajuuden värähtelyä (??) ja näin ollen vetää puoleensa muita positiivisia kappaleita. Tai jotain.

Päätin, että teen testin. Seuraavat kymmenen vuorokautta aion ajatella positiivisesti, eli keskittyä joka tilanteessa myönteisiin seikkoihin enkä kielteisiin. Lisäksi aion säännöllisesti harjoittaa meditatiivisesti positiivissisältöistä mietiskelyä. Saatan myös kiinnittää työtilaani, jääkaapin oveen sekä wc:n oveen joitain positiivisia lauseita. Kymmenen vuorokauden kuluttua, keskiviikkoaamuna, käyn läpi testin tuloksen: onko minulle tapahtunut enemmän hyviä asioita, olenko ollut onnellisempi ja ovatko suunnitelmani ja toiveeni toteutuneet haluamallani tavalla.

Lähden testiin vilpittömällä asenteella, uteliaasti.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuulostaa silkalta huuhaalta. Etenkin tämä: "jos ihminen ajattelee positiivisia asioita, hän tuottaa positiivisen taajuuden värähtelyä " - ei varmasti ole Michio Kakun väite.

Hienoa että tutkit väitettä empiirisesti, mutta muista että havaintoryhmäsi on melko pieni, eikä se riitä erottamaan sattumia väitetystä ilmiöstä. Lisäksi "positiivisuus" on niin löyhästi määritelty termi että se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Elämässämme on joka päiviä hyviä ja huonoja hetkiä, isoja ja pieniä. Kun tuollaista testiä tekee niin milläpä sen erottaa onko kyseessä sattuman vai positiivisen ajattelun tulos? Testin tulokset ovat alttiita vahvistusvinoumalle: sattuman vaikutus tulkitaan lasketaan havaintopisteeksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistusvinouma

• huippukommentoija

Toki vahvistusvinouma on selkeä ongelma tulkinnoissa. Toisaalta ongelmalliseksi asiat tekee sekin, että vain negatiivinen suhtautuminen tulkintoihin on joidenkin mielestä realismia. Kenties tämä käänteisesti kertoo tulkitsijan omista odotteista, mutta toisaalta se voi kertoa tarpeesta oleskella niin sanotulla turvallisella maaperällä, joka taas estää tutkimasta asioita joko kokonaan tai laajemmalti. Tietyssä mielessä tämä voi estää hukkaamsta aikaa joutavuuksiin, mutta saattaa myös johtaa asioiden havaitsematta jättämiseen ja tehdä mahdottomaksi uuden tiedon löytämisen.

• GlitterBabe

Jouduin heti loukkaamaan testini periaatetta: luin nettikeskustelun, jonka kanssa olin eri mieltä, ja ajattelin negatiivisia ajatuksia sen juhdosta.

Okei. Time-out. Positiivisen ajattelun filosofian mukaan minun on etsittävä tilanteesta positiiviset puolet (siis oman näkemykseni mukaan positiiviset) ja keskityttävä niihin.

Kokeillaanpa... On hienoa, että Suomessa on sananvapaus ja että ihmiset saavat ilmaista erilaisia mielipiteitään, jopa riidellä halutessaan. Myös internet on upea keksintö, koska se mahdollistaa erimielisten ihmisten vuorovaikutuksen mukavasti kotoa käsin. Saan itse asiassa paljon iloa ja hyötyä netistä.

Heräsin aamulla hyvinvoivana, pirteänä ja vetreänä. Nytkin kohotan suunpieleni hymyyn, koska minulla ei ole mitään syytä valittaa. Kaikki on hyvin. Ja kärsivienkin ihmisten elämään voin vaikuttaa myönteisesti, sen minkä pystyn, olemalla positiivinen.

Hyvää päivänjatkoa kaikille :)

• MetsäVärähtelee

Jihuu. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

• GlitterBabe

Päivitys #2

Kohtasin taas ongelman (mikä on siis positiivinen asia sikäli, että huomaan ongelmat enkä ole niille sokea; tämä avaa mahdollisuuden itsensä parantamiseen).

Kauppa-asioilta tultuani ja ihanasta kesäpäivästä ulkosalla nautittuani aloin katsella lisää Youtube-videoita positiivisen ajattelun voimasta. Huomasin lopettavani joidenkin videoiden katselemisen, jos huomasin sillä esiintyvän henkilön olevan omille silmilleni epämiellyttävän näköinen.

Jos videolla esiintyvällä henkilöllä oli vaikkapa rumat hampaat, harva tukka, huono iho, turpea nenä tai epämiellyttävä ääni, halusin keskeyttää videon ja vaihtaa sellaiseen, jolla esiintyvä henkilö oli hyväihoinen, hyvähiuksinen, kapeanenäinen tai hänellä oli valkoiset hampaat ja miellyttävä ääni. Vaikka epäviehättävän näköinen ihminen olisi hymyillyt, niin halusin silti vaihtaa videota.

Tämä oli vähällä jäädä minulta kokonaan huomaamatta! Vaihdoin videoita kuin automaatiolla. Vasta kun pysähdyin miettimään, miksi en halua katsoa joitain videoita loppuun asti, ja tutkin ja analysoin tarkemmin hylkäämiäni ja kelpuuttamiani videoita, huomasin tämän harjoittamani diskriminaation.

Tämä huomio johti minut pohtimaan positiivisuus-strategiaani pidemmälle: tuleeko minun a) pakottaa itseni positiivisuuteen pyrkien katsomaan niiden ihmisten videoita, jotka ovat silmiini epämiellyttävän näköisiä vai tuleeko minun b) positiivisuuden nimessä nimenomaan _välttää_ epämiellyttävien ihmisten videoiden katsomista, jotta välttyisin negatiivisilta emootioilta ja fiilikseltä?

Vaihtoehdossa a) koettaisin siis löytää rumahampaisesta ja turpeanenäisestä tai ylipainoisesta ja harvahiuksisesta henkilöstä jotain positiivista, kuten puseron kauniin sävyn, iloiset silmät, hyvinhoidetut kynnet tms.

Vaihtoehdossa b) taas etsisin runsaasta videovalikoimasta ne, jotka synnyttävät itsessäni positiivisia fiiliksiä ja keskittyisin niihin, koska kauneus on katsojan silmässä kuitenkin. Miksi minun pitäisi muuttaa itseäni tykkäämään jostain, mikä ei lähtökohtaisesti miellytä minua?

Kumpaankohan vaihtoehtoon parhaimmat positiivisen ajattelun gurut minua neuvoisivat...

• Hieno kysymys. Mutta varmaan vastaus on vähän molempia.

Ei kai kannata tarpeettomasti pakottaa itseään sellaisten ihmisten seuraan, joista ei pidä. Mutta ilman muuta hyvä elämänasenne on löytää kaikista ja kaikesta jotain positiivista. Tuskin sellaista ihmistä on, jota ei jostain voisi kehua.

• GlitterBabe

Päivitys #3

Eilinen meni pieleen. Olin negatiivinen monta tuntia putkeen. Vaikka tietoisesti yritin olla positiivisempi, koin ettei minulla yksinkertaisesti ole voimia muuttaa asennoitumistani. En jaksanut ajatella koko positiivisuus-hanketta. Tästä kokemuksesta jäi käteen se tieto, että ihminen voi olla liian taakoitettu ja väsynyt edes yrittääkseen muuttaa asennettaan positiiviseksi.

Tänään jatkan. Olen hiukan onnistuneempi positiivisuuden suhteen ollut tähän mennessä eiliseen verrattuna. Valitsen energisyyden ja hymyn melankolisen huolissa vellomisen sijaan. Olen suht motivoitunut positiivisuuteen ja siksi tämä onnistuu tänään.

• GlitterBabe

Päivitys #4

Olen huomannut tämän testin aikana, että on alue, jonka sisällä voin vaikuttaa fiilikseeni ja asenteeseeni, eli muuttaa asennettani negatiivisesta positiiviseksi, jos valitsen tehdä niin.

Eli jos visualisoidaan koko fiiliskenttä siten, että toisessa päässä on äärimmäinen negatiivisuus, melankolia, masennus ja uupumus, ja toisessa päässä äärimmäinen positiivisuus, iloisuus ja energisyys, ja keskellä kulkee raja negatiivisuuden ja positiivisuuden välillä, niin olen havainnut, että pystyn negatiivisuuden puolelta siirtämään itseni positiivisuuden puolelle pelkästään tekemällä tietoisen valinnan siihen suuntaan!

Tämä ei onnistu, jos fiilikseni on lähellä negatiivisuuden ääripäätä. Mutta jos olen vain muutaman asteen negatiivisuuden puolella lähtökohtaisesti, pystyn siis valitsemalla siirtymään aavistuksen positiivisuuden puolelle.

Tämä on hyvä tietää, koska se tarkoittaa sitä, että voin tästedes olla monena päivänä positiivisempi, jos vain tietoisesti valitsen niin.

• älykääpiöt

Positiivisen ajattelun opaskirjoja on julkaistu jo 1900-luvun alussa, saati sitten näinä päivinä. Mitä enempi ajattelet jotakin asiaa, lopulta siihen törmäät.
        Rukouksen voimakin liittyy ajatuksen voimaan. Kun tarpeeksi kauan pyydät jotakin, saat sen jossakin muodossa ennemmin tai myöhemmin.
        Jopa NLP - terapia toimii niin!

• mieluumminpian
        älykääpiöt kirjoitti:

Positiivisen ajattelun opaskirjoja on julkaistu jo 1900-luvun alussa, saati sitten näinä päivinä. Mitä enempi ajattelet jotakin asiaa, lopulta siihen törmäät.
        Rukouksen voimakin liittyy ajatuksen voimaan. Kun tarpeeksi kauan pyydät jotakin, saat sen jossakin muodossa ennemmin tai myöhemmin.
        Jopa NLP - terapia toimii niin!

"Kun tarpeeksi kauan pyydät jotakin, saat sen jossakin muodossa ennemmin tai myöhemmin"

Miten ajattelisit tämän sopivan toiveeseen loton päävoitosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      176
      4787
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3336
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2223
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1994
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1936
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      675
      1886
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1831
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1505
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe