Huono itsetunto avoliitossa

Itsetuntosurkimus

Ennen parisuhdetta itsetuntoni oli hyvä. Olin positiivinen, elämänhaluinen ja tunsin säteileväni. Olin tyytyväinen itseeni.. Uskoin myös olevani seksikäs ja haluttu. Ja täytyy sanoa, että sen rakentamiseen vaadittiin aika paljon. Muutettuani Helsinkiin ja yhteen poikaystäväni kanssa, itsetuntoni alkoi pikkuhiljaa laskea. Tajusin sen vasta nyt, kun olen henkisesti lähes yhtä romuna, kuin sillon ennen itsetuntoni korjaamista. Muutosta on nyt pari vuotta.
Tuntuu, että täälä kaikki ovat niin täydellisiä.. Ulkoisesti, sisäisesti ja statuksensa puolesta. Korkea koulutus, vaikuttava työpaikka, sosiaaliset piirit.. Kauneus, fittnesvartalo ja sen heruttelu.. Tuntuu olevan perusoletus.
Tiedän avokkinikin haaveilevan sellaisesta naisesta, vaikka ei suoraan sitä sanokkaan. Koittaa vain työntää minua näihin suuntiin, jotta tajuasin tehdä asioille jotain. Tältä minusta tuntuu. Kai se on ymmärrettävääkin, kun on tottunut katselemaan kaupunkilaisnaisia ja oletus naisista nykyään on aika korkea. Media iso syypää.
Suhteessamme ei tunteista juuri puhuta, eikä kehujakaan pahemmin käytetä.
Tunnen jatkuvasti olevani riittämätön poikaystävälleni.
Luulisi minun selviävän itsetunnon rakentamisesta uudestaankin.. Tiedän perusasioita miten se onnistuu, mutta se tuntuu olevan paljon vaikeampaa, kuin viimeksi. Lähtökohdatkin ovat erilaiset. Olen siis normaalipainoinen, enkä edes tukeva. Kroppani on hieman paremmassa kunnossa kuin ennen, mutta se tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa. Surkea olo.
Miten nostaa itsetuntoa? Miten te olette pystyneet pitämään itsetuntonne kunnossa suhteessa? Miten suhtaudutte näihin ns täydellisiin naisiin, joita tursuaa joka tuutista?

7

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kpodkofpf

      Kun olet onnistunut palauttamaan itsetuntosi kerran, onnistut siinä myös uudelleen. Muista se!

      Pari huomiota. Sinä oletat että poikaystäväsi haaveilee erilaisesta naisesta kuin millainen sinä olet. Kuitenkaan poikaystäväsi ei ole koskaan sellaisesta sanonut, joten muista että kyseessä on vain heikon itsetuntosi värittämä luulosi, sinun tunteesi. Se ei ole mitään konkreettista ja todellista, mitä tietäisit. Poikaystäväsi on sinun kanssasi, joten miksi olettaisit että hän haluaisi muuta.

      Jos tarkoitat sillä että hän "ohjaa" sinua tekemään asioita sitä, että hän esimerkiksi kannustaa urheilemaan tai haluaa että syötte terveellisesti, niin se johtunee ihan puhtaasti siitä, että liikunta tekee hyvää ihmisen terveydelle, pitää mielen virkeänä, on mukavaa kunhan liikkeelle pääsee, ja terveellinen ruoka samoinkin parantaa yleistä hyvinvointia. Ei sen tarvitse olla ulkonäköön missään yhteydessä. Tämäkin on siis vain sinun oletus.

      Kaikki miehet eivät kovin paljoa kehu luonnostaan. Ei minunkaan mies. Hän on sellainen (ihana) mörri. Hyvä mies, mutta ei lätise liikoja. Hän ei siis myöskään kehuskele muita naisia. Vain se olisi huolestuttavaa, jos kehuu muita kovasti, mutta ei omaa naistaan. Sellaisesta vain sinun tulisi huolestua.

      Ja toisen ihmisen kehuilla pelkästään et itsetuntoasi voisi nostaakaan, koska et voi rakentaa itsetuntoa muiden varaan. Rakenna se itsesi varaan, niin silloin se kestää. Toki voit jutella miehellesi, että kaipaat vähän hänen tukeaan, ja olis kiva jos kerran kuussa muistaisi sanoa, jos näytät hänen mielestään nätiltä...:)

      Tärkeintä on kuitenkin se, mitä itse ajattelet kun katsot peiliin.

      Ulkonäön suhteen makuja on monia. Läheskään kaikki ei ihaile fitness-tyyppejä, tms. Ole paras sinä, ja se riittää. Jos ITSE haluat muuttaa jotain itsessäsi, niin muuta. Jos et halua muuttaa, niin älä muuta. Mutta älä tee mitään muutoksia muiden takia.

      Joka tuutista meille kaikille tulee koko ajan niitä ulkonököpaineita. Se on tosiasia. Pitää muistaa että ensinnäkin vain yksi vaihtoehto ei ole kaunis, vaan voi olla kaunis eri tavoilla. Toisekseen ulkonäkö on marginaalisen pieni osuus ihmisenä olosta. Itsetunto pitää rakentaa aivan eri asioiden varaan. Oletko hyvä ystävä? Oletko ystävällinen? Oletko ahkera? Oletko empaattinen? Mitkä ovat niitä seikkoja sinussa, joista pidät, ja joiden varaan voit rakentaa itsetuntosi? Ukonäkö rapistuu kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, eikä itsetunto saisi rapistua sittenkään.

      • PappaStadista

        Tässä kommentissa on hyvää juttua ja totuuden siementä.


      • fdgsdgsdfg
        PappaStadista kirjoitti:

        Tässä kommentissa on hyvää juttua ja totuuden siementä.

        Tai sitten poikaystäväsi ja stuo suhde ei ole sinulle hyväksi. Jos teillä ei puhuta muusta kuin terveellisistä elämäntavoista, niin lähde hyvä tyttö menemään. Mikään ei tapa itsetuntoa niin tehokkaasti kuin huono kumppani. Sellainen vie voimat ja ilon elämästä ihan varkain pikkuhiljaa.


    • 1003

      Hmm... Ethän käytä e-pillereitä tai muita lääkkeitä? Niillä on ikäviä sivuvaikutuksia. Ja masennus yhdessä heikon itsetunnon kanssa ovat yleisempia kuin puhutaan. Tai ethän juo zero (aspartaami) juomia etkä syö "pikaruokaloissa" (roskaruokaloissa)?

      Toinen asia on poikaystäväsi. Oletko varma ettei hän ole narsistinen luonne? Pysähdy hetkeksi ja mieti millainen hän luonteeltaan on. Vaikkei hän ole sanonut ääneen unelmiensa naisesta niin siti tiedät hänen katselevan sellaisia. Ja varsinkin se lause jossa sanoit ettei teillä paljon tunteilla, se selittäisi paljon.

      Vaatiiko hän sinua osallistumaan kaikki kustannuksiin 50% osuudella vai maksaako hän isommat laskut itse jos on varaa? Oletko sinä talouden kotiorja jonka tehtävä on pitää talous ja julkisivu kunnossa? Vaatiiko hän sinua kuntoilemaan? Onko hänellä omaa aikaa ja sinulla ei?

      On myös mahdollista että sinua ei ole tarkoitettu kivikylään. Saatat olla luontoihminen. Kaupungit usein suunnitellaan niin että kun katsoo mihin tahansa niin näkee vain korttelin verran. Sen jälkeen kun talo tai kallio niin että se luo "kuoleman" ilmapiirin. Ihmiseten näköpiirissä on roska-astioita ja usein ne pursuavat yli. Talojen ikkunoistakin näkyy vain toisten talojen seiniä, eikä avaraa näkymää saa olla missään. Tämä masentaa ihmisiä ja tekee heistä apaattisia. Tämäon yksi arkkitehtuurin linjoista joilla ihmisten energiaa hallitaan suurissa väestötiheyksisissä paikoissa.

      Mutta kuten sanoin, pysähdy ja mieti hetki. Loppuelämäsi tulee olla onnellinen.

    • reheväkana

      itselläni vähän samanlainen tilanne kuin jutun aloittaneella. Olen ollut suhteessa kohta 7 vuotta ja tuntuu ettei enää itsetuntoa ole jäljellä. Nykyään mietin vain pitääkö mieheni enää minusta? Onko hän minun takia vain koska ei taloudellisesti pystyisi asumaan yksin? Seksiä meillä on ehkä kerran kk, pahimmillaan ollut puolen vuoden tauko. Hän on KERRAN SEITSEMÄN VUODEN AIKANA sanonut minua kauniiksi, ja sekin suhteen alkuaikana. Ei muuten. Ei mitään kivaa pientä sanaa. Alkaa mennä toivo tähän suhteeseen :( Muuten hän kyllä osallistuu, esim. tiskaa, siivoo, pyykkää jne.. mutta tunteitaan ja ajatuksiaan ei sano millään lailla.

    • Itsetuntosurkimuss

      Kiitos viesteistä. Olen nyt pohtinut näitä asioita. Tunteet ja ajatukset heilahtelevat kahden ääripään välillä. Tuntuu, että irtipäästäminen keventäisi tätä ahdistusta ja kurjaa oloa.. En tiedä olenko vain itse muuttunut, mutta tuntuu, kuin kumppanini olisi eri henkilö.. Katson häntä, enkä näe enää sitä mitä ennen näin. Mutta tosiaan.. Olen tainnut muuttua.. Arvomaailmani ja toiveeni elämästä ja suhteesta ovat muuttuneet.. ikävöin jotain mitä meidän suhteessa ei ilmeisesti ole. Jotain puuttuu, enkä tiedä mitä/mikä se on. Kaipaus on niin suuri, että tunnen huutavani sisäisesti kuuroille korville ja sokeille silmille. Tunnen itseni yksinäiseksi.
      Toisaalta ajattelen niin, että tämä on vain yksi iso haaste/testi, joka minun täytyy ylittää ja läpäistä.. Ja jonka jälkeen suhteemme on entistä vahvempi.

      • miesvm_1967x

        Ei se mikään haaste ole. Olet yksinkertaisesti ja vain, väärän ihmisen seurassa. Tiedät sen itsekin mutta et uskalla kertoa sitä itsellesi "ääneen".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe