Omaehtoinen opiskelu, opintojen lykkääminen +muuta

Nimierkki123

Hei,

Tulipa tällänen juttu mieleen, eli olen hakenut ammattikorkeaan opiskelemaan ja työkkäri lupaili että voin saada työttömyysturvaa silloinkin, olen siis työtön työnhakija. No nyt tuli eteen tilanne, että jos pääsen erääseen hakemistani kouluista, täytyisi minun lykätä opintojen aloitusta tammikuuhun, mutta mitähän mahtaa työkkäri tähän tuumia? Saankohan silloin tukea opiskeluun? En kehtaa vielä kysyä suoraan, toivon vaan etten nyt kyseiseen kouluun pääse vasn johonkin muuhun neljästä vaihtoehdosta joissa voisin heti aloittaa.

Sitten sain juuri työtarjouksen postissa, ihan eri ala kuin minulla on koulutus mutta olen ollut sen aikaa työtön, että näitä alkanee tulla. Entäs jos saan työn ja pääsisin kouluun, voinko keskeyttää työn ja mennä kouluun tuetusti vai mitähän tässä tilanteessa käy...

Enkä tosiaan ole mikään töitä karttava lusmu vaan tuo opiskelu on nyt päällimmäisenä mielessä ja sitä haluaisin eniten! Opintotuella vaan ei paljon velkoja maksella...

9

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8976yut56

työttömyyskorvaukseen tulee 2-3 kk karenssi jos kieltäytyy töistä. Aikuiskoulutustukea voi saada opintojen ajan vain työtön, jolla on yli 10 vuoden työhistoria takanaan. Erikoinen mainitsemasi työkkärin lupaus saada työttömyyskorvausta koko koulutuksen ajan. Tukea myönnetään käsittääkseeni vain noin 1 - 1,5 vuodesta kiinni olevaan kesken jätettyyn koulutukseen ja korkeakoulut kestää yleensä 3,5 vuotta. Sinuna ottaisin työn kuin työn vastaan ja hymyilisin. Tänä päivänä se on pieni ihme jos saa miltään alalta.

• työtönn

Omaehtoista opiskelua myönnetään työttömyysetuudella 2 vuoden ajan eli 24kk maksimissaan. Siinä tosin pitää olla yli 25v, mutta työhistoriaa ei tarvita.

Lisäksi omaehtoisen opiskelun voi aina jättää kesken/lykätä ilman karenssia, näin sanoo laki. Mutta opinnoissa on edistyttävä, muutoin tuen maksu katkeaa ja peritään takaisin.

• eipidäuskoakaikkea

Vai voi jättää kesken/lykätä ilman karenssia? Viittix laittaa linkkiä ko. pykälään. Näiltäkin sivuilta on luettavissa juttuja päinvastoin.

• työtönn
        eipidäuskoakaikkea kirjoitti:

Vai voi jättää kesken/lykätä ilman karenssia? Viittix laittaa linkkiä ko. pykälään. Näiltäkin sivuilta on luettavissa juttuja päinvastoin.

Ohessa pykälä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#L2aP12
        "Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta palvelusta kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy muusta työllistymistä edistävästä palvelusta kuin työttömyysetuudella tuetusta työnhakijan omaehtoisesta opiskelusta tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetusta omaehtoisesta opiskelusta."

Tämän perusteella työttömyysetuudella tuetusta omaehtoisesta koulutuksesta voi kieltäytyä ilman karenssia. Eikä sitten koske mitään muuta kuin omaehtoista opiskelua, eli esim. ammattiin opiskeleminen oppilaitoksessa jne.
        Työvoimakoulutus on sitten ihan eri asia ja siitä seuraa karenssi.

• eipidäuskoakaikkea

Kiitti linkistä. En vain haluaisi keskustella työkkärin kanssa, onko minun syyni riittävän hyvä heidän mielestään..

• Töissäjaopiskelija

töitä voi tehdä myös opiskelujen ohella

• reilustivain

Olennaisinta on, mitä olette kirjanneet työllistymissuunnitelmaasi. Jos siellä on ensimmäinen vaihtoehto koulutus ja se lisää työllistymismahdollisuuuksiasi, luulisi, että voit työttömyysetuudella opiskella. Keskustele ihmeessä työkkärin virkailijan kanssa; monella on ,menneet suunnitelmat mönkään kun eivät ole ajoissa sopineet suunnitelmasta. Jos tarvitset työkkärin rahoitusta, heidän tulee tietää suunnitelmasi.

• Uutta_ammattia_vailla

Moi. Oli tarkoituksena mennä opiskelemaan uutta ammattia työttömyysetuudella tuettuna. Opiskelupaikka oli varma, mutta TE-keskuksen "asiantuntijat" päättivät, etteivät tue opiskelua. Se jäi sitten siihen. Ei mahdollista perheellisen opiskella toisella paikkakunnalla oppilaitoksessa opintotuella, kun on velkaa ja muitakin kuukausittaisia maksuja. Karenssia EI tule. Varmistettu.

• lippalakkinen

Sama kokemus. Ihan hyvä joka tapauksessa, että jos ei tule tukea, ei tule karenssiakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe