Oletko sinäkin tuputtava anoppi?

eiOleMukavaa

Minulla on anoppi, joka on kova tuputtaja ruuan suhteen. On ihan ok, kun sanotaan, että olkaa hyvä ja syökää vatsanne täyteen. Mutta kun se vatsa täyteen tarkoittaa sitä, että kaikki ruuat pitäisi syödä. "ottakaa, ottakaa nyt lisää!" "Minä laitan tästä".. Tuntuu kuin kyse ei olisi ruuasta, vaan anopin hyväksymisestä ja arvostamisesta. Mitä enemmän syöt, niin sitä tyytyväisempi anoppi on. Anoppi kokee ilmeisesti itsensä arvostetuksi ja hyväksytyksi ruuan kautta. Tämmöinen tunne minulle on asiasta tullut.

Vuosien myötä olen oppinut kieltäytymään. Otan sen verran kuin itselleni sopii ja saatan kieltäytyä jostakin, jos minulla on esimerkiksi herkkulakko. Anoppi ottaa tästä kovin itseensä.. on loukkaantuneen ja pettyneen näköinen. Olen selittänyt asian suoraan ja ystävällisesti, mutta ei hän tunnu asiaa ymmärtävän toisen ihmisen näkökulmasta.

Itse koskaan pakota toisia ihmisiä syömään. Kunnioitan toisia ihmisiä tässäkin asiassa eli jokainen syökään oman tarpeensa mukaan.

Jos sinä olet tuputtava anoppi, niin miksi teet niin? Olisiko aika lopettaa tämä ikävä tapa!!

20

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piparminttuli

      Ei voi olla totta. Tuohan on sitä vanhanajan elämää. Ennen näin teki kaikki. Minunkin mummoni teki samaa. Mutta kun sen tiesi niin piti huolen että vatsa oli tyhjä kun sinne meni. Sillä syömistähän se oli koko ajan. Jotenkin tuntuu että hän on kotoisin jostakin itä- tai keskisuomesta ja juuret karjalaan. Sillä siellä se on yleistä vielä tänäänkin. Eli ei mitään ilkeyttä kulttuurien erosta kyse vain.
      Hän tuntisi ittensä huonksi emäänäksi jos tarjoilu ei kelpaisi. Menkää nälkäsinä ja syökää nautinnolla vatsa täyteen. Te saatte vatsan täyteen ja hän saa hyvän mielen kun on osannut pitää vieraistaan huolta niin kuin hänen kultuurissaan kuuluukin. Ei teillä ole oikeutta loukata häntä. Hänet on kasvatettu sellaiseksi kuin hän on ja teidän tulee häntä kunnioittaa.

      • einoin

        Olipas yksipuolinen kannanotto, että vain toisen osapuolen pitää joustaa. Ikävää.


      • Älkää syökö koko päivänä mitään ennen. Paastotkaa ja syökää sitten sen verran kuin haluatte. Jokainen saa päättää paljonko syö, mutta jokainen voi olla myös päivä syömättä edeltävästi.


    • tukkipoikanen

      Tietysti ottaa,sillä hän ymmärtää että hän ei osaa tarjota sellaista jota sinä arvostaisit. Kuten edellä on kerrottu hänet on kasvatettu näihin arvoihin. Et voi vaatia että hän muutaa tapojaan vain sinun vuoksi. Sinä nuorempana sopeudut hänen tapoihinsa olethan hänen kotonaan. Ja vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa samoin ymmärtää se että miten heidät on kasvatettu ja mitkä arvot heillä on.

    • nääonnäitä

      itsellä samanlainen anoppi. ymmärsi vasta sitten kun tyhjensin lautasen roskikseen, kun oli sen täyttänyt vastoin tahtoani.

      • Jätä syömättä mielummin, älä tyhjennä roskikseen. Sano Kiitos ei ja jos latoo niin sitten latoo, mutta älä tyhjennä roskikseen.


    • mekkk

      Voi olla noinkin mutta yksi entisen naisystävän äiti teki ruokaa ja ei koskaan kysynyt syödäänkö vai ei. Parikertaa kun naiseni oli lauantaina töissä niin sovittiin että mennää pitsalla ja oluelle hänen töiden jälkeen ja äiti teki ruokaa mutta ei kysynyt että tullaanko syömään ja otti herneen nenään kun mentiikin lauantai-illan kunniaksi pitsalle ja se siitä. kerran sanoin että voi kyllä kysyä että syödäänkö vain onko muuta menoa.

    • muvvanemmatsama

      Kyllä noita tuputtajia riittää vanhemmassa polvessa heimotaustasta riippumatta.

      Se on ihan hyvä, että sinä pidät omat rajasi. Näin sinun lapsesikin oppivat noudattamaan oman kehonsa ääntä. Jos anoppiasi kuuntelisi, niin kaikki olisivat pian liikalihavuutta ja diabetesta kärsimässä.

      • Älä syö aiemmin mitään, niin ei tule lihavuuttakaan.


    • malwi

      On toisenlaisiakin anoppeja. Kuten esm minä. En ole ikinä kiinnostunut ruoanlaitosta pätkääkään ja pidän ihmeenä sitä, että kaksi mukulaani selvisivät hengissä aikuiseksi asti.

      Turha uneksiakaan miniöiden, että joskus saisivat minun valmistaman aterian.

    • kjsajkdsjka

      Anoppi tykkää, kun ruoka maistuu. Aika harvoin hänen pöydässään syömme, joten kyllä niillä kerroilla voi ottaa vähän enempi kuin oikeasti jaksaisi. Toista kertaa santsatessa otan lähinnä salaattia, muuta ruokaa vain näön vuoksi. Täydestä menee, anoppi on tyytyväinen, enkä mä siinä mitään häviä. Kotona voi sitten syödä just kuten itse haluaa.

    • eimikäänkone

      Minä en ole missään lakossa ikinä mutta en oikein kykene syömään nälän tunteesta ihan täysin riippumatta ja vielä reippaasti yli äyräiden siihenkin nähden mitä söisin jos nälkä edes olisi. Että pari lautasta ruokaa jo valmiiksi kylläiseen mahaan? Tulee oikeasti paha olo joten vaikea tajuta mikä ihmeen neuvo se on olevinaan että syöt vaan mukisematta ettei tule kelleen paha mieli. Kai sillä vatsalaukulla jotkut rajat on teilläkin jotka vaan päätätte syöttekö tai ette siitä riippumatta oliko nälkä vai ei? Vai miten se elimistö teillä oikein toimii? Nämä tietyntyyppiset ihmiset tekevät sitä ruokaa sitä paitsi sitä enemmän mitä enemmän sitä menee, että vaikka kuinka koittaisi syödä niin ei voi koskaan voittaa, ikinä ei voi syödä tarpeeksi.

      • kjsajkdsjka

        No. Anoppilassa (ja muutenkin) syön hitaasti, pöydän keveimpiä antimia, mahdollisimman pieniä annoksia kerrallaan. Ja toki tyhjällä mahalla menen sinne. En tule liian täyteen, mutta anopin silmissä näyttää siltä, että ruoka maistuu. (Ja maistuuhan se oikeastikin, hyvä ruuanlaittaja on anoppi.)

        Muutaman kerran vuodessa pääsemme anoppilaan asti. En koe kärsiväni yhtään siitä, että vähän kikkailen syömisiä ilahduttaakseni ystävällistä vanhaa ihmistä. Hänellä on tapansa, eivätkä ne enää tuossa iässä taida muuttua.


    • MutsillaOn

      Se on perinne ajalta, jolloin nähtiin nälkää. Nykyään huono tapa. Kerran lapsena oksensin, kun mummi söin jälkiruoan, vaikka en olisi jaksanut, kun en jaksanut kuunnella mummin meteliä siitä, että en syönyt hyvää jälkiruokaa.

      Opin mummilta maistamaan kaikkia ruokia ja pitämään tosi erikoisistakin ruokalajeista. Hän oli myös loistava kokki. Mutta jos olisin hänen lapsensa, niin minulla olisi todennäköisesti jokin syömishäiriö, koska hänelle oli kunniakysymys että kaikkea hänen valmistamaansa syödään, ja hän teki siitä aina hyvin nopeasti valtataistelun. Minä yleensä lapsena olin iloinen tarjotusta ruoasta ja hyvä syömään, silti noita tilanteita tuli joskus. Hänen lapsenaan olisin kuka ties murrosiän kapinana kehittänyt anoreksian. Toisaalta häneltä myös perin nautinnollisen suhtautumisen ruokaan.

      Omat vanhemmat eivät tuputtaneet, eivät myöskään laittaneet erikoisia herkkuja, ei isä varsinkaan. Heiltä opin, että sitä syödään, mitä joku joka on kotona on osannut laittaa. En ole ollut koskaan vaativainen ruoan suhteen. Jos ei jaksanut, niin sai jättää. Vanhemmat eivät juuri osanneet opettaa ruoanlaittoa ja äiti ei missään tapauksessa halunnut ketään keittiöön sähläämään, kun muutenkin oli kiireinen ja väsynyt. Mummi opetti minut laittamaan ruokaa ja otti mielellään auttamaan, ja oli hyvin iloinen saadessaan opettaa jotain.

    • ähvätti

      Eläimille kun tuputtaa, niistä tulee nirsoja. Saattaa päteä ihmisiinkin..

    • pikkupossukka

      Tajusin vasta kun jouduin tuputuksen uhriksi.
      Olin tuputtava anoppi: syökää, ottakaa, syökää. Pöydän löin aina täpötäyteen tarjottavaa.
      Kerran menimme mieheni kanssa juhannusta viettämään perhetutuillemme. Siellä oli emäntä lyönyt pöydän täyteen, mitä ikinä pakastimesta ja kaapista löytänyt, lisäksi miehensä oli leiponut pullaa ja piirakkaa.
      Muistan tunteen, kun istahdimme pursuavan tarjoilupöydän ääreen. Nämäkö kaikki syötävä?
      Ja emäntä tuputtaa, pistää puoliväkisin lautaselle, vaikka maha ratkeamispisteessä.
      Vielä viiniä päälle ja taas eikun ottamaan. Ottakaa, ottakaa!
      Keho keskivaiheiltaan ja kuin lehmän apilapötsi, täynnä ruokaa ja ilmaa, pyrkien molemmista päistä ulos.
      Ei kun vietetään iltaa, veskiin ei kehdannut mennä itseään tyhjentämään, ja lähtiessä vielä: keitetään kahvit. Ottakaa kakkua, oikein täytekakkua.
      Emäntä touhuissaan tarjoilee, ei hoikkatyttönä itse ota kuin pikkiriikkisen sieltä täältä, mutta me syöttöpossut istutaan ruoasta halkeamaisillaan, vain teurastusta vailla.
      Kyllä oli helpotus päästä kotiin ja vessaan ja päästää ulos itsestään liiat ruoat ja ilmat ilman häveliäisyyttä.
      Siitäpä tämä anoppi oppi kantapään kautta, kuinka tuskaisa on vieraille tuputtava emäntä ja täpötäysi kahvileipä ym. pöytä... kun vieraat laitetaan urakkaluonteiseen syömiseen.
      En sen koommin tuputa, en laita pöytään tarjottavia liikaa, vieraat saavat määrätä ottamisensa tai olla jopa ottamatta.

      • Ei ole pakko syödä,. vaikka tuputetaan. Sanoo vain ei kiitos ja hymyilee. Jos ei usko sanoo ei kiitos uudelleen ja vain hymyilee. Tämä toistetaan niin kauan kuin vierailua kestää. Ei mitään muuta dramaattista tehdä. Ja paastotaan siis etukäteen.


    • eimikäänhyvä

      parempi kun ei tarjoa mitään enää, sillä jokainen itse vastaa syökö vai ei..

    • nutturatukkane

      Täytyy sanoa että mitään muuta en näistä kirjoituksista saa selvää kuin sen että miten itsekkäiksi ja epäkunnioittaviksi nämä ihmiset on tulleet. Ei enää kunnioiteta vanhempia ihmisiä vaan minä.minä.minä. Enpä ihmettele miksi nykynuoriso voi niin huonosti, sitä kun ei vain tässä maailmassa saa kaikkea mitä haluaa, eikä kaikki ihmiset pompi heidän pilliensä mukaan.

    • tupuntupu

      pakko tunnustaa olevani itsekin hieman tuputtava nuorisolle, kun aina saa pelätä että pienituloisina opiskelijoina siellä joudutaan jopa pihistämään ruoasta eikä herkkuihin ole varaa. Mielellään sitä katsoo kun toiset syövät kerrankin mahansa täyteen siitä itse maksamatta. Liittyy varmaan hoivaviettiin tuo. Enää en niin kamalasti hössötä kun minua on tehokkasti kielletty ja hyvä niin :D etteivät raukat halkea syöttösikoinani ollessa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe