Onko laillinen irtisanomissyy ?

loppulappu

Taisin laittaa tämän viestin alun perin väärään paikkaan, mutta...

Olen todella kypsä työpaikkaani. Minut pestattiin tänne suunnilleen pelastamaan yritys. Henki on umpisurkea. Ihan kammottava. Haluan lähteä.

Jos kerron toimitusjohtajalle, joka on myös lähin esimieheni, avoimesti että etsin itselleni uutta työpaikkaa, onko se laillinen irtisanomissyy ? Olen logistiikkapäällikkö; ylempi toimihenkilö siis.

Joku tietenkin ihmettelee, että miksi kerrot ylipäätään. No, siksi että toivon sen vievän paineita vähän niskastani (matkustamispakkoa ym. tulospakkoa, joka tähtää tulevaisuuteen)

Jos tiedetään, että lähden, varaani lakataan laskemasta. Ja painostamasta. Olen kaikkien roskakori ja juoksupoika ja sen ohella pitäisi viedä firman prosessit tälle vuosisadalle. Siis luoda kaikki ihan nollapisteestä lähtien, tehdä kaikki yksin, toteuttaa yksin, naputtaa koneelle yksin ja vielä siinä ohessa pyörittää firman operatiiviset toiminnot.

Pomolle kun yrittää puhua, hän väittää, että minä teen vain liian lyhyitä päiviä. Teen vähintään 40 t työviikkoa tätä nykyä, koska ylitöiden tekeminen ei auttanut mitään ja aloin todella väsyä. Tästä ei ihan oikeasti kukaan voi selvitä, mutta pomo ilmeisesti aidosti kuvittelee niin. Siksi pelkään että hän yrittää löytää tekosyitä irtisanomiseeni ja se taas ei näytä hyvältä CV:ssä. Siksi lähtisin mieluummin itse.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 208

      No etkös sinä voi sopia sen pomosi kanssa että sinut irtisanotaan "tuotannollisista ja taloudellisista syistä", vaikkei näin olisikaan. Ei sitä kukaan myöhemmin tutki.

      Tai sitten otat vaan itse lopputilin, siihen vaan tulee se 3 kk karenssi.

    • jlfgdf

      Ei ole laillinen irtisanomissyy. Toki voivat "muistaa" sinua, jos tulee YT:t. Se on laillista, jos saavat perusteltua irtisanomisesi tuotannollisilla syillä. Tämä on helppoa Suomessa.

      Toisaalta, oikeutta on käyty yhden ihmisen YT:stä niinkin, että yritys on hävinnyt tämän.

    • joopajoo_

      Ylempänä toimihenkilönä varmasti tiedät, että mitä voisit tehdä ja mitä et, milloin ja miten voit itsesi irtisanoa ja mitä siitä seuraa vai seuraako mitään...Luulisi myös sinun ylempänä toimihenkilönä tietävän mikä on laillinen syy ja tarvitsetko edes mitään syytä.

    • loppulappu

      Jaahas, no miten se , että olen ylempi toimihenkilö nyt sitten viittaisi siihen, että tietäisin kaiken laillisista irtisanomissyistä ?? Taitaapa lähinnä olla niin, että "joopajoo" ei tunne koko käsitettä....
      Satun kyllä tietämään, että laillisia irtisanomissyitä on jos minkälaisia ja että tosielämässä työntekijän oikeudet ovat vähäisiä. Meillä "ylemmillä toimihenkilöillä" kun usein on sopimus, jossa luetellaan mm tulosvastuualueet huolellisesti yksilöiden... tosin ei käydä läpi sitä, että jos työtaakkasi on niin hillitön, että et edes ehdi tulosmittareita luomaan.
      Olen nyt kesälomalla ja harkitsen jopa sitä irtisanoutumista. Mulle on kyllä olemassa markkinoita, vaikka joutuisi vähän pitempää hakemaan tällaisena aikana.
      Mutta olen muutenkin alkanut kyseenalaistamaan koko työn mielekkyyttä. Kaikkein mieluiten menisin johonkin matalampipalkkaiseen hanttihommaan, jossa olisi mukava työyhteisö, jä jättäisin tällaisen tulosvastuu/kunnianhimoduunin muille.
      Jaa, että miksikö sitten en mene ? Takaan että yritetty on. Jos edes pääsee haastatteluun, seinä nousee vastaan kahdella argumentilla. Toinen on, että "pitkästyisit vaan tälllaisessa" ja toinen on. että kukaan ei palkkaa alaisekseen itseään kokeneempaa. Kun ei uskota, että en kärky pomon paikkaa.

    • maiqqqqu

      Itsehän haluat irtisanoutua. Ei järkevä työnantaja irtisano sinua sen vuoksi. Jos laittaisi syyksi tal. ja tuot. syyt...ottaisi riskin että vedät oikeuteen kun uusi palkataan...
      Irtisanoudu nyt vaan itse ja tavoittele parempaa duunia.

    • outocvmuotosulla

      Itselläni ei ainakaan ole cv:tä missä näkyy työsuhteen päättymisen syyt. Eikä kukaan ole koskaan niitä kysynyt.

    • itsetehohuipussaan

      Oman egonsa korostamistarve saattaa välillä johtaa siihen, että kuvittelee olevansa korvaamaton ja ainoa hyvä työntekijä. Itselläni on juuri tällainen henkilö esimiehenä. Hän alleviivaa titteliään ja muistaa mainita sen päivittäin, varmaan itselleen vakuutellen.

      Alipalkkaa ihmisiä ja pyrkii rikkomaan työehtosopimusta. Vedättää alaisinaan ja teettää heillä töitä niin, että edes ruokataukoon ei jää aikaa. Haukkui edeltäjänsä saamattomaksi, vaikkei edes tiennyt tämän työn kuvaa. Vähättelee muita (jopa ylempiään) ja ottaa kontolleen asioita, mitkä ei oikeasti edes hänelle kuuluisi.

      Ehdottomasti v-mäisin ihminen mitä olen koskaan tavannut. Kaikki päällikköämme myöten toivoo hänen irtisanoutuvan tehtävästään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe