Raamattu kertoo meille että olemme hengellisesti kuolleita - mutta myös miten voimme päästä iankaikkiseen elämään. Raamatun kielessä esiintyy sanat "kuolema" ja "elämä" mutta useinkaan emme ymmärrä aivan kaikkia kohtia, koska meille ihmisille ei ole kuin yhdenlainen "kuolema" johon luonnollisesti olemme tottuneet.
Raamattu käyttää sanaa ”kuolema” kun tarkoitetaan ”eroa” ja ”kuollut” kun tarkoitetaan ”erotettu”. Vastaavasti ”elää” tarkoittaa ”olla yhteydessä”, ja ”herättää kuolleista” tarkoittaa ”palauttaa yhteyteen” (, samoin ”herätä kuolleista” tarkoittaa ”palautua yhteyteen”). Katsottan hieman joitakin kohtia.
Luuk 15: 24 ”sillä tämä minun poikani oli KUOLLUT ja VIRKOSI ELOON,
hän oli KADONNUT ja on JÄLLEEN LÖYTYNYT.'…”
Synnin palkka on kuolema, eli ero Jumalasta:
Jes 2: 2 ”vaan teidän PAHAT TEKONNE EROTTAVAT teidät Jumalastanne,
ja teidän SYNTINNE PEITTÄVÄT TEILTÄ hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.”
Myös fyysisessä kuolemassa tapahtuu eroaminen ruumiista:
Saarn 12: 7 ”Ja TOMU palajaa maahan, niinkuin on ollutkin,
ja HENKI palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.”
1 Moos 25: 8 ”Ja Aabraham VAIPUI KUOLEMAAN korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja TULI OTETUKSI heimonsa tykö.”
Jaak 2: 26 ”Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut…” – tässä ”ilman” on ”choris”, joka tarkoittaa erossa tai erillään eli ”kuten ruumis erossa/erillään hengestä kuollut on” – ja tuo eriäminenhän tapahtuu fyyssessä kuolemassa.
Useassa Raamatun jakeessa sekä hengellinen kuolema (ero Jumalasta) että fyysinen kuolema (sielun/hengen ero ruumiista) tulee esille, samoin kuin erossa olemisen vastakohta eli ”olla yhdessä tai yhteydessä”, eli ”elää”.
Joh 6: 58 Tämä on se (hengellinen) leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se (fyysinen) ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat (fyysisesti) kuolleet, mutta se, joka syö tätä (hengellistä) leipää, elää (hengellisesti) ikuisesti."
Ja hengellinen elämähän tarkoittaa tietysti olemista Jumalan yhteydessä. Vastaavasti olla hengellisesti kuollut on erossa Jumalan yhteydestä.
Matt 8: 22 ”Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna (hengellisesti) kuolleitten haudata (fyysisesti) kuolleensa".”
Nyt voimme ymmärtää paremmin myös hankalampia jakeita:
Joh 5 24 ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä (yhteys Jumalaan), eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta (erossa Jumalasta olemisesta) elämään (Jumalan yhteyteen).”
Joh 11:”25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä (yhteys Jumalaan); joka uskoo minuun, se elää (pysyy yhteydessä Jumalaan), vaikka olisi kuollut (erotettu ruumiistaan).
26 Eikä yksikään, joka elää (on vielä ruumiissaan) ja uskoo minuun, ikinä kuole (joudu eroon Jumalan yhteydestä). Uskotko sen?"”
Ef 2: ”1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt (ottanut yhteyteensä) teidät, jotka olitte kuolleet (eronneet Jumalan yhteydestä) rikoksiinne ja synteihinne,”
Ef 2: ”5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet (eronneet Jumalan yhteydestä) rikoksiimme, eläviksi (Jumalan yhteyteen) Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut- 6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt (ottanut Jumalan yhteyteen) ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,”
Ymmärtämällä oikein esim. "kuoleman" ja "elämän" merkityksen, ymmärrämme paremmin sen mitä Jumala haluaa meille sanassaan sanoa.
Eroa ja yhteyttä, kuolemaa ja elämää
14
56
Vastaukset
- Exadventistiparka
Kuolema synnille on monelle hankalampi ymmärtää. Katsomme noita kohtia.
Room 6: ”1 Mitä siis sanomme? Onko meidän PYSYTTÄVÄ synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä (erotettu yhteydestä syntiin), kuinka me vielä eläisimme siinä (pysyisimme yhteydessä syntiin)?”
Room 6: 11 ”Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina (erotettuna yhteydestä syntiin), mutta Jumalalle elävinä (Jumalaan yhteydessä olevina) Kristuksessa Jeesuksessa.”
Room 6: 23 ”Sillä synnin palkka on kuolema (ero Jumalan yhteydestä), mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä (ikuinen yhteys Jumalaan) Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”
Room 7: 4 ”Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista (erotettu lain yhteydestä) Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.” (Huomaa kontrasti: kuoletettu=erotettu laista tullaksenne Kristuksen omiksi)
Room 7: ”8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.” Tässä jälleen ilman = choris = erossa, erotettu.
Näin näemme, että synti on kuollut, kun se on erotettu laista !
Room 7:
”9 Minä elin ennen ilman lakia (erossa laista); mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10 ja minä kuolin (erosin Jumalan yhteydestä). Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi (yhteydeksi Jumalaan), olikin minulle kuolemaksi (eroksi Jumalasta).
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut (erotti Jumalasta) käskysanan kautta.”
Eli kun Paavali oli alaikäinen, ei hän ollut vastuullinen; mutta kun hän kasvoi vastuullisuuden ikään, lain kautta hänessä alkoi vaikuttaa synti joka petti hänet ja saattoi hänet eroon Jumalasta. Niin kävi ilmi, että käskysana jonka piti saattaa hänet Jumalan yhteyteen, olikin juuri se joka hänet erotti Jumalan yhteydestä, koska hän teki syntiä. Näin jälleen näemme, miten ”synti ilman lakia on kuollut”, eli synti on tehoton siellä missä lakia ei ole.
Gal 2: 19 ”Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,”
Näemme että lakia ei tosiaankaan ole kumottu! Laki osoitti synnin, mutta Paavali ottaessaan vastaan pelastuksen, tullessaan Kristuksen kanssa ristiinnaulituksi, kuoli pois laista elääkseen Jumalan yhteydessä ilman lakia.
Uudestisyntynyt kristitty ei ole lain alla - siksi emme tee syntiä, vaikka emme ole täydellisiä. Oikein hyvä ja oikeaoppinen kirjoitus tämä exadventistiparka ja olit hyvin löytänyt valaisevia aitoja RAAMATUN kohtia kirjoitukseesi.... :)
.
Tässä Raamattu hyvin selittää itse itseään kun vain oivaltaa sanojen
kuolema/elämä oikean merkityksen ! :)))
.
Ymmärtäväiset tämän kyllä ymmärtävät ! :)))- omakehuhaisee
Ja taas kopittelija = exadventisti siellä itsensä kanssa kilvan kehuu itseään.
omakehuhaisee kirjoitti:
Ja taas kopittelija = exadventisti siellä itsensä kanssa kilvan kehuu itseään.
Ai minä kun luulin että sinä olet minä ja näin nostelet tätä topiikkia... ;D
Exadventisti : "Raamatun kielessä esiintyy sanat "kuolema" ja "elämä" mutta useinkaan emme ymmärrä aivan kaikkia kohtia, koska meille ihmisille ei ole kuin yhdenlainen "kuolema" johon luonnollisesti olemme tottuneet."
?? useinkaan emme ymmärrä aivan kaikkia kohtia .. olet oikeassa .. et ymmärrä kaikkia kohti - mutta kuitenkin olet opettamassa kaikkia kohtia??
Huomaa: Koko Raamatun sanoma on ristiriidaton sen alusta sen loppuun - siksi jokainen raamatunselitys joka on ristiriidassa itsensä kanssa tai Raamatun kokonaisuuden kanssa on väärä. Vasta kun minä hyväksyin tämän tosiasian aloin ymmärtämään Raamattua ja sen sanomaa - ja se ei ole se miksi se yleisesti on väännetty ja jota sinäkin olet viime aikoina alkanut tukemaan kirjoituksillasi.
Raamattu ei muutu miksikään ihmisten vakuuttelun seurauksena - Sana on pysynyt kautta vuosituhansien ja pysyy .
Valitettavasti sinunkin raamattua koskevat selityksesi ovat erittäin ristiriitaisia ja siksi ne eivät vi olla oikein ymmärrettyjä - eli Raamatun sanoman mukaisia selityksiä.
alexVai niin, is that so? No missäs kohtaa sinun viisaasta mielestäsi nimimerkki Exadventistiparka opetti väärin tässä ketjussa? Asiaahan hän kirjoittaa ja tuo esiin Jumalan sanan sisältöä.
- Exadventistiparka
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Vai niin, is that so? No missäs kohtaa sinun viisaasta mielestäsi nimimerkki Exadventistiparka opetti väärin tässä ketjussa? Asiaahan hän kirjoittaa ja tuo esiin Jumalan sanan sisältöä.
Room 5:”12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema (ero Jumalan yhteydestä), niin kuolema (ero Jumalan yhteydestä) on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-
13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
14 kuitenkin kuolema (ero Jumalasta) hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.”
Jakeista 12-14 havaitsemme myös miten Paavali taas tuo esille sen että ennen Moosesta ja lakia ihmiset olivat JO erossa Jumalasta, vaikka eivät olleet lakia rikkoneetkaan, mutta vasta laki antoi synnille todellisen vallan, koska vasta kun laki oli annettu, synti luettiin ihmisille.
1 Kor 15:56 "Mutta kuoleman (Jumalasta yhteydestä eroamisen) ota on synti, ja SYNNIN VOIMA ON LAKI.”
Uudessa liitossa emme taas ole lain alla, joten missä on nyt synnin voima ?
1 Joh 3:9 "Ei YKSIKÄÄN JUMALASTA SYNTYNYT TEE SYNTIÄ, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt." - Exadventistiparka
"jokainen raamatunselitys joka on ristiriidassa itsensä kanssa tai Raamatun kokonaisuuden kanssa on väärä. Vasta kun minä hyväksyin tämän tosiasian aloin ymmärtämään Raamattua ja sen sanomaa - ja se ei ole se miksi se yleisesti on väännetty ja jota sinäkin olet viime aikoina alkanut tukemaan kirjoituksillasi."
No, sinähän olet kirjoittanut että kuolema tarkoittaa aina ruumiin kuolemaa. Kerropa miten sinä sitten voit väittää että tuo tulkintasi ei olisi ristiriidassa edes yhden Raamatun lauseen sisällä, esim. tämän: "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa."
Jotta pitäisikö siihen nyt kerätä sinun oppisi mukaan kasa ruumiita ja lapio niin ne sitten itse hautaavat toinen toisensa ?
Ihan oikeasti... jos sinä olet noista esittämistäni tulkinnoista eri mieltä, niin kommentoi sitten sitä josta sinulla on parempi tulkinta - ja KERRO mikä se on.
Tarkoitan: älä ihan joka kerta tee sitä että tuomitset toisen kirjoitukset vääriksi ilman että edes perustelet RAAMATULLA MIKÄ niissä on RAAMATUN mukaan väärää - eikä siis vain siksi että sinulla on jokin omassa päässäsi kehittelemäsi kuvitelma jostakin muusta, mutta jota et itsekään osaa Raamatulla perustella tekstiksi asti. Jaahas ja täällä kun olisi pitänyt perustella kantaa mikä on väärin niin yllättäen on kadottu paikalta ! :O
- Exadventistiparka
Kopittelija007 kirjoitti:
Jaahas ja täällä kun olisi pitänyt perustella kantaa mikä on väärin niin yllättäen on kadottu paikalta ! :O
Alex yllätti taas... :)
- totean.vain.että
olet väärässä.
- entä.nämä
Tuo tapa tulkita on ihan hyvä johonkin. Mutta entäs ensimmäinen ja toinen kuolema ? Jos ensimmäinen kuolema on kerran ruumiin tuho niin eikö silloin toinen kuolema ole sielun kuolema eli lopullinen tuho.
Toiset opettavat, että raamatussa on vain kaksi kuolemaa:
Ensimmäinen, joka kohtaa kaikkia ja toinen, joka tarkoittaa iankaikkista
eroa Jumalasta.
Mutta kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy kolmekin tapaa kuolla !
ja koskaan se ei tarkoita minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa
" joku eroaa jostakin ".
1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi kuoleman siis HENGELLISEN KUOLEMAN kun saatana huijasi ihmisen ja sanoi:
" ette suinkaan kuole" (1 Moos 3:4)
Ja mitä tällöin tapahtui; ihminen lankesi syntiin ja näin erotettiin jumalayhteydestään ja karkoitettiin
pois paratiisista ja näin ihmisestä tuli ns. " hengellisesti kuollut " !!!
esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24, " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"
Tai Vrt. Luuk 9:60 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa".
2) Toisena ihminen kohtaa kuoleman, kun hänen sielunsa eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan
( "välitilaan" ) , niin kuin edellä on monissa raamatun kohdissa nähty...
(Luuk 16:19-31 / Luuk 23:43 / 1 Piet 3:18-19 4:6 / Job 19:25,25 / 2Kor 12:3-4)
ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !
3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä
nimella " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:15)
Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on iankaikkinen ero Jumalan rakkaudesta ja
hänen pitkämielisyydestään. !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162326
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897- 45821
Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää134816- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44725Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe161709Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673